PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ KULTŪROS PAVELDO DEPARTAMENTĄ PRIE KULTŪROS MINISTERIJOS

Dokumento numeris 4D-2023/1-1145
Data 2023-12-07
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ KULTŪROS PAVELDO DEPARTAMENTĄ PRIE KULTŪROS MINISTERIJOS
Kontrolierius Erika Leonaitė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) nepateikiant atsakymo į Pareiškėjo 2023 m. gegužės 3 d. prašymą „Dėl statybų <…>, Vilniuje“ (toliau ir citatose – Prašymas).

 

  1. Pareiškėjas skunde nurodo:

„2023 m. gegužės 3 d. kreipiausi į Kultūros paveldo departamentą prie Kultūros ministerijos. […]. Po faktų išdėstymo nurodžiau klausimą „išaiškinti, kokių visgi aplinkybių pasekoje
pasikeitė specialieji paveldosaugos reikalavimai“.

Jokio atsakymo į Prašymą iki šiol [iki skundo pateikimo Seimo kontrolierei] negavau. Kad Prašymas užregistruotas, gavau pranešimą 2023 m. gegužės 4 d.“

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Iš Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos (toliau – Departamentas) Vilniaus teritorinio skyriaus pateiktos informacijos, nustatyta:

3.1. Atsakymas į Pareiškėjo 2023 m. gegužės 3 d. Prašymą pateiktas Departamento Vilniaus teritorinio skyriaus 2023 m. lapkričio 22 d. raštu Nr. (7.12-VE)7VS-139 „Dėl statybų <…>, Vilniuje“ (toliau – Raštas).

3.2. Rašte pateikto atsakymo apskundimo tvarka nenurodyta.

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos įstatymai

4.1. Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsnis – „1. Seimo kontrolieriai tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje“.

4.2. Viešojo administravimo įstatymo:

10 straipsnis – „4. Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. […].“

11 straipsnis – „1. Asmenų prašymus ir skundus viešojo administravimo subjektai nagrinėja pagal Vyriausybės patvirtintas taisykles.“

 

  1. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 „Dėl Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklės):

32 punktas – „Prašymai ir skundai, išskyrus prašymus ir skundus, į kuriuos Taisyklių 18 punkte nustatyta tvarka galima atsakyti iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią darbo dieną, turi būti išnagrinėjami per Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nurodytus terminus.“

47 punktas – „Atsakyme į prašymą ar skundą […] asmuo turi būti informuojamas apie tokio atsakymo ar pranešimo apskundimo tvarką, vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo 14 straipsniu, nurodant konkrečios institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas.“

 

Tyrimui reikšminga teismų praktika

 

  1. praktikoje, taikant Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo normas (pritarta Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo teisėjų 2016 m. birželio 1 d. pasitarime), konstatuojama:

„[…] Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnyje numatytais principais yra grindžiamas geras viešasis administravimas (šiuo aspektu žr. 2012 m. balandžio 30 d. sprendimą administracinėje byloje Nr. A492-1978/2012). Tinkamas, atsakingas valdymas, kaip ne kartą akcentuota Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje, yra neatsiejamas nuo gero administravimo reikalavimų (žr. 2015 m. gruodžio 21 d. išplėstinės teisėjų kolegijos sprendimą administracinėje byloje Nr. I-7-552/2015). […]. Gero administravimo principas yra Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisinės sistemos pamatinis principas. Gero administravimo principas įtvirtintas Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktika, taikant Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo normas svarbiausiuose nacionalinio lygmens (Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 str. 3 d.) bei tarptautiniuose dokumentuose (Europos Sąjungos Pagrindinių teisių chartijos 41 str. ir kt.). […]. Nepaisant to, kad Viešojo administravimo įstatyme gero administravimo principas tiesiogiai nėra įtvirtintas, jis Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje išvedamas iš Konstitucijos nuostatų. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms. Viešojo administravimo subjektas yra saistomas inter alia gero administravimo principo, kuriuo įgyvendinama Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta nuostata, jog visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, reikalavimų (2015 m. liepos 9 d. išplėstinės teisėjų kolegijos nutartis administracinėje byloje Nr. eA-1245-662/2015).“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Apibendrinus skundo tyrimo metu gautą informaciją, teisės aktų nuostatas, pacituotas pažymos 4–5 punktuose, susijusias su Departamento Vilniaus teritorinio skyriaus pareigūnų veiksmais (neveikimu) per teisės aktais nustatytą terminą nepateikiant atsakymo į Pareiškėjo Prašymą, konstatuotina:

7.1. Seimo kontrolieriai, vadovaudamiesi Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsnio 1 dalimi, tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje (pažymos 4.1 papunktis).

Viešojo administravimo įstatymo 11 straipsnio 4 dalyje reglamentuojama, kad asmenų prašymus ir skundus viešojo administravimo subjektai nagrinėja pagal Vyriausybės patvirtintas Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisykles (pažymos 4.2 papunktis). Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių 32 punkte nustatyta, jog prašymai ir skundai turi būti išnagrinėjami per Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nurodytus terminus, t. y. per 20 darbo dienų nuo prašymo ar skundo gavimo dienos (pažymos 4.2, 5.1 papunkčiai).

Departamento Vilniaus teritorinis skyrius atsakymą į Pareiškėjo 2023 m. gegužės 3 d. Prašymą pateikė 2023 m. lapkričio 22 d. Raštu (pažymos 3 punktas).

7.2. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių 47 punkte reglamentuojama, jog atsakyme į prašymą ar skundą asmuo turi būti informuojamas apie tokio atsakymo ar pranešimo apskundimo tvarką, nurodant konkrečios (-ių) institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas (pažymos 5.2 papunktis).

Departamento Vilniaus teritorinis skyrius Pareiškėjui pateiktame atsakyme (Rašte) nenurodė pateikto atsakymo apskundimo tvarkos (pažymos 3 papunktis).

 

  1. Atsižvelgiant į tai, kad Departamento Vilniaus teritorinis skyrius Pareiškėjo Prašymo nagrinėjimo metu nesivadovavo:

8.1. Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies nuostatomis, reglamentuojančiomis, jog prašymai turi būti išnagrinėjami per 20 darbo dienų nuo prašymų gavimo dienos, ir atsakymą Pareiškėjui į jo Prašymą pateikė vėliau nei po 6 mėnesių nuo Prašymo gavimo Departamente (Departamento Vilniaus teritoriniame skyriuje),

8.2. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių 47 punkto nuostatomis, reglamentuojančiomis, jog atsakyme į prašymą asmuo turi būti informuojamas apie išsamią atsakymo apskundimo tvarką, ir Rašte nenurodė pateikto atsakymo apskundimo tvarkos,

skundas dėl Departamento pareigūnų veiksmų (neveikimo) per teisės aktais nustatytą terminą nepateikiant atsakymo į Pareiškėjo Prašymą pripažintinas pagrįstu.

 

  1. Seimo kontrolierė atkreipia Departamento dėmesį į tai, kad nagrinėjant asmenų prašymus (skundus) privaloma vadovautis teisės aktuose nustatytais terminais, kurie, skirti užtikrinti, kad administracinis procesas nebūtų pernelyg užtęsiamas, o viešojo administravimo subjektai įvykdytų jiems pavestą kompetenciją. Pažymėtina, jog atsakymų (sprendimų) nepateikimas asmenims per teisės aktuose nustatytus terminus nedera su gero administravimo principu, kuris, kaip ne kartą savo sprendimuose yra akcentavęs Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas, yra Lietuvos Respublikos teisinės sistemos pamatinis principas bei kuriuo įgyvendinama Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta nuostata, jog visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms (pažymos 6 punktas).

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos Vilniaus teritorinio padalinio pareigūnų veiksmų (neveikimo) per teisės aktų nustatytą terminą nepateikiant atsakymo į Pareiškėjo Prašymą pripažinti pagrįstu.

 

SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Kultūros paveldo departamentui prie Kultūros ministerijos rekomenduoja:

9.1. atkreipti dėmesį į tai, kad Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos Vilniaus teritorinis skyrius Pareiškėjo Prašymo nagrinėjimo metu nesivadovavo: Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies nuostatomis, nes atsakymą į Pareiškėjo 2023 m. gegužės 3 d. Prašymą pateikė tik 2023 m. lapkričio 22 d. Raštu, t. y. praėjus daugiau nei 6 mėnesiams nuo Prašymo gavimo dienos; Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių 47 punkto nuostatomis, nes Rašte nenurodė išsamios pateikto atsakymo apskundimo tvarkos;

9.2. atkreipti dėmesį į tai, kad atsakymų (sprendimų) nepateikimas asmenims per teisės aktuose nustatytus terminus nedera su gero administravimo principu, kuris yra Lietuvos Respublikos teisinės sistemos pamatinis principas bei kuriuo įgyvendinama Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta nuostata, jog visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms;

9.3. imtis veiksmų, kad ateityje minėti pažeidimai nepasikartotų.

 

Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

Apie rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus prašoma informuoti Pareiškėją ir Seimo kontrolierę (Seimo kontrolierei pateikti informaciją pagrindžiančius dokumentus).

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                               Erika Leonaitė