PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ APLINKOS APSAUGOS DEPARTAMENTĄ PRIE APLINKOS MINISTERIJOS IR TRAKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ
Dokumento numeris | 4D-2024/1-27;4D-2024/2-578 |
---|---|
Data | 2024-06-12 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ APLINKOS APSAUGOS DEPARTAMENTĄ PRIE APLINKOS MINISTERIJOS IR TRAKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ |
Kontrolierius | Erika Leonaitė/ Jolita Miliuvienė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierės gavo X (toliau – Pareiškėja) skundą dėl Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos (toliau ir citatose – Departamentas) ir Trakų rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) nagrinėjant Pareiškėjos pranešimą dėl galimo aplinkosaugos pažeidimo (toliau – Skundas).
- Pareiškėja skunde nurodo:
2.1. Pareiškėja kreipėsi į Departamentą „[…] dėl miško pakraštyje prikrautų statybinių atliekų, šalia <…> vienkiemio [galimai <…> viensėdis].“
2.2. „[…] gavau kelis atsakymus, kurie nieko neišsprendė, o Trakų aplinkosauga net ir to nesugebėjo.“
- Pareiškėja Seimo kontrolierės prašo: „[…] išspręsti šį klausimą, susijusį su gamtos niokojimu ir šiukšlinimu.“
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierės dėl informacijos ir ją patvirtinančių dokumentų gavimo kreipėsi į Departamentą ir Trakų rajono savivaldybės administraciją (toliau ir citatose – Savivaldybės administracija).
Atkreiptinas dėmesys, kad Departamento Vilniaus valdybos Trakų aplinkos apsaugos inspekcija nuo 2023 m. lapkričio 1 d. reorganizuota į Departamento Vilniaus valdybos Trakų aplinkos apsaugos skyrių, atsižvelgus į tai, toliau ir citatose – Trakų aplinkos apsaugos skyrius.
- Iš Departamento pateiktos informacijos nustatyta:
5.1. Trakų aplinkos apsaugos skyriuje 2023 m. liepos 4 d. elektroniniu paštu gautas Pareiškėjos kreipimasis, kuriame, be kita, ko, nurodyta: „Kreipiuosi norėdama pranešti apie (mano nuomone) grubų gamtos apsaugos pažeidimą […]. […] buvau liudininkė kaip […] A. S. [vardas, pavardė Seimo kontrolierėms yra žinomi], pasitelkusi sunkiąją techniką, iškrovė statybines atliekas miško pakraštyje, užtvėrė dalį servitutinio kelio, išmetė sudegusio automobilio liekanas (metalą, stiklą, padangų likučius), kurios prieš tai buvo tvarkingai sukrautos. Ar tokie veiksmai toleruojami ir ar jie nedaro žalos gamtai? […]“ (toliau ir citatose – Pranešimas).
5.2. Trakų aplinkos apsaugos skyriaus pareigūnai 2023 m. liepos 5 d. atliko Pranešime nurodytų aplinkybių patikrinimą vietoje, kurio metu nustatyta, kad žemės sklype (unikalus Nr. duomenys neskelbtini; toliau ir citatose – Žemės sklypas Nr. 1) ir žemės sklype (unikalus Nr., duomenys neskelbtini; toliau ir citatose – Žemės sklypas Nr. 2) (Žemės sklypas Nr. 1 ir Žemės sklypas Nr. 2 abu kartu toliau ir citatose – Žemės sklypai), šalia vietinės reikšmės kelio Nr. RSV33, <…> viensėdyje, <…> kaime, <…> seniūnijoje, Trakų rajono savivaldybėje, (toliau ir citatose – Kelias) „[…] yra sukrautos pamatinių blokų liekanos, gelžbetoninės plokštės ir kiti betoniniai gaminiai“ (toliau – medžiagos).
Trakų aplinkos apsaugos skyriaus pareigūnai, siekdami išsiaiškinti visas su Pranešimu susisijusias aplinkybes, pradėjo tyrimą, kurio metu: „[…] buvo surinkta informacija iš valstybinių registrų duomenų bazių“; apklausė asmenis, susijusius su Pranešime nurodytu galimu pažeidimu.
5.3. Departamento Vilniaus valdyba 2023 m. rugpjūčio 2 d. raštu Nr. AD5-16816 „Dėl Jūsų pranešimo tyrimo“ (toliau ir citatose – 2023 m. rugpjūčio 2 d. raštas) Pareiškėją informavo: Trakų aplinkos apsaugos pareigūnai, atsižvelgdami į gautą Pareiškėjos Pranešimą, pradėjo tyrimą; apie atlikto tyrimo rezultatus Pareiškėja bus informuota „[…] atskiru raštu“; „Šis sprendimas gali būti skundžiamas per vieną mėnesį nuo sprendimo gavimo dienos Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, 01402 Vilnius) Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo 8 straipsnyje nustatyta tvarka arba Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka.“
5.4. Trakų aplinkos apsaugos skyriaus pareigūnai, pagal kompetenciją atlikę tyrimą, 2023 m. rugsėjo 26 d. surašė ir užregistravo apžiūros aktą Nr. TVR-7697 (toliau ir citatose – Apžiūros aktas), kuriame be kita ko, konstatavo:
„Apžiūra pradėta 2023 m. liepos 5 d., baigta – 2023 m. rugsėjo 19 d.“
Trakų aplinkos apsaugos skyriaus „specialistams aiškinantis galimo aplinkosauginio pažeidimo aplinkybes ir vykdant tyrimą 2023-07-05 ir 2023-09-19 buvo apžiūrėti Pranešime minimi Žemės sklypai […].“
„Žemės sklypas Nr. 1 patenka į teritoriją kurioje taikoma specialioji žemės naudojimo sąlyga
[…] [citatose ir toliau – SŽNS] […] kelių apsaugos zona, plotas 0,0335 ha. Žemės sklypas Nr. 1 ribojasi su […] Keliu […]. Pagal Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – SŽNS įstatymas) 18 straipsnio 4 punktą vietinės reikšmės I, II, III kategorijos kelių apsaugos zona – žemės juosta po 10 metrų į abi puses nuo kelio briaunų. SŽNS įstatymo 19 straipsnio 2 dalies 4 punktas numato, kad kelių apsaugos zonose, Teritorijų planavimo įstatyme, Statybos įstatyme ar Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro nustatyta tvarka gavus kelio savininko ar valdytojo pritarimą (derinimą) projektui ar numatomai veiklai, leidžiama sandėliuoti bet kokias medžiagas.
Žemės sklypas Nr. 2 […] patenka į teritoriją kurioje taikoma SŽNS […] kelių apsaugos zonos, plotas 0,0147 ha. Žemės sklypas Nr. 2 ribojasi su […] Keliu.“
„Žemės sklype Nr. 1 kelio apsaugos zonoje, 6,45 – 4,5 nuo kelio briaunos yra sukrautos
pamatinių blokų liekanos, g/b plokštės ir kiti betoniniai gaminiai. Žemės sklype Nr. 2, kelio apsaugos zonoje, 0,8 m. nuo kelio briaunos yra padėtas pamatinis blokas. […]. Dalis gaminių
yra sudaužyta ir pagal tikslinę paskirtį negalėtų būti naudojami.
Žemės sklypų savininkė […] nepateikė Kelio savininko, šiuo atveju Savivaldybės administracijos, pritarimo sandėliuoti bet kokias medžiagas Žemės sklypuose […]. Dėl sandėliuojamų statybinių medžiagų kelių apsaugos zonoje, medžiaga tolimesniam tyrimui bus perduota Kelio savininkui – Savivaldybės administracijai.
[…] sudegusio automobilio liekanas jo savininkas sutvarkė. […] apžiūrėjus vietą, kur buvo sudegęs automobilis – sudegusio automobilio vieta sutvarkyta.“
5.5. „Patikrinimo metu nustatyta, kad šalia Kelio yra sandėliuojamos statybinės medžiagos, o ne atliekos kaip tą apibrėžia Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 2 str. 6 d. nuostatos, kad atliekos yra medžiaga ar daiktas, kurių turėtojas atsikrato, ketina ar privalo atsikratyti. Aukščiau minėtuose Žemės sklypuose sandėliuojamos pamatinių blokų liekanos, gelžbetoninės plokštės ir kiti betoniniai gaminiai […]. Pažymime, kad administracinio nusižengimo teisena nebuvo pradėta vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 565(1) str. 1 d., kuri nurodo, kad administracinio nusižengimo teisena negali būti pradėta, o pradėtoji turi būti nutraukta, kai padaryta veika neturi administracinio nusižengimo požymių.“
„Papildomai informuojame, kad pagal kompetenciją atlikę tyrimą […] Trakų skyriaus specialistai […] konstatavo, kad aplinkos apsaugą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų nenustatyta, tačiau buvo pažeistas SŽNS įstatymo 19 straipsnio 2 dalies 4 punktas, kuris numato, kad kelių apsaugos zonose sandėliuoti bet kokias medžiagas galima tik Teritorijų planavimo įstatyme, Statybos įstatyme ar Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro nustatyta tvarka gavus kelio savininko ar valdytojo pritarimą (derinimą) projektui ar numatomai veiklai.“
5.6. Departamento Vilniaus valdyba 2023 m. rugsėjo 29 d. raštu Nr. AD5-21452 „Dėl informacijos pateikimo“ (toliau ir citatose – 2023 m. rugsėjo 29 d. raštas) Pareiškėją ir Savivaldybės administraciją informavo: „Žemės sklypuose, Kelio apsaugos zonoje yra sukrauti gelžbetonio gaminiai. Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – SŽNS įstatymas) 18 straipsnio 4 punktas numato, kad vietinės reikšmės I, II, III kategorijos kelių apsaugos zona – žemės juosta po 10 metrų į abi puses nuo kelio briaunų. SŽNS įstatymo 19 straipsnio 2 dalies 4 punktas numato, kad kelių apsaugos zonose, Teritorijų planavimo įstatyme, Statybos įstatyme ar Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro nustatyta tvarka gavus kelio savininko ar valdytojo pritarimą (derinimą) projektui ar numatomai veiklai, leidžiama sandėliuoti bet kokias medžiagas. Žemės sklypų savininkė nepateikė Savivaldybės administracijos sutikimo Kelio apsaugos zonoje sandėliuoti medžiagas. […]. Šis sprendimas gali būti skundžiamas per vieną mėnesį nuo sprendimo gavimo dienos Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g.27, 01402 Vilnius) Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo 8 straipsnyje nustatyta tvarka arba Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, 01102 Vilnius) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka.“
Departamento Vilniaus valdyba 2023 m. rugsėjo 29 d. rašte Savivaldybės administracijos prašė pagal kompetenciją įvertinti esamą situaciją.
- Iš Savivaldybės administracijos pateiktos informacijos nustatyta:
6.1. Savivaldybės administracija 2023 m. rugsėjo 29 d. gavo Departamento Vilniaus valdybos raštą dėl Kelio apsaugos zonoje sandėliuojamų medžiagų ir Savivaldybės administracijos buvo prašoma pagal kompetenciją įvertinti esamą situaciją.
6.2. Savivaldybės administracija 2023 m. spalio 26 d. raštu Nr. AP3E-3631 „Dėl Savivaldybės vietinės reikšmės kelio apsaugos zonoje sandėliuojamų medžiagų“ (toliau ir citatose 2023 m. spalio 26 d. raštas) kreipėsi į Žemės sklypų savininkę (jos atstovę) įpareigodama „[…] kuo skubiau, bet ne vėliau kaip iki 2023 m. lapkričio 24 d., pašalinti sandėliuojamas medžiagas nuo […] Kelio apsaugos zonos ir apie atliktus veiksmus informuoti Savivaldybės administraciją. Minėtu raštu Žemės sklypų savininkė (jos atstovė) taip pat buvo informuota, kad galima kreiptis į Savivaldybę dėl „[…] suderinimo ir leidimo išdavimo sandėliuoti medžiagas kelio apsaugos zonoje […].“
6.3. Savivaldybės administracija 2023 m. spalio 27 d. raštu Nr. AP3E-3644 „Dėl informacijos pateikimo“ (toliau ir citatose – 2023 m. spalio 27 d. raštas) Departamento Vilniaus Valdybą ir Pareiškėją, be kita ko, informavo:
Žemės sklypai ribojasi su Keliu ir „[…] patenka į teritoriją, kurioje taikoma specialioji žemės naudojimo sąlyga – kelių apsaugos zona.“
„[…] Savivaldybės administracija nėra gavusi nurodytų žemės sklypų savininko prašymų suderinti medžiagų sandėliavimą. Leidimai nebuvo išduoti.“
„[…] Savivaldybės administracija kreipėsi į Žemės sklypų savininką su nurodymu kuo skubiau, bet ne vėliau kaip iki 2023 m. lapkričio 24 d., pašalinti sandėliuojamas medžiagas nuo Kelio […] apsaugos zonos.“
„[…] vadovaujantis Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo, 19 straipsnio, 2 dalies, 4 punktu, kelių apsaugos zonose, Teritorijų planavimo įstatyme, Statybos įstatyme ar Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro nustatyta tvarka, nurodytų žemės sklypų savininkas turi teisę kreiptis į Savivaldybės administraciją dėl suderinimo ir leidimų išdavimo sandėliuoti medžiagas kelio apsaugos zonoje.“
„Šis raštas gali būti skundžiamas Trakų rajono savivaldybės administracijos direktoriui (Vytauto g. 33, LT-21106 Trakai), Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, LT- 01402 Vilnius), Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, LT-01102 Vilnius) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka arba Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriams (Gedimino pr. 56, LT-01110 Vilnius) Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo nustatyta tvarka.“
6.4. Savivaldybės administracija 2024 m. vasario 2 d. raštu Nr. AP3E-366 „Dėl Savivaldybės vietinės reikšmės kelio apsaugos zonoje sandėliuojamų medžiagų“ (toliau ir citatose – 2024 m. vasario 2 d. raštas) kreipėsi į Žemės sklypų savininkę (jos atstovę) prašydama iki 2024 m. vasario 8 d. raštu „[…] pateikti paaiškinimus apie priežastis, dėl kurių nebuvo įvykdytas Savivaldybės nurodymas.“
6.5. „Savivaldybės administracijos specialistams atlikus patikrinimą vietoje, nustatyta, kad
įpareigojimas nebuvo įvykdytas.“
Savivaldybės administracija 2024 m. vasario 26 d. raštu Nr. AP3E- 569 ,,Dėl kelio apsaugos zonoje sandėliuojamų medžiagų“ (toliau ir citatose – 2024 m. vasario 26 d. raštas) pakartotinai kreipėsi į Žemės sklypų savininkę (jos atstovę) „[…] su įpareigojimu kuo skubiau, bet ne vėliau kaip iki 2024 m. kovo 12 d. pašalinti sandėliuojamas medžiagas nuo […] Kelio apsaugos zonos arba kreiptis su prašymu dėl statybinių medžiagų sandėliavimo suderinimo ir leidimo išdavimo. Nevykdant Savivaldybės administracijos įpareigojimo, Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso [galimai Administracinių nusižengimų kodekso] 460 straipsnio 1 dalis nustato asmenų atsakomybę už antžeminių ir požeminių komunikacijų klojimą, kasinėjimą ir bet kokių statybos darbų vykdymą automobilių kelių juostose ir kelių apsaugos zonose, tarp jų sankryžų ir nuovažų įrengimą, medžiagų ir krovinių sandėliavimą, nesuderinus įstatymų nustatyta tvarka.“
6.6. Žemės sklypų savininkė (jos atstovė) Savivaldybės administracijos 2023 m. spalio 26 d. rašte ir 2024 m. vasario 26 d. rašte pateiktų įpareigojimų neįvykdė. Savivaldybės administracija gavo ne vieną Žemės sklypų savininkės (jos atstovės) raštą, kuriuo Žemės sklypų savininkė (jos atstovė) nesutiko su Savivaldybės administracijos įpareigojimu, tačiau paaiškinimų nepateikė.
Atsižvelgus į tai, kad Žemės sklypo savininkė (jos atstovė) „[…] nevykdo Savivaldybės administracijos įpareigojimų, neteikia paaiškinimų ir prašymų, yra rengiami dokumentai dėl asmens patraukimo administracinėn atsakomybėn.“
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos įstatymai
7.1. Administracinių nusižengimų kodekso 460 straipsnio „Automobilių kelio juostos ir kelio apsaugos zonos priežiūros taisyklių ir naudojimo sąlygų pažeidimas“ 1 dalis – „Antžeminių ir požeminių komunikacijų klojimas, kasinėjimo ir bet kokių statybos darbų vykdymas automobilių kelių juostose ir kelių apsaugos zonose, tarp jų sankryžų ir nuovažų įrengimas, medžiagų ir krovinių sandėliavimas, nesuderinus nustatyta tvarka, važinėjimas kelio šlaitais, griovių gadinimas, želdinių niokojimas, šiukšlių ir sniego vertimas automobilių kelių juostose ir kelių apsaugos zonose, kanalizacijos ar pramoninio, melioracinio vandens leidimas į kelių vandens nutekėjimo sistemas, žemės arimas kelio juostose – užtraukia baudą nuo devyniasdešimt iki vieno šimto keturiasdešimt eurų.“
7.2. Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsnio „Seimo kontrolierių tiriami skundai“ 1 dalis – Seimo kontrolieriai tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje“.
7.3. Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo:
2 straipsnio „Pagrindinės šio Įstatymo sąvokos“ 8 dalis – „Ūkio subjektas – kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme“.
3 straipsnis „Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės turinys“ – „Siekdami užtikrinti teisėtumą ir teisėtvarką aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo srityje, aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdanti institucija ir aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai: […]; 4) kontroliuoja, ar fiziniai ir juridiniai asmenys vykdo savo pareigą saugoti aplinką; […]“.
6 straipsnis „Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės vykdymas“ – Aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę Lietuvos Respublikoje vykdo biudžetinė įstaiga Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos“.
12 straipsnio „Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų teisės ir pareigos“ 1 dalis – „Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai turi šias teises ir pareigas: […]; 15) gavę pranešimą ir (ar) informaciją apie galimus aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių įstatymų ir kitų teisės aktų pažeidimus, imtis priemonių, kad pažeidimas būtų išaiškintas ir nustatyti pažeidėjai, o jeigu patys to padaryti negali, informuoti kompetentingą valstybės instituciją, kad ši imtųsi priemonių pažeidimui išaiškinti ir pažeidėjui nustatyti. […].“
15 straipsnis „Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų veiksmai atliekant fizinių asmenų veiklos patikrinimą“ – „Tikrindamas fizinio asmens veiklą, aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnas privalo: […]; 4) atlikęs patikrinimą, jei reikia, surašyti patikrinimą įforminantį dokumentą; […].“
7.4. Viešojo administravimo įstatymo:
2 straipsnio „Pagrindinės šio įstatymo sąvokos“ 14 dalis – „Ūkio subjektas – fizinis ar juridinis asmuo arba kita organizacija, juridinio asmens arba kitos organizacijos padalinys, Lietuvos Respublikos teritorijoje vykdantis ūkinę veiklą, kurią prižiūri viešojo administravimo subjektai“.
10 straipsnio „Administracinių sprendimų priėmimas“ 4 dalis – „Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. […]. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinis sprendimas negali būti priimtas, viešojo administravimo subjektas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys.“
11 straipsnio „Prašymų ir skundų administraciniam sprendimui priimti pateikimas ir nagrinėjimas“:
1 dalis – „Asmenų prašymus ir skundus viešojo administravimo subjektai nagrinėja pagal Vyriausybės patvirtintas taisykles. […].“
4 dalis – „Jeigu viešojo administravimo subjektas pagal kompetenciją negali spręsti prašyme ar skunde išdėstytų klausimų ar priimti administracinės procedūros sprendimo dėl prašyme ar skunde išdėstyto klausimo, jis jo nenagrinėja ir ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo ar skundo gavimo dienos persiunčia jį kompetentingam viešojo administravimo subjektui, ir apie tai praneša asmeniui.“
27 straipsnio „Faktinių duomenų patikrinimas“ 2 dalis – „Paaiškinimai ir patikrinimo vietoje metu nustatyti faktiniai duomenys turi būti užfiksuoti ir kartu su tikrintojų parašais pridedami prie patikrinimo akto (išvados).“
7.5. Kelių įstatymo 4 straipsnio „Kelių suskirstymas pagal nuosavybės formas“ 3 dalis – „Vietinės reikšmės viešieji keliai ir gatvės nuosavybės teise priklauso savivaldybėms, o vidaus keliai – valstybei, savivaldybėms, kitiems juridiniams ir (ar) fiziniams asmenims.“
7.6. Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – SŽNS įstatymas):
18 straipsnio „Kelių apsaugos zonų dydis“ 4 dalis – „Vietinės reikšmės I, II ir III kategorijos kelių apsaugos zona – žemės juosta po 10 metrų į abi puses nuo kelio briaunų.“
19 straipsnio „Specialiosios žemės naudojimo sąlygos kelių apsaugos zonose“ 2 dalis – „Kelių apsaugos zonose, Teritorijų planavimo įstatyme, Statybos įstatyme ar Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro nustatyta tvarka gavus kelio savininko ar valdytojo pritarimą (derinimą) projektui ar numatomai veiklai, leidžiama: […]; 4) statinio statybos ar įrenginio įrengimo reikmėms vykdyti grunto kasimo, supylimo, tankinimo darbus (toliau – žemės darbai), sandėliuoti bet kokias medžiagas; […].“
7.7. Atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio „Pagrindinės šio Įstatymo sąvokos“ 6 dalis – „Atliekos – medžiaga ar daiktas, kurių turėtojas atsikrato, ketina ar privalo atsikratyti.“
- Kiti teisės aktai
8.1. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 „Dėl Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklės):
32 punktas – „Prašymai ir skundai turi būti išnagrinėjami per Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nurodytus terminus.“
47 punktas – „Atsakyme į prašymą ar skundą […] asmuo turi būti informuojamas apie tokio atsakymo ar pranešimo apskundimo tvarką, vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo 14 straipsniu, nurodant konkrečios institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas.“
8.2. Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų, vykdant aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę, taisyklių, patvirtintų Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos direktoriaus 2020 m. gruodžio 14 d. įsakymu Nr. AD1-378 (redakcija, galiojusi nuo 2022 m. rugpjūčio 9 d. iki 2023 m. gruodžio 22 d.) (toliau – Patikrinimų taisyklės):
6 punktas – „Patikrinimų tikslas – nustatyti, kaip ūkio subjektai laikosi teisės aktų, reglamentuojančių aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reikalavimus, vertinti informaciją apie ūkio subjektus, teikti metodinę pagalbą ūkio subjektams, įvertinti konkretaus ūkio subjekto keliamą riziką aplinkai ir (ar) žmonių sveikatai bei įgyvendinti kitas priemones, užtikrinančias tinkamą teisės aktų reikalavimų laikymąsi ir mažinančias galimų pažeidimų skaičių“.
27 punktas – „Pareigūnas, atlikdamas patikrinimą, turi teisę: […]; 27.4. surašyti Taisyklių 6 priede nurodytos formos apžiūros aktą, siekdamas nustatyti faktines aplinkybes apie ūkio subjektą […]“.
65 punktas – „Departamento direktoriaus nustatyta tvarka ir atvejais surašomas Taisyklių 6 priede nustatytos formos apžiūros aktas. Apžiūros aktas surašomas vienu egzemplioriumi ir saugomas kontrolę atlikusiame administracijos padalinyje. […].“
Tyrimui reikšminga teismų praktika
- Teismų praktika
9.1. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2014 m. gegužės 27 d. nutarime yra konstatavęs:
„Konstitucijoje įtvirtintas atsakingo valdymo principas suponuoja tai, kad visos valstybės institucijos ir pareigūnai turi vykdyti savo funkcijas vadovaudamiesi Konstitucija, teise, veikdami Tautos ir Lietuvos valstybės interesais, tinkamai įgyvendinti jiems Konstitucijos ir įstatymų suteiktus įgaliojimus (Konstitucinio Teismo 2012 m. spalio 26 d., 2012 m. lapkričio 10 d. išvados).“
Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime yra konstatavęs:
„[…] Valstybės tarnyba turi veikti paklusdama tik Konstitucijai ir teisei. Kiekviena valstybės ar savivaldybės institucija, per kurią vykdomos valstybės funkcijos, kiekvienas valstybės tarnautojas turi paisyti teisėtumo reikalavimų. Valstybės tarnautojai turi nepiktnaudžiauti jiems nustatytomis galiomis, nepažeisti teisės aktų reikalavimų. Konstitucinis Teismas 2000 m. birželio 30 d. nutarime konstatavo, kad valstybės institucijos, pareigūnai turi saugoti, ginti žmogaus teises ir laisves; ypač svarbu, kad, vykdydami jiems patikėtas funkcijas, jie patys nepažeistų žmogaus teisių ir laisvių […]
[…] Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarime ir 2004 m. lapkričio 5 d. išvadoje konstatavo, kad Konstitucijoje yra įtvirtintas atsakingo valdymo principas. Valdžios atsakomybė visuomenei – teisinės valstybės principas, kuris įtvirtintas Konstitucijoje nustačius, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms […].“
9.2. Praktikoje, taikant Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo normas (pritarta Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo teisėjų 2016 m. birželio 1 d. pasitarime), konstatuojama:
„[…] Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnyje numatytais principais yra grindžiamas geras viešasis administravimas (šiuo aspektu žr. 2012 m. balandžio 30 d. sprendimą administracinėje byloje Nr. A492-1978/2012). Tinkamas, atsakingas valdymas, kaip ne kartą akcentuota Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje, yra neatsiejamas nuo gero administravimo reikalavimų (žr. 2015 m. gruodžio 21 d. išplėstinės teisėjų kolegijos sprendimą administracinėje byloje Nr. I-7-552/2015). […]. Gero administravimo principas yra Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisinės sistemos pamatinis principas. Gero administravimo principas įtvirtintas Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktika, taikant Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo normas svarbiausiuose nacionalinio lygmens (Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 str. 3 d.) bei tarptautiniuose dokumentuose (Europos Sąjungos Pagrindinių teisių chartijos 41 str. ir kt.). […]. Nepaisant to, kad Viešojo administravimo įstatyme gero administravimo principas tiesiogiai nėra įtvirtintas, jis Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje išvedamas iš Konstitucijos nuostatų. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms. Viešojo administravimo subjektas yra saistomas inter alia gero administravimo principo, kuriuo įgyvendinama Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta nuostata, jog visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, reikalavimų (2015 m. liepos 9 d. išplėstinės teisėjų kolegijos nutartis administracinėje byloje Nr. eA-1245-662/2015).“
Tyrimo išvados
- Atsižvelgiant į Pareiškėjos Skunde nurodytas aplinkybes, išskirtinos šios tyrimų dalys:
10.1. dėl Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) nagrinėjant Pareiškėjos Pranešimą;
10.2. dėl Trakų rajono savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) nagrinėjant Pareiškėjos Pranešimą.
Tyrimas atliekamas ir tyrimo išvados pateikiamos dėl kiekvienos iš šių dalių atskirai.
Dėl Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) nagrinėjant Pareiškėjos Pranešimą
- Apibendrinus Skundo tyrimo metu gautą informaciją, teisės aktų nuostatas, pacituotas pažymos 7–8 punktuose, susijusias su Departamento pareigūnų veiksmais (neveikimu), nagrinėjant Pareiškėjos Pranešimą, konstatuotina:
11.1. Seimo kontrolieriai, vadovaujantis Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsnio 1 dalimi, tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje (pažymos 7.2 papunktis).
Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo 6 straipsnyje nustatyta, kad aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę Lietuvos Respublikoje vykdo Departamentas (pažymos 7.3 papunktis).
11.2. Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo 3 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad Departamentas ir aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai, siekdami užtikrinti teisėtumą ir teisėtvarką aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo srityje, kontroliuoja, ar fiziniai ir juridiniai asmenys vykdo savo pareigą saugoti aplinką. Pagal minėto įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 15 punktą, aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai, gavę pranešimą ir (ar) informaciją apie galimus aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių įstatymų ir kitų teisės aktų pažeidimus, imasi priemonių, kad pažeidimas būtų išaiškintas ir būtų nustatyti pažeidėjai, o jeigu patys to padaryti negali, turi informuoti kompetentingą valstybės instituciją, kad ši imtųsi priemonių pažeidimui išaiškinti ir pažeidėjui nustatyti (pažymos 7.3 papunktis).
SŽNS įstatymo 18 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad vietinės reikšmės I, II ir III kategorijos kelių apsaugos zona – žemės juosta po 10 metrų į abi puses nuo kelio briaunų. Pagal minėto įstatymo 19 straipsnio 2 dalies 4 punkto nuostatas, kelių apsaugos zonose, Teritorijų planavimo įstatyme, Statybos įstatyme ar Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro nustatyta tvarka gavus kelio savininko ar valdytojo pritarimą (derinimą) projektui ar numatomai veiklai, leidžiama statinio statybos ar įrenginio įrengimo reikmėms vykdyti grunto kasimo, supylimo, tankinimo darbus, sandėliuoti bet kokias medžiagas (toliau – Pritarimas) (pažymos 7.6 papunktis).
Trakų aplinkos apsaugos skyriuje 2023 m. liepos 4 d. gautas Pareiškėjos Pranešimas, kuriame buvo nurodyta informacija apie galimą aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimą (statybinių atliekų, sudegusio automobilio, padangų likučių iškrovimą miško pakraštyje, kuriomis „užtvėrė dalį servitutinio kelio“, bei galimai jį padariusį asmenį (pažymos 5.1 papunktis).
Trakų aplinkos apsaugos skyrius, siekdamas įvertinti Pareiškėjos Pranešime nurodytas aplinkybes, ėmėsi šių veiksmų: 2023 m. liepos 5 d. ir 2023 m. rugsėjo 19 d. Žemės sklypuose atliko patikrinimus; vertino Nekilnojamojo turto registro duomenis; apklausė asmenis; 2023 m. rugsėjo 26 d. surašė Apžiūros aktą; konstatavęs galimą SŽNS įstatymo 19 straipsnio 2 dalies 4 punkto nuostatų pažeidimą (Žemės sklypų savininkė patikrinimų metu nepateikė Kelio savininkės, t. y. Savivaldybės, Pritarimo Kelio apsaugos zonoje sandėliuoti medžiagas), patikrinimų metu surinktą informaciją, Pareiškėjos Pranešimą 2023 m. rugsėjo 29 d. raštu persiuntė nagrinėti kompetentingai institucijai, t. y. Savivaldybės administracijai (pažymos 5.2, 5.4 papunkčiai).
Pabrėžtina, kad Trakų aplinkos apsaugos skyriaus surašytame Apžiūros akte nebuvo konstatuota aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų (pažymos 5.4, 5.5 papunktis).
Įvertinus tai, kas pirmiau išdėstyta, darytina išvada, kad Trakų aplinkos apsaugos skyrius, gavęs Pareiškėjos Pranešimą, ėmėsi teisės aktuose nustatytų veiksmų, kad Pranešime nurodytos aplinkybės būtų įvertintos, o konstatavęs galimą SŽNS įstatymo nuostatų pažeidimą, informaciją apie tai persiuntė Savivaldybės administracijai.
11.3. Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 4 punkte reglamentuojama, kad, tikrindamas fizinio asmens veiklą, aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnas, atlikęs patikrinimą, jei reikia, surašo patikrinimą įforminantį dokumentą (pažymos 7.3 papunktis). Viešojo administravimo įstatymo 27 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad patikrinimo vietoje metu nustatyti faktiniai duomenys turi būti užfiksuoti ir kartu su tikrintojų parašais pridedami prie patikrinimo akto (išvados) (pažymos 7.4 papunktis). Pažymėtina, kad pirmiau cituotos teisės aktų nuostatos nereglamentuoja, kokį patikrinimą įforminantį dokumentą (pvz.: patikrinimo aktą, apžiūros aktą, faktinių aplinkybių patikrinimo aktą ir kt.) aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnas surašo (turi surašyti) atlikęs fizinio asmens veiklos patikrinimą.
Viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje nustatyta, kad ūkio subjektas – fizinis ar juridinis asmuo arba kita organizacija, juridinio asmens arba kitos organizacijos padalinys, Lietuvos Respublikos teritorijoje vykdantis ūkinę veiklą, kurią prižiūri viešojo administravimo subjektai (pažymos 7.4 papunktis). Patikrinimų taisyklių, kurios nustato ūkio subjektų planinių / neplaninių patikrinimų tvarką, 27.4 papunktyje nustatyta, kad aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnas, atlikdamas patikrinimą ir siekdamas nustatyti faktines aplinkybes apie ūkio subjektą, turi teisę surašyti apžiūros aktą (pažymos 8.2 papunktis).
Skunde aptariamu atveju Trakų aplinkos apsaugos skyrius atliko fizinio asmens (ne ūkio subjekto) veiklos patikrinimą ir surašė Apžiūros aktą (pažymos 5.4 papunktis). Pažymėtina, kad apžiūros aktas, t. y. patikrinimą įforminantis dokumentas, vadovaujantis Patikrinimo taisyklių 27.4 papunkčiu (pažymos 8.2 papunktis), surašomas, kai siekiama nustatyti faktines aplinkybes apie ūkio subjektą. Atsižvelgus į tai, kas pirmiau išdėstyta, Seimo kontrolierei kyla abejonių, ar Skunde aptariamu atveju Trakų aplinkos apsaugos skyrius surašė tinkamą patikrinimą įforminantį dokumentą.
11.4. Viešojo administravimo įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje reglamentuojama, jog asmenų prašymus ir skundus viešojo administravimo subjektai nagrinėja pagal Vyriausybės patvirtintas taisykles (pažymos 7.4 papunktis). Prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklių 32 punkte nustatyta, kad prašymai ir skundai turi būti išnagrinėjami per Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nurodytus terminus, t. y. per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos (pažymos 7.4, 8.1 papunkčiai). Pažymėtina, kad dėl objektyvių priežasčių minėtas 20 darbo dienų terminas gali būti pratęstas 10 darbo dienų, apie tai informuojant asmenį, pateikusį prašymą, bei nurodant termino pratęsimo priežastis (Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalis; pažymos 7.4 papunktis).
Trakų aplinkos apsaugos skyriuje Pareiškėjos Pranešimas gautas 2023 m. liepos 4 d. (pažymos 5.1 papunktis). Departamento Vilniaus valdyba 2023 m. rugpjūčio 2 d. raštu Pareiškėją informavo, jog Trakų aplinkos apsaugos skyrius dėl jos Pranešime nurodytų aplinkybių pradėjo tyrimą bei kad apie atlikto tyrimo rezultatus Pareiškėja bus informuota papildomai (pažymos 5.3 papunktis). Departamento Vilniaus valdyba 2023 m. rugsėjo 29 d. raštu Pareiškėją informavo (pagrįsdama teisės aktų nuostatomis), jog: Žemės sklypuose, esančiuose Kelio apsaugos zonoje, yra sukrautos medžiagos; medžiagas, vadovaujantis teisės aktų nuostatomis, galima sandėliuoti kelio apsaugos zonoje, jei yra gautas kelio savininko pritarimas; Žemės sklypų savininkė nepateikė Kelio savininko, t. y. Savivaldybės, Pritarimo Kelio apsaugos zonoje sandėliuoti medžiagas; informaciją (Pareiškėjos Pranešimą) dėl galimo SŽNS įstatymo nuostatų pažeidimo (dėl medžiagų sandėliavimo Kelio apsaugos zonoje neturint Savivaldybės Pritarimo) persiunčia Savivaldybės administracijai nagrinėti pagal kompetenciją (pažymos 5.6 papunktis).
Atsižvelgus į tai, kad Departamento Vilniaus valdyba atsakymą į Pareiškėjos Pranešimą (gautas 2023 m. liepos 4 d.) pateikė 2023 m. rugsėjo 29 d. raštu, konstatuotina, jog atsakymas Pareiškėjai pateiktas praėjus 61 darbo dienai nuo Pranešimo gavimo, t. y. nesivadovaujant Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nustatytų prašymų nagrinėjimo terminų.
Seimo kontrolierė atkreipia dėmesį ir į tai, kad Departamento Vilniaus valdyba 2023 m. rugpjūčio 2 d. rašte aiškiai (suprantamai) nenurodė, jog Pareiškėjos Pranešimo nagrinėjimo terminas yra pratęsiamas, nenurodė, dėl kokių priežasčių, kuo vadovaujantis Pranešimo nagrinėjimo terminas yra pratęsiamas, bei nenurodė, iki kada (kuriam laikui) Pranešimo nagrinėjimas terminas yra pratęsiamas.
11.5. Prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklių 47 punkte nustatyta, kad atsakyme į prašymą ar skundą asmuo turi būti informuojamas apie tokio atsakymo apskundimo tvarką, nurodant konkrečios institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas (pažymos 8.1 papunktis).
Pažymėtina, kad Departamento Vilniaus valdyba Pareiškėjai pateiktuose raštuose, t. y. 2023 m. rugpjūčio 2 d. rašte ir 2023 m. rugsėjo 29 d. rašte, nurodė išsamią pateiktų atsakymų (priimtų sprendimų) apskundimo tvarką (pažymos 5.3, 5.6 papunkčiai).
- Atsižvelgus į tai, kad Departamento Vilniaus valdyba:
12.1. atsakymą į Pareiškėjos Pranešimą pateikė 2023 m. rugsėjo 29 d. raštu, t. y. nesivadovaudama Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nustatytų prašymų (skundų) nagrinėjimo terminų (atsakymas Pareiškėjai pateiktas praėjus 61 darbo dienai nuo Pranešimo gavimo) (pažymos 11.4 papunktis),
12.2. 2023 m. rugpjūčio 2 d. rašte aiškiai (suprantamai) nenurodė: jog Pareiškėjos Pranešimo nagrinėjimo terminas yra pratęsiamas; dėl kokių priežasčių, kuo vadovaujantis Pranešimo nagrinėjimo terminas yra pratęsiamas; iki kada (kuriam laikui) Pranešimo nagrinėjimo terminas yra pratęsiamas (pažymos 11.4 papunktis),
Skundo dalis dėl Departamento pareigūnų veiksmų (neveikimu) nagrinėjant Pareiškėjos Pranešimą pripažintina pagrįsta.
Dėl Trakų rajono savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) nagrinėjant Pareiškėjos Pranešimą
- Apibendrinus Skundo tyrimo metu gautą informaciją, teisės aktų nuostatas, pacituotas pažymos 7–8 punktuose, susijusias su Savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmais (neveikimu) nagrinėjant Pareiškėjos Pranešimą, konstatuotina:
13.1. Kelių įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad vietinės reikšmės viešieji keliai ir gatvės nuosavybės teise priklauso savivaldybėms (pažymos 7.5 papunktis). Pagal SŽNS įstatymo 18 straipsnio 4 dalį, vietinės reikšmės I, II ir III kategorijos kelių apsaugos zona – žemės juosta po 10 metrų į abi puses nuo kelio briaunų. Minėto įstatymo 19 straipsnio 2 dalies 4 punkte reglamentuojama, kad kelių apsaugos zonose, Teritorijų planavimo įstatyme, Statybos įstatyme ar Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro nustatyta tvarka gavus kelio savininko ar valdytojo pritarimą (derinimą) projektui ar numatomai veiklai, leidžiama statinio statybos ar įrenginio įrengimo reikmėms vykdyti grunto kasimo, supylimo, tankinimo darbus, sandėliuoti bet kokias medžiagas (pažymos 7.6 papunktis).
Pažymėtina, kad Žemės sklypai ribojasi su Keliu ir patenka į teritoriją, kurioje taikoma SŽNS – kelių apsaugos zona (pažymos 6.3 papunktis). Žemės sklypų savininkė (jos atstovė) nėra (nebuvo) kreipusis į Savivaldybę dėl Pritarimo, kas leistų Kelio apsaugos zonoje sandėliuoti medžiagas, gavimo (pažymos 6.3 papunktis).
13.2. Savivaldybės administracijoje 2023 m. rugsėjo 29 d. gautas Departamento Vilniaus valdybos 2023 m. rugsėjo 29 d. raštas, kuriame buvo pateikta informacija dėl Kelio apsaugos zonoje sandėliuojamų medžiagų (pažymos 6.1 papunktis).
Savivaldybės administracija, gavusi Departamento Vilniaus valdybos 2023 m. rugsėjo 29 d. raštą, 2023 m. spalio 26 d. raštu: įpareigojo Žemės sklypų savininkę (jos atstovę) iki 2023 m. lapkričio 24 d. pašalinti Kelio apsaugos zonoje sandėliuojamas medžiagas (toliau – Įpareigojimas); prašė apie atliktus veiksmus informuoti Savivaldybės administraciją; informavo, jog galima kreiptis į Savivaldybę dėl Pritarimo Kelio apsaugos zonoje sandėliuoti medžiagas gavimo (pažymos 6.2 papunktis).
Savivaldybės administracija 2024 m. vasario 2 d. raštu kreipėsi į Žemės sklypų savininkę (jos atstovę) prašydama iki 2024 m. vasario 8 d. raštu informuoti, dėl kokių priežasčių nebuvo įvykdytas Įpareigojimas (pažymos 6.4 papunktis).
Savivaldybės administracija 2024 m. vasario 26 d. raštu kreipėsi į Žemės sklypų savininkę (jos atstovę) ir: pakartotinai pateikė Įpareigojimą; nustatė Įpareigojimo įvykdymo terminą iki 2024 m. kovo 12 d.; informavo dėl galimybės kreiptis į Savivaldybę dėl Pritarimo gavimo (pažymos 6.5 papunktis).
Skundo tyrimo metu Savivaldybės administracija nurodė, jog atsižvelgus į tai, kad Žemės sklypų savininkė (jos atstovė) į Savivaldybę dėl Pritarimo gavimo nesikreipė bei iki nustatyto termino neįvykdė Įpareigojimo, Savivaldybės administracija rengia dokumentus dėl asmens patraukimo administracinėn atsakomybėn pagal Administracinių nusižengimo kodekso 460 straipsnio 1 dalį, nustatančią asmenų atsakomybę už antžeminių ir požeminių komunikacijų klojimą, kasinėjimą ir bet kokių statybos darbų vykdymą automobilių kelių juostose ir kelių apsaugos zonose, tarp jų sankryžų ir nuovažų įrengimą, medžiagų ir krovinių sandėliavimą, nesuderinus įstatymų nustatyta tvarka (pažymos 6.6, 7.1 papunkčiai).
Įvertinus tai, kas pirmiau išdėstyta, konstatuotina, kad Savivaldybės administracija, gavusi iš Departamento Vilniaus valdybos informaciją apie galimą SŽNS įstatymo nuostatų pažeidimą, t. y. apie tai, kad Kelio apsaugos zonoje be Savivaldybės pritarimo yra sandėliuojamos medžiagos, ėmėsi veiksmų pagal nustatytą kompetenciją ir: 2023 m. spalio 26 d. raštu, 2024 m. vasario 26 d. raštu Žemės sklypų savininkei (jos atstovei) pateikė Įpareigojimą, nustatė Įpareigojimo įvykdymo terminus; informavo apie galimybę kreiptis į Savivaldybę dėl Pritarimo gavimo. Žemės sklypų savininkei (jos atstovei) neįvykdžius Įpareigojimo bei nesikreipus į Savivaldybę dėl Pritarimo gavimo, 2024 m. gegužės mėn. pradėjo rengti dokumentus dėl asmens patraukimo administracinėn atsakomybėn pagal Administracinių nusižengimo kodekso 460 straipsnio 1 dalį.
Tačiau Seimo kontrolierė atkreipia dėmesį į tai, kad Žemės sklypų savininkei (jos atstovei) iki 2023 m. lapkričio 24 d. neįvykdžius Įpareigojimo, Savivaldybės administracija pakartotinai Įpareigojimą Žemės sklypų savininkei (jos atstovei) pateikė tik 2024 m. vasario 26 d., t. y. po 3 mėnesių nuo Įpareigojimo įvykdymo termino pabaigos. Pažymėtina, kad Savivaldybės administracija 2024 m. vasario 2 d. raštu kreipėsi į Žemės sklypų savininkę (jos atstovę) prašydama informuoti apie pateikto Įpareigojimo neįvykimo priežastis, tačiau minėtu raštu pakartotinai Įpareigojimo neteikė bei nenustatė termino jo įvykdymui. Pabrėžtina ir tai, kad Savivaldybės administracija dokumentus dėl asmens patraukimo administracinėn atsakomybėn pradėjo rengti tik 2024 m. gegužės mėn., t. y. po 2 mėn. nuo pakartotinai pateikto Įpareigojimo įvykdymo termino pabaigos ir tik po pakartotinio Seimo kontrolierės kreipimosi į Savivaldybės administraciją.
Seimo kontrolierė atkreipia dėmesį į tai, kad 2–3 mėnesių laiko tarpas, kai nėra imamasi jokių veiksmų, kad nustatytas pažeidimas būtų pašalintas, yra per ilgas bei nedera su atsakingo valdymo principu, kuris suponuoja, kad visos valstybės institucijos ir jos pareigūnai turi vykdyti savo funkcijas veikdami valstybės interesais, gero administravimo principu, kuris teismų praktikoje išvedamas iš Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalies nuostatų, nustatančių, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms (pažymos 9 punktas).
13.3. Viešojo administravimo įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje reglamentuojama, jog asmenų prašymus ir skundus viešojo administravimo subjektai nagrinėja pagal Vyriausybės patvirtintas taisykles (pažymos 7.4 papunktis). Prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklių 32 punkte nustatyta, kad prašymai ir skundai turi būti išnagrinėjami per Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nurodytus terminus, t. y. per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos (pažymos 7.4, 8.1 papunkčiai).
Atsižvelgus į tai, kad Pareiškėjos Pranešimas Savivaldybės administracijoje gautas 2023 m. rugsėjo 29 d., o atsakymas į jį pateiktas Savivaldybės administracijos 2023 m. spalio 27 d. raštu (pažymos 6.1, 6.3 papunkčiai), konstatuotina, kad Pareiškėjos Pranešimas Savivaldybės administracijoje išnagrinėtas per Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nustatytą 20 darbo dienų terminą (pažymos 7.4 papunktis).
Savivaldybės administracija 2023 m. spalio 27 d. rašte suteikė Pareiškėjai išsamią informaciją (pagrįsdama teisės aktų nuostatomis), t. y. informavo: apie Pranešimo nagrinėjimo metu nustatytas aplinkybes (Žemės sklypai ribojasi su Keliu ir patenka į teritoriją, kurioje taikoma SŽNS – kelių apsaugos zona; Savivaldybės administracija nėra gavusi Žemės sklypų savininkės (jos atstovės) prašymo dėl Pritarimo gavimo; Savivaldybė nėra išdavusi Pritarimo); Savivaldybės administracija Žemės sklypų savininkei (jos atstovei) pateikė Įpareigojimą bei nustatė jo įvykdymo terminą (pažymos 6.3 papunktis).
13.4. Prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklių 47 punkte nustatyta, kad atsakyme į prašymą ar skundą asmuo turi būti informuojamas apie tokio atsakymo apskundimo tvarką, nurodant konkrečios institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas (pažymos 8.1 papunktis).
Pažymėtina, kad Savivaldybės administracija 2023 m. spalio 27 d. rašte, kaip tai reglamentuojama pirmiau minėto teisės akto nuostatose, nurodė išsamią pateikto atsakymo apskundimo tvarką (pažymos 6.3 papunktis).
- Atsižvelgus į tai, kad Savivaldybės administracija pakartotinai Įpareigojimą Žemės sklypų savininkei (jos atstovei) pateikė tik po 3 mėnesių nuo Įpareigojimo įvykdymo termino pabaigos, į tai, kad Savivaldybės administracija tik po dviejų mėnesių nuo pakartotinai pateikto Įpareigojimo įvykdymo termino pabaigos ėmėsi veiksmų dėl asmens patraukimo administracinėn atsakomybė ir tik po pakartotinio Seimo kontrolierės kreipimosi į Savivaldybės administraciją, į tai, kad 2–3 mėnesių laiko tarpas, kai nėra imamasi jokių veiksmų, kad nustatytas pažeidimas būtų pašalintas, yra per ilgas bei nedera su atsakingo valdymo principu, kuris suponuoja, kad visos valstybės institucijos ir jos pareigūnai turi vykdyti savo funkcijas veikdami valstybės interesais, gero administravimo principu, kuris teismų praktikoje išvedamas iš Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalies nuostatų, nustatančių, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms (pažymos 13.2 papunktis),
Skundo dalis dėl Savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) nagrinėjant Pareiškėjos pranešimą pripažintina pagrįsta.
SEIMO KONTROLIERIŲ SPRENDIMAI
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Erika Leonaitė nusprendžia
X Skundo dalį dėl Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) nagrinėjant Pareiškėjos Pranešimą pripažinti pagrįsta.
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Jolita Miliuvienė nusprendžia
X Skundo dalį dėl Trakų rajono savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) nagrinėjant Pareiškėjos Pranešimą pripažinti pagrįsta.
SEIMO KONTROLIERIŲ REKOMENDACIJOS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 14, 17 punktais, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Erika Leonaitė Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos direktoriui rekomenduoja:
17.1. atkreipti dėmesį į tai, kad Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos Vilniaus valdybos Trakų aplinkos apsaugos skyrius, atlikęs fizinio asmens veiklos patikrinimą, surašė Apžiūros aktą, t. y. patikrinimo dokumentą, kuris, Patikrinimo taisyklių nustatyta tvarka, surašomas, kai siekiama nustatyti faktines aplinkybes apie ūkio subjektą (pažymos 11.3 papunktis);
17.2. įvertinti Skunde aptariamą situaciją (pažymos 11.3 papunktyje) bei informuoti (pagrindžiant teisės aktų nuostatomis), ar aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai, atlikę fizinio asmens veiklos patikrinimą, turi teisę surašyti Apžiūros aktą; nustačius, jog Apžiūros aktas surašomas atlikus ūkio subjekto veiklos patikrinimą, informuoti (pvz., parengiant metodines rekomendacijas) aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnus, kada, kokiais atvejais yra surašomas Apžiūros aktas;
17.3. atkreipti dėmesį į tai, kad Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos Vilniaus valdyba atsakymą 2023 m. rugsėjo 29 d. raštu į Pareiškėjos Pranešimą (gautas 2023 m. liepos 4 d.) pateikė per 61 darbo dieną, t. y. nesivadovaudama Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nustatytų prašymų (skundų) nagrinėjimo terminų (pažymos 11.4, 12.1 papunkčiai), bei imtis veiksmų, kad ateityje minėtas pažeidimas nepasikartotų;
17.4. atkreipti dėmesį į tai, kad Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos Vilniaus valdyba 2023 m. rugpjūčio 2 d. rašte aiškiai (suprantamai) nenurodė, jog Pareiškėjos Pranešimo nagrinėjimo terminas yra pratęsiamas, nenurodė, dėl kokių priežasčių, kuo vadovaujantis Pranešimo nagrinėjimo terminas yra pratęsiamas, nenurodė, iki kada (kuriam laikui) Pranešimo nagrinėjimo terminas yra pratęsiamas, bei imtis veiksmų, kad ateityje minėtas pažeidimas nepasikartotų (pažymos 11.4, 12.2 papunkčiai).
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1, 17 punktais, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Jolita Miliuvienė Trakų rajono savivaldybės merui rekomenduoja:
18.1. atkreipti dėmesį į tai, kad Trakų rajono savivaldybės administracija pakartotinai Įpareigojimą Žemės sklypų savininkei (jos atstovei) pateikė tik po 3 mėnesių nuo Įpareigojimo įvykdymo termino pabaigos, o dokumentus dėl asmens patraukimo administracinėn atsakomybėn pradėjo rengti praėjus 2 mėn. nuo pakartotinai pateikto Įpareigojimo įvykdymo termino pabaigos ir tik po pakartotinio Seimo kontrolierės kreipimosi (pažymos 13.2 papunktis);
18.2. atkreipti dėmesį, kad 2–3 mėnesių laiko tarpas, kai nėra imamasi jokių veiksmų, kad nustatytas pažeidimas būtų pašalintas, yra per ilgas bei nedera su atsakingo valdymo principu, kuris suponuoja, kad visos valstybės institucijos ir jos pareigūnai turi vykdyti savo funkcijas veikdami valstybės interesais, gero administravimo principu, kuris teismų praktikoje išvedamas iš Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalies nuostatų, nustatančių, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms (pažymos 13.2 papunktis);
18.3. informuoti, kada, kokių veiksmų ėmėsi Trakų rajono savivaldybės administracija spręsdama asmens patraukimo administracinėn atsakomybėn klausimą.
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Apie rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus prašoma informuoti Pareiškėją ir Seimo kontrolieres (Seimo kontrolierėms pateikti informaciją pagrindžiančius dokumentus).
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė
Seimo kontrolierė Jolita Miliuvienė