PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ KAUNO APSKRITIES VYRIAUSIĄJĮ POLICIJOS KOMISARIATĄ
Dokumento numeris | 4D-2022/1-1123 |
---|---|
Data | 2022-12-16 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ KAUNO APSKRITIES VYRIAUSIĄJĮ POLICIJOS KOMISARIATĄ |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2022 m. rugsėjo 21 d. gavo X (toliau vadinama – Pareiškėjas) skundą dėl Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato (toliau vadinama – Kauno apskr. VPK) pareigūnų veiksmų, susijusių su teisės gauti informaciją užtikrinimu.
- Pareiškėjas skunde (toliau vadinama – Skundas) nurodo:
2.1. „2022-08-02 su prašymu kreipiausi į Lietuvos Respublikos režimo policijos pareigūną L. K. atsiųsti pareiškimo ROIK 0122000158783 kopiją el-paštu […]. Lietuvos režimo pareigūnas atrašė, kad pareiškimo ROIK 0122000158783 kopiją el-paštu negali atsiųsti “ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).
2.2. „2022-08-04 su prašymu kreipiausi į Policijos Departamentą prie Lietuvos Respublikos Vidaus reikalų ministerijos Informacijos teikimo skyrių (Saltoniškių g. 19, LT-08105 Vilnius). Prašyme nurodžiau leisti susipažinti su visa administracinės bylos ROIK 0122000158783 medžiaga ir prašiau administracinės bylos medžiagą atsiųsti nurodytu el-paštu“.
2.3. „Policijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Informacijos teikimo skyrius atsakydamas į mano 2022-08-04 prašymą (reg. Nr. Į 2022-08-04 Nr. AP-2055) 2022-08-22 persiuntė mano prašymą Kauno apskrities vyriausiojo komisariato Kauno miesto Nemuno policijos komisariatui“.
2.4. „2022-08-24 Lietuvos režimo policijos pareigūnas dar kartą el-laišku atrašė atvykti man į Kauno apskr. VPK Kauno m. Nemuno PK 2-ąjį veiklos skyrių susipažinti su mano prašyme nurodytu pareiškimu ROIK 0122000158783“.
2.5. 2022-08-27 dar kartą su prašymu kreipiausi į Lietuvos režimo policijos pareigūną L. K. atsiųsti 2022-03-15 R. P. el-pareiškimo ROIK 0122000158783 skenuotą kopiją į mano el-paštą“.
2.6. „2022-08-29 el-laišku Lietuvos režimo policijos pareigūnas L. K. atsakė, kad pareiškimo ROIK 0122000158783 medžiaga man siunčiama el. paštu nebus ir prašė mane atvykti į policijos komisariatą, susipažinti su medžiaga prieš tai suderinus laiką su tyrėju“.
2.7. „Atkreiptinas dėmesys, kad anksčiau Lietuvos režimo policijos pareigūnas L.K. el-paštu yra man siuntęs procesinius dokumentus (2022-01-17 Nutarimą administracinėje byloje nutraukti administracinę teiseną) mano nurodytu el-pašto adresu <…>, tačiau šiuo atveju pareigūnas prašomas leisti susipažinti su administracine byla ir priimtu procesiniu dokumentu el-paštu atsisako tai padaryti“.
- Pareiškėjas Seimo kontrolierės prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2022-09-27 raštu Nr. 4D-2022/1-1123/3D-2143 kreipėsi į Kauno apskr. VPK, prašydama paaiškinti Skundo aplinkybes. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaigoje 2022-10-25 gautas Kauno apskr. VPK 2022-10-25 raštas Nr. 20-S-15624, kuriuo paaiškinama:
4.1. „Kauno apskr. VPK Kauno miesto Nemuno policijos komisariato (toliau – Kauno m. Nemuno PK) 2-ajame Veiklos skyriuje (toliau – VS) 2022-08-02 buvo gautas X prašymas susipažinti su pareiškimo ROIK 0122000158783 medžiaga. 2022-08-02 X pateiktas atsakymas.“
Seimo kontrolierei pateiktos susirašinėjimo su Pareiškėju elektroniniais laiškais kopijos, iš kurių nustatyta, kad Pareiškėjas 2022-08-02 vyr. tyrėjui atsiuntė el. laišką ir klausė, ar pareigūnas gali atsiųsti jo nurodytą pareiškimą el. paštu. Pareigūnas el. laišku atsakė, kad negali siųsti el. paštu. Seimo kontrolierei buvo pateiktas pareigūno 2022-08-01 siųstas el. laiškas Pareiškėjui, kuriuo paaiškinama, kad susipažinti su prašyme nurodytu pareiškimu Pareiškėjas gali atvykęs į Kauno apskr. VPK Kauno m. Nemuno PK 2-ąjį veiklos skyrių.
4.2. „Kauno apskr. VPK Kauno m. Nemuno PK 2-ajame VS 2022-08-22 gautas Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos persiųstas X 2022-08-04 prašymas (reg. Nr. 20-G-38117) susipažinti su R. P. 2022-03-15 pareiškimu ROIK 0122000158783.“
4.3. „Kauno apskr. VPK Kauno m. Nemuno PK 2-ajame VS 2022-08-27 buvo pakartotinai gautas X prašymas susipažinti su R. P. 2022-03-15 pareiškimu ROIK 0122000158783. 2022-08-29 atsakymas pateiktas elektroniniu paštu <…>.“
Pareiškėjui el. paštu išsiųstame atsakyme nurodyta, kad pareiškimo ROIK 0122000158783 medžiaga nebus siunčiama el. paštu, Pareiškėjo prašoma atvykti į policijos komisariatą ir susipažinti su medžiaga.
4.4. „Kauno apskr. VPK Kauno miesto Nemuno PK 2-ajame VS 2022-07-25 buvo registruotas X prašymas (reg. Nr. 20-AP-6421) susipažinti su medžiaga ROIK 0122000158783. Atsakant į šį ir į Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos persiųstą X 2022-08-04 prašymą (reg. Nr. 20-G-38117) buvo parengtas ir X išsiųstas bendras atsakymas (Nr. 20-S-14151).“
Kauno apskr. VPK 2022-09-27 atsakyme į Pareiškėjo 2022-07-25 gautą prašymą pateikti pareiškimo kopiją nurodoma, kad vadovaujantis Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato viršininko 2011 m. gruodžio 16 d. įsakymu Nr. 20-V-852 patvirtintų Asmenų prašymų bei skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo Kauno apskrities vyriausiajame policijos komisariate taisyklių 1 dalies 6 punktu, informacija apie kitų asmenų duomenis neteikiama. Policijos registruojamų įvykių registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos policijos generalinio komisaro 2005 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. V-766 (Lietuvos policijos generalinio komisaro 2011 m. birželio 23 d. įsakymo Nr. 5-V-573 redakcija), 20.2 papunkčiu tik duomenų teikėjai turi teisę susipažinti su policijos registruojamų įvykių registre (toliau – registras) tvarkomais jų pateiktais duomenimis. Pareiškėjui išaiškinta atsakymo apskundimo tvarka.
4.5. Kauno apskr. VPK Seimo kontrolierei paaiškino, kad Pareiškėjo prašomas kito asmens pateiktas pareiškimas nebuvo nagrinėjamas „Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse nustatyta tvarka, nespręsta dėl administracinio nusižengimo bylos pradėjimo (nepradėjimo). Šis prašymas nagrinėtas vadovaujantis Asmenų prašymų bei skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo Kauno apskrities vyriausiame policijos komisariate taisyklėmis, patvirtintomis Kauno apskr. VPK viršininko 2008 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. 20-V-142 (2011 m. gruodžio 16 d. įsakymo Nr. 20-V-852 redakcija). Šių taisyklių 6 punkte nurodyta, kad informacija apie kitų asmenų duomenis neteikiama. Be to, pagal Policijos registruojamų įvykių registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos policijos generalinio komisaro 2005 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. V-766 (2011 m. birželio 23 d. įsakymo Nr. 5-V-573 redakcija) (toliau – Registras), 20.2 p., tik duomenų teikėjai turi teisę susipažinti su Registre tvarkomais jų pateiktais duomenimis“.
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso:
577 straipsnis – „1. Administracinėn atsakomybėn traukiamu asmeniu laikomas asmuo, kuris įtariamas administracinio nusižengimo padarymu ir kuriam administracinio nusižengimo tyrimą atliekantis pareigūnas surašė ar turi surašyti administracinio nusižengimo protokolą. 2. Administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo turi šias teises: 1) susipažinti su bylos medžiaga; 2) dalyvauti nagrinėjant bylą žodinio proceso tvarka ir duoti paaiškinimus; 3) pateikti elektroninių ryšių priemonėmis, pašto siunta arba tiesiogiai administracinio nusižengimo tyrimą atliekančiam pareigūnui, teismui ar kitai administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka nagrinėjančiai institucijai paaiškinimus nagrinėjant bylą rašytinio proceso tvarka; 4) pateikti bylai reikšmingus dokumentus ir daiktus; 5) pareikšti prašymus ir nušalinimus; 6) naudotis teisine advokato ar kito įgalioto atstovo pagalba; 7) kalbėti gimtąja kalba arba ta kalba, kurią jis moka, ir naudotis vertėjo paslaugomis, jeigu nemoka lietuvių kalbos; 8) nustatyta tvarka skųsti priimtus procesinius sprendimus.“
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo:
2 straipsnis – „1. Biurokratizmas – tokia pareigūno veika, kai vietoj reikalų sprendimo iš esmės laikomasi nereikalingų ar išgalvotų formalumų, nepagrįstai atsisakoma spręsti pareigūno kompetencijai priklausančius klausimus, vilkinama priimti sprendimus ar atlikti savo pareigas bei kitaip blogai ar netinkamai valdoma (atsisakoma informuoti asmenį apie jo teises, sąmoningai pateikiamas klaidinantis ar netinkamas patarimas ir t. t.). Biurokratizmu taip pat laikomas toks pareigūnų darbas, kai nevykdomi arba blogai vykdomi įstatymai ar kiti teisės aktai.“
- Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo (toliau vadinama – TGIDPNĮ):
4 straipsnis – „1. Institucijos ir valstybės valdomi subjektai privalo teikti pareiškėjams ar jų atstovams duomenis, įskaitant pakartotiniam naudojimui skirtus duomenis, išskyrus šio įstatymo ir kitų įstatymų nustatytus atvejus.“
- Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (toliau vadinama – ir VAĮ):
3 straipsnis – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […] 7) naujovių ir atvirumo permainoms. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas turi ieškoti naujų ir veiksmingų būdų, kaip geriau spręsti problemas, iškylančias vykdant viešąjį administravimą, taip pat nuolat tobulinti savo veiklą taikydamas pažangiausius metodus, modelius, technologijas, priemones ar gerosios patirties pavyzdžius;“.
- Administracinio nusižengimo bylos išrašo ir (ar) pažymos apie asmens padarytus administracinius nusižengimus išdavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos policijos generalinio komisaro 2020 m. sausio 13 d. įsakymu Nr. 5-V-21 (toliau – Aprašas):
1 punktas – „Administracinio nusižengimo bylos išrašo ir (ar) pažymos apie asmens padarytus administracinius nusižengimus išdavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja fizinio ir juridinio asmens (toliau – Paslaugos gavėjas) prašymo išduoti administracinio nusižengimo bylos išrašą (toliau – Išrašas), administracinio nusižengimo bylos dokumentų, saugomų elektroninių dokumentų ir popierinių dokumentų skaitmeninių kopijų, kurios valdomos originalo teisėmis, formomis Administracinių nusižengimų registre (toliau – ANR), nuorašus (toliau – Nuorašas) ir (ar) pažymą apie asmens padarytus administracinius nusižengimus (toliau – Pažyma) nagrinėjimo tvarką, šių dokumentų suformavimą ir pateikimą pareiškėjui.“
5 punktas – „Prašymas dėl Išrašo ir (ar) Pažymos išdavimo gali būti teikiamas Policijos departamentui prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Policijos departamentas), kitoms policijos įstaigoms ir naudojantis Policijos elektroninių paslaugų sistema (toliau – PEPS).“
12 punktas – „Priėmęs nagrinėti Paslaugos gavėjo prašymą, Policijos departamento ITS atsakingas darbuotojas: 12.1. ANR suformuoja Išrašą ir (ar) Pažymą ir, jeigu Paslaugos gavėjas pageidauja, Nuorašą; 12.2. Policijos dokumentų valdymo sistemoje (toliau – DVS) parengia siunčiamąjį elektroninį dokumentą, prideda ANR suformuotus dokumentus, nurodo, kokiu būdu siunčiamasis dokumentas turi būti pateikiamas Paslaugos gavėjui, ir perduoda jį pasirašyti įgaliotam Policijos departamento ITS darbuotojui; 12.3. atlikęs užduotį, tai atitinkamai pažymi PUVS [Policijos užduočių valdymo sistema]; 12.4. sunaikina vykdant užduotį kompiuteryje išsaugotus asmens duomenis.“
15 punktas – „Policijos departamento ITS atsakingas darbuotojas, kuriam Policijos departamento ITS vadovas paveda nagrinėti Paslaugos gavėjo prašymą: 15.1. įsitikina, kad prašymas atitinka šio Aprašo 7.1.1, 7.1.2, 7.1.3, 8.1 ir 8.2 papunkčiuose nustatytus reikalavimus, o jeigu buvo gautas prašymas dėl Išrašo išdavimo – taip pat ir 9.1 ir 9.2 papunkčiuose nustatytus reikalavimus. Jeigu prašymas reikalavimų neatitinka, darbuotojas parengia siunčiamąjį elektroninį dokumentą ir jame nurodo, kad prašymą nagrinėti atsisakoma, atsisakymo priežastį, dokumento kortelėje nurodo, kokiu būdu jis turi būti pateikiamas adresatui, ir perduoda jį pasirašyti įgaliotam Policijos departamento ITS darbuotojui; 15.2. ANR suformuoja Išrašą ir (ar) Pažymą ir, jeigu Paslaugos gavėjas pageidauja, Nuorašą; 15.3. DVS parengia siunčiamąjį elektroninį dokumentą, prideda ANR suformuotus dokumentus, nurodo, kokiu būdu siunčiamasis dokumentas turi būti pateikiamas Paslaugos gavėjui, ir perduoda jį pasirašyti įgaliotam Policijos departamento ITS darbuotojui; 15.4. įvykdęs užduotį, sunaikina vykdant užduotį kompiuteryje išsaugotus asmens duomenis.“
- Asmenų prašymų bei skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo Kauno apskrities vyriausiajame policijos komisariate taisyklių, patvirtintų Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato viršininko 2008 m. gruodžio 18 d. įsakymo Nr. 20-v-142 (toliau – Taisyklės):
6 punktas – „Asmeniui neteikiama informacija apie kito asmens duomenis.“
7 punktas – „Asmenų prašymai ir skundai gali būti pateikiami žodžiu, telefonu ar tiesiogiai asmeniui atvykus į Kauno apskr. VPK Kanceliariją (LT-44238 Kaunas, Vytauto pr. 91), taip pat raštu, atsiuntus paštu ar per pasiuntinį, elektroniniu būdu 9 punkte nurodytais adresais. Asmenys, norintys teikti informaciją policijai elektroniniu būdu, gali tai daryti prisijungę interneto adresu https://ep.policija.lt.“
21 punktas – „Asmens prašymas, pateiktas elektroniniu būdu ir pasirašytas elektroniniu parašu, prilyginamas prašymui raštu.“
22 punktas – „Prašymų ir skundų, pateiktų policijai elektroniniu būdu, duomenų tvarkymą nustato Laikinosios pranešimų policijai, teikiamų elektroniniu būdu, duomenų tvarkymo taisyklės, patvirtintos Lietuvos policijos generalinio komisaro 2010 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. 5-V-546 (su vėlesniais pakeitimais). Elektroniniu būdu pateiktas prašymas sudaromas taip, kad Kauno apskr. VPK, gavęs prašymą, galėtų:
22.1. atpažinti elektroninio dokumento formatą;
22.2. atidaryti ir apdoroti jį elektroninių dokumentų valdymo sistemos ar kitomis Kauno apskr. VPK naudojamomis informacinių technologijų priemonėmis;
22.3. atpažinti prašymo turinį;
22.4.identifikuoti elektroninį parašą ir prašymą pateikusį asmenį.“
29 punktas – „Asmenų skundai nagrinėjami pagal Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 3 skirsnyje nustatytą administracinę procedūrą. Asmenų prašymai nagrinėjami pagal Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose, įstaigose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 (Žin., 2007, Nr. 94-3779). Asmenų prašymai išnagrinėjami per 20 darbo dienų nuo jų gavimo Kauno apskr. VPK. Prašymo ar skundo nagrinėjimo terminas gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie nagrinėjimo termino pratęsimą pranešama raštu arba elektroniniu paštu, nurodoma skundo ar prašymo gavimo data, registracijos numeris, skundą ar prašymą nagrinėjančio valstybės tarnautojo vardas, pavardė, pareigos, darbo telefonas, termino pratęsimo priežastys.“
46 punktas – „Atsakymai į prašymą parengiami atsižvelgiant į prašymo turinį:
46.1. į prašymą suteikti administracinę paslaugą – išduoti leidimą (licenciją), dokumentą, jo kopiją, nuorašą ar išrašą, patvirtinantį tam tikrą juridinį faktą, atsakoma suteikiant prašomą administracinę paslaugą arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys;
46.2. į prašymą pateikti turimą Kauno apskr. VPK informaciją atsakoma pateikiant prašomą informaciją Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ar savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatymo nustatyta tvarka arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys.“
- Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato nuostatų, patvirtintų Lietuvos policijos generalinio komisaro 2021 m. liepos 9 d. įsakymu Nr. 5-V-525:
16 punktas – „Kitos vyriausiojo policijos komisariato vykdomos funkcijos: […] 16.12. įgyvendina įslaptintos informacijos apsaugą ir kontrolę bei dokumentų valdymą vyriausiajame policijos komisariate; 16.13. įgyvendina asmenų skundų, prašymų, pasiūlymų nagrinėjimą, imasi priemonių nustatytiems trūkumams pašalinti;“.
23 punktas – „Vyriausiojo policijos komisariato viršininkas: 23.1. asmeniškai atsako už vyriausiajam policijos komisariatui pavestų uždavinių ir funkcijų vykdymą, atsižvelgdamas į vidaus kontrolės tikslą, veiklos riziką, vidaus kontrolės pastovumą bei jos atlikimo sąnaudas, apskaitos ir informacinę sistemas, turto apsaugos būklę ir kitus vidaus kontrolės kriterijus, nustato vidaus kontrolės procedūras vyriausiajame policijos komisariate; 3.2. įgyvendindamas Lietuvos Respublikos įstatymus, Prezidento dekretus, Vyriausybės nutarimus, Ministro Pirmininko potvarkius ir patvirtintas programas, vidaus reikalų ministro, policijos generalinio komisaro įsakymus ir nurodymus, planuoja, organizuoja, kontroliuoja ir atsako už vyriausiojo policijos komisariato veiklą; […].“
Tyrimui reikšminga teismų praktika
- Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo (toliau vadinama ir – LVAT) nutartys:
12.1. 2012-03-01 nutartyje (administracinė byla Nr. A502-1605/2012), be kita ko, nurodyta:
„[…]. Lietuvos Respublikos Konstitucija įtvirtina atsakingo valdymo (gero administravimo) principą (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1999 m. gegužės 11 d.,
2004 m. gruodžio 13 d. nutarimai, 2004 m. lapkričio 5 d. išvada). Vienas iš gero administravimo principų yra konstitucinė nuostata, kad visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms (Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2005 m. gegužės 31 d. nutartis administracinėje byloje
Nr. A10-655/2005). Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (toliau – ir Viešojo administravimo įstatymas) 1 straipsnyje, apibrėžiančiame aptariamo įstatymo paskirtį, nustatyta, jog šis įstatymas sudaro prielaidas įgyvendinti Lietuvos Respublikos Konstitucijos nuostatą, kad visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms; nustato viešojo administravimo principus, viešojo administravimo sritis, viešojo administravimo subjektų sistemą ir administracinės procedūros organizavimo pagrindus; garantuoja asmenų teisę apskųsti viešojo administravimo subjektų veiksmus, neveikimą ar administracinius sprendimus, taip pat teisę į įstatymais pagrįstą ir objektyvų asmenų prašymų, skundų ir pranešimų nagrinėjimą; įtvirtina kitas asmenų ir viešojo administravimo subjektų teises ir pareigas viešojo administravimo srityje. Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnyje nurodyta, kad viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi įstatymo viršenybės, objektyvumo, proporcingumo, nepiktnaudžiavimo valdžia, efektyvumo, subsidiarumo ir kitais šioje įstatymo normoje išvardytais principais. Tai reiškia, jog kiekviena viešojo administravimo institucija yra saistoma bendrųjų, be kita ko, konstitucinių teisės principų (teisinės valstybės, valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, teisės viršenybės, draudimo diskriminuoti, asmenų lygybės prieš įstatymą, proporcingumo ir kt.) bei gero administravimo, atsakingo valdymo principų (teisėtumo, objektyvumo, nepiktnaudžiavimo valdžia, skaidrumo ir kt.)“.
12.2. 2021 m. gruodžio 8 d. administracinės bylos Nr. eA-3183-789/2021 LVAT nutartyje konstatavo:
„Valstybės institucijoms, įstaigoms, pareigūnams ir kitiems atitinkamus įgaliojimus turintiems asmenims kyla pareiga vadovautis Viešojo administravimo įstatyme įtvirtintais gero viešojo administravimo, objektyvumo, proporcingumo, nepiktnaudžiavimo valdžia principais. Valdžios institucijos, siekdamos įgyvendinti gero viešojo administravimo principą, užtikrinti žmogaus teisių ir laisvių bei privataus asmens, kaip silpnesnės santykio su viešąja administracija šalies, apsaugą, privalo bet kurioje situacijoje vadovautis fundamentaliais protingumo, teisingumo, sąžiningumo principais, sprendimų priėmimo metu atsižvelgti į susiklosčiusių faktinių aplinkybių visumą (žr., pvz., Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2014 m. kovo 4 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A552-385/2014, 2017 m. balandžio 10 d. nutartį administracinėje byloje Nr. eA-322-552/2017, 2017 m. spalio 26 d. nutartį administracinėje byloje Nr. eA-4221-502/2017). Atsakingo valdymo (gero administravimo) principas įtvirtina viešojo administravimo subjekto pareigą imtis aktyvių veiksmų (žr., pvz., Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2015 m. liepos 31 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A-1547-502/2015). Iš gero administravimo principo išplaukia, kad valstybės institucijos, priimdamos administracinius sprendimus (vykdydamos valdžios funkcijas), privalo dirbti rūpestingai (žr., pvz., Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2015 m. sausio 8 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A-1-502/2015, 2015 m. kovo 26 d. sprendimą administracinėje byloje Nr. A-1069-502/2015).“
12.3. 2013 m. gruodžio 2 d. nutartyje administracinėje byloje Nr. A520-2473/2013 konstatuojama, kad valstybės institucijos turi veikti „kaip bonus pater familias, t. y. apdairiai ir rūpestingai“.
Tyrimo išvados
- Pareiškėjas skundėsi, kad keletą kartų el. paštu kreipėsi į Kauno apskr. VPK, prašydamas el. paštu atsiųsti jam vieną pareiškimą, tačiau pareiškimo negavo, tik sulaukė atsakymų, kad susipažinti su bylos medžiaga gali atvykęs į komisariatą. Pareiškėjas su prašymu atsiųsti konkretaus pareiškimo kopiją kreipėsi ir į Policijos departamentą, jo prašymas buvo persiųstas nagrinėti Kauno apskr. VPK, iš kur vėl gavo pranešimą el. paštu, kad norėdamas susipažinti su bylos medžiaga turi atvykti į komisariatą, nors anksčiau gaudavo prašomą informaciją el. paštu.
- Skundo tyrimo metu buvo nustatyta, kad Pareiškėjas el. paštu 2022-08-02 ir 2022-08-27 kreipėsi į Kauno apskr. VPK, prašydamas atsiųsti konkrečiai jo nurodytą pareiškimą el. paštu. Kauno apskr. VPK pareigūnas, atsakydamas į Pareiškėjo prašymus, el. paštu jį informavo, kad prašoma medžiaga nebus siunčiama el. paštu ir informavo, kad susipažinti su bylos medžiaga jis galės tik atvykęs į policijos komisariatą.
Pareiškėjo pateikti prašymai susipažinti su konkrečiu pareiškimu ir gauti šio dokumento kopiją bei visos bylos medžiagą buvo gauti 2022-07-25 Kauno apskr. VPK ir 2022-08-04 Policijos departamente prie Vidaus reikalų ministerijos, kuris prašymą persiuntė Kauno apskr. VPK. Kauno apskr. VPK atsakymą į šiuos prašymus parengė 2022-09-27 ir paaiškino, kad vadovaujantis atsakyme įvardintais teisės aktais, informacija apie kitų asmenų duomenis negali būti teikiama ir tik patys duomenų teikėjai turi teisę susipažinti su policijos registruojamų įvykių registre tvarkomais jų pateiktais duomenimis.
Kauno apskr. VPK Seimo kontrolierei paaiškino, kad Pareiškėjo prašomo susipažinti pareiškimo pagrindu administracinė teisena nebuvo pradėta, atsakymas į minėtą pareiškimą jį pateikusiam asmeniui buvo parengtas vadovaujantis Taisyklių nuostatomis, todėl Pareiškėjui šio dokumento kopija negali būti teikiama. Pastebėtina, kad tokia informacija Pareiškėjui nebuvo suteikta nei atsakymuose el. paštu, nei 2022-09-27 atsakyme nebuvo aiškiai ir suprantamai paaiškintos prašomo pareiškimo neteikimo priežastys ir motyvai.
- Pagal nustatytą teisinį reglamentavimą, administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo turi teisę susipažinti su bylos medžiaga. Vadovaujantis TGIDPNĮ nuostatomis, kiekvienas asmuo turi teisę gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų. TGIDPNĮ numatyta, kad institucijos ir valstybės valdomi subjektai privalo teikti pareiškėjams ar jų atstovams duomenis, įskaitant pakartotiniam naudojimui skirtus duomenis, išskyrus šio įstatymo ir kitų įstatymų nustatytus atvejus.
Taisyklėse numatyta, kad į prašymą ar skundą paprastai atsakoma tokiu būdu, kokiu buvo pateiktas prašymas ar skundas. Jeigu asmens prašyme ar skunde buvo nurodytas būdas, kuriuo asmuo pageidauja gauti atsakymą, atsakoma nurodytu būdu. Prašymai turi būti išnagrinėti per 20 darbo dienų nuo jų gavimo dienos.
Taisyklėse taip pat numatyta, kad atsakymai į prašymus parengiami atsižvelgiant į jų turinį, t. y. į prašymą suteikti administracinę paslaugą – išduoti dokumentą, jo kopiją, nuorašą ar išrašą, patvirtinantį tam tikrą juridinį faktą, – atsakoma suteikiant prašomą administracinę paslaugą arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys; į prašymą pateikti institucijos turimą informaciją atsakoma pateikiant prašomą informaciją Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ar savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatymo nustatyta tvarka arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys.
Laikantis VAĮ įtvirtinto išsamumo principo – viešojo administravimo subjektas (šiuo atveju – Kauno apskr. VPK) į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes. Taigi, viešojo administravimo subjektai, rengdami atsakymus, privalo įvertinti pareiškėjo prašymo turinį ir pateikti teisės aktų nuostatomis pagrįstą, aiškų ir argumentuotą atsakymą, kuriame būtų atsakyta į visus keliamus klausimus, o jei prašoma informacija nepateikiama, turi būti nurodytos priežastys, kodėl tai negali būti padaryta.
Pažymėtina, kad Kauno apskr. VPK, nagrinėdamas pareiškėjų skundus ir prašymus, be specialiųjų teisės nuostatų, savo veikloje privalo laikytis ir kitų viešojo administravimo srityje taikomų teisės aktų bei viešojo administravimo srityje taikomų principų.
- Pagal Seimo kontrolierei pateiktą informaciją nustatyta, kad Pareiškėjas raštu ir el. paštu kreipėsi į Kauno apskr. VPK ir Policijos departamentą ir prašė el. paštu atsiųsti konkretaus pareiškimo kopiją bei visą administracinio nusižengimo bylos medžiagą. Policijos departamentas Pareiškėjo prašymą persiuntė Kauno apskr. VPK. Kauno apskr. VPK prašomo pareiškimo Pareiškėjui nepateikė bei išsamiai ir motyvuotai nepaaiškino, kodėl negali atsiųsti jo kopijos, taip pat el. paštu neišsiuntė ir visos bylos medžiagos.
Atkreiptinas dėmesys, kad Kauno apskr. VPK atsakymą į Pareiškėjo 2022-07-25 gautą prašymą pateikė tik praėjus daugiau nei dviem mėnesiams nuo prašymo gavimo dienos. Kauno apskr. VPK Seimo kontrolierei paaiškino, kad šiuo raštu atsakoma ir į Policijos departamento persiųstą Pareiškėjo 2022-08-04 prašymą, tačiau 2022-09-27 atsakyme apie tai neužsimenama, kaip ir nieko Pareiškėjui neatsakoma į jo prašymą gauti el. paštu visą bylos medžiagą. Kaip jau buvo minėta pirmiau, Kauno apskr. VPK nė viename iš atsakymų Pareiškėjui nepaaiškino, kad nurodyto pareiškimo pagrindu nebuvo pradėta administracinė teisena ir būtent todėl jis neturi teisės gauti prašomo pareiškimo kopijos.
Apibendrinant nustatytas aplinkybes, konstatuotina, kad el. paštu atsakant į Pareiškėjo prašymus ir netenkinant šių prašymų, Kauno apskr. VPK atsakymai buvo nemotyvuoti ir nepaaiškintos prašomos informacijos neteikimo priežastys. Kauno apskr. VPK 2022-09-27 atsakymas Pareiškėjui parengtas nesilaikant terminų, yra neišsamus, o prašymo dalis dėl visos bylos medžiagos atsiuntimo el. paštu liko visai neišnagrinėta, nors vadovaujantis galiojančiu teisiniu reglamentavimu Pareiškėjas turi teisę el. paštu gauti bylos medžiagą.
- LVAT yra pažymėjęs, kad vienas iš gero administravimo principų yra konstitucinė nuostata, jog visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms. VAĮ 1 straipsnyje, apibrėžiančiame aptariamo įstatymo paskirtį, nustatyta, jog šis įstatymas sudaro prielaidas įgyvendinti Lietuvos Respublikos Konstitucijos nuostatą, kad visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms; nustato viešojo administravimo principus, viešojo administravimo sritis, taip pat teisę į įstatymais pagrįstą ir objektyvų asmenų prašymų, skundų ir pranešimų nagrinėjimą; įtvirtina kitas asmenų ir viešojo administravimo subjektų teises ir pareigas viešojo administravimo srityje.
LVAT savo praktikoje akcentuoja, kad valstybės institucijos, įstaigos, pareigūnai, siekdami įgyvendinti gero viešojo administravimo principą, užtikrinti žmogaus teisių ir laisvių bei privataus asmens, kaip silpnesnės santykio su viešąja administracija šalies, apsaugą, privalo bet kurioje situacijoje vadovautis fundamentaliais protingumo, teisingumo, sąžiningumo principais, sprendimų priėmimo metu atsižvelgti į susiklosčiusių faktinių aplinkybių visumą. Valstybės institucijos turi veikti kaip bonus pater familias, t. y. apdairiai ir rūpestingai (pažymos 12.2, 12.3 papunkčiai).
Pareiga organizuoti asmenų pasiūlymų, pareiškimų, pranešimų, prašymų ir skundų nagrinėjimą bei imtis priemonių nustatytiems trūkumams pašalinti yra įtvirtinta ir Kauno apskr. VPK pareigūnams – Kauno apskr. VPK nuostatuose (šios pažymos 11 punktas).
- Įvertinus tyrimo metu nustatytas aplinkybes, darytina išvada, kad, nors Kauno apskr. VPK į Pareiškėjo el. paštu pateiktus prašymus atsakinėjo operatyviai, tačiau atsakymai neišsamūs ir nemotyvuoti, o į 2022-07-25 gautą prašymą atsakyta praėjus daugiau nei dviem mėnesiams nuo prašymo gavimo dienos, pateiktas atsakymas yra neišsamus, nepakankamai aiškus, į vieną iš klausimų neatsakyta iš viso, todėl Pareiškėjo Skundas pripažįstamas pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio
1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl Kauno apskr. VPK pareigūnų veiksmų, susijusių su prašymų nagrinėjimu, pripažinti pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 14 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Kauno apskr. VPK viršininkui rekomenduoja imtis priemonių, kad Pareiškėjui būtų pateiktas išsamus, atsakant į visus jo 2022-07-25 ir 2022-08-04 prašymuose pateiktus klausimus, atsakymas.
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Kauno apskr. VPK viršininkui rekomenduoja imtis priemonių, kad ateityje, nagrinėjant asmenų skundus ir prašymus, būtų veikiama ir pagal gerojo viešojo administravimo principus, atsakymai būtų išsamūs, o prašymuose ar skunduose nurodytos problemos būtų sprendžiamos operatyviai ir iš esmės.
Primenama, kad Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė