PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ ALYTAUS PATAISOS NAMUS
Dokumento numeris | 4D-2020/1-1379 |
---|---|
Data | 2021-01-26 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO PRIEŠ ALYTAUS PATAISOS NAMUS |
Kontrolierius | Augustinas Normantas |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius gavo X (toliau vadinama ir – Pareiškėjas) skundą dėl Alytaus pataisos namų (toliau vadinama ir – Alytaus PN) pareigūnų veiksmų (neveikimo) – galimai netinkamai parengus atsakymą į Pareiškėjo kreipimusis bei nesudarius galimybės ginčyti administracinį nurodymą (toliau vadinama ir – Skundas).
- Pareiškėjas Skunde rašė:
2.1. „[…] man pritaikytas ANK 71 str. 1 d. ir buvo paskirta bauda 15 eurų. Šią baudą užmokėjau iš savo asmeninės sąskaitos. Bauda 15 eurų paskirta 2020 m. rugsėjo 15 d.
Nr. 0020-ANR-P-2020 […]. Šią paskirtą baudą norėjau apskųsti, bet man nėra nurodyta apskundimo terminas, kur man skųsti šį sprendimą“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta);
2.2. „[…] pateiktame man Alytaus PN atsakyme 2020-10-06 Nr. 363-1141 […] į mano 2020-09-14 ir 2020-09-25 prašymus negalioja nei LR įstatymai, teisės aktai ir tarptautinės sutartys.“
- Pareiškėjas Seimo kontrolieriaus prašo išspręsti Skunde nurodytas aplinkybes.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierius 2020-10-27 raštu Nr. 4D-2020/1-1379/3D-2828 kreipėsi į Alytaus PN administraciją, prašydamas paaiškinti Pareiškėjo Skunde nurodytas aplinkybes.
Alytaus PN administracija 2020-11-17 raštu Nr. 8-6914 informavo:
4.1. „Nuteistasis X už nusižengimą, numatytą ANK 71 straipsnio 1 d., administracine tvarka nubaustas 2020 m. rugsėjo 15 d. (2020-09-15 administracinio nusižengimo protokolas Nr. 0020-ANK_P-109-2020)“;
4.2. „Nuteistasis į Alytaus PN administraciją kreipėsi su 2020-09-14 reg. Nr. 130-382 ir 2020-09-25 reg. 97-2321 prašymais, prašydamas paaiškinti, kodėl jis už narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimą be gydytojo paskyrimo yra baudžiamas administracine tvarka, o ne pagal vidaus tvarkos teisės aktus, be to, prašo nurodyti, kokia tvarka baudą galėtų skųsti.
Alytaus PN administracija prašymus išnagrinėjo ir pateikė atsakymą.“
Skundo tyrimui reikšmingi teisės aktai
- Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso (toliau vadinama ir – BVK):
183 straipsnis. Bausmių vykdymo institucijų, įstaigų ir pareigūnų veiksmų ir sprendimų apskundimas – „1. Viešųjų darbų, laisvės apribojimo, arešto, terminuoto laisvės atėmimo ir laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmes vykdančių institucijų ir įstaigų pareigūnų veiksmai ir sprendimai per vieną mėnesį gali būti skundžiami atitinkamą bausmę vykdančios institucijos ar įstaigos vadovui. Šis skundą turi išnagrinėti ne vėliau kaip per dvidešimt darbo dienų nuo skundo gavimo dienos. 2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas bausmes vykdančių institucijų ir įstaigų vadovų veiksmai ir sprendimai per vieną mėnesį gali būti skundžiami Kalėjimų departamento direktoriui. Šis skundą turi išnagrinėti ne vėliau kaip per dvidešimt darbo dienų nuo jo gavimo dienos, o jei dėl skundo atliekamas tyrimas, – per dvidešimt darbo dienų nuo tyrimo baigimo dienos. 3. Kalėjimų departamento direktoriaus veiksmai ir sprendimai per dvidešimt dienų nuo jų įteikimo gali būti skundžiami apygardos administraciniam teismui.“
- Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (ANK):
589 straipsnis. Administracinius nusižengimus tiriantys ir protokolus surašantys pareigūnai
„Administracinių nusižengimų teiseną pradeda, administracinių nusižengimų tyrimą atlieka ir administracinių nusižengimų protokolus surašo, išskyrus šio kodekso 611 straipsnio 4 dalyje nustatytus atvejus, šių institucijų pareigūnai:
[…] 331) Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos ir jam pavaldžių įstaigų – dėl šio kodekso 71, 76, 77, 108, 109, 115, 137, 226, 481, 485, 490 straipsniuose, 506 straipsnio 4, 41 dalyse, 507, 508 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų“;
609 straipsnis. Administracinio nusižengimo protokolo turinys
„1. Administracinio nusižengimo protokole nurodoma: […] administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens pasiaiškinimas; […] 3. […] Administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo turi teisę pateikti prie protokolo pridedamus paaiškinimus ir pastabas dėl protokolo turinio, taip pat išdėstyti savo atsisakymo jį pasirašyti motyvus.”
610 straipsnis. Administracinio nurodymo surašymo pagrindai ir jo įvykdymo padariniai
„1. Administracinis nurodymas – į administracinio nusižengimo protokolą įrašomas pasiūlymas asmeniui per penkiolika kalendorinių dienų nuo administracinio nusižengimo protokolo įteikimo dienos, o kai administracinio nusižengimo protokolas su administraciniu nurodymu surašomas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui nedalyvaujant, – per trisdešimt kalendorinių dienų nuo administracinio nusižengimo protokolo su administraciniu nurodymu išsiuntimo dienos savo noru sumokėti baudą, lygią pusei minimalios baudos […].
[…]
- Administracinis nurodymas yra neskundžiamas.
- Asmeniui per šio straipsnio 1 dalyje nurodytą terminą sumokėjus administraciniame nurodyme nustatytą baudą, […] laikoma, kad administracinis nurodymas įvykdytas “;
613 straipsnis. Administracinio nusižengimo protokolo ir tyrimo medžiagos siuntimas bylai nagrinėti
„2. Asmuo, kuriam rašomas administracinis nurodymas, gali kreiptis į administracinio nusižengimo protokolą rašantį pareigūną su prašymu neįrašyti į protokolą administracinio nurodymo arba gali raštu kreiptis į instituciją, kurios pareigūnas surašė administracinio nusižengimo protokolą, kad administracinis nurodymas būtų panaikintas ir nelaukiant nustatyto termino pabaigos administracinio nusižengimo protokolas būtų siunčiamas nagrinėti teismui arba administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka nagrinėsiančiai institucijai (pareigūnui)“;
669 straipsnis. Administracinių nurodymų vykdymas
„1. Administraciniai nurodymai vykdomi savo noru.“
- Prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo viešojo administravimo subjektuose taisyklėse (toliau vadinama ir – Taisyklės), patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875, nustatyta:
„25. Prašymai, išskyrus prašymus, į kuriuos, nepažeidžiant asmens, kuris kreipiasi, kitų asmenų ar institucijos interesų, galima atsakyti tą pačią darbo dieną, turi būti išnagrinėjami per 20 darbo dienų nuo prašymo gavimo institucijoje dienos. Administracinės procedūros atliekamos laikantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 31 straipsnyje nustatytų terminų.
[…]
- Atsakymai į prašymus parengiami atsižvelgiant į jo turinį:
35.1. į prašymą suteikti administracinę paslaugą – išduoti dokumentą, jo kopiją, nuorašą ar išrašą, patvirtinantį tam tikrą juridinį faktą, – atsakoma suteikiant prašomą administracinę paslaugą arba nurodomos atsisakymo tai padaryti priežastys.
[…]
- Atsakyme, kuriame nurodomos atsisakymo suteikti prašomą administracinę paslaugą, informaciją, priimti administracinį sprendimą priežastys, arba institucijos siunčiamame pranešime apie asmens prašymo ar skundo nenagrinėjimo priežastis asmuo ar jo atstovas turi būti informuojamas apie tokio atsakymo apskundimo tvarką, nurodant institucijos (-ų),kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us),per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas.“
Tyrimui reikšminga teismų praktika
- Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (toliau vadinama – LVAT) 2011 m. balandžio 19 d. nutartyje, priimtoje administracinėje byloje Nr. A-143-2876/2011, nurodė:
„Laisvės atėmimo institucijų sprendimuose turi būti aiškiai nurodyti objektyviais duomenimis (faktais) ir teisės aktų normomis pagrįsti sprendimo motyvai […].“
- LVAT 2012 m. gruodžio 20 d. sprendime Nr. A-822-3206-12, priimtame administracinėje byloje Nr. A-822-3206-12, konstatavo:
„Pagal Tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statuto (2008 m. lapkričio 6 d. įstatymo Nr. X-1791 redakcijos) 5 straipsnį Kalėjimų departamentas ir jam pavaldžios įstaigos (pagal Statuto 2 straipsnio 1 dalį pataisos namai yra Kalėjimų departamentui pavaldi įstaiga) savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Bausmių vykdymo kodeksu, Baudžiamuoju kodeksu, Baudžiamojo proceso kodeksu, Suėmimo vykdymo įstatymu, kitais įstatymais, šiuo statutu, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis ir kitais teisės aktais. Pagal Statuto 4 straipsnį Kalėjimų departamento ir jam pavaldžių įstaigų veikla grindžiama teisingumo, teisėtumo, žmogaus teisių ir laisvių gerbimo, suimtųjų ir nuteistųjų lygybės prieš suėmimo ir bausmių vykdymo įstatymus, humanizmo, bausmių vykdymo individualizavimo, progresyvaus bausmių atlikimo ir viešumo principais. Panevėžio pataisos namai ir Kalėjimų departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos, kaip viešojo administravimo subjektai, be minėtų specialiųjų teisės nuostatų, savo veikloje privalo laikytis viešojo administravimo srityje taikomų viešojo administravimo principų, pavyzdžiui: įstatymo viršenybės, reiškiančio, kad viešojo administravimo subjektų įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą turi būti nustatyti teisės aktuose, o veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus, objektyvumo, proporcingumo, nepiktnaudžiavimo valdžia principus (Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnio 1 punktas).“
Tyrimo išvados
- Pareiškėjas Skunde Seimo kontrolieriui rašė, kad 2020-09-15 ANK „protokolu buvo nubaustas“, jam paskirta 15 eurų bauda; minėtą protokolą norėjo apskųsti, bet nėra nurodyta apskundimo tvarka ir terminai.
- Iš pateiktos Seimo kontrolieriui medžiagos paaiškėjo, kad Alytaus PN pareigūnai dėl padaryto administracinio nusižengimo (ANK 71 str. 1 d.) 2020 m. rugsėjo 15 d. surašė Pareiškėjui administracinių nusižengimų protokolą su administraciniu nurodymu (šios pažymos 6 punktas). ANK protokole įrašytas Pareiškėjo paaiškinimas dėl administracinio nusižengimo, jo prisipažinimas bei parašas.
Administracinis nurodymas – į administracinio nusižengimo protokolą įrašomas pasiūlymas asmeniui per 15 kalendorinių dienų nuo administracinio nusižengimo protokolo įteikimo dienos, o kai administracinio nusižengimo protokolas su administraciniu nurodymu surašomas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui nedalyvaujant, – per 30 kalendorinių dienų nuo administracinio nusižengimo protokolo su administraciniu nurodymu išsiuntimo dienos savo noru sumokėti baudą, lygią pusei minimalios baudos. Administracinis nurodymas nesurašomas tik tais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo prašo neįrašyti administracinio nurodymo, jei dėl to jis kreipėsi į protokolą rašantį pareigūną, arba yra administracinio nurodymo nerašymo pagrindai, numatyti ANK 610 straipsnio 2 dalies 1–7 punktuose.
Remiantis ANK 609 straipsniu, administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo turi teisę pateikti prie protokolo pridedamus paaiškinimus ir pastabas dėl protokolo turinio.
Šiuo konkrečiu atveju Pareiškėjas 2020 m. rugsėjo mėn. 9 d. 14.30 val. buvo patikrintas dėl psichiką veikiančių medžiagų vartojimo. Patikrinimo testas buvo teigiamas, vartojus amfetaminą be gydytojo paskyrimo. Kaip paaiškėjo iš surašyto ANK protokolo turinio, Pareiškėjas, paaiškindamas aplinkybes dėl administracinio nusižengimo, visas jas pripažino, gailėjosi dėl to ir savo paaiškinimą protokole patvirtino parašu.
Įvykdžius administracinį nurodymą, administracinė teisena yra baigiama. Vadinasi, asmeniui sumokėjus administraciniame nurodyme nustatytą baudą, laikoma, kad administracinis nurodymas įvykdytas (ANK 610 straipsnio 5 dalis), tokiu atveju administracinis nurodymas yra neskundžiamas (ANK 610 straipsnio 4 dalis).
Nagrinėjamų aplinkybių kontekste matyti, kad administraciniu nurodymu Pareiškėjui buvo pasiūlyta iki 2020 m. rugsėjo 30 d. savo noru sumokėti 15 eurų baudą už padarytą administracinį nusižengimą. Pasiūlytą 15 eurų baudą pareiškėjas sumokėjo iš savo asmeninės sąskaitos (tai Pareiškėjas nurodo pateiktame skunde). Sumokėjus skirtą baudą, administracinio nusižengimo procesas baigiamas, sprendimo apskundimo galimybės nėra.
Administracinio nusižengimo protokole yra nurodyta administracinio nurodymo įvykdymo data. Administracinio nurodymo neįvykdžius iki nurodytos datos – administracinio nusižengimo byla nagrinėjama ANK numatyta tvarka. Administracinio nurodymo įvykdymas leidžia spręsti, kad asmuo pripažįsta tiek administracinio nusižengimo padarymo faktą, tiek ir savo kaltę.
- Pareiškėjas Skunde nurodo, kad su 2020-09-14 ir 2020-09-25 prašymais kreipėsi į Alytaus PN administraciją, tačiau atsakymas į jo prašymus parengtas netinkamai.
- Nagrinėdamas pareiškėjų prašymus, Alytaus PN, kaip viešojo administravimo subjektas, be specialiųjų teisės nuostatų, savo veikloje privalo laikytis viešojo administravimo srityje taikomų viešojo administravimo principų, tarp jų, ir objektyvumo principo, kuris reiškia, kad oficialūs viešojo administravimo subjekto veiksmai turi būti nešališki ir objektyvūs (šios pažymos 8, 9 punktai). Pažymėtina, kad LVAT, atskleisdamas objektyvumo principo turinį, 2011 m. balandžio 19 d. nutartyje daro išvadą, jog laisvės atėmimo institucijų sprendimuose turi būti aiškiai nurodyti objektyviais duomenimis (faktais) ir teisės aktų normomis pagrįsti sprendimo motyvai (šios pažymos 9 punktas).
- Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas su 2020-09-14 ir 2020-09-25 prašymais kreipėsi į Alytaus PN administraciją, prašydamas paaiškinti, kodėl už narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimą be gydytojo paskyrimo jis yra baudžiamas administracine tvarka, o ne pagal vidaus tvarkos teisės aktus, be to, prašo nurodyti, kokia tvarka baudą galėtų skųsti.
Alytaus PN į jo 2020-09-14 ir 2020-09-25 prašymus 2020-10-06 pateikė Pareiškėjui atsakymą Nr. 363-1140, paaiškindami, kodėl Pareiškėjas baudžiamas administracine tvarka, nurodė ANK protokolo surašymo reglamentavimą, taip pat paaiškino, kad administracinis nurodymas nėra skundžiamas. Dėl to darytina išvada, kad Alytaus PN Pareiškėjui į jo prašymus atsakė tinkamai, nepažeisdami Taisyklių nuostatų.
- Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Alytaus PN administracija Pareiškėjo teisės nesutikti su administraciniu nurodymu neapribojo; atsakymą į Pareiškėjo kreipimusis parengė tinkamai, per teisės aktuose nustatytą terminą, todėl Pareiškėjo skundas atmestinas.
SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius nusprendžia:
X skundą dėl Alytaus pataisos namų pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai netinkamai parengus atsakymą į Pareiškėjo kreipimusis bei nesudarius galimybės ginčyti administracinį nurodymą, atmesti.
Seimo kontrolierius Augustinas Normantas