PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ KALĖJIMŲ DEPARTAMENTĄ PRIE TEISINGUMO MINISTERIJOS

Dokumento numeris 4D-2021/1-207
Data 2021-05-11
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ KALĖJIMŲ DEPARTAMENTĄ PRIE TEISINGUMO MINISTERIJOS
Kontrolierius Augustinas Normantas
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius 2021-02-11 gavo X (toliau vadinama – Pareiškėjas) skundą (toliau vadinama ir – Skundas) dėl Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos (toliau vadinama ir – Kalėjimų departamentas arba KD) pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai atsakymo į Pareiškėjo skundą nepateikimo.

 

  1. Skunde rašoma:

„2020-09-02 savo skundu kreipiausi į LRS Europos reikalų komitetą (Lietuvos Respublikos Seimo Europos reikalų komitetas) […] dėl Marijampolės PN Kybartų sektoriaus mano kalinimo sudarytų sąlygų. Tačiau 2020-09-14 d.
Nr. S-2020-3859 gavau atsakymą iš LRS kanceliarijos […], kad mano skundas nustatyta tvarka yra persiųstas nagrinėti pagal kompetenciją Kalėjimų departamentui. […] tačiau vis dar lig šiolei negaunu jokio atsakymo.“

 

  1. Pareiškėjas prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos aplinkybės

 

  1. Seimo kontrolierius 2021 vasario 18 d. raštu Nr. 4D-2021/1-207/3D-476 kreipėsi į KD, prašydamas paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.

2021 m. kovo 9 d. Seimo kontrolierius gavo 2021 m. kovo 9 d. KD atsakymą Nr. 1S-738.

Pateiktame atsakyme ir papildomuose dokumentuose nurodoma:

„Siunčiame Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos 2021 m. vasario 8 d. rašto Nr. 2S-556 ,,Dėl skundo išnagrinėjimo“ ir pareiškėjo X m. rugsėjo 2 d. skundo kopijas.”

Kaip papildomi dokumentai yra pateikti: Seimo kanceliarijos 2020-09-14 raštas
Nr. S-2020-3860 dėl Pareiškėjo skundo persiuntimo, adresuotas KD, kuris KD gautas
2020-09-16, registracijos Nr. 26-3788, KD persiųstas Pareiškėjo 2020-09-02 skundas Seimo Europos reikalų komitetui ir KD 2021-02-08 atsakymas Nr. 2S-556 Pareiškėjui ir Marijampolės PN.

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. 5. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (toliau vadinama ir – VAĮ) (akto redakcija, galiojusi nuo 2020-09-01 iki 2020-10-31):

„31. Administracinė procedūra turi būti baigta ir administracinės procedūros sprendimas priimtas per 20 darbo dienų nuo jos pradžios. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinė procedūra negali būti baigta, administracinę procedūrą pradėjęs viešojo administravimo subjektas gali ją pratęsti, bet ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie administracinės procedūros termino pratęsimą per 2 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti administracinės procedūros terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys.”

 

Lietuvos Respublikos teismų praktika

 

  1. Vyriausiasis administracinis teismas (toliau vadinama ir – LVAT) yra pažymėjęs:

6.1. „[…] kad termino administracinei paslaugai atlikti nesilaikymas nėra suderinami su įstatymų viršenybės, teisėtų lūkesčių apsaugos, teisinio tikrumo ir teisinio saugumo bei gero administravimo principais (šiuo aspektu žr. 2013 m. gruodžio 11 d. išplėstinės teisėjų kolegijos nutartį administracinėje byloje Nr. A525-2648/2013)“;

6.2. „[…] procedūriniai terminai sprendimo priėmimui yra skirti užtikrinti, kad administracinis procesas nebūtų pernelyg ilgai užtęsiamas, o viešojo administravimo subjektai įvykdytų jiems pavestą kompetenciją (žr. 2013 m. spalio 8 d. sprendimą administracinėje byloje Nr. A602-1189/2013).“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Skunde Pareiškėjas nurodė, kad su 2020-09-02 skundu kreipėsi į Seimo Europos reikalų komitetą dėl Marijampolės pataisos namuose nevykdomų užimtumo programų. Jo skundas 2020-09-14 raštu Nr. S-2020-3860 buvo persiųstas nagrinėti pagal kompetenciją KD, tačiau iki kreipimosi į Seimo kontrolierių dienos (Seimo kontrolierių įstaigoje Skundas gautas 2021-02-11) šios įstaigos atsakymo nesulaukė.

 

  1. Atsižvelgiant į teisinį reglamentavimą bei teismų praktiką, KD, kaip viešojo administravimo subjektas, nagrinėdamas pareiškėjų skundus privalo laikytis įstatymo viršenybės, objektyvumo, proporcingumo, nepiktnaudžiavimo valdžia, efektyvumo principų, kas reiškia, kad Kalėjimų departamento atsakymai į skundus ir prašymus turi būti parengti pagal jų turinį ir per teisės aktuose numatytus terminus.

Termino administracinei paslaugai atlikti nesilaikymas nėra suderinamas su įstatymų viršenybės, teisėtų lūkesčių apsaugos, teisinio tikrumo ir teisinio saugumo bei gero administravimo principais

Administracinė procedūra turi būti baigta ir administracinės procedūros sprendimas priimtas per 20 darbo dienų nuo jos pradžios.

Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjo skundas Kalėjimų departamente gautas 2020-09-16, tačiau atsakymą į jį KD pateikė tik 2021-02-08. Tai reiškia, kad Kalėjimų departamentas atsakymo Pareiškėjui nepateikė per teisės aktuose nustatytą terminą, skundo nagrinėjimas užtruko ilgiau nei nustatytas 20 darbo dienų terminas.

 

  1. Atsižvelgiant į nustatytas aplinkybes bei į galiojantį teisinį reglamentavimą (šios pažymos 5 punktas), konstatuotina, jog Kalėjimų departamento atsakymas buvo pateiktas nesilaikant teisės akte nustatyto 20 darbo dienų termino, todėl Skundas yra pagrįstas.

 

 

 

SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAS

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, nusprendžia X Skundą dėl Kalėjimų departamento prie Teisingumo ministerijos pareigūnų veiksmų (neveikimo), nepateikiant atsakymo per teisės aktuose nustatytą terminą, pripažinti pagrįstu.

 

SEIMO KONTROLIERIAUS REKOMENDACIJA

 

  1. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius Kalėjimų departamento direktoriui rekomenduoja imtis priemonių, kad ateityje nagrinėjant skundus būtų laikomasi VAĮ numatytų skundo nagrinėjimo terminų.

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

 

 

Seimo kontrolierius                                                                                   Augustinas Normantas