PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ KRETINGOS RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ

Dokumento numeris PA-1
Data 2025-01-03
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ KRETINGOS RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ
Kontrolierius Jolita Miliuvienė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2024 m. spalio 25 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Kretingos rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) administracijos atsakingų pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai nepateikus atsakymų į Pareiškėjo 2024 m. gegužės 10 d. prašymą ir 2024 m. rugpjūčio 11 d. prašymą (toliau – Skundas).

 

  1. Pareiškėjas Skunde nurodo:

2.1. „[…] Kretingos rajono savivaldybėje Architektūros ir teritorijų planavimo skyrius nereaguoja į mūsų prašymą suteikti informacijos apie mano sklypą ir bendrųjų teritorinių planų pakitimus.“

2.2. „Pirmą kartą kreipėmės telefonu 2023 m. gruodžio mėnesį […] į skyriaus vadovę. Vienintelis paaiškinimas buvo, kad informacija viešinta internetiniame puslapyje.“

2.3. „Antrą kartą kreipėmės elektroniniu paštu 2024-05-11, vėliau pakartotinai siuntėme užklausą 2024-08-11 per elektroninius valdžios vartus“ (citatų kalba netaisyta).

 

  1. Pareiškėjas Seimo kontrolierės prašo pagalbos ir Savivaldybės administracijos pareigūnų neveikimo Skundo klausimu įvertinimo.

 

  1. Pareiškėjas prie Skundo pateikė šiuos dokumentus:

4.1. Pareiškėjo 2024 m. gegužės 10 d. el. paštu Savivaldybės administracijos pareigūnui siųstą prašymą, 1 lapas.

4.2. Pareiškėjo 2024 m. rugpjūčio 11 d. prašymą, pateiktą Savivaldybei per e. paslaugų portalą epaslaugos.lt, 2 lapai.

4.3. Pareiškėjo 2024 m. spalio 23 d. el. paštu siųstą laišką Savivaldybės administracijos pareigūnams dėl vis dar negaunamų atsakymų į pateiktus prašymus, 1 lapas.

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė, gavusi Pareiškėjo Skundą, siekdama išsiaiškinti Skundo aplinkybes, 2024 m. lapkričio 14 d. raštu Nr. 4D-2024/2-1147/3D-2204 dėl informacijos ir ją patvirtinančių dokumentų gavimo kreipėsi į Savivaldybės merą, prašydama pateikti atsakymus į klausimus.

 

  1. Savivaldybės meras 2024 m. gruodžio 2 d. raštu Nr. (4.1.5 Mr) D3-8104 (Seimo kontrolierių įstaigoje raštas gautas 2024 m. gruodžio 2 d., reg. Nr. 1D-2416) pateikė toliau nurodytą informaciją:

6.1. Į klausimą (prašymą): „ar buvo ir kada gautas ir užregistruotas Pareiškėjo 2024 m. gegužės 10 d. prašymas, jeigu gautas ir užregistruotas – kuriam (-iems) pareigūnui (-ams) buvo pavesta nagrinėti šį prašymą; kuo vadovaujantis Savivaldybėje nagrinėjami asmenų prašymai; jeigu nebuvo gautas – paaiškinti to priežastis“, Savivaldybė atsakė:

„Pareiškėjo skunde nurodyta, kad antrą kartą kreipėsi 2024 m. gegužės 10 d. elektroniniu paštu. Informuojame, kad Savivaldybė susirašinėjimui naudoja pagrindinį elektroninį paštą: [email protected], minėtu el. paštu prašymas nebuvo gautas, todėl nebuvo ir užregistruotas.“

6.2. Į klausimą (prašymą): „ar buvo ir kada gautas ir užregistruotas Pareiškėjo 2024 m. rugpjūčio 11 d. prašymas, jeigu gautas ir užregistruotas – kuriam (-iems) pareigūnui (-ams) buvo pavesta nagrinėti šį prašymą; jeigu nebuvo gautas – paaiškinti to priežastis“, Savivaldybė atsakė:

„Pareiškėjo 2024 m. rugpjūčio 11 d. užklausos per elektroninius valdžios vartus Savivaldybė negavo, todėl nebuvo užregistruota ir nepateikta pareigūnui nagrinėti.“

6.3. Į klausimą (prašymą): „pateikti išsamų ir motyvuotą paaiškinimą, kokių konkrečių veiksmų buvo imtasi, nagrinėjant Pareiškėjo 2024 m. gegužės 10 d. ir 2024 m. rugpjūčio 11 d. prašymus; jeigu prašymai nebuvo nagrinėjami iš esmės, motyvuotai paaiškinti, dėl kokių priežasčių“, Savivaldybė atsakė:

„Pareiškėjas 2024 m. spalio 24 d. ir 2024 m. spalio 28 d. pateikė pakartotinius prašymus Savivaldybei su priedais (el. paštu 2024 m. gegužės 10 d. siųstas paklausimas ir prašymas 2024 m. rugpjūčio 11 d.). Gauti raštai buvo užregistruoti ir nagrinėjami iš esmės. Savivaldybė Pareiškėjui, teisės aktų nustatyta tvarka, per 20 d. d. pateikė atsakymą į gautus raštus (pridedama).“

6.4. Į klausimą (prašymą): „ar buvo pratęsti prašymų nagrinėjimo terminai; jeigu taip, informuoti, kada ir dėl kokių priežasčių tai buvo atlikta, taip pat nurodyti, ar apie prašymų nagrinėjimo terminų pratęsimą teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais buvo informuotas Pareiškėjas (jeigu taip, nurodyti, kada ir kokiu būdu informuotas Pareiškėjas); jeigu Pareiškėjas nebuvo informuotas, motyvuotai paaiškinti, kodėl tokių veiksmų nebuvo imtasi“, Savivaldybė atsakė:

„Prašymų nagrinėjimo terminai nebuvo pratęsti, nes Savivaldybėje nebuvo gauti ir užregistruoti.“

6.5. Į klausimą (prašymą): „ar teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais buvo pateikti atsakymai į Pareiškėjo 2024 m. gegužės 10 d. ir 2024 m. rugpjūčio 11 d. prašymus; jeigu ne, motyvuotai paaiškinti, kodėl; pateikti atsakymus pagal prašymų turinį“, Savivaldybė atsakė:

„Minėti raštai Savivaldybėje nebuvo gauti ir užregistruoti, todėl atsakymai Pareiškėjui nebuvo pateikti teisės aktų nustatyta tvarka. Atsakymas pagal prašymų turinį pateiktas                                                   2024 m. lapkričio 22 d.“

 

  1. Siekiant patikslinti pateiktą Savivaldybės informaciją dėl Skundo aplinkybių, darbo tvarka 2024 m. gruodžio 3 d. el. paštu buvo papildomai kreiptasi į Savivaldybę prašant atsakyti į neatsakytą klausimą, taip pat atsakyti į papildomus klausimus.

 

  1. Savivaldybės meras 2024 m. gruodžio 9 d. raštu Nr. (4.1.5 Mr) D3-8283 (Seimo kontrolierių įstaigoje raštas gautas 2024 m. gruodžio 10 d., reg. Nr. 1D-2458) pateikė toliau nurodytą informaciją:

8.1. Į klausimą (prašymą): „kuo vadovaujantis Savivaldybėje nagrinėjami asmenų prašymai“, Savivaldybė atsakė:

„Savivaldybė, nagrinėdama asmenų prašymus, vadovaujasi Kretingos rajono savivaldybės veiklos dokumentų valdymo ir interesantų aptarnavimo reglamentu (toliau – Reglamentas), patvirtintu Kretingos rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2018 m. spalio 11 d. įsakymu Nr. A1-878 „Dėl Kretingos rajono savivaldybės veiklos dokumentų valdymo ir interesantų aptarnavimo reglamento tvirtinimo“ (Kretingos rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2020 m. liepos 8 d. įsakymo Nr. A1-704 redakcija). Reglamentas parengtas vadovaujantis Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 ,,Dėl Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių patvirtinimo“ (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. gruodžio 1 d. nutarimo Nr. 1014 redakcija), bei Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nuostatomis.“

8.2. Į klausimą (prašymą): „ar Pareiškėjo 2024 m. gegužės 10 d. prašymas siųstas Savivaldybės darbuotojų el. pašto adresais buvo gautas šių darbuotojų el. paštuose, jeigu taip – informuoti, ar šie darbuotojai gautą Pareiškėjo prašymą persiuntė į oficialų (bendrąjį) Savivaldybės el. paštą, jeigu taip – kada persiuntė, jeigu nepersiuntė – paaiškinti, kodėl, jeigu Savivaldybės darbuotojų el. paštuose nebuvo gautas Pareiškėjo prašymas – paaiškinti, kodėl“, Savivaldybė atsakė:

„Informuojame, kad Savivaldybės tarnybinio elektroninio pašto informacinės sistemos el. laiškų siuntimo / gavimo registrai yra saugomi einamąją ir dar 3 paskesnes paras, todėl patikrinti galimo Pareiškėjo 2024-05-10 dienos laiško siuntimo / gavimo fakto nėra techninių galimybių. Gavus Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriaus 2024-11-14 raštą Nr. 4D-2024/2-1147/3D-2204 „Dėl informacijos pateikimo“, buvo apklaustas Pareiškėjo skunde minimas Savivaldybės administracijos Architektūros ir teritorijų planavimo specialistas S. B., kuris nurodė, kad minimo Pareiškėjo 2024-05-10 dienos el. laiško nėra gavęs. Apie galimą Pareiškėjo el. laišką buvo sužinota tik gavus Pareiškėjo 2024-10-23 prašymą Savivaldybės darbuotojų el. pašto adresais (tai matoma iš pridėtos korespondencijos duomenų). Vadovaujantis nustatyta interesantų aptarnavimo tvarka, Pareiškėjo 2024-10-23 el. laiškas pateiktas individualaus tarnybinio el. pašto adresu, buvo persiųstas užregistruoti (registracijos duomenys: 2024-10-24 Nr. D1-1507).“

8.3. Į klausimą (prašymą): „dėl kokių objektyvių priežasčių Pareiškėjo                                                    2024 m. rugpjūčio 11 d. užklausos per elektroninius valdžios vartus Savivaldybė negavo“,  Savivaldybė atsakė:

„Testuojant esamą Elektroninių valdžios vartų portalo ir Kretingos rajono savivaldybės dokumentų valdymo sistemos integraciją, pastebėta, kad 2024-08-11 pareiškėjo pildytas paslaugos prašymas galėjo likti nepatvirtintas Elektroninių valdžios vartų portale, nes kaip priedą prie skundo pridėtą Pareiškėjo paslaugos užsakymo nuorašą, sistema suformuoja dar nepatvirtinus paslaugos užsakymo ir jį galima išsisaugoti. Pastebėtina, kad taip paslaugą užsakančiam asmeniui galimai formuojamas klaidingas įspūdis, kad paslaugos užsakymas yra baigtas. Teikiame Kretingos rajono savivaldybės dokumentų valdymo sistemos nuasmenintą paslaugų užsakymo ataskaitą, parodančią, kokie dokumentai per Elektroninius valdžios vartus buvo gauti.“

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos teisės aktai

9.1. Seimo kontrolierių įstatymo 2 straipsnio „Pagrindinės šio įstatymo sąvokos“ 1 dalis – „Biurokratizmas – tokia pareigūno veika, kai vietoj reikalų sprendimo iš esmės laikomasi nereikalingų ar išgalvotų formalumų, nepagrįstai atsisakoma spręsti pareigūno kompetencijai priklausančius klausimus, vilkinama priimti sprendimus ar atlikti savo pareigas bei kitaip blogai ar netinkamai valdoma (atsisakoma informuoti asmenį apie jo teises, sąmoningai pateikiamas klaidinantis ar netinkamas patarimas ir t. t.). Biurokratizmu taip pat laikomas toks pareigūnų darbas, kai nevykdomi arba blogai vykdomi įstatymai ar kiti teisės aktai.“

9.1.1. Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio „Seimo kontrolieriaus sprendimai“ 3 dalis – „Skundo tyrimas nutraukiamas, jei tyrimo metu išnyksta skundžiamos aplinkybės […].“

9.2. Vietos savivaldos įstatymo:

9.2.1. 3 straipsnio „Pagrindinės šio įstatymo sąvokos“ 3 dalis – „Meras – savivaldybės vykdomoji institucija (savivaldybės vadovas), turinti savivaldybės valdžios ir viešojo administravimo įgaliojimus, atsakinga už įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir savivaldybės tarybos sprendimų tiesioginį įgyvendinimą.“

9.2.2. 4 straipsnis „Vietos savivaldos principai“ – „Pagrindiniai principai, kuriais grindžiama vietos savivalda, yra: […] 5) teisėtumo. Savivaldybės institucijų ir įstaigų veikla grindžiama Konstitucija, įstatymais ir kitais teisės aktais.“

9.2.3. 27 straipsnio „Mero įgaliojimai“ 2 dalis – „Meras: […] 8) kontroliuoja ir prižiūri savivaldybės viešojo administravimo institucijų, įstaigų ir įmonių vadovų veiklą, kaip jie įgyvendina įstatymus, Vyriausybės nutarimus ir savivaldybės tarybos sprendimus.“

9.2.4. 34 straipsnio „Savivaldybės administracijos direktorius“ 6 dalis – „Savivaldybės administracijos direktorius: […] 2) organizuoja savivaldybės administracijos darbą […], atsako už vidaus administravimą savivaldybės administracijoje; 3) įstatymų nustatyta tvarka priima į pareigas ir iš jų atleidžia savivaldybės administracijos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartį, seniūnijų – biudžetinių įstaigų – vadovus – seniūnus, atlieka kitas Valstybės tarnybos įstatymo ir savivaldybės tarybos jam priskirtas personalo valdymo funkcijas; […] 10) kaip įstaigos vadovas, pats vykdo mero suteiktus įgaliojimus ir atlieka kitus tiesioginius mero pavedimus arba įstatymų nustatytais atvejais paveda tai atlikti kitiems savivaldybės administracijos valstybės tarnautojams.“

9.3. Viešojo administravimo įstatymo

9.3.1. 10 straipsnio „Administracinių sprendimų priėmimas“ 4 dalis – „Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. Jeigu prašymas ar skundas gautas po darbo valandų, poilsio ar šventės dieną, jo gavimo diena laikoma po jos einanti darbo diena. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinis sprendimas negali būti priimtas, viešojo administravimo subjektas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys.“

9.3.2. 11 straipsnio „Prašymų ir skundų administraciniam sprendimui priimti pateikimas ir nagrinėjimas“ 1 dalis – „Asmenų prašymus ir skundus viešojo administravimo subjektai nagrinėja pagal Vyriausybės patvirtintas taisykles.“

9.4. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 (toliau – Taisyklės) (nauja redakcija nuo 2021 m. gruodžio 7 d.):

9.4.1. 12 punktas – „Institucijos turi užtikrinti, kad elektroninėje erdvėje (institucijos interneto svetainėje, taip pat tuo atveju, kai institucijos oficialiajai viešajai komunikacijai naudojamos kitos elektroninių ryšių priemonės) ir institucijos informaciniame stende valstybine, anglų ir kitomis pagal Taisyklių 25 punktą institucijos vadovo nustatytomis užsienio kalbomis būtų skelbiama: […] 12.4. elektroninių ryšių priemonės, kurias naudodami asmenys institucijai gali teikti savo prašymus ar skundus.“

9.4.2. 27 punktas – „Asmuo prašymą ar skundą gali teikti naudodamas tik tokias elektroninių ryšių priemones, kurias naudoja institucija. Informacija apie institucijos naudojamas elektroninių ryšių priemones, kurias naudodami asmenys gali kreiptis į instituciją, turi būti pateikiama Taisyklių 12 punkte nurodytais būdais.“

9.4.3. 28 punktas – „Institucijos darbuotojas, jam institucijos suteiktu elektroninio pašto adresu ar kitomis institucijos naudojamomis elektroninių ryšių priemonėmis gavęs prašymą ar skundą, turi ne vėliau kaip artimiausią savo darbo dieną persiųsti jį institucijos administracijos padaliniui, vykdančiam dokumentų registravimo funkcijas, išskyrus atvejus, kai į prašymą ar skundą pagal kompetenciją galima atsakyti Taisyklių 18 punkte nustatytais terminais.“

9.4.4. 32 punktas – „Prašymai ir skundai, išskyrus prašymus ir skundus, į kuriuos Taisyklių 18 punkte nustatyta tvarka galima atsakyti iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią darbo dieną, turi būti išnagrinėjami per Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nurodytus terminus.“

 

 

 

 

Tyrimo išvados

 

  1. Apibendrinus Skundo tyrimo metu gautą informaciją (dokumentų kopijas), teisinį reglamentavimą, pacituotą pažymos 9 punkte, susijusius su Savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmais (neveikimu) nepateikiant Pareiškėjui atsakymo į jo 2024 m. gegužės 10 d. prašymą, teiktą Savivaldybės administracijos darbuotojui el. pašto adresu, konstatuotina:

 

10.1. Savivaldybės administracija nepateikė atsakymo Pareiškėjui į 2024 m. gegužės 10 d. prašymą, nes, kaip nurodo Savivaldybė, 2024 m. gegužės 10 d. prašymas Savivaldybėje nebuvo gautas, todėl teisės aktų nustatyta tvarka nebuvo užregistruotas Savivaldybėje.

10.2. Pareiškėjas 2024 m. gegužės 10 d. prašymą siuntė ne oficialiu Savivaldybės el. pašto adresu [email protected], o tiesiogiai Savivaldybės administracijos darbuotojui el. pašto adresu <…>.

10.3. Taisyklių 28 punkte (pažymos 9.4.3 papunktis) yra nustatyta, kad institucijos darbuotojas, jam institucijos suteiktu elektroninio pašto adresu ar kitomis institucijos naudojamomis elektroninių ryšių priemonėmis gavęs prašymą ar skundą, turi ne vėliau kaip artimiausią savo darbo dieną persiųsti jį institucijos administracijos padaliniui, vykdančiam dokumentų registravimo funkcijas, išskyrus atvejus, kai į prašymą ar skundą pagal kompetenciją galima atsakyti Taisyklių 18 punkte nustatytais terminais.

Taigi, Taisyklių 28 punkto (pažymos 9.4.3 papunktis) nuostatos įpareigoja institucijos darbuotoją jam institucijos suteiktu elektroninio pašto adresu gautą prašymą ar skundą ne vėliau kaip artimiausią savo darbo dieną persiųsti institucijos administracijos padaliniui, vykdančiam dokumentų registravimo funkcijas.

Savivaldybės raštu pateikti paaiškinimai, kad „Savivaldybės tarnybinio elektroninio pašto informacinės sistemos el. laiškų siuntimo / gavimo registrai yra saugomi einamąją ir dar 3 paskesnes paras, todėl patikrinti galimo Pareiškėjo 2024-05-10 dienos laiško siuntimo / gavimo fakto nėra techninių galimybių“ (pažymos 8.2 papunktis), nepatvirtina, kad Pareiškėjo 2024 m. gegužės 10 d. prašymas iš tiesų nebuvo gautas Savivaldybės administracijos darbuotojo el. pašto adresu <…>. Iš Savivaldybės paaiškinimų matyti tik tai, kad šiuo metu nėra galimybės nustatyti, ar Pareiškėjo 2024 m. gegužės 10 d. prašymas  buvo gautas nurodytu el. pašto adresu, ar ne.

Tačiau iš Skundo tyrimo metu gautos medžiagos matyti, kad Pareiškėjas 2024 m. gegužės 10 d. išsiuntė prašymą Savivaldybei el. pašto adresu <…> (laiško kopija pateikta Seimo kontrolierei), ir nenustatyta, kad Pareiškėjas būtų gavęs pranešimą apie nepristatytą el. laišką, kurį paprastai gauna siuntėjas, nepavykus pristatyti jo laiško nurodytu el. pašto adresu. Jei Pareiškėjas būtų gavęs tokį pranešimą, jis, neabejotina, į Savivaldybę būtų kreipęsis dar kartą (galimai kitu el. pašto adresu), nes, kaip matyti iš vėliau Savivaldybei teiktų prašymų, klausimo aktualumas Pareiškėjui nebuvo išnykęs ir jam buvo svarbu gauti atsakymus į rūpimus klausimus. Atsižvelgus į tai, manytina, kad Pareiškėjo 2024 m. gegužės 10 d. prašymas turėjo būti gautas Savivaldybėje, ir šį prašymą atsakingas Savivaldybės administracijos darbuotojas (kuriam buvo siųstas 2024 m. gegužės 10 d. prašymas), pagal Taisyklių 28 punkto nuostatas (pažymos 9.4.3 papunktis), turėjo persiųsti Savivaldybės administracijos padaliniui, vykdančiam dokumentų registravimo funkcijas, tačiau to nepadarė. Tokie Savivaldybės administracijos atsakingo darbuotojo veiksmai būtų laikytini neveikimu, pažeidžiančiu Pareiškėjo teisę į gerą viešąjį administravimą – laiku gauti atsakymą į pateiktą 2024 m. gegužės 10 d. prašymą.

Kartu neatmestina ir tai, kad Savivaldybės el. pašto sistemoje galimai galėjo pasitaikyti sutrikimų, kuriems esant Pareiškėjo laiškas nepasiekė adresato, tačiau Pareiškėjas nebuvo informuotas apie nepristatytą el. laišką. Tačiau, kaip minėta, to patikrinti nėra galimybės, atsižvelgiant į tai, kad, kaip nurodyta Savivaldybės paaiškinimuose, Savivaldybės tarnybinio el. pašto informacinės sistemos el. laiškų siuntimo / gavimo registrai yra saugomi tik 4 paras. Atsižvelgiant į tai, iš Skundo tyrimo metu gautų duomenų nėra objektyvios galimybės nustatyti, ar Pareiškėjo el. laiškas, siųstas adresu <…>, iš tiesų nebuvo gautas Savivaldybėje, todėl nebuvo persiųstas reikiamam skyriui, užregistruotas ir todėl į jį nepateiktas atsakymas.

 

  1. Seimo kontrolierė atkreipia dėmesį, kad vienas iš gero administravimo principų yra konstitucinė nuostata, kad visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas 2010 m. gruodžio 6 d. nutartyje administracinėje byloje Nr. A146-1135/2010 yra nurodęs: „[…] konstitucinis valstybės įstaigų paskirties tarnauti žmonėms principas (Konstitucijos 5 str. 3 d.) suponuoja jų pareigą užtikrinti palankiausią žmogaus teisių įgyvendinimo režimą ir ginti bei saugoti šias teises, pačioms jų nepažeisti. Ši konstitucinė nuostata perkelta į Viešojo administravimo įstatymą. Spręsdamas įstatymo leidėjo pavestus uždavinius viešojo administravimo subjektas turi veikti taip, kad tie uždaviniai būtų įgyvendinti laiku, laikantis efektyvumo, objektyvumo, nepiktnaudžiavimo valdžia ir kitų viešojo administravimo principų.“

 

  1. Apibendrinus Skundo tyrimo metu gautą informaciją (dokumentų kopijas), teisinį reglamentavimą, pacituotą pažymos 9 punkte, susijusius su Savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmais (neveikimu) nepateikiant Pareiškėjui atsakymo į jo 2024 m. rugpjūčio 11 d. prašymą, teiktą Savivaldybei per elektroninių valdžios vartų portalą, konstatuotina:

 

12.1. Savivaldybės administracija nepateikė atsakymo Pareiškėjui į 2024 m. rugpjūčio 11 d. prašymą, teiktą Savivaldybei per elektroninių valdžios vartų portalą, nes toks prašymas, kaip nurodo Savivaldybė, Savivaldybėje nebuvo gautas, todėl nebuvo užregistruotas ir nebuvo pateiktas atitinkamam Savivaldybės administracijos pareigūnui nagrinėti.

12.2. Savivaldybė papildomu raštu paaiškino, kad „testuojant esamą Elektroninių valdžios vartų portalo ir Kretingos rajono savivaldybės dokumentų valdymo sistemos integraciją, pastebėta, kad 2024-08-11 pareiškėjo pildytas paslaugos prašymas galėjo likti nepatvirtintas Elektroninių valdžios vartų portale, nes kaip priedą prie skundo pridėtą Pareiškėjo paslaugos užsakymo nuorašą, sistema suformuoja dar nepatvirtinus paslaugos užsakymo ir jį galima išsisaugoti. Pastebėtina, kad taip paslaugą užsakančiam asmeniui galimai formuojamas klaidingas įspūdis, kad paslaugos užsakymas yra baigtas“ (pažymos 8.3 papunktis).

Įvertinus Savivaldybės pateiktą informaciją, neatmestina, kad Pareiškėjas, pradėjęs prašymo pateikimo procesą elektroninių valdžios vartų portale, galimai jo tinkamai neužbaigė, sistemoje nepatvirtinęs iki galo paslaugos užsakymo, kai buvo suformuotas paslaugos užsakymo nuorašas, todėl Savivaldybė galimai galėjo negauti Pareiškėjo prašymo.

12.3. Iš tyrimo metu gautų duomenų nėra galimybės nustatyti, ar Savivaldybėje galimai negautas Pareiškėjo 2024 m. rugpjūčio 11 d. prašymas dėl tam tikrų sutrikimų integruojant Kretingos rajono savivaldybės dokumentų valdymo sistemą su elektroninių valdžios vartų portalu, ar dėl to, kad Pareiškėjas tinkamai neužbaigė paslaugos užsakymo procedūros.

 

  1. Pažymėtina, kad Savivaldybė Skundo tyrimo metu, tai yra 2024 m. lapkričio 22 d., pateikė atsakymą Pareiškėjui į jo prašymus, savo turiniu iš esmės tapačius 2024 m. gegužės 10 d., 2024 m. rugpjūčio 11 d. prašymams (pažymos 6.5 papunktis). Taigi Pareiškėjas jau yra gavęs Savivaldybės atsakymus į jam rūpimus klausimus, dėl kurių negavimo kreipėsi į Seimo kontrolierių.

 

  1. Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad „Skundo tyrimas nutraukiamas, jei tyrimo metu išnyksta skundžiamos aplinkybės […].“ (pažymos 9.1.1 papunktis).

Atsižvelgiant į tai, kad Savivaldybė 2024 m. lapkričio 22 d. pateikė Pareiškėjui atsakymą į jam rūpimus klausimus, Skundo tyrimas nutrauktinas.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia:

X skundo dėl Kretingos rajono savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo), teisės aktų nustatyta tvarka neužregistravus Pareiškėjo 2024 m. gegužės 10 d., 2024 m. rugpjūčio 11 d. prašymų ir nepateikus į juos atsakymų per teisės aktuose nustatytą terminą, tyrimą nutraukti.

 

SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Kretingos rajono savivaldybės merui rekomenduoja atkreipti dėmesį į tai, kad Savivaldybės administracijos atsakingas darbuotojas, į savo darbo el. paštą turėjęs gauti Pareiškėjo 2024 m. gegužės 10 d. prašymą, jo galėjo nepersiųsti Savivaldybės administracijos padaliniui, vykdančiam dokumentų registravimo funkcijas, kaip tai numatyta Taisyklių 28 punkte (pažymos 9.4.3 papunktis), ir užtikrinti, kad ateityje Savivaldybės darbuotojas (-ai), jam (-iems) suteiktu elektroninio pašto adresu ar kitomis institucijos naudojamomis elektroninių ryšių priemonėmis gavęs (-ę) asmens prašymą ar skundą, turi ne vėliau kaip artimiausią savo darbo dieną persiųsti jį Savivaldybės administracijos padaliniui, vykdančiam dokumentų registravimo funkcijas.

 

Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos. Apie rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus prašoma informuoti Pareiškėją ir Seimo kontrolierę (rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus ir juos pagrindžiančius dokumentus Seimo kontrolierei pateikti per E. pristatymo informacinę sistemą ar el. p. [email protected]).

 

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                              Jolita Miliuvienė