PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 5D-2025/2.2-506 PRIEŠ RASEINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ

Dokumento numeris PA-97
Data 2025-05-29
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 5D-2025/2.2-506 PRIEŠ RASEINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ
Kontrolierius Jolita Miliuvienė
Pažymos nuoroda
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2025 m. balandžio 29 d. gavo X (toliau – Pareiškėja) skundą dėl Raseinių rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) administracijos atsakingų pareigūnų veiksmų (neveikimo), per teisės aktuose nustatytą terminą nepateikus atsakymų į Pareiškėjos 2025 m. kovo 7 d. prašymą ir pakartotinį 2025 m. balandžio 8 d. skundą (toliau – Skundas).

 

  1. Pareiškėja Skunde nurodo: „2025 m. kovo 7 d. kreipiausi į Raseinių rajono savivaldybės administracijos Architektūros skyrių su prašymu pateikti informaciją, ar oro kondicionieriaus įrengimui yra būtinas statybą leidžiantis dokumentas ir projektas. Taip pat norėjome sužinoti, koks yra leistinas triukšmo lygis lauko aplinkoje nakties metu, kad būtų užtikrintas teisės aktų laikymasis. Kadangi per 20 darbo dienų atsakymo negavau, 2025 m. balandžio 8 d. pakartotinai kreipiausi į Raseinių rajono savivaldybės administracijos direktorių, tačiau atsakymo nesulaukiau iki šiol“ (citatų kalba netaisyta).

 

  1. Pareiškėja su Skundu pateikė 2025 m. kovo 7 d. kreipimąsi, adresuotą Savivaldybės administracijos Architektūros ir teritorijų planavimo skyriui, ir 2025 m. balandžio 8 d. kreipimąsi, adresuotą Savivaldybės administracijos direktoriui.

 

  1. Pareiškėja Skundu Seimo kontrolierės prašo „[…] ištirti šį atvejį ir užtikrinti, kad Raseinių rajono savivaldybės administracija laikytųsi įstatymuose nustatytų pareigų bei pateiktų atsakymą į mano kreipimusis.“

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė, gavusi Pareiškėjos Skundą, siekdama išsiaiškinti jo aplinkybes, dėl informacijos ir ją patvirtinančių dokumentų gavimo kreipėsi į Savivaldybės merą, prašydama pateikti informaciją Skundo klausimu, taip pat nurodyti, ar į Pareiškėjos 2025 m. kovo 7 d. prašymą ir į pakartotinį 2025 m. balandžio 8 d. prašymą (skundą) buvo pateikti atsakymai.

 

  1. Savivaldybės meras 2025 m. gegužės 15 d. raštu Nr. (2.21 E) M2-352 (Seimo kontrolierių įstaigoje raštas gautas 2025 m. gegužės 15 d., reg. Nr. 1D-1130) Seimo kontrolierę informavo, kad „[…] situacija, susijusi su X skundu (toliau – Skundas), buvo įvertinta ir išspręsta Raseinių rajono savivaldybės administracijoje gera valia. Pažymime, kad šiuo metu Skunde nurodytos aplinkybės yra pašalintos. Į X kreipimąsi buvo atsakyta 2025 m. gegužės 7 dieną. Pridedame tai pagrindžiančius dokumentus.“

 

  1. Savivaldybės administracijos 2025 m. gegužės 7 d. rašte Nr. (12.1 E) R5-1654 nurodyta, kad atsakoma į Pareiškėjos 2025 m. kovo 7 d. ir 2025 m. balandžio 8 d. prašymus.

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos teisės aktai

8.1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo:

22 straipsnio „Seimo kontrolieriaus sprendimai“:

1 dalis – „Seimo kontrolierius, atlikęs tyrimą, priima sprendimą: […] 3) nutraukti skundo tyrimą.“

3 dalis – „Skundo tyrimas nutraukiamas, jei tyrimo metu išnyksta skundžiamos aplinkybės arba, tarpininkaujant Seimo kontrolieriui, skunde keliamos problemos išsprendžiamos gera valia, taip pat kitais šio įstatymo nustatytais atvejais.“

 

8.2. Vietos savivaldos įstatymo:

34 straipsnio „Savivaldybės administracijos direktorius“ 6 dalis – „Savivaldybės administracijos direktorius: […] 2) organizuoja savivaldybės administracijos darbą […], atsako už vidaus administravimą savivaldybės administracijoje; 3) įstatymų nustatyta tvarka priima į pareigas ir iš jų atleidžia savivaldybės administracijos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartį, seniūnijų – biudžetinių įstaigų – vadovus – seniūnus, atlieka kitas Valstybės tarnybos įstatymo ir savivaldybės tarybos jam priskirtas personalo valdymo funkcijas; […] 10) kaip įstaigos vadovas, pats vykdo mero suteiktus įgaliojimus ir atlieka kitus tiesioginius mero pavedimus arba įstatymų nustatytais atvejais paveda tai atlikti kitiems savivaldybės administracijos valstybės tarnautojams.“

 

8.3. Viešojo administravimo įstatymo:

2 straipsnio „Pagrindinės šio įstatymo sąvokos“:

2 dalis – „Administracinė procedūra – pagal šį įstatymą viešojo administravimo subjekto atliekami privalomi veiksmai nagrinėjant skundą apie viešojo administravimo subjekto veiksmais, neveikimu ar administraciniais sprendimais galimai padarytą asmens, nurodyto skunde, teisių ir teisėtų interesų pažeidimą ir priimant dėl to administracinės procedūros sprendimą.“

10 dalis – „Prašymas – su asmens teisių ar teisėtų interesų pažeidimu nesusijęs asmens kreipimasis į viešojo administravimo subjektą prašant atlikti teisės aktuose nustatytus veiksmus.“

12 dalis – „Skundas – asmens kreipimasis į viešojo administravimo subjektą, kuriame tas asmuo nurodo, kad yra pažeistos jo ar kito asmens teisės ar teisėti interesai, ir prašo juos apginti.“

3 straipsnis „Viešojo administravimo principai“ – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […] 4) įstatymo viršenybės. Šis principas reiškia, kad įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą viešojo administravimo subjektams turi būti nustatyti laikantis šio įstatymo nustatytų reikalavimų, o viešojo administravimo subjektų veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus. Administraciniai sprendimai, susiję su asmenų teisių ir pareigų įgyvendinimu, visais atvejais turi būti pagrįsti įstatymais.“

10 straipsnio „Administracinių sprendimų priėmimas“ 4 dalis – „Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. Jeigu prašymas ar skundas gautas po darbo valandų, poilsio ar šventės dieną, jo gavimo diena laikoma po jos einanti darbo diena. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinis sprendimas negali būti priimtas, viešojo administravimo subjektas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys.“

11 straipsnio „Prašymų ir skundų administraciniam sprendimui priimti pateikimas ir nagrinėjimas“ 1 dalis – „Asmenų prašymus ir skundus viešojo administravimo subjektai nagrinėja pagal Vyriausybės patvirtintas taisykles.“

14 straipsnis „Administracinio sprendimo apskundimas“ – „Asmuo turi teisę apskųsti viešojo administravimo subjekto priimtą administracinį sprendimą ar kitokį viešojo administravimo subjekto atsakymą į asmens prašymą ar skundą arba veiksmą (neveikimą), taip pat viešojo administravimo subjekto vilkinimą atlikti jo kompetencijai priskirtus veiksmus šio įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo administracinio sprendimo ar atsakymo įteikimo (paskelbimo) asmeniui šio įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka dienos ar veiksmo (neveikimo) arba vilkinimo paaiškėjimo asmeniui dienos tam pačiam viešojo administravimo subjektui arba aukštesniam pagal pavaldumą viešojo administravimo subjektui, arba kitų įstatymų, reglamentuojančių ginčų, kylančių iš administracinių teisinių santykių, nagrinėjimą, nustatyta tvarka išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka institucijai, arba administraciniam teismui.“

23 straipsnio „Administracinės procedūros pradžia“ 1 dalis – „Administracinę procedūrą pradeda viešojo administravimo subjekto vadovas arba jo įgaliotas pareigūnas, valstybės tarnautojas, kitas įstatymų nustatytą specialų statusą turintis fizinis asmuo, darbuotojas arba viešojo administravimo subjekto vadovo ar jo įgalioto asmens sudaryta komisija rašytiniu pavedimu per 3 darbo dienas nuo skundo gavimo dienos.“

 

8.4. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 (toliau – Taisyklės) (nauja redakcija nuo 2021 m. gruodžio 7 d.), 32 punktas – „Prašymai ir skundai, išskyrus prašymus ir skundus, į kuriuos Taisyklių 18 punkte nustatyta tvarka galima atsakyti iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią darbo dieną, turi būti išnagrinėjami per Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nurodytus terminus.“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Apibendrinus Skundo tyrimo metu gautą informaciją (dokumento kopiją) (pažymos 6, 7 punktai), teisinį reglamentavimą, pacituotą pažymos 8 punkte, susijusius su Savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmais (neveikimu), nepateikiant Pareiškėjai atsakymo į jos teiktą 2025 m. kovo 7 d. prašymą bei pakartotinį 2025 m. balandžio 8 d. prašymą (skundą), konstatuotina:

9.1. Savivaldybės administracija atsakymą į Pareiškėjos 2025 m. kovo 7 d. prašymą ir pakartotinį 2025 m. balandžio 8 d. prašymą (skundą) pateikė 2025 m. gegužės 7 d. raštu Nr. (12.1 E) R5-1654 (pažymos 6, 7 punktai).

9.2. Pagal Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio                      4 dalį, taip pat Taisyklių 32 punktą, viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinis sprendimas negali būti priimtas, viešojo administravimo subjektas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys (pažymos 8.3, 8.4 papunkčiai).

9.3. Savivaldybės administracijos atsakingi pareigūnai, kurie nagrinėjo Pareiškėjos 2025 m. kovo 7 d. prašymą, šio prašymo per teisės aktuose nustatytą terminą neišnagrinėjo ir pagal teisės aktus nesiėmė priemonių prašymo nagrinėjimo terminui pratęsti. Atsakymas pateiktas tik po dviejų mėnesių (Savivaldybės administracijos 2025 m. gegužės 7 d. raštas Nr. (12.1 E) R5-1654).

 

  1. Pažymėtina, kad Savivaldybės administracijos direktorius yra administracijos vadovas, kuris organizuoja Savivaldybės administracijos darbą, atsako už vidaus administravimą, įstatymų nustatyta tvarka priima į pareigas ir iš jų atleidžia Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis (pažymos 8.2 papunktis), todėl Savivaldybės administracijos direktorius yra atsakingas už jam pavaldžių pareigūnų veiksmus (neveikimą), turi įgaliojimus imtis priemonių, kad šie pareigūnai visais atvejais veiktų pagal įstatymus ir kitus teisės aktus, o Savivaldybės administracijoje gautus prašymus ir skundus nagrinėtų ir atsakymus teiktų laikydamiesi įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytų terminų.

 

  1. Atsižvelgiant į tai, kad:

11.1. Skundo tyrimo metu Pareiškėjai buvo pateiktas atsakymas (Savivaldybės administracijos 2025 m. gegužės 7 d. raštu Nr. (12.1 E) R5-1654 „Dėl oro kondicionieriaus įrengimo daugiabutyje“), ko ir prašė Pareiškėja, Skundu kreipdamasi į Seimo kontrolierę;

11.2. Seimo kontrolierių įstatyme yra numatyta galimybė Seimo kontrolieriui nutraukti skundo tyrimą, jeigu tyrimo metu išnyksta skundžiamos aplinkybės arba, tarpininkaujant Seimo kontrolieriui, skunde keliamos problemos išsprendžiamos gera valia (pažymos 8.1 papunktis),

Pareiškėjos Skundo tyrimas, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 3 dalies nuostatomis, nutrauktinas.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia:

X Skundo dėl Raseinių rajono savivaldybės administracijos atsakingų pareigūnų veiksmų (neveikimo), teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais nepateikus atsakymo į Pareiškėjos 2025 m. kovo 7 d. prašymą ir pakartotinį 2025 m. balandžio 8 d. prašymą (skundą), tyrimą nutraukti.

 

 

SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Raseinių rajono savivaldybės merui rekomenduoja:

imtis priemonių užtikrinti, kad ateityje nesikartotų Skunde aprašyta situacija ir Savivaldybės administracijos pareigūnai, nagrinėdami asmenų prašymus (skundus), laikytųsi Viešojo administravimo įstatyme ir Asmenų prašymų nagrinėjimo taisyklėse nustatytos asmenų prašymų (skundų) nagrinėjimo tvarkos ir terminų (pažymos 8 punktas), esant objektyviam pagrindui būtų priimami sprendimai dėl prašymų, skundų nagrinėjimo termino pratęsimo ir asmenys apie tai būtų laiku informuojami.

 

Primenama, kad Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

 

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                              Jolita Miliuvienė