PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ KLAIPĖDOS MIESTO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ

Dokumento numeris 4D-2022/2-9
Data 2022-03-29
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ KLAIPĖDOS MIESTO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ
Kontrolierius Milda Vainiutė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė gavo X (toliau citatose ir tekste vadinama – Pareiškėja) 2021-12-30 skundą (toliau vadinama – Skundas) „Dėl Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos direktoriaus G. N. veiksmų, tyčinio biurokratizmo, veikimo prieš neįgalų asmenį“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta) (toliau citatose ir tekste vadinama – Savivaldybė).

 

  1. Pareiškėjos Skunde pažymėta:

2.1. „2021-11-09 registruota pašto siunta Nr. RN005734604LT […] Savivaldybės administracijos direktoriui G. N. (<…>, Klaipėda) buvo išsiųstas mano motyvuotas 2021-11-08 skundas dėl tyčia nesiunčiamų man įstatymo numatytu formų gauti kompensacijas už šildymą, karštą, šaltą vandenį ir kitas paslaugas ir mano teisių pažeidimo […] kaip neįgaliam asmeniui“ (toliau citatose ir tekste vadinama – Prašymas);

2.2. „Iki šiol nesu tyčia įleidžiama nei į Savivaldybės administracijos Rūpybos skyrių adresu Vytauto g.13, Klaipėda, nei į Laukininkų g. 19A, Klaipėda, nuolat esu skriaudžiama“;

2.3. „Formos man neišduodamos tik todėl, kad neturiu Galimybių paso.

Dėl tokio įžūlaus elgesio man atimta teisė naudotis savo teisėmis gauti kompensacijas“;

2.4. „Šiukščiai pažeidžiant LR Viešojo administravimo įstatymą joks sprendimas man iki šiol neįteiktas, o blankai iki šiol neįteikti, taigi, negalėjau ir iki šiol negaliu pateikti nustatytos formos prašymų, kad gauti kompensacijas.“

 

  1. Pareiškėja prašo Seimo kontrolierę: „Atlikti išsamų patikinimą dėl šių tęstinių mano teisių pažeidimų. Imtis neatidėliotinų veiksmų dėl nurodytų pažeidimų“ ir kt.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

  1. Iš kartu su Skundu pateikto 2021-11-08 Prašymo (kopija) nustatyta:

4.1. Pareiškėja skundėsi Savivaldybei klausimais, aprašytais pažymos 2.1 ir 2.2 punktuose;

4.2. Pareiškėja prašė Savivaldybės:

1) „Aprūpinti mane visomis formomis, kurios numatytos įstatymais kuo skubiau“;

2) „Atnaujinti terminą prašymams pateikti (po realaus jų gavimo), kurie praleisti dėl Jūsų darbuotojų kaltės.“

 

 

  1. Seimo kontrolierė, atsižvelgusi į pirmiau nurodytas aplinkybes, 2022-01-20 raštu kreipėsi į Savivaldybę:

5.1. pažymėdama:

Seimo kontrolierė, remdamasi konstituciniu principu „valdžios įstaigos tarnauja žmonėms“ bei atsižvelgdama / vadovaudamasi:

– Konstitucinio Teismo praktika, kurioje konstatuojama, kad teisingumas yra vienas pagrindinių teisės, kaip socialinių santykių reguliavimo priemonės, tikslų, kad Lietuvos valstybė yra socialiai orientuota;

– Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (toliau citatose ir tekste vadinama – VAĮ), „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi įstatymo viršenybės, išsamumo, naujovių ir atvirumo permainoms ir kitais principais. Pastarasis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas turi ieškoti naujų ir veiksmingų būdų, kaip geriau spręsti problemas, iškylančias vykdant viešąjį administravimą, taip pat nuolat tobulinti savo veiklą taikydamas pažangiausius metodus, priemones ar gerosios patirties pavyzdžius (3 straipsnis),  „Prašymas ar skundas gali būti pateiktas per E. pristatymo sistemą, kitomis elektroninių ryšių priemonėmis, paštu […]“ (11 straipsnis);

Teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo (toliau vadinama – TGIĮ) nuostatomis, kad institucijos privalo teikti pareiškėjams duomenis, išskyrus šio įstatymo ir kitų įstatymų nustatytus atvejus, kad institucija, teikdama duomenis turi vadovautis šiais principais: duomenų išsamumo (pareiškėjui turi būti pateikti visi pagal teisės aktus teiktini jo prašymo turinį atitinkantys duomenys), duomenų tikslumo (pareiškėjui teikiami duomenys turi atitikti institucijos ar valstybės valdomo subjekto disponuojamus duomenis), teisėtumo (institucijos veiksmai teikiant duomenis grindžiami šiuo ir kitais įstatymais ar kitais norminiais teisės aktais), pagalbos (pareiškėjams teikiama pagalba įgyvendinant teisę gauti duomenis), duomenų prieinamumo (sudaromos palankios sąlygos pareiškėjams naudoti duomenis neatsižvelgiant į jų veiklos tikslus ir teisinę formą) ir kt., prašymai dėl duomenų teikimo teikiami ir nagrinėjami VAĮ nustatyta tvarka tokiu būdu, kaip prašo pareiškėjas (TGIĮ 4, 6 ir 13 straipsniai);

– Piniginės socialinės paramos mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) įstatymu (toliau vadinama – Įstatymas), Klaipėdos miesto savivaldybės tarybos  2018-09-27 sprendimu Nr. T2-200 patvirtintu Piniginės socialinės paramos teikimo tvarkos aprašu (toliau vadinama – Aprašas), nustatančiais, kad „Kreipdamasi dėl piniginės socialinės paramos, šeima (vienas gyvenantis asmuo) užpildo Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintą prašymą-paraišką“ (Įstatymo 16 straipsnis); „Prašymas-paraiška gali būti pateiktas asmeniškai, per atstovą, paštu arba per pasiuntinį ir elektroniniu būdu, kai valstybės elektroninės valdžios sistemoje teikiama elektroninė paslauga“ (Aprašo 5 punktas), ekstremaliosios situacijos, paskelbtos teisės aktų nustatyta tvarka, laikotarpiu, kai nėra galimybių prašymą-paraišką pateikti Aprašo 5 punkte nurodytais būdais, prašymas-paraiška gali būti teikiamas el. paštu arba telefonu, prašymą-paraišką užpildo Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus Socialinių išmokų poskyrio specialistai pagal pareiškėjo telefonu pateiktus piniginei socialinei paramai skirti ir apskaičiuoti būtinus duomenis (Aprašo 51 punktas);

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro valstybės lygio ekstremalios situacijos valstybės operacijų vadovo 2021-06-30 sprendimu Nr. V-1546 „Dėl valstybės institucijų, įstaigų, organizacijų ir įmonių bei kitų įstaigų veiklos organizavimo sąlygų“ (redakcija, galiojanti nuo 2021-11-28) (toliau vadinama – Operacijų vadovo sprendimas), kuriame savivaldybėms nėra draudžiama paskelbtos ekstremalios situacijos metu priimti lankytojus ir juos aptarnauti (Operacijų vadovo sprendimo 1 punktas):

– Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 3 dalimi, nustatančia, kad „Skundo tyrimas nutraukiamas, jei […] tarpininkaujant Seimo kontrolieriui, skunde keliamos problemos išsprendžiamos gera valia“,

 

pasiūlė (rekomendavo) Savivaldybei imtis priemonių, kad būtų apginta Pareiškėjos teisė į gerą viešąjį administravimą, Pareiškėjos Prašymas būtų išnagrinėtas teisės aktuose nustatyta tvarka, Pareiškėjai sudarytos jos prašomos sąlygos pateikti prašymus-paraiškas socialinei piniginei paramai gauti Įstatyme bei Apraše nustatyta tvarka (paštu išsiųstos prašomos dokumentų formos, organizuotas Pareiškėjos priėmimas Savivaldybėje, Pareiškėjai sutikus, Pareiškėjos prašymai-paraiškos Savivaldybės darbuotojų būtų užpildyti išklausius informaciją telefonu ir / ar pan.)“;

5.2. prašydama pateikti motyvuotus, išsamius paaiškinimus: kokia piniginė socialinė parama teikiama Pareiškėjai, ar 2021–2022 metais Pareiškėjai nebuvo sudaryta galimybė atvykus į Savivaldybę pateikti prašymus-paraiškas piniginei socialinei paramai gauti; ar Savivaldybė pateikė Pareiškėjai prašomų dokumentų formas paštu; ar Savivaldybė pratęsė Pareiškėjos prašymų-paraiškų pateikimo terminus, ar apie tai raštu informavo Pareiškėją; ar Pareiškėja 2021–2022 metais nebuvo įleista į Savivaldybę (kaip nurodyta Pareiškėjos Skunde, kurio ištrauka pacituota pažymos
2.2 punkte); ar iš tiesų dokumentų formos Pareiškėjai neišduodamos bei jos neišduodamos dėl to, kad Pareiškėja neturi galimybių paso; ar Pareiškėjai pateiktas išsamus atsakymas į Prašymą ir kt.

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Pagal Savivaldybės pateiktą Seimo kontrolierei informaciją nustatyta:

6.1. Pareiškėja Savivaldybės Socialinės paramos skyriaus Socialinių išmokų poskyryje [toliau citatose ir tekste atitinkamai vadinama – Skyrius, Poskyris] „nuo 2019-09-01 jokių
išmokų negauna“;

6.2. „Pažymėtina, kad 2021 metais Pareiškėjai buvo sudaryta galimybė atvykti į
Poskyrį ir apie tai Pareiškėja buvo informuota atsakant į jos 2021-06-23 prašymą Skyriaus
2021-07-21 raštu Nr. (23.45)-SP13-6761 […], kuriame buvo siūloma užsiregistruoti ir atvykti į Poskyrį patogiu metu.“

Savivaldybės 2021-07-21 rašte Pareiškėjai, be kita ko, pažymėta: „Pakartotinai siūlome Jums atvykti į Poskyrį (Laukininkų g. 19A) ir susipažinti su bylose esančiais dokumentais Jums patogiu metu.

Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad pareiškėjai Poskyryje priimami pagal išankstinę
registraciją […]“;

6.3. „Kiekvienas Klaipėdos miesto savivaldybės gyventojas turi galimybę pateikti prašymą-paraišką piniginei socialinei paramai gauti vadovaujantis Įstatymu bei Aprašu.

Poskyryje pareiškėjai aptarnaujami pagal išankstinę registraciją (išskyrus kreipiantis dėl tikslinių kompensacijų ir paramos mirties atveju), kuri vykdoma telefonu arba internetu Klaipėdos miesto svetainėje.

2021 m., 2022 m. Pareiškėja priėmimui į Poskyrį nebuvo užsiregistravusi (paskutinė registracijos data 2020-08-19), taip pat duomenų, kad minėtu laikotarpiu Pareiškėja kreipėsi į Poskyrį dėl piniginės socialinės paramos ar prašymų-paraiškų formų, neturime“;

6.4. „Prašymas-paraiška piniginei socialinei paramai gauti ir jo priedai atsižvelgiant į Pareiškėjos 2021-11-08 Prašymą buvo išsiųsti 2021-12-08 Savivaldybės administracijos direktoriaus raštu Nr. (31.1)-RS2-730 „Dėl X prašymų“.

Savivaldybės 2021-11-08 rašte Pareiškėjai, be kita ko, nurodyta:

„Atsakydami į Jūsų 2021-11-08 Prašymą bei atsižvelgdami į Jūsų prašymą siunčiame Jums prašymą-paraišką piniginei socialinei paramai gauti ir jos priedus.

Informuojame, kad, vadovaujantis Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 20 straipsnio 4 dalimi, Kompensacijos skiriamos ne daugiau kaip už 2 praėjusius mėnesius iki prašymo-paraiškos pateikimo mėnesio, jeigu bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo kreipimosi dėl kompensacijų ir sprendimo priėmimo metu, taip pat laikotarpiu, už kurį skiriamos kompensacijos, turi teisę gauti kompensacijas.

Taip pat informuojame, kad toliau šalyje esant COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) plitimo grėsmei, asmenys ekstremalios situacijos metu, kurie neturi galimybės prašymų dėl kompensacijų pateikti per informacinę sistemą SPIS, juos gali pateikti nuotoliniu būdu – telefonu arba elektroniniu paštu. Pageidaujantiems prašymą dėl kompensacijos (-ų) pateikti telefonu, prašymą užpildo Poskyrio darbuotojas. Būtina išankstinė registracija. Dėl išankstinės registracijos ir papildomos informacijos galima kreiptis: […].“

Savivaldybės 2021-11-08 „raštas ir prašymas-paraiška su priedais buvo išsiųsti registruota pašto siunta (RS185481100LT ), kurią Pareiškėja atsiėmė 2022-01-11“;

6.5. „[…] pakartotinai prašymas-paraiška piniginei socialinei paramai gauti ir jo priedai Pareiškėjai buvo išsiųsti Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2022-01-26 raštu Nr. (31.1E)-RS2-63 „Dėl X skundų“ (pridedama).“

Savivaldybės 2022-01-26 rašte, adresuotame Pareiškėjai, be kita ko, pažymėta:

„Atsakydami į Jūsų 2021-12-30 skundus, persiųstus Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos ir Lietuvos Respublikos Neįgaliųjų reikalų departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, primename, kad prašymo-paraiškos piniginei socialinei paramai gauti ir jos priedų formos, atsižvelgiant į Jūsų 2021-11-08 skundą „Dėl tyčia nesiunčiamų formų gauti kompensacijas už šildymą, vandenį ir kitas paslaugas“, buvo išsiųsti Jums 2021-12-08 Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos direktoriaus raštu Nr. (31.1)-RS2-730 „Dėl X prašymų“ registruota pašto siunta (RS185481100LT ), kurią Jūs atsiėmėte 2022-01-11.

Pakartotinai siunčiame Jums prašymo-paraiškos piniginei socialinei paramai gauti ir jos priedų formas.

Taip pat pakartotinai informuojame, kad, toliau šalyje esant COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) plitimo grėsmei, ekstremalios situacijos metu asmenys, kurie neturi galimybės prašymų dėl kompensacijų pateikti per informacinę sistemą SPIS, juos gali pateikti nuotoliniu būdu – telefonu arba elektroniniu paštu. Pageidaujantiems prašymą dėl kompensacijos (-ų) pateikti telefonu, prašymą užpildo Poskyrio darbuotojas pagal pareiškėjo telefonu pateiktus piniginei socialinei paramai skirti būtinus duomenis. Būtina išankstinė registracija. Dėl išankstinės registracijos ir papildomos informacijos galima kreiptis […]. PRIDEDAMA: 1. Prašymas-paraiška piniginei socialinei paramai gauti (SP-4 forma) ir jos priedai, iš viso 16 lapų. (pirmam adresatui Pareiškėjai). […]“;

6.6. „Piniginės socialinės paramos skyrimas apibrėžtas Įstatymo 21 straipsnyje. Apie tai, kad būsto šildymo išlaidų, karšto vandens išlaidų, geriamojo vandens išlaidų kompensacijos skiriamos ne daugiau kaip už 2 praėjusius mėnesius iki prašymo-paraiškos pateikimo mėnesio, Pareiškėja informuota aukščiau paminėtuose raštuose (socialinė pašalpa Pareiškėjai nepriklauso, nes pajamos viršija Įstatyme ir Apraše nustatytą dydį)“;

6.7. „Pareiškėjos teiginiai, jog „formos neišduodamos tik todėl, kad neturiu galimybių paso“, „iki šiol nesu tyčia įleidžiama nei į Skyrių adresu Vytauto g. 13, Klaipėda, nei į Laukininkų g. 19A, Klaipėda, nuolat esu skriaudžiama“, yra nepagrįsti.

Asmenims, pageidaujantiems prašymą-paraišką pateikti nuotoliniu būdu (telefonu) ar kontaktiniu būdu atvykus į Poskyrį būtina išankstinė registracija. Registruojant pareiškėją atsižvelgiama į tai, kokiu būdu pareiškėjas pageidauja pateikti prašymą-paraišką.

Kaip ir minėjome, Pareiškėja 2021 m, 2022 m. priėmimui nesiregistravo, ir laikotarpiu, kai asmenys Poskyryje buvo aptarnaujami tik su galimybių pasu, Pareiškėja neišreiškė pageidavimo pateikti prašymą-paraišką Socialinių išmokų poskyryje kontaktiniu būdu, taip pat duomenų, kad minėtu laikotarpiu būtų atvykusi į Poskyrį dėl prašymų-paraiškų formų ir, kad jos būtų neišduotos, neturime“;

6.8. „Taip pat informuojame, kad Pareiškėja prašymo-paraiškos piniginei socialinei paramai gauti iki šios dienos nėra pateikusi.“

 

 

 

Tyrimui reikšmingi Lietuvos Respublikos įstatymai ir kiti teisės aktai

 

  1. Įstatymai

7.1. Vietos savivaldos įstatymo:

4 straipsnis – „Pagrindiniai principai, kuriais grindžiama vietos savivalda, yra: […]
6) savivaldybės veiklos ir savivaldybės institucijų priimamų sprendimų teisėtumo. Savivaldybės institucijų ir kitų savivaldybės viešojo administravimo subjektų veikla ir visais jų veiklos klausimais priimti sprendimai turi atitikti įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimus; […] 10) veiklos skaidrumo. Savivaldybės institucijų ir kitų savivaldybės viešojo administravimo subjektų veikla turi būti aiški ir suprantama savivaldybės gyventojams, kurie tuo domisi, jiems sudaromos sąlygos gauti paaiškinimus, kas ir kodėl daroma; […] 13) žmogaus teisių ir laisvių užtikrinimo ir gerbimo. Savivaldybės institucijų ar valstybės tarnautojų priimami sprendimai turi nepažeisti žmogaus orumo, jo teisių ir laisvių, lygių galimybių; […]“;

6 straipsnis – viena iš savarankiškųjų savivaldybių funkcijų yra „43) socialinės pašalpos ir kompensacijų, nustatytų Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatyme, teikimas.“

7.2. Piniginės socialinės paramos mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) įstatymo (Įstatymas):

2 straipsnis – „Piniginės socialinės paramos mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) (toliau – piniginė socialinė parama) rūšys yra šios: 1) socialinė pašalpa; 2) būsto šildymo išlaidų, išlaidų šaltam vandeniui bei nuotėkoms ir išlaidų karštam vandeniui kompensacijos (toliau – kompensacijos)“;

15 straipsnis – „Piniginę socialinę paramą administruoja šeimos (vieno gyvenančio asmens) deklaruojamos gyvenamosios vietos savivaldybė“;

16 straipsnis – „1. Kreipdamasi dėl piniginės socialinės paramos, šeima (vienas gyvenantis asmuo) užpildo Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintą prašymą-paraišką, joje nurodo duomenis apie šeimą, jos narių veiklos pobūdį, turimą turtą ir šio Įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 6–12 punktuose nurodyto turto vertę, gaunamas pajamas bei kitą piniginei socialinei paramai gauti būtiną informaciją. Prie prašymo-paraiškos pridedamos šeimos narių (vieno gyvenančio asmens) pažymos apie šio Įstatymo 12 straipsnyje nurodytas pajamas, gautas per 3 praėjusius iki kreipimosi dėl piniginės socialinės paramos mėnesius. […].“

7.3. Viešojo administravimo įstatyme (VAĮ) nustatyta:

3 straipsnis – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: 1) atsakomybės už priimtus sprendimus. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas, vykdydamas administracinį reglamentavimą ar priimdamas administracinius sprendimus, turi prisiimti atsakomybę už administracinio reglamentavimo ar priimtų administracinių sprendimų sukeltus padarinius; […] 4) įstatymo viršenybės. Šis principas reiškia, kad įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą viešojo administravimo subjektams turi būti nustatyti laikantis šio įstatymo nustatytų reikalavimų, o viešojo administravimo subjektų veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus. Administraciniai sprendimai, susiję su asmenų teisių ir pareigų įgyvendinimu, visais atvejais turi būti pagrįsti įstatymais; 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį; […] 7) naujovių ir atvirumo permainoms. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas turi ieškoti naujų ir veiksmingų būdų, kaip geriau spręsti problemas, iškylančias vykdant viešąjį administravimą, taip pat nuolat tobulinti savo veiklą taikydamas pažangiausius metodus, modelius, technologijas, priemones ar gerosios patirties pavyzdžius; […] 9) objektyvumo. Šis principas reiškia, kad administracinio sprendimo priėmimas ir kiti oficialūs viešojo administravimo subjekto veiksmai turi būti nešališki ir objektyvūs; […]“;

11 straipsnis – „1. Asmenų prašymus ir skundus viešojo administravimo subjektai nagrinėja pagal Vyriausybės patvirtintas taisykles. 2. Prašymas ar skundas gali būti pateiktas per
E. pristatymo sistemą, kitomis elektroninių ryšių priemonėmis, paštu […]“;

13 straipsnis – „1. Asmeniui, pateikusiam prašymą, ar asmeniui, dėl kurio galimai pažeistų teisių ir teisėtų interesų yra pradėta administracinė procedūra, taip pat asmenims, kuriems administracinis sprendimas turi tiesioginį poveikį, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo administracinio sprendimo priėmimo dienos raštu pranešama apie priimtą administracinį sprendimą pateikiant to sprendimo kopiją, o kai reikia apsaugoti atitinkamų kategorijų duomenis, – nuasmenintą priimto administracinio sprendimo nuorašą. […].“

7.4. Teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo (TGIĮ):

3 straipsnis – ‚3. Duomenys – užfiksuota informacija apie institucijos ar valstybės valdomo subjekto veiklą ar jos dalis, neatsižvelgiant į jos pateikimo būdą, formą (raštu arba elektronine forma ar kaip garso, vaizdo ar garso ir vaizdo įrašas) ir laikmeną, įskaitant registro duomenis, registro informaciją, registrui pateiktus duomenis ir (arba) jų kopijas, valstybės informacinės sistemos duomenis. […]“;

4 straipsnis – „1. Institucijos ir valstybės valdomi subjektai privalo teikti pareiškėjams ar jų atstovams duomenis, įskaitant pakartotiniam naudojimui skirtus duomenis, išskyrus šio įstatymo ir kitų įstatymų nustatytus atvejus. […]“;

6 straipsnis – „1. Institucija ir valstybės valdomas subjektas, teikdami duomenis, įskaitant pakartotiniam naudojimui skirtus duomenis, vadovaujasi šiais principais: 1) duomenų išsamumo – pareiškėjui turi būti pateikti visi pagal teisės aktus teiktini jo prašymo turinį atitinkantys duomenys; 2) duomenų tikslumo – pareiškėjui teikiami duomenys turi atitikti institucijos ar valstybės valdomo subjekto disponuojamus duomenis; 3) teisėtumo – institucijos ir valstybės valdomo subjekto veiksmai teikiant duomenis grindžiami šiuo ir kitais įstatymais ar kitais norminiais teisės aktais;
4) objektyvumo – institucijos ir valstybės valdomo subjekto darbuotojai, teikdami duomenis, turi būti nešališki ir objektyvūs; 5) pagalbos – pareiškėjams teikiama pagalba įgyvendinant teisę gauti duomenis; 6) duomenų prieinamumo – sudaromos palankios sąlygos pareiškėjams naudoti duomenis neatsižvelgiant į jų veiklos tikslus ir teisinę formą, o prireikus nustatomos tik būtiniausios teisinės, techninės ir (arba) finansinės duomenų teikimo pareiškėjams sąlygos […]“;

13 straipsnis – „1. Prašymai dėl duomenų teikimo ir jų pakartotinio naudojimo teikiami ir nagrinėjami Viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka. 2. Atsižvelgdami į pareiškėjo prašymą, institucija ir valstybės valdomas subjektas informaciją ir duomenis pareiškėjui teikia žodžiu, raštu arba elektroniniu būdu […].“

 

  1. Kiti teisės aktai

8.1. Vyriausybės 2007-08-22 nutarimu Nr. 875 patvirtintų Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių (toliau vadinama – Prašymų nagrinėjimo taisyklės) aktualios nuostatos:

– „11.  Asmenų aptarnavimo padalinys atlieka šias funkcijas: 11.1.  priima prašymus ir skundus […]; 11.3.  pagal institucijos kompetenciją konsultuoja asmenis, kaip išdėstyti ar užpildyti reikalingus dokumentus; […]“;

– „14. Institucijos privalo organizuoti savo darbą taip, kad: 14.1.  asmenų aptarnavimo padalinyje asmenys galėtų pateikti (žodžiu ir raštu) prašymus ar skundus visą institucijos darbo dienos laiką ir pietų pertraukos metu; […] 14.3.  asmens pageidavimu jo aptarnavimą institucijoje ir prašymo ar skundo pateikimą būtų galima derinti (užregistruoti asmenį) iš anksto žodžiu ar raštu VAĮ 11 straipsnio 2 dalyje nurodytais būdais […]; 14.4.  būtų sudaryta galimybė prašymą ar skundą norinčiam pateikti asmeniui šį pašymą ar skundą išdėstyti raštu vietoje (institucijoje)“;

– „16.  Prašymus ir skundus galima pateikti VAĮ 11 straipsnio 2 dalyje nurodytais būdais“;

– „35.  Prašymus ar skundus institucijos nagrinėja ir į juos atsako pagal teisės aktais joms nustatytą kompetenciją“;

– „45.  Į prašymą institucija atsako atsižvelgdama į jo turinį: 45.1.  į prašymą suteikti administracinę paslaugą atsakoma suteikiant prašomą vieną iš Viešojo administravimo įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytų administracinių paslaugų (ar prašomas kelias administracines paslaugas) arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti; 45.2.  į prašymą pakonsultuoti asmenį jam aktualiu klausimu atsakoma suteikiant konsultaciją pagal institucijai nustatytą kompetenciją arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti; 45.3.  į prašymą priimti administracinį sprendimą atsakoma VAĮ 13 straipsnyje nustatyta tvarka. 45.4.  į prašymą, nenurodytą Taisyklių
45.1–45.3 papunkčiuose, atsakoma laisva forma.“

8.2. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro valstybės lygio ekstremalios situacijos valstybės operacijų vadovo 2021-06-30 sprendimo Nr. V-1546 „Dėl valstybės institucijų, įstaigų, organizacijų ir įmonių bei kitų įstaigų veiklos organizavimo sąlygų“ (redakcija, galiojanti nuo 2021-11-28) (Operacijų vadovo sprendimas):

1 punktas – „1. Įpareigoti valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų, organizacijų ir įmonių, kitų įstaigų (toliau – įstaigų)  vadovus užtikrinti, kad šiose įstaigose  veikla  būtų organizuojama  laikantis šių sąlygų: 1.1. įstaigos lankytojus aptarnauti ir  viešąsias ir administracines paslaugas (toliau – paslaugos)  teikti užtikrinant šias saugos priemones:
1.1.1. apriboti įstaigos tarnautojų, darbuotojų, pareigūnų ir kitų funkcijas įstaigoje atliekančių asmenų (toliau – darbuotojai) fizinį kontaktą su lankytojais, išlaikant ne mažesnį kaip
2 metrų atstumą (išskyrus transporto priemones) arba atskiriant darbo vietą nuo lankytojo pertvaromis; 1.1.2. užtikrinti, kad įstaigos lankytojai laikytųsi ne mažesnio kaip 2 metrų atstumo vienas nuo kito arba atskirti lankytojus vieną nuo kito pertvaromis; 1.1.3. užtikrinti, kad įstaigų darbuotojai, aptarnaujantys įstaigos lankytojus, darbuotojai uždarose erdvėse esančiose darbo vietose ir  bendrose įstaigos uždarose patalpose (koridoriuose, laiptinėse, liftuose ir pan.), taip pat gyvai organizuojamų posėdžių, pasitarimų ar susirinkimų metu dėvėtų medicinines veido kaukes arba respiratorius, kurie priglunda prie veido ir visiškai dengia nosį ir burną (toliau – kaukės), išskyrus šio sprendimo 2 punkte numatytas išimtis; 1.1.4. neaptarnauti lankytojų, turinčių ūmių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų požymių (karščiavimas, kosulys, pasunkėjęs kvėpavimas ir pan.) ir (ar) nedėvinčių kaukių; […]“;

2 punktas – „Įpareigoti vyresnius nei 6 metų įstaigos lankytojus […] dėvėti kaukes. […].“

8.3. Vyriausybės 2022-02-02 nutarimu Nr. 73 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 -02-26 nutarimo Nr. 152 „Dėl valstybės lygio ekstremaliosios situacijos paskelbimo“ pakeitimo“, įsigaliojusiu nuo 2022-02-05, panaikinti reikalavimai, susiję su galimybių paso naudojimu.

8.4. Klaipėdos miesto savivaldybės tarybos 2018-09-27 sprendimu Nr. T2-200 patvirtinto Piniginės socialinės paramos teikimo tvarkos aprašo (Aprašas) aktualios nuostatos:

– „4. Kreipdamasis dėl piniginės socialinės paramos, asmuo pateikia Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu patvirtintos formos prašymą-paraišką piniginei socialinei paramai gauti ir jos priedus (toliau – prašymas-paraiška), kuriame nurodo piniginei socialinei paramai skirti ir apskaičiuoti būtinus duomenis (dokumentus) […]“;

– „5. Prašymas-paraiška gali būti pateiktas asmeniškai, per atstovą, paštu arba per pasiuntinį ir elektroniniu būdu, kai valstybės elektroninės valdžios sistemoje teikiama elektroninė paslauga: […] 5.3. jeigu užpildytas ir pasirašytas prašymas-paraiška siunčiamas paštu arba per pasiuntinį, prie jo pridedama asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija, patvirtinta įstatymų nustatyta tvarka, ir visų reikiamų dokumentų originalai arba jų kopijos, patvirtintos notaro ar kita Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka; […]“;

– „51. Ekstremaliosios situacijos ir karantino, paskelbto teisės aktų nustatyta tvarka (toliau – ekstremalioji situacija ir karantinas), laikotarpiu, kai nėra galimybių prašymą-paraišką pateikti Tvarkos aprašo 5 punkte nurodytais būdais, prašymas-paraiška gali būti teikiamas el. paštu (kartu pridedamas skenuotas (nuskaitytas) asmens tapatybę patvirtinantis dokumentas) arba telefonu (pateikiami asmens tapatybę identifikuojantys duomenys – asmens kodas, gyvenamosios (deklaruotos, faktinės) vietos adresas, telefono numeris, el. pašto adresas ir kt.), prašymą-paraišką užpildo Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus (toliau – Socialinės paramos skyrius) Socialinių išmokų poskyrio (toliau – Socialinių išmokų poskyris) specialistai pagal pareiškėjo telefonu pateiktus piniginei socialinei paramai skirti ir apskaičiuoti būtinus duomenis, nurodytus Tvarkos aprašo 4.1–4.5 papunkčiuose. […].“

 

Tyrimui reikšminga Konstitucinio Teismo ir kitų teismų praktika

 

  1. Konstitucinio Teismo praktika:

2004-12-13 išvada byloje Nr. 51/01-26/02-19/03-22/03-26/03-27/03 – „[…] Konstitucinis Teismas 2004-07-01 nutarime konstatavo, kad Konstitucijoje yra įtvirtintas atsakingo valdymo principas. Konstitucinis Teismas taip pat yra konstatavęs, kad valdžios atsakomybė visuomenei – teisinės valstybės principas, kuris įtvirtintas Konstitucijoje nustačius, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, […] teisės aktuose reglamentuojant piliečių prašymų ir skundų nagrinėjimo procedūrą ir kt. (Konstitucinio Teismo 1999-05-11 nutarimas)“;

– 2010-04-20 sprendimas – „Konstitucinio teisinės valstybės principo esmė – teisės viešpatavimas. Konstitucinis teisės viešpatavimo imperatyvas reiškia, kad valdžios laisvę riboja teisė, kuriai privalo paklusti visi teisinių santykių subjektai. […] Konstitucinis teisinės valstybės principas neatsiejamas nuo teisingumo principo, ir atvirkščiai. Konstitucinis Teismas savo nutarimuose ne kartą yra konstatavęs, kad teisingumas yra vienas pagrindinių teisės, kaip socialinių santykių reguliavimo priemonės, tikslų. Jis yra vienas svarbiausių moralinių vertybių ir teisinės valstybės pagrindų. Jis gali būti įgyvendintas užtikrinant tam tikrą interesų pusiausvyrą, išvengiant atsitiktinumų ir savivalės, socialinio gyvenimo nestabilumo, interesų priešpriešos (Konstitucinio Teismo 1995-12-22, 2000-12-06, 2003-03-17, 2003-11-17, 2003-12-03, 2008-12-24 nutarimai). […] Pagal Konstituciją Lietuvos valstybė yra socialiai orientuota, taigi turi konstitucinę priedermę ir privalo prisiimti tam tikrų įsipareigojimų vykdymo naštą. […].“

 

  1. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktika – 2014-05-28 nutartis administracinėje byloje Nr. A261-610/2014: „[…] viešojo administravimo subjektas, bet kokiu būdu gavęs informaciją apie galbūt padarytus pažeidimus, pagal savo kompetenciją turi patikrinti tokią informaciją, ją įvertinti ir reaguoti į ją nuostatų bei kitų teisės aktų nustatytu būdu. Tačiau tai nereiškia, kad VAĮ, kitų šiam ginčui aktualių teisės aktų taikymo požiūriu atsakovas privalo veikti taip, kaip to prašo besikreipiantys į juos asmenys […].“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Apibendrinus Skunde aprašytas aplinkybes (pažymos 2 ir 3 punktai) konstatuotina, kad Pareiškėja skundžiasi, jog Savivaldybės pareigūnai neatsiunčia jai dokumentų (formų šildymo išlaidų kompensacijai gauti), neįleidžia į Savivaldybės patalpas ir neišduoda formų, reikalaudami galimybių paso, Savivaldybės sprendimas dėl Skundo / prašymo jai neįteiktas, „Dėl tokio įžūlaus elgesio man atimta teisė naudotis savo teisėmis gauti kompensacijas.“

 

  1. Savivaldybė, nagrinėdama Pareiškėjos Prašymą turėjo vadovautis / remtis:

12.1. Vietos savivaldos įstatymu (pažymos 7.1 punktas) reikalavimais ir užtikrinti, kad ši jos veikla atitiktų pagrindinius vietos savivaldos principus, kad jos priimti sprendimai atitiktų įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimus, kad Savivaldybės veikla būtų aiški ir suprantama Pareiškėjai, Pareiškėjai būtų sudarytos sąlygos gauti paaiškinimus, kas ir kodėl daroma;

12.2. Įstatymu (pažymos 7.2 punktas), TGIĮ (pažymos 7.4 punktas), Operacijų vadovo sprendimu (pažymos 8.2 punktas), Aprašu (pažymos 8.4 punktas):

12.2.1. Pareiškėja, kreipdamasi į Savivaldybę dėl piniginės socialinės paramos, turėtų užpildyti nustatytos formos prašymą-paraišką, kuri gali būti pateikta asmeniškai, per atstovą, paštu arba per pasiuntinį ir elektroniniu būdu, kai valstybės elektroninės valdžios sistemoje teikiama elektroninė paslauga“, ekstremaliosios situacijos, paskelbtos teisės aktų nustatyta tvarka, laikotarpiu, kai nėra galimybių prašymą-paraišką pateikti pirmiau nurodytais būdais, prašymas-paraiška gali būti teikiamas el. paštu arba telefonu, prašymą-paraišką  užpildo  Poskyrio  specialistai  pagal Pareiškėjos telefonu pateiktus piniginei socialinei paramai skirti ir apskaičiuoti būtinus duomenis;

12.2.2. Savivaldybė, vadovaudamasi duomenų išsamumo, teisėtumo, pagalbos ir kitais principais, privalėjo pateikti Pareiškėjai jos prašomų dokumentų formas šildymo išlaidų kompensacijai gauti. Prašymą turėjo išnagrinėti VAĮ nustatyta tvarka tokiu būdu, „kaip prašo pareiškėjas“, t. y., reikalingų dokumentų formas išsiųsti Pareiškėjai paštu;

12.2.3. tuo atveju, jeigu Pareiškėja būtų atvykusi į Savivaldybę, ją priimti nustatyta tvarka, nes savivaldybėms nebuvo draudžiama paskelbtos ekstremalios situacijos metu priimti lankytojus ir juos aptarnauti;

12.3. VAĮ (pažymos 7.3 punktas), Prašymų nagrinėjimo taisyklėmis (pažymos 8.1 punktas) ir teismų praktika (pažymos 10 punktas) – Savivaldybė nagrinėdama Prašymą turėjo veikti laikydamasi įstatymo viršenybės, išsamumo, naujovių ir atvirumo permainoms ir kitų viešojo administravimo principų, Prašymą turėjo išnagrinėti pagal jo turinį, gavusi  informaciją apie galbūt padarytus pažeidimus, pagal savo kompetenciją turėjo patikrinti tokią informaciją, ją įvertinti ir reaguoti į ją nuostatų bei kitų teisės aktų nustatytu būdu, į Prašymą atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodant visas Prašymo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis buvo remtasi vertinant Prašymo turinį.

 

  1. Kaip buvo nurodyta pirmiau, Seimo kontrolierė, atsižvelgusi į teisės aktų reikalavimus, pasiūlė Savivaldybei imtis priemonių, kad būtų apginta Pareiškėjos teisė į gerą
    viešąjį administravimą, Pareiškėjos Prašymas būtų išnagrinėtas teisės aktuose nustatyta tvarka, Pareiškėjai sudarytos jos prašomos sąlygos pateikti prašymus-paraiškas socialinei piniginei paramai gauti Įstatyme bei Apraše nustatyta tvarka (paštu išsiųstos prašomos dokumentų formos, organizuotas Pareiškėjos priėmimas Savivaldybėje; Pareiškėjai sutikus, Pareiškėjos prašymai-paraiškos Savivaldybės darbuotojų būtų užpildyti išklausius informaciją telefonu ir / arba pan.) (pažymos 5.1 punktas).

 

  1. Apibendrinus šio tyrimo metu nustatytas aplinkybes, konstatuotina, kad nagrinėjamu atveju Savivaldybės pareigūnai:

15.1. buvo išsiuntę Pareiškėjai piniginės socialinės paramos prašymų-paraiškų formas registruotu paštu ir Pareiškėja šiuos dokumentus gavo (pažymos 6.4 punktas);

14.2. šio tyrimo metu kartotinai išsiuntė Pareiškėjai jos prašomų dokumentų formas (pažymos 6.5 punktas) (šio tyrimo metu gautais duomenimis, Pareiškėja nepateikė Savivaldybei užpildytos piniginės socialinės paramos prašymų-paraiškų formos; pažymos 6.8 punktas);

14.3. pateikė išsamų Savivaldybės atsakymą į Prašymą (pažymos 6.4 punktas);

14.4. neatsisakė priimti Pareiškėjos Savivaldybėje, 2021 metais kvietė ją atvykti į Savivaldybę (šio tyrimo metu gautais duomenimis, Pareiškėja nebuvo atvykusi į Savivaldybę; pažymos 6.2, 6.3 ir 6.7 punktai).

 

  1. Apibendrinus pirmiau padarytas išvadas (šio tyrimo metu gautais duomenimis, Pareiškėjos teisės į gerą viešąjį administravimą nebuvo pažeistos) ir vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu Pareiškėjos skundas dėl Savivaldybės pareigūnų veiklos (neveikimo) atmestinas.

 

  1. Kartu Seimo kontrolierė atkreipia Pareiškėjos dėmesį į tai, kad nuo 2022-02-05 panaikinti reikalavimai, susiję su galimybių paso naudojimu (pažymos 8.3 punktas).

 

SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio
    1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl Klaipėsos miesto savivaldybės pareigūnų veiklos atmesti.

 

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                      Milda Vainiutė