PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ KRETINGOS RAJONO SAVIVALDYBĘ

Dokumento numeris 4D-2023/2-78
Data 2023-04-19
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ KRETINGOS RAJONO SAVIVALDYBĘ
Kontrolierius Milda Vainiutė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Kretingos rajono savivaldybės (toliau ir – Savivaldybė) administracijos atsakingų pareigūnų veiksmų (neveikimo), nagrinėjant jo 2022-11-02 prašymą dėl informacijos apie viešosios įstaigos (VšĮ) „A“ (toliau ir – A akademija) veiklą pateikimo.

 

  1. Skunde, be kitų aplinkybių, Pareiškėjas nurodo (prašo):

2.1. „2022 m. lapkričio 2 dieną Kretingos rajono savivaldybės administracijai buvo išsiųstas prašymas pateikti informaciją apie VšĮ „A“ veiklą, kurios dalininkė yra prašymo gavėja“.

2.2. „2022 m. lapkričio 11 dieną gautas Kretingos rajono savivaldybės administracijos atsakymas, kad mano prašymas persiųstas VšĮ „A“ direktoriui, kurio prašoma pateikti atsakymą tiek man, tiek Kretingos rajono savivaldybės administracijai“.

2.3. „2022 m. gruodžio 29 dieną elektroniniu laišku informavau Kretingos rajono savivaldybės administraciją, administracijos direktorės pavaduotoją V. T. bei Kultūros ir sporto skyriaus vedėją D. Č., kad prašomo atsakymo dėl informacijos pateikimo vis dar nesu sulaukęs“.

2.4. „2022 m. gruodžio 22 dieną Kretingos rajono savivaldybės administracijos Kultūros ir sporto skyriaus vedėja D. Č. atsakė, kad VšĮ „A“ (toliau – A akademija) buvo įpareigota pagal kompetenciją atsakyti į man rūpimus klausimus. Taip pat A akademijos direktoriui yra priminta, kad tinkamai pateiktų atsakymus į tuos klausimus, kurių prašiau“.

2.5. „Skundo Seimo kontrolieriams pateikimo dieną, atsakymo į savo prašymą pateikti informaciją nesu sulaukęs“ (citatų kalba netaisyta).

 

  1. Seimo kontrolierės Pareiškėjas prašo: „[…] įpareigoti Kretingos rajono savivaldybės administraciją pateikti informaciją, kuri nurodyta mano atsiųstame prašyme. Jeigu Kretingos rajono savivaldybės administracija mano prašomos informacijos neturi, prašau Seimo kontrolierių įpareigoti Kretingos rajono savivaldybės administraciją reikiamą informaciją gauti iš įstaigos, kurios dalininkas yra minėta savivaldybės administracija.“

 

 

  1. Su skundu pateikta:

4.1. Savivaldybės administracijai adresuotas 2022-11-02 prašymas „Dėl informacijos pateikimo“ (kopija), kuriame Pareiškėjas prašo jos pateikti A akademijos visuotiniame dalininkų susirinkime patvirtintą didžiausią leistiną pareigybių skaičių, valdymo struktūrą, visų trylikos darbuotojų pareigybių sąrašą su darbuotojais bei visų pareigybių aprašymus.

4.2. Savivaldybės administracijos 2022 m. lapkričio mėn. raštas (pateikta be tikslios datos ir numerio) „Dėl prašymo persiuntimo“ (kopija), kuriame nurodyta, kad 2022 m. lapkričio 3 d. Savivaldybės administracija gavo piliečio prašymus dėl informacijos pateikimo. Taip pat informuojama, kad vadovaujantis A akademijos įstatų, kuriems pritarė Kretingos rajono savivaldybės taryba 2020 m. lapkričio 20 d. sprendimu Nr. T2-294 „Dėl dalyvavimo steigiant viešąją įstaigą“, 60.14 papunkčiu, pateiktas prašymas persiunčiamas pagal priklausomumą. Apie atsakymą A akademijos prašoma informuoti Pareiškėją ir administraciją.

4.3. Savivaldybei adresuotas Pareiškėjo 2022-12-29 elektroninis laiškas (kopija), kuriame rašoma, kad vis dar negauta atsakymo į persiųstą prašymą.

4.4. Savivaldybės administracijos darbuotojos 2022-12-29 elektroninis laiškas (kopija), kuriame nurodyta, kad A akademijos direktoriui priminta, kad tinkamai pateiktų Pareiškėjui atsakymus į jo prašymų klausimus.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 ir 20 straipsniais, Seimo kontrolierė dėl Pareiškėjo skunde nurodytų aplinkybių kreipėsi į Savivaldybės administraciją.

5.1. Iš Savivaldybės administracijos pateiktų paaiškinimų ir dokumentų nustatyta:

5.1.1. „Kretingos rajono savivaldybės administracija gavo piliečio X 2022 m. lapkričio 2 d. prašymą dėl informacijos pateikimo“.

5.1.2. „Kretingos rajono savivaldybės administracija, vadovaudamasi VšĮ „A“ (toliau – A akademija) įstatų, kuriems pritarė Kretingos rajono savivaldybės taryba 2020 m. lapkričio 20 d. sprendimu Nr. T2-294 „Dėl dalyvavimo steigiant viešąją įstaigą“, 60.14 punktu, 2022 m. lapkričio 11 d. persiuntė piliečio X prašymą A akademijos direktoriui, nes visą su A akademijos veikla susijusią informaciją valdo ir disponuoja ja A akademija. Aukščiau minėtu A akademijos įstatų punktu A akademijos direktorius atsako už metinio finansinių ataskaitų rinkinio sudarymą, visuotinio dalininkų susirinkimo sušaukimą, duomenų ir dokumentų pateikimo Juridinių asmenų registrui, pranešimą dalininkams apie įvykius, turinčius esminės reikšmės A akademijos veiklai, dalininkų registravimą, informacijos apie A akademijos veiklą pateikimą visuomenei, veiklos ataskaitos parengimą, viešosios informacijos paskelbimą“.

5.1.3. „A akademija 2022 m. gruodžio 6 d. raštu Nr. S-43 pateikė atsakymą piliečiui X bei Kretingos rajono savivaldybės administracijai“.

5.1.4. „2022 m. gruodžio 29 d. pilietis X elektroniniu laišku informavo Kretingos rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduoją bei Kultūros ir sporto skyriaus vedėją, kad nesulaukė atsakymo į jo pateiktus klausimus. A akademijos direktorius telefonu buvo paprašytas tinkamai pateikti informaciją“.

5.1.5. „A akademija 2023 m. sausio 26 d. raštu Nr. S-50 išsamiai pateikė prašomą informaciją piliečiui X, kuris patikino informaciją gavęs.“

 

Tyrimui reikšmingos Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatos

 

  1. Seimo kontrolierių įstatymo:

6.1. 2 straipsnis – „1. Biurokratizmas – tokia pareigūno veika, kai vietoj reikalų sprendimo iš esmės laikomasi nereikalingų ar išgalvotų formalumų, nepagrįstai atsisakoma spręsti pareigūno kompetencijai priklausančius klausimus, vilkinama priimti sprendimus ar atlikti savo pareigas bei kitaip blogai ar netinkamai valdoma (atsisakoma informuoti asmenį apie jo teises, sąmoningai pateikiamas klaidinantis ar netinkamas patarimas ir t. t.). Biurokratizmu taip pat laikomas toks pareigūnų darbas, kai nevykdomi arba blogai vykdomi įstatymai ar kiti teisės aktai. […]“.

6.2. 22 straipsnis – „1. Seimo kontrolierius, atlikęs tyrimą, priima sprendimą: 1) pripažinti skundą pagrįstu; 2) atmesti skundą; 3) nutraukti skundo tyrimą. […]. 3. Skundo tyrimas nutraukiamas, jei tyrimo metu išnyksta skundžiamos aplinkybės arba, tarpininkaujant Seimo kontrolieriui, skunde keliamos problemos išsprendžiamos gera valia, taip pat kitais šio įstatymo nustatytais atvejais.“

  1. Viešojo administravimo įstatymo:

7.1. 1 straipsnis – „1. Šis įstatymas nustato viešojo administravimo principus, viešojo administravimo sritis, viešojo administravimo subjektų sistemą ir administracinės procedūros organizavimo pagrindus; ūkio subjektų veiklos priežiūros pagrindines nuostatas; garantuoja asmenų teisę apskųsti viešojo administravimo subjektų veiksmus, neveikimą ar administracinius sprendimus, taip pat teisę į įstatymais pagrįstą ir objektyvų asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimą; įtvirtina kitas asmenų ir viešojo administravimo subjektų teises ir pareigas viešojo administravimo srityje. […]“.

7.2. 2 straipsnis – „10. Prašymas – su asmens teisių ar teisėtų interesų pažeidimu nesusijęs asmens kreipimasis į viešojo administravimo subjektą prašant atlikti teisės aktuose nustatytus veiksmus. […]“.

7.3. 3 straipsnis – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […] 4) įstatymo viršenybės. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektų įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą turi būti nustatyti teisės aktuose, o veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus. Administraciniai aktai, susiję su asmenų teisių ir pareigų įgyvendinimu, visais atvejais turi būti pagrįsti įstatymais; […] 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį; […]“.

  1. Teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo:

8.1. 2 straipsnis – „1. Šis įstatymas taikomas:

1) viešąsias funkcijas atliekančioms valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, įmonėms ir viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar viena iš dalininkių yra valstybė ar savivaldybė ir kurios finansuojamos iš valstybės ar savivaldybių biudžetų bei valstybės pinigų fondų, įskaitant bibliotekas, muziejus ir valstybės archyvus, taip pat šių subjektų asociacijoms ir regionų plėtros taryboms (toliau – institucijos);

2) viešosioms įstaigoms, kurių savininkė arba bent viena iš dalininkių, turinti pusę ir daugiau balsų visuotiniame dalininkų susirinkime, yra valstybė ar savivaldybė, kurios nėra finansuojamos iš valstybės ir savivaldybių biudžetų bei valstybės pinigų fondų, tačiau atlieka viešąsias funkcijas, taip pat akcinėms bendrovėms ar uždarosioms akcinėms bendrovėms, kuriose valstybei arba savivaldybei tiesiogiai arba netiesiogiai priklauso (suprantama taip, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 5 straipsnyje) akcijos, suteikiančios daugiau kaip pusę balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, ir valstybė ar savivaldybė tiesiogiai ar netiesiogiai gali daryti lemiamą įtaką (suprantama taip, kaip nustatyta Akcinių bendrovių įstatymo 5 straipsnyje) rinkdama ir atšaukdama akcinės bendrovės arba uždarosios akcinės bendrovės vadovą, taip pat daugiau kaip pusę valdybos arba stebėtojų tarybos narių, ir kurios teikia viešąsias paslaugas bent vienoje iš šių sričių: dujų ir šilumos ūkio, elektros energetikos, vandentvarkos, transporto paslaugų, uostų ir oro uostų, pašto paslaugų, naftos ir dujų gavybos, anglių ar kito kietojo kuro žvalgymo arba gavybos, viešojo keleivinio transporto pagal 2007 m. spalio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1370/2007 dėl keleivinio geležinkelių ir kelių transporto viešųjų paslaugų ir panaikinančio Tarybos reglamentus (EEB) Nr. 1191/69 ir (EEB) Nr. 1107/70 su visais pakeitimais 2 straipsnį, oro susisiekimo paslaugų teikimo pagal 2008 m. rugsėjo 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1008/2008 dėl oro susisiekimo paslaugų teikimo Bendrijoje bendrųjų taisyklių (nauja redakcija) su visais pakeitimais 16 straipsnį, visuomenės aptarnavimo paslaugų teikimo pagal 1992 m. gruodžio 7 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 3577/92, taikančio laisvės teikti paslaugas principą jūrų transportui valstybėse narėse (jūrų kabotažas), su visais pakeitimais 4 straipsnį (toliau – valstybės valdomi subjektai);

3) šio įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 5 punktas taip pat taikomas viešosioms įstaigoms, kurių savininkė arba bent viena iš dalininkių yra valstybė ar savivaldybė, tačiau kurios nėra finansuojamos iš valstybės ir savivaldybių biudžetų bei valstybės pinigų fondų ir neatlieka viešųjų funkcijų, kai jos skelbia informaciją apie savo darbuotojų darbo užmokestį šio įstatymo nustatyta tvarka.

  1. Šis įstatymas netaikomas:

1) duomenims, kurių tvarkymas nėra įstatymų ar kitų norminių teisės aktų nustatyta institucijos viešoji funkcija, išskyrus informaciją apie darbuotojų darbo užmokestį; […]“.

8.2. 3 straipsnis – „3. Duomenys – užfiksuota informacija apie institucijos ar valstybės valdomo subjekto veiklą ar jos dalis, neatsižvelgiant į jos pateikimo būdą, formą (raštu arba elektronine forma ar kaip garso, vaizdo ar garso ir vaizdo įrašas) ir laikmeną, įskaitant registro duomenis, registro informaciją, registrui pateiktus duomenis ir (arba) jų kopijas, valstybės informacinės sistemos duomenis. […]; 9. Informacija – žinios, kuriomis disponuoja institucija, atlikdama viešąsias funkcijas. […]“.

8.3. 4 straipsnis – „1. Institucijos ir valstybės valdomi subjektai privalo teikti pareiškėjams ar jų atstovams duomenis, įskaitant pakartotiniam naudojimui skirtus duomenis, išskyrus šio įstatymo ir kitų įstatymų nustatytus atvejus. […]“.

8.4. 5 straipsnis – „1. Informacija apie institucijos veiklą yra vieša ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka skelbiama institucijos interneto svetainėje, taip pat mobiliojoje programoje, jeigu institucija ją turi. Institucijos interneto svetainė ir mobilioji programa turi atitikti Vyriausybės nustatytus prieinamumo reikalavimus, išskyrus Vyriausybės nustatytus atvejus, kai nėra automatizuotų arba efektyvių ir lengvai įgyvendinamų būdų užtikrinti prieinamumą prie tam tikros informacijos arba kai institucija faktiškai nekontroliuoja interneto svetainių ir mobiliųjų programų turinio, arba jeigu prieinamumo reikalavimų laikymasis sudarys institucijai neproporcingai didelę naštą. […]“.

8.5. 6 straipsnis – „1. Institucija ir valstybės valdomas subjektas, teikdami duomenis, įskaitant pakartotiniam naudojimui skirtus duomenis, vadovaujasi šiais principais: 1) duomenų išsamumo – pareiškėjui turi būti pateikti visi pagal teisės aktus teiktini jo prašymo turinį atitinkantys duomenys; 2) duomenų tikslumo – pareiškėjui teikiami duomenys turi atitikti institucijos ar valstybės valdomo subjekto disponuojamus duomenis; […].“

  1. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875, 45 punktas „Į prašymą institucija atsako atsižvelgdama į jo turinį: 45.1.  į prašymą suteikti administracinę paslaugą atsakoma suteikiant prašomą vieną iš Viešojo administravimo įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytų administracinių paslaugų (ar prašomas kelias administracines paslaugas) arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti; 45.2. į prašymą pakonsultuoti asmenį jam aktualiu klausimu atsakoma suteikiant konsultaciją pagal institucijai nustatytą kompetenciją arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti; 45.3.  į prašymą priimti administracinį sprendimą atsakoma Viešojo administravimo įstatymo 13 straipsnyje nustatyta tvarka; 45.4.  į prašymą, nenurodytą Taisyklių 45.1–45.3 papunkčiuose, atsakoma laisva forma.“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Pareiškėjas skundu kreipėsi į Seimo kontrolierę dėl Savivaldybės administracijos atsakingų pareigūnų veiksmų (neveikimo), nagrinėjant jo 2022-11-02 prašymą dėl informacijos apie A akademijos veiklą pateikimo.

Dėl Pareiškėjo skunde nurodytų aplinkybių Seimo kontrolierė kreipėsi į Savivaldybės administraciją, prašydama pateikti paaiškinimus.

 

  1. Įvertinus Pareiškėjo ir Savivaldybės administracijos pateiktą informaciją (dokumentus), nustatyta, kad Savivaldybės administracijoje buvo gautas Pareiškėjo 2022-11-02 prašymas, kuriame buvo prašoma pateikti informaciją apie A akademijos visuotinio susirinkimo patvirtintą didžiausią leistiną pareigybių skaičių, valdymo struktūrą, visų darbuotojų pareigybių sąrašą su darbuotojais ir pareigybių aprašymus. Savivaldybės administracija, atsižvelgdama į tai, kad visą su A akademijos veikla susijusią informaciją valdo ir ja disponuoja A akademija, kad pagal Kretingos rajono savivaldybės tarybos 2020 m. lapkričio 20 d. sprendimu Nr. T2-294 „Dėl dalyvavimo steigiant viešąją įstaigą“ patvirtintų A akademijos įstatų 60.14 papunktį, A akademijos direktorius atsako už metinio finansinių ataskaitų rinkinio sudarymą, visuotinio dalininkų susirinkimo sušaukimą, duomenų ir dokumentų pateikimo Juridinių asmenų registrui, pranešimą dalininkams apie įvykius, turinčius esminės reikšmės A akademijos veiklai, dalininkų registravimą, informacijos apie A akademijos veiklą pateikimą visuomenei, veiklos ataskaitos parengimą, viešosios informacijos paskelbimą, 2022-11-11 raštu persiuntė Pareiškėjo prašymą A akademijos direktoriui. A akademijos direktorius 2022-12-06 raštu pateikė atsakymą į Pareiškėjo 2022-11-02 prašymą. Paaiškinimuose Savivaldybės administracija nurodo, kad 2022-12-29 pareiškėjas elektroniniu laišku informavo Savivaldybės administracijos direktorių ir Kultūros ir sporto skyriaus vedėją, kad nesulaukė atsakymo į jo pateiktus klausimus, todėl A akademijos direktoriaus papildomai telefonu buvo paprašyta tinkamai pateikti informaciją Pareiškėjui. A akademija 2023-01-26 raštu Nr. S-50 pateikė prašomą informaciją Pareiškėjui, kuris patikino informaciją gavęs.

 

  1. Atsižvelgiant į tai, kad Pareiškėjas skunde iš esmės skundėsi dėl nepateikto atsakymo į jo 2022-11-02 prašymą, ir tyrimo metu nustačius, kad į Pareiškėjo 2022-11-02 prašymą buvo atsakyta A akademijos direktoriaus 2022-12-06, 2022-12-29 raštais, pateikiant prašomą informaciją (dokumentus), spręstina, kad tyrimo metu skundžiamos aplinkybės išnyko, todėl skundo tyrimas nutraukiamas.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundo dėl Savivaldybės administracijos atsakingų pareigūnų veiksmų (neveikimo), nagrinėjant jo 2022-11-02 prašymą dėl informacijos apie viešosios įstaigos (VšĮ) „A“ veiklą pateikimo, tyrimą nutraukti.

 

Seimo kontrolierė                                                                                                                 Milda Vainiutė