PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS ENERGETIKOS AGENTŪRĄ

Dokumento numeris 4D-2024/1-468
Data 2024-07-30
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS ENERGETIKOS AGENTŪRĄ
Kontrolierius Erika Leonaitė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2024 m. gegužės 14 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai (toliau tekste ir citatose – Ministerija) pateiktos paraiškos kvietimui „Iškastinį kurą naudojančių katilų keitimas namų ūkiuose (Vilniaus regionas)“ (toliau – Paraiška) nagrinėjimo vilkinimo (toliau – Skundas).

 

  1. Pareiškėjas Skunde rašo:

„[…] 02.02.2024 dieną kreipėmės į Ministeriją su prašymu pagal Ministerijos patvirtintas Neefektyvių biomasę ar iškastinį kurą naudojančių (taršių) katilų keitimo gyventojams (namų ūkiams) projektų finansavimo sąlygas […], kurios įsigaliojo 2023 m. liepos 26 d. su prašymu gauti ES lėšų kietojo kuro katilui pakeisti į šilumos siurblį. Gavome atsakymą, kad į mūsų paraišką bus atsakyta per 40 dienų. Rašėme į Ministeriją kai praėjo 40 dienų, kai praėjo 50 dienų, kai praėjo 70 dienų, kai praėjo 90 dienų… Kiekvieną kartą atsakymas buvo laukti, nes trūksta „rankų“. Šiandien pasakė laukti dar du mėnesius. Institucija neturi pakankamai „rankų“. Manau tai yra labai neefektyvus ES fondų panaudojimas“ (šios ir kitų citatų kalba bei skyryba netaisyta).

„Mūsų paraiškos, Neefektyvių biomasę ar iškastinį kurą naudojančių (taršių) katilų keitimo gyventojams (namų ūkiams) projektų, paraiškos numeris yra 0511.“

 

  1. Skunde Seimo kontrolierės prašoma:

3.1. „išsiaiškinti ar toks neefektyvus ES fondų lėšų skirstymas mūsų Ministerijoje yra normali praktika?“

3.2. „atsakyti kada sulauksime atsakymo į mūsų paraišką?“

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Siekdama išsiaiškinti pirmiau aprašytas aplinkybes, Seimo kontrolierė raštu kreipėsi į Ministeriją, prašydama pateikti informaciją ir ją pagrindžiančius dokumentus, reikalingus tyrimui atlikti.

 

  1. Ministerija 2024 m. birželio 13 d. raštu Nr. 3-879 Seimo kontrolierę informavo, kad, Ministerijos žiniomis, „pateiktos paraiškos vertinimą administruoja Lietuvos energetikos agentūra […], kuriai Pareiškėjas buvo pateikęs paraišką kompensacijai gauti“, todėl Seimo kontrolierės raštas buvo persiųstas Lietuvos energetikos agentūrai (toliau tekste ir citatose – LEA arba Agentūra), prašant „pagal kompetenciją jį išnagrinėti ir pateikti atsakymus“.

Ministerija 2024 m. liepos 9 d. raštu Nr. 3-976 Seimo kontrolierę papildomai informavo, kad „Pareiškėjas į Ministeriją nesikreipė. Pareiškėjo teiginiai „[…] 02.02.2024 dieną kreipėmės į Ministeriją su prašymu […]“ neatitinka tikrovės“.

 

  1. Agentūros 2024 m. liepos 8 d. rašte Nr. SD-5172-(1.6Mr) ir 2024 m. liepos 22 d. rašte Nr. SD-5539-(1.6Mr) Seimo kontrolierei nurodyta ši informacija, patvirtinta atitinkamais dokumentais:

7.1. „Pareiškėjas 2024 m. vasario 2 d. pateikė paraišką pagal 2023 m. spalio 5 d. kvietimą Nr. 03-013-J-0001-J03 „Iškastinį kurą naudojančių katilų keitimas namų ūkiuose (Vilniaus regionas)“ (toliau – Kvietimas) iškastinio kuro katilui pakeisti. Paraiškos registracijos numeris 03-013-J-0001-J03-00511.“ „Paraiškos gavimas buvo patvirtintas žinute nurodant, kad Paraiška bus išnagrinėta per 40 d. d. nuo pateikimo dienos, kaip tai numato Kvietimo 3.2 papunkčio 7 dalis.“

„2024 m. balandžio 3 d. dar nesibaigus nustatytam 40 d. d. terminui per paraiškų surinkimo sistemą gauta Pareiškėjo žinutė, kurioje Pareiškėjas nurodė, kad nuo paraiškos pateikimo praėjo jau daugiau negu 50 dienų.“

„2024 m. balandžio 3 d. Pareiškėjui buvo atsakyta, kad jo Paraiška bus įvertinta per 70 d. d. nuo jos pateikimo. Vertinimo termino pratęsimo 30 d. d. galimybė yra numatyta Kvietimo 3.2 papunkčio 7 dalyje.“

„2024 m. gegužės 6 d. buvo gauta nauja Pareiškėjo žinutė, jog, jo manymu, Paraišką vėluojama vertinti 94 dienas.“

„2024 m. gegužės 6 d. Pareiškėjas buvo informuotas, kad Paraiškos yra vertinamos ir jei bus rasta trūkumų su juo bus susiekta el. paštu ir/arba skambučiu.“

„2024 m. birželio 13 d. Pareiškėjui išsiųsta žinutė dėl paraiškų vertinimo termino pratęsimo.“

„2024 m. liepos 1 d. pradėta vertinti Pareiškėjo pateikta paraiška, nustatyti netikslumai, todėl pagal Kvietimo 3.2 papunkčio 9 dalį Pareiškėjui išsiųstas paklausimas dėl duomenų tikslinimo ir nurodymas iki 2024 m. liepos 8 d. pateikti reikalingus duomenis. Papildomai su Pareiškėju buvo bandoma susiekti telefonu, tačiau per nustatytą terminą Pareiškėjas duomenų nepatikslino, į skambučius neatsakė.“

„2024 m. liepos 8 d. Pareiškėjui išsiųsta pakartotinė žinutė, iki 2024 m. liepos 15 d. pateikti/patikslinti duomenis, nepatikslinus duomenų per nustatytą laiką, vadovaujantis Aprašo 3.2.9 papunkčio  nuostatomis Paraiška bus atmesta.“

„2024 m. liepos 9 d. Pareiškėjas susisiekė su LEA ir pateikė/patikslino prašomą informaciją.“

„Gavusi reikalingą informaciją LEA 2024 m. liepos 9 d. raštu Nr. SD-5182-(9.1Mr) „Dėl finansavimo skyrimo ir finansavimo sąlygų jungtinio projekto projektui Nr. 03-013-J0001-J03-00511 pagal kvietimą „Iškastinį kurą naudojančių katilų keitimas namų ūkiuose (Vilniaus regione)” skyrė Pareiškėjui finansavimą naujo šilumos siurblio įsirengimui bei apie tai informavo Pareiškėją“.

7.2. „Pareiškėjo Skunde pateikiami teiginiai neatitinka LEA ir Pareiškėjo susirašinėjimo turinio. Pareiškėjas pakartotinai klaidingai nustatė Paraiškos vertinimo terminus ir nesulaukęs termino pabaigos kreipėsi į LEA dėl praleistų terminų. Visais atvejais LEA atsakė Pareiškėjui, kad Paraiškos vertinimas vyksta ir su juo bus susisiekta esant poreikiui dėl Paraiškos tikslinimo. Galiausiai, vertinant Pareiškėjo paraišką buvo nustatyti trūkumai, kurių jis operatyviai neištaisė.“

7.3. „Paraiškų nagrinėjimo tvarka yra numatyta Kvietimo 3.2 papunkčio „Paraiškų vertinimas“ dalyje. LEA vertina ir atrenka eilės tvarka, pagal jų registracijos datą. Bendrasis paraiškų nagrinėjimo terminas yra 40 d. d. su galimybe terminą pratęsti 30 d. d. nuo paraiškos registracijos dienos.“

7.4. „[…] pagal 2023 m. spalio 5 d. paskelbtus jungtinio projekto „Neefektyvių biomasę naudojančių ar iškastinį kurą naudojančių katilų keitimo į efektyvesnes, atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias šilumos gamybos technologijas, individualiuose namuose, neprijungtuose prie centralizuotos šilumos tiekimo sistemos“ kvietimus iš viso gauta 5439 paraiškos, iš jų per spalio mėnesį buvo sulaukta 3677 paraiškų, lapkričio, gruodžio, sausio mėnesį papildomų 1434 paraiškų, o vasario mėnesį buvo gautos 162 paraiškos bei 166 paraiškos per kovo ir balandžio mėnesį. Pagal esamą tvarką visos gautos paraiškos yra vertinamos eilės tvarka, pagal jų registracijos datą tęstiniu būdu. Tai reiškia, kad paraiškos pradedamos vertinti nelaukiant kvietimo pabaigos, o Pareiškėjo paraiška pradėta nagrinėti atėjus jos vertinimo eilei“.

7.5. „[…] paraiškų vertinimas užtrunka ilgiau, nes daugiau nei 80 proc. pateiktų paraiškų reikia tikslinti, antrą kartą tikslinama dar apie 50 proc. paraiškų, todėl tam, kad LEA galėtų pradėti vertinti vasario mėnesį pateiktas paraiškas, turėjo būti įvertintos visos iki vasario mėnesio pateiktos paraiškos, t. y. įvertintos virš 5100 paraiškų, iš kurių virš 4000 yra/buvo tikslinamos, todėl bendras įvertinamų paraiškų skaičius susidaro apie 10 000 paraiškų. Tokį kiekį paraiškų 2023 metais vertino 5 projektų vadovai. 2024 metais, palaipsniui didinant etatų skaičių, šiuo metu taršių katilų keitimo priemonę administruoja 14,25 projektų vadovų etato, kurie be paraiškų vertinimo dar nagrinėja mokėjimo prašymus (jau gauta beveik 2000 ir gaunama nuolat, nes patvirtinamos paraiškos), rengia metodinę medžiagą ir konsultuoja pareiškėjus, rengia ir teikia pasiūlymus Energetikos ministerijai dėl naujų kvietimų finansavimo sąlygų nustatymo. Toks projektų vadovų etatų skaičius yra numatytas pagal projektų administravimui Energetikos ministerijos skirtas lėšas.“

7.6. „Siekdama spartinti paraiškų vertinimo ir mokėjimo prašymų nagrinėjimo procesą LEA rengia, nuolat atnaujina ir skelbia LEA interneto svetainėje metodinę medžiagą. Vykdomos nuolatinės pareiškėjų konsultacijos telefonu, siekiant išvengti ir užkirsti kelią dažniausiai pateiktose paraiškose pasitaikančioms klaidoms. Papildomai LEA projektų vadovai sistemingai kelia kvalifikaciją tam, kad mažiausiomis laiko ir žmogiškųjų resursų sąnaudomis vertintų paraiškas bei tinkamai komunikuotų su pareiškėjais. Galiausiai ieškomi techniniai sprendimai, kurie padėtų sumažinti paraiškų su trūkumais pateikimų skaičių, padėtų efektyviai surinkti reikalingą informaciją ir ją apdoroti. […] sklandesniam paraiškų vertinimo procesui LEA siekia bendradarbiavimo su Šilumos siurblių ir vėdinimo sistemų asociacija bei apie paraiškų vertinimo procesą bei susidarančią situaciją yra ją informavusi […].“

 

  1. Agentūra su paaiškinimais Seimo kontrolierei pateikė, be kitų, toliau nurodytus dokumentus, kuriuose išdėstyta toliau pateikiama informacija:

8.1. Agentūros 2024 m. vasario 2 d. automatinis atsakymo pateikimas, adresuotas Pareiškėjui:

„[…]. Mes gavome Jūsų paraišką ir per 40 darbo dienų nuo pateikimo dienos, informuosime apie jos nagrinėjimo eigą ir priimtus sprendimus. Daugiau informacijos galite rasti Agentūros interneto svetainės rubrikoje „Kvietimas teikti paraiškas“. […].“

8.2. Pareiškėjo 2024 m. balandžio 3 d. elektroninis laiškas Agentūrai:

„[…]. 2024 vasario 2 d. pateikėme mūsų paraišką dėl kietojo kuro keitimo. Praėjo jau daugiau negu 50 dienų. Jokios žinutės iš jūsų negavome. Prašome kuo skubiau atsakyti, kada bus sprendimas […].“

8.3. Agentūros 2024 m. balandžio 3 d. elektroninis laiškas Pareiškėjui:

„[…] informuojame, kad paraiškos yra vertinamos 70 d. d. Jeigu paraišką vertinantis Agentūros projektų vadovas ras trūkumų, būtinai susisieks su Jumis elektroniniu paštu, telefonu ir paprašys paraišką patikslinti. Sekite informaciją savo elektroniniame pašte, kurį esate nurodęs paraiškoje. Atsiprašome už nepatogumus ir dėkojame už Jūsų supratingumą. […].“

8.4. Pareiškėjo 2024 m. gegužės 6 d. elektroninis laiškas Agentūrai:

„[…] 2024 vasario 2 d. pateikėme mūsų paraišką dėl kietojo kuro keitimo. Praėjo jau daugiau kaip 94 dienos nuo mūsų pateiktos paraiškos pateikimo 02.02.2024 dieną. Jokios žinutės iš jūsų negavome. Prašome kuo skubiau atsakyti, kada bus sprendimas dėl mūsų paraiškos.“

8.5. Agentūros 2024 m. gegužės 6 d. elektroninis laiškas Pareiškėjui:

„[…] informuojame, kad šiuo metu paraiškos yra vertinamos. Jeigu paraišką vertinantis Agentūros projektų vadovas ras trūkumų, būtinai susisieks su Jumis elektroniniu paštu, telefonu ir paprašys paraišką patikslinti. Sekite informaciją savo elektroniniame pašte, kurį esate nurodęs paraiškoje. Atsiprašome už nepatogumus ir dėkojame už Jūsų supratingumą. […].“

8.6. Agentūros 2024 m. birželio 13 d. elektroninis laiškas Pareiškėjui:

„[…] informuojame, kad Jūsų pateiktos paraiškos vertinimo terminas pratęsiamas vadovaujantis Kvietimų 3.2.7 papunkčiu. Dedame visas pastangas, kad Jūsų pateikta paraiška būtų įvertinta kaip įmanoma greičiau. Tačiau dėl vienu metu iš karto gauto labai didelio paraiškų skaičiaus ir poreikio jas tikslinti, vertinimo procesas trunka ilgiau nei planavome. Patikiname, kad Jūsų pateikta paraiška tikrai bus patikrinta, įvertinta ir su Jumis susisieksime, nes Agentūra jų priėmė tiek, kiek buvo numatyta paskirstyti lėšų. Visų pareiškėjų gautos paraiškos vertinamos iš eilės, pagal jų gavimo datą. Nesant trūkumų paraiškoje, Jūs gausite Agentūros raštą dėl finansavimo skyrimo elektroniniu paštu. […].“

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo:

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos – „1. Biurokratizmas – tokia pareigūno veika, kai vietoj reikalų sprendimo iš esmės laikomasi nereikalingų ar išgalvotų formalumų, nepagrįstai atsisakoma spręsti pareigūno kompetencijai priklausančius klausimus, vilkinama priimti sprendimus ar atlikti savo pareigas bei kitaip blogai ar netinkamai valdoma (atsisakoma informuoti asmenį apie jo teises, sąmoningai pateikiamas klaidinantis ar netinkamas patarimas ir t. t.). Biurokratizmu taip pat laikomas toks pareigūnų darbas, kai nevykdomi arba blogai vykdomi įstatymai ar kiti teisės aktai.

[…].“

12 straipsnis. Seimo kontrolierių tiriami skundai – „1. Seimo kontrolieriai tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje.

[…]“.

 

  1. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo:

10 straipsnis. Administracinių sprendimų priėmimas – „[…]

  1. […]. Asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys.

[…].“

 

  1. 2023 m. spalio 5 d. Kvietimas teikti paraiškas finansuoti jungtinio projekto projektus „Iškastinį kurą naudojančių katilų keitimas namų ūkiuose (Vilniaus regionas)“ Nr. 03-013-J-0001-J03 (toliau – Kvietimas):

 

3. INFORMACIJA APIE PARAIŠKOS FINANSUOTI JP PROJEKTĄ (TOLIAU – PARAIŠKA) TEIKIMĄ
 3.1. Paraiškos pateikimo terminas 2023-10-05  12.00 val. 2024-04-05  16.00 val.
 3.2. Paraiškos rengimo ir teikimo tvarka
1. Paraiškos teikiamos internetu užpildant PAFT 6 priede nustatytą paraiškos formą;
2. Nėra ribojamas vieno kvietimo metu, vieno JP projekto pareiškėjo teikiamų paraiškų skaičius;
3. Vienoje paraiškoje gali būti nurodytas tik vienas nekilnojamojo turto objektas, kuriame siekiama pakeisti tik vieną šilumos gamybos įrenginį iki pažangos priemonės įgyvendinimo pabaigos (2029 m. birželio 30 d.);
4. Internetu pildomos paraiškos formos laukų išdėstymo tvarka gali skirtis nuo PAFT 6 priede pateiktoje formoje nurodytos laukų išdėstymo tvarkos, dalis laukų iš anksto užpildyta informacija pagal šio kvietimo sąlygas;
5. Informaciją apie kvietimą galima rasti www.ena.ltwww.esinvesticijos.lt.

Paraiškų vertinimas
6. Gautas paraiškas LEA vertina ir atrenka eilės tvarka, pagal jų registracijos datą;
7. Paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 40 (keturiasdešimt) darbo dienų nuo paraiškos registracijos dienos. Vertinimo terminas gali būti pratęstas LEA vidaus procedūrų apraše nustatyta tvarka iki 30 (trisdešimt) darbo dienų;
8. Paraiškos vertinimo metu patikrinama, ar paraiška užpildyta tinkamai, ar pateikti visi reikalaujami dokumentai,  ar JP projekto pareiškėjas ir prašoma finansuoti JP projekto veikla atitinka šiame kvietime  nurodytus JP projektų atrankos kriterijus (užpildant PAFT 2 priede nustatytą formą);
9. Jeigu atliekant paraiškos vertinimą nustatoma, kad paraiška užpildyta netinkamai arba joje yra trūkumų, JP projekto pareiškėjui siunčiamas pranešimas per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 (penkios) darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 15 (penkiolika) darbo dienų, pateikti trūkstamą informaciją. Jeigu per nurodytą terminą paraiškos trūkumai neištaisomi, paraiška atmetama;
10. Paraiška atmetama, jei pateikta pasibaigus kvietime nustatytam terminui arba neatitinka bent vieno PAFT 2 priede nustatyto bendrojo projektų atrankos kriterijaus (įskaitant šiame kvietime nustatytus reikalavimus), ir arba kvietimo teikti paraiškas nurodyto specialiojo kriterijaus, ir (arba) kai su paraiška nepateikti visi reikalaujami pateikti dokumentai – tokie dokumentai nėra pateikiami paprašius LEA, per LEA nurodytą terminą, ir (arba) kvietimo teikti paraiškas 2.13.7 nurodytu atveju. JP projekto pareiškėjas informuojamas raštu dėl paraiškos atmetimo, LEA vidaus procedūrų apraše nustatyta tvarka;
11. Jeigu paraiška atitinka reikalavimus skirti finansavimą, LEA vidaus procedūrų apraše nustatyta tvarka JP projekto pareiškėjas raštu informuojamas apie sprendimą skirti finansavimą;
12. JP projekto pareiškėjui, kuriam skiriamas finansavimas, išsiųstame sprendime dėl finansavimo nurodoma finansavimo suma, JP projekto išlaidų tinkamumo finansuoti laikotarpis, JP projekto įgyvendinimo trukmė, kitos JP projekto finansavimo sąlygos (atitinkančios PAFT ir kvietime teikti paraiškas  nustatytus reikalavimus), JP projekto sutartis nėra sudaroma. Sprendimo dėl finansavimo skyrimo data laikoma JP projekto įgyvendinimo pradžia. JP projekto pareiškėjas nuo sprendimo dėl finansavimo datos laikomas JP projekto vykdytoju;
13. JP projekto pareiškėjas bet kuriame vertinimo etape iki finansavimo skyrimo gali paprašyti anuliuoti paraišką.

 

 

Tyrimui reikšminga Lietuvos Respublikos teismų praktika

 

  1. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo:

„Ar viešosios teisės subjektas elgėsi pakankamai rūpestingai ir atidžiai, turi būti vertinama pagal tai, kaip tiksliai jis laikėsi jo veiklą reglamentuojančių įstatymų reikalavimų“ (2008 m. kovo 4 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-154/2008).

 

  1. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo:

13.1. 2013 m. spalio 8 d. sprendimas administracinėje byloje Nr. A602-1189-13/2013):

„viešojo administravimo subjektui nustatomi procedūriniai terminai sprendimo priėmimui, tokie terminai yra skirti užtikrinti, kad administracinis procesas nebūtų pernelyg užtęsiamas, o viešojo administravimo subjektai įvykdytų jiems pavestą kompetenciją. Minėtų terminų pažeidimas […] neatleidžia viešojo administravimo subjektą nuo pareigos priimti administracinį sprendimą […].“

13.2. 2012 m. vasario 23 d. nutartis administracinėje byloje A602-1192/2012:

„Įstatyme nustatyto termino, per kurį turi būti priimtas administracinis sprendimas, pasibaigimas nepaneigia viešojo administravimo subjekto kompetencijos priimti administracinį sprendimą ar atlikti kitus veiksmus, t. y. tiesiogiai nesukuria neigiamų teisinių pasekmių, tik prailgina administracinį procesą“;

13.3. 2013 m. spalio 28 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A602-1333/2013:

„procesiniai terminai, nustatyti viešojo administravimo subjektams, per kuriuos jie turi priimti administracinį sprendimą ar atlikti veiksmus, šie terminai nėra naujinami šalių prašymu, šių terminų pasibaigimas tiesiogiai nesukuria neigiamų teisinių padarinių, tik prailgina administracinį procesą.“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Esminė Pareiškėjo Skunde keliama problema yra per ilgas jo Paraiškos nagrinėjimas Agentūroje, nesilaikant nustatytų terminų.

Tyrimo metu Agentūros buvo prašyta „paaiškinti, kokia tvarka ir terminai numatyti teisės aktuose (kokiuose), nagrinėjant asmenų paraiškas finansavimui namų ūkių neefektyvių biomasę ar iškastinį kurą naudojančių katilų keitimui individualiuose namuose gauti“ (pažymos 5 punktas). Agentūra Seimo kontrolierę informavo, kad „paraiškų nagrinėjimo tvarka yra numatyta Kvietimo 3.2 papunkčio „Paraiškų vertinimas“ dalyje“ (pažymos 7.3 papunktis ir 11 punktas).

Šioje Kvietimo dalyje, be kita ko, nustatyta, kad „gautas paraiškas LEA vertina ir atrenka eilės tvarka, pagal jų registracijos datą“, „paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 40 (keturiasdešimt) darbo dienų nuo paraiškos registracijos dienos. Vertinimo terminas gali būti pratęstas LEA vidaus procedūrų apraše nustatyta tvarka iki 30 (trisdešimt) darbo dienų“.

Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nustatyta detalesnė ir išsamesnė termino pratęsimo tvarka, numatanti, kad „asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys (pažymos 10 punktas).  Atsižvelgiant į tai, pažymoje dėl termino pratęsimo vadovautasi Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nustatyta termino pratęsimo tvarka.

Atsižvelgiant į šias išdėstytas nuostatas dėl paraiškų nagrinėjimo tvarkos, į teisinį reglamentavimą dėl termino pratęsimo ir į pažymos 7-8 punktuose nurodytas aplinkybes (Agentūros teiktus paaiškinimus bei pridėtus dokumentus), darytina išvada, kad Agentūra, turėjusi pareigą laiku priimti sprendimą dėl Pareiškėjo Paraiškos, nustatytų reikalavimų nesilaikė:

14.1. Paraiška Agentūroje buvo gauta 2024 m. vasario 2 d. Pareiškėjas gavo automatinį Agentūros patvirtinimą dėl Paraiškos gavimo, kartu nurodant, kad Paraiška bus išnagrinėta per 40 darbo dienų nuo pateikimo dienos, kaip tai numato Kvietimo 3.2 papunkčio 7 dalis (pažymos 8.1. papunktis). Taigi 40 darbo dienų, skaičiuojant nuo Paraiškos gavimo Agentūroje dienos, suėjo 2024 m. balandžio 3 d., kuomet ir turėjo būti priimtas sprendimas dėl Paraiškos, tačiau jis priimtas nebuvo. Agentūros teiginys, kad „2024 m. balandžio 3 d. dar nesibaigus nustatytam 40 d. d. terminui per paraiškų surinkimo sistemą gauta Pareiškėjo žinutė, kurioje Pareiškėjas nurodė, kad nuo paraiškos pateikimo praėjo jau daugiau negu 50 dienų“ (pažymos 7.1 papunktis) šiuo atveju nėra teisingas, nes, kaip jau rašyta, tą dieną ir suėjo 40 darbo dienų terminas sprendimui (vertinimui) dėl Paraiškos priimti.

14.2. Nepriėmusi sprendimo dėl Paraiškos 2024 d. balandžio 3 d., Agentūra tą pačią dieną Pareiškėją elektroniniu laišku informavo, kad „paraiškos yra vertinamos 70 d. d.“ (pažymos 8.3 papunktis). Negalima sutikti su šiuo Agentūros teiginiu, kadangi paraiškų vertinimas turi būti atliktas per 40 darbo dienų. Tyrimo metu Seimo kontrolierei buvo paaiškinta, kad „2024 m. balandžio 3 d. Pareiškėjui buvo atsakyta, kad jo Paraiška bus įvertinta per 70 d. d. nuo jos pateikimo. Vertinimo termino pratęsimo 30 d. d. galimybė yra numatyta Kvietimo 3.2 papunkčio 7 dalyje.“ Tačiau, šiuo atveju, vėlgi nesutiktina su Agentūra, kad toks pranešimas Pareiškėjui yra Paraiškos vertinimo termino pratęsimas. Kaip nurodyta Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje, asmeniui apie termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos turi būti pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys. Šiuo atveju Pareiškėjas tebuvo klaidingai informuotas, kad paraiškos nagrinėjamos 70 darbo dienų. Konkretaus raštiško paaiškinimo, kad jo Paraiškos nagrinėjimo terminas yra pratęsiamas, kartu nurodant pratęsimo priežastis, Agentūra Pareiškėjui nepateikė, taip pažeisdama teisės aktų nuostatas.

14.3. Pirmą kartą apie Paraiškos vertinimo termino pratęsimą Pareiškėjui buvo pranešta Agentūros 2024 m. birželio 13 d. elektroniniu laišku: „informuojame, kad Jūsų pateiktos paraiškos vertinimo terminas pratęsiamas vadovaujantis Kvietimų 3.2.7 papunkčiu“, tačiau tai buvo padaryta jau seniai praėjus 40 darbo dienų vertinimo terminui (pažymos 8.6 papunktis). Šiame laiške Pareiškėjui pirmą kartą išsamiau buvo paaiškinta, kodėl nespėjama įvertinti jo Paraiškos.

Pastebėtina, kad jeigu tokį išsamesnį paaiškinimą Agentūra būtų pateikusi Pareiškėjui jau iš pat pradžių, kai jis pirmą kartą kreipėsi į ją dėl vėlavimo priimti sprendimą dėl Paraiškos, galimai būtų buvę išvengta tolimesnio susirašinėjimo ir Pareiškėjo nepasitenkinimo dėl vilkinimo įvertinti Paraišką. Juolab, kad Agentūra jau vasario mėnesį, kuomet ir buvo gauta Pareiškėjo Paraiška, galėjo ir turėjo žinoti, kiek daug paraiškų iš viso yra gauta ir kad jų vertinimas užtruks. Primintina, kad Seimo kontrolierei Agentūra yra nurodžiusi: „pagal 2023 m. spalio 5 d. paskelbtus […] kvietimus iš viso gauta 5439 paraiškos, iš jų per spalio mėnesį buvo sulaukta 3677 paraiškų, lapkričio, gruodžio, sausio mėnesį papildomų 1434 paraiškų, o vasario mėnesį buvo gautos 162 paraiškos bei 166 paraiškos per kovo ir balandžio mėnesį“, „tam, kad LEA galėtų pradėti vertinti vasario mėnesį pateiktas paraiškas, turėjo būti įvertintos visos iki vasario mėnesio pateiktos paraiškos, t. y. įvertintos virš 5100 paraiškų, iš kurių virš 4000 yra/buvo tikslinamos, todėl bendras įvertinamų paraiškų skaičius susidaro apie 10 000 paraiškų“ (pažymos 7.4-7.5 papunkčiai).

Taip pat pažymėtina, kad šį išsamesnį Agentūros 2024 m. birželio 13 d. elektroninį laišką Pareiškėjas gavo tik po to, kai kreipėsi su Skundu į Seimo kontrolierę, ir jos paklausimas apie Skundo aplinkybes 2024 m. birželio 13 d. Ministerijos buvo persiųstas Agentūrai (pažymos 6 punktas).

14.4. Nors Pareiškėjas dar 2024 m. gegužės 6 d. elektroniniu laišku buvo informuotas, kad „šiuo metu paraiškos yra vertinamos“ (pažymos 8.5 papunktis), tačiau iš tikrųjų jo Paraiška vertinti pradėta tik 2024 m. liepos 1 d. (pažymos 7.1 papunktis). Iš minimo elektroninio laiško turinio nėra visiškai aišku, ar Agentūroje pradėtos vertinti paraiškos apskritai, ar šiuo konkrečiu jos nurodytu laiku jau yra vertinama Pareiškėjo Paraiška, todėl tokia Agentūros pateikta informacija Pareiškėjui yra dviprasmiška ir nesuteikianti aiškumo.

Kartu pastebėtina, kad Agentūrai 2024 m. liepos 1 d. pradėjus vertinti Paraišką, paprašius Pareiškėjo tikslinti jos duomenis ir jam juos patikslinus, 2024 m. liepos 9 d., jau tą pačią dieną buvo priimtas sprendimas skirti Pareiškėjui finansavimą.

 

  1. Apibendrinant dar kartą pabrėžtina, kad Agentūra, 2024 m. vasario 2 d. gavusi Pareiškėjo Paraišką, nustatytais terminais nepriėmė atitinkamo sprendimo dėl Paraiškos, t. y. jos laiku neįvertino, taip pat laiku ir tinkamai nepratęsė Paraiškos vertinimo termino bei tinkamai apie tai neinformavo Pareiškėjo. Paraiškos vertinimą atliko tik 2024 m. liepos 1 d., t. y. praėjus maždaug pusantro mėnesio nuo tada, kai suėjo 40 darbo dienų terminas sprendimui priimti ir galimas 30 darbo dienų pratęsimo Paraiškai nagrinėti terminas kartu sudėjus. Taigi Pareiškėjo teisė į gerą viešąjį administravimą buvo pažeista.

Nors Agentūros Seimo kontrolierei nurodytos priežastys (pažymos 7.4-7.5 papunkčiai), lemiančios tokius žymius ir akivaizdžius vėlavimus vertinti gaunamas paraiškas, yra suprantamos, tačiau jos vis tiek negali būti pateisinamos. Seimo kontrolierės nuomone, toks Agentūros veikimo būdas, kai nesilaikoma konkrečiai sprendimo priėmimo procedūrai nustatytų terminų bei netinkamai informuojamas Pareiškėjas (teikiant netikslią informaciją, neinformuojant apie vėlavimo vertinti Paraišką priežastis), yra ydingas, taip pat prieštaraujantis viešojo administravimo subjekto veiklos operatyvumo bei pareiškėjų teisėtų lūkesčių principams.

Akivaizdu, kad terminai suteikia stabilumo bei aiškumo teisiniuose santykiuose. Terminų nesilaikymas nėra suderinamas su įstatymų viršenybės, teisėtų lūkesčių apsaugos, teisinio tikrumo ir teisinio saugumo bei gero administravimo principais. Asmenys, besikreipiantys į viešojo administravimo subjektą, pagrįstai tikisi, kad jų kreipimaisi ne tik bus išsamiai išnagrinėti, jiems bus pateikti motyvuoti atsakymai (sprendimai), bet ir tai, kad atsakymai jiems bus pateikiami per teisės aktuose nustatytus terminus. Viešojo administravimo subjektui praleidus įstatyme ar kitame teisės akte nustatytą administracinio sprendimo priėmimo terminą, galima konstatuoti viešojo administravimo subjekto neveikimą.

Atkreiptinas dėmesys ir į Lietuvos teismų taikomą praktiką (pažymos 13 punktas), kad viešojo administravimo subjektui nustatomi procedūriniai terminai sprendimo priėmimui ir tokie terminai yra skirti užtikrinti, kad administracinis procesas nebūtų pernelyg užtęsiamas, o viešojo administravimo subjektai įvykdytų jiems pavestą kompetenciją; kad teisės aktuose nustatyto termino, per kurį turi būti priimtas administracinis sprendimas, pasibaigimas nepaneigia viešojo administravimo subjekto kompetencijos priimti administracinį sprendimą ar atlikti kitus veiksmus, t. y. tiesiogiai nesukuria neigiamų teisinių pasekmių, tik prailgina administracinį procesą.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia Skundą pripažinti pagrįstu.

 

SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Lietuvos energetikos agentūros direktoriui rekomenduoja:

17.1. atkreipti dėmesį į tyrimo išvadas ir su visais atsakingais Agentūros darbuotojais aptarti šioje pažymoje nustatytus Pareiškėjo teisės į gerą administravimą pažeidimo atvejus, siekiant, kad konstatuoti pažeidimai ateityje nesikartotų;

17.2. imtis konkrečių veiksmų (teisinių, organizacinių), siekiant, kad paraiškos būtų vertinamos laikantis nustatytų terminų;

17.3. užtikrinti, kad asmenys apie terminų pratęsimus būtų informuojami laiku ir tinkamai, pranešant raštu ir nurodant termino pratęsimo priežastis.

 

Primenama, kad Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                          Erika Leonaitė