PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 5D-2025/2.1-67 PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBĄ IR LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS KAUNO KALĖJIMĄ
Dokumento numeris | PA-61 |
---|---|
Data | 2025-04-11 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 5D-2025/2.1-67 PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBĄ IR LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS KAUNO KALĖJIMĄ |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Pažymos nuoroda | |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2025 m. sausio 14 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos (toliau – LKT) ir LKT Kauno kalėjimo (toliau – Kauno kalėjimas) pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su skundo (prašymo) netinkamu nagrinėjimu ir higienos reikalavimų laikymusi po Pareiškėjo pasinaudojimo kirpėjo paslaugomis (toliau – Skundas).
- Pareiškėjas Skunde nurodo:
„Suimtasis X […] esu laikomas Kauno kalėjime […] pasinaudojus kirpykla neleidžiama galvos net išsiplauti po šiltu vandeniu, nes būtent Kauno kalėjime sudaryti grafikai nesutampa su kirpyklos laiku […].
[…] Lietuvos kalėjimų tarnybos – Kauno kalėjimo viršininko atsakymas 2024-11-27 Nr. SN-19-419 į mano pateiktą prašymą 2024-11-11 Nr. NPS-19-13195 […] pateikiau prašymą, kad man paaiškintų esamą situaciją, […] kad Kauno kalėjimo viršininkas peržiūrės iš žmogiškosios pusės, kad pasidomės, kokia tvarka yra kituose kalėjimuose bei vietoje to, kad iš tiesų būtų sprendžiama pati problema, gavau atsakymą, kad niekas nenumatyta ir kad galvą plaučiau kriauklėje po šaltu vandeniu. Iš tiesų, esu sutrikęs, nes sergu odos ligomis ir plaukų likučiai labai dirgina odą […].
Gavęs tokį atsakymą aš nesutikdamas su tokiu atsakymu savo skundą 2024-11-28 Nr. 2G-3489 pateikiau Lietuvos kalėjimų tarnybai. Lietuvos kalėjimų tarnyba 2024-12-30 Nr. 2S-7497 pateikė atsakymą, kad pilnai pritaria Kauno kalėjimo viršininko pateiktam atsakymui“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).
- Pareiškėjas Seimo kontrolierės prašo ištirti jo Skundą.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2025 m. sausio 27 d. raštu Nr. SE-196 kreipėsi į LKT, prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.
LKT 2025 m. vasario 14 d. raštu Nr. 1S-1150 Seimo kontrolierę informavo:
4.1. „X (toliau – pareiškėjas) 2024-11-11 kreipėsi su prašymu pateikti informaciją, kodėl nėra sudaroma galimybė pasinaudoti dušu po kirpyklos“.
4.2. „Pareiškėjui žodžiu buvo paaiškinta, kad galiojantys teisės aktai nenumato, kad nuteistiesiems (suimtiesiems) po kirpyklos turėtų būti sudaryta galimybė pasinaudoti dušu, bei 2024-11-27 raštu Nr. SN-19-419 pateiktas atsakymas“. Šiame Kauno kalėjimo atsakyme rašoma:
„Šiuo metu galiojančiuose teisės aktuose nėra numatyta, kad suimtajam (nuteistajam) pasinaudojus kirpėjo paslaugomis, jam papildomai turi būti suteikta galimybė nusiprausti po dušu. Pažymime, kad suimtųjų (nuteistųjų) kirpimo metu švarai užtikrinti visada naudojamos vienkartinės kaklajuostės bei kirpimo peniuarai. Po kirpimo likusius nukirptus plaukus turite galimybę nusiplauti/nusivalyti savo gyvenamojoje kameroje, kurioje yra įrengtas praustuvas. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso 100 straipsnio nuostatomis, šis atsakymas per vieną mėnesį nuo jo gavimo gali būti skundžiamas Lietuvos kalėjimų tarnybos direktoriui (L. Sapiegos g. 1, Vilnius 10312)“.
4.3. „Pareiškėjas 2024-11-28 pateikė skundą Lietuvos kalėjimų tarnybai, kuriuo skundė Lietuvos kalėjimų tarnybos Kauno kalėjimo 2024-11-27 atsakymą Nr. SN-19-419. Lietuvos kalėjimų tarnyba, išnagrinėjusi pareiškėjo skundą, 2024-12-30 raštu Nr. 2S-7497 pateikė atsakymą“. Šiame LKT atsakyme rašoma:
„Atkreipiame dėmesį, kad nagrinėjamu atveju Jūs skundžiatės ne dėl to, kad nebūtumėte vedamas į dušą ar negalėtumėte pasinaudoti kirpėjo paslaugomis, bet dėl to, kad negalite eiti į dušą po pasinaudojimo kirpėjo paslaugomis. Primename, kad atsakyme Jums buvo paaiškinta, jog teisės aktuose nenumatyta, kad kalėjimo administracija privalo sudaryti galimybę suimtiesiems (nuteistiesiems) pasinaudoti dušu po apsilankymo kirpykloje. Taip pat primename, kad Jums sudaryta galimybė, pagal kalėjime patvirtintus grafikus, du kartus per savaitę nusiprausti po dušu. Be to, primename, kad asmenys, kurių laisvė ribojama, turi specifinį teisinį statusą, todėl tam tikras jų asmeninių laisvių suvaržymas yra neišvengiamas. […]. Įvertinus Atsakymo turinį, informuojame, kad kalėjimo viršininkas, veikdamas savo kompetencijos ribose, įvykdė pareigą ir pateikė Jums tinkamą atsakymą. Tai, kad Jūsų netenkina skundžiamame atsakyme išdėstytos faktinės aplinkybės ir argumentai, nėra pagrindas pripažinti, jog pats atsakymas yra nemotyvuotas ir neteisėtas bei neatitinkantis Viešojo administravimo įstatymo nuostatų. LKT informuoja, kad Jūsų skundas dėl tarnybos Kauno kalėjimo viršininko 2024-11-27 atsakymo Nr. SN-19-419 yra nepagrįstas. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso 100 straipsnio 2 dalimi, šis Lietuvos kalėjimų tarnybos sprendimas ir Lietuvos kalėjimų tarnybos Kauno kalėjimo viršininko 2024-11-27 atsakymas Nr. SN-19-419 per dvidešimt dienų nuo jų įteikimo dienos gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka Regionų administracinio teismo Kauno rūmams (A. Mickevičiaus g. 8A, 44312 Kaunas)“.
4.4. „Atkreipiame dėmesį, kad suimtųjų (nuteistųjų) kirpimo metu švarai užtikrinti visada naudojamos vienkartinės kaklajuostės bei kirpimo peniuarai, kurie iki minimumo sumažina plaukų patekimą ant drabužių. Po kirpimo likusius nukirptus plaukus suimtieji (nuteistieji) turi galimybę nusiplauti / nusivalyti savo gyvenamojoje kameroje, kurioje įrengtas praustuvas. Taip pat pažymime, kad į kirpyklą atvykusiam suimtajam (nuteistajam) išreiškus pageidavimą, po apsikirpimo suteikiama galimybė galvą nusivalyti ir nusiprausti kirpyklos patalpoje, kurioje įrengtas praustuvas su šiltu vandeniu. Nėra duomenų, kad pareiškėjas po apsilankymo kirpykloje būtų kreipęsis su prašymu išsiplauti galvą kirpyklos patalpoje“.
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos suėmimo vykdymo įstatymo (toliau – SVĮ) 25 straipsnio „Suimtųjų buities poreikių užtikrinimo tvarka“:
1 dalis – „Suimtiesiems užtikrinamos gyvenamųjų patalpų ir buities sąlygos, atitinkančios Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatytų higienos normų reikalavimus.“
4 dalis – […]. Suimtųjų pageidavimu turi būti suteikta galimybė ne dažniau kaip du kartus per mėnesį pasinaudoti kirpėjo paslaugomis.“
- Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (toliau – VAĮ):
3 straipsnis „Viešojo administravimo principai“ – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […]; 4) įstatymo viršenybės. Šis principas reiškia, kad įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą viešojo administravimo subjektams turi būti nustatyti laikantis šio įstatymo nustatytų reikalavimų, o viešojo administravimo subjektų veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus. Administraciniai sprendimai, susiję su asmenų teisių ir pareigų įgyvendinimu, visais atvejais turi būti pagrįsti įstatymais; 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį; […]; 9) objektyvumo. Šis principas reiškia, kad administracinio sprendimo priėmimas ir kiti oficialūs viešojo administravimo subjekto veiksmai turi būti nešališki ir objektyvūs“.
10 straipsnio „Administracinių sprendimų priėmimas“ 4 dalis – „Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos“.
11 straipsnio „Prašymų ir skundų administraciniam sprendimui priimti pateikimas ir nagrinėjimas“ 1 dalis – „Asmenų prašymus ir skundus viešojo administravimo subjektai nagrinėja pagal Vyriausybės patvirtintas taisykles“.
- Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 (toliau – Taisyklės):
32 punktas – „Prašymai ir skundai, išskyrus prašymus ir skundus, į kuriuos Taisyklių 18 punkte nustatyta tvarka galima atsakyti iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią darbo dieną, turi būti išnagrinėjami per Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nurodytus terminus.“
45 punktas – „Į prašymą institucija atsako atsižvelgdama į jo turinį: […]; 45.3. į prašymą priimti administracinį sprendimą atsakoma Viešojo administravimo įstatymo 13 straipsnyje nustatyta tvarka; 45.4. į prašymą, nenurodytą Taisyklių 45.1–45.3 papunkčiuose, atsakoma laisva forma.“
47 punktas – „Atsakyme į prašymą ar skundą arba institucijos siunčiamame pranešime apie asmens prašymo ar skundo nenagrinėjimo priežastis asmuo turi būti informuojamas apie tokio atsakymo ar pranešimo apskundimo tvarką, vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo 14 straipsniu, nurodant konkrečios institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas.“
- Lietuvos higienos normos HN 134:2015 „Laisvės atėmimo vietų ir teritorinių policijos įstaigų areštinių sveikatos saugos reikalavimai“, patvirtintos Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2015 m. rugpjūčio 3 d. įsakymu Nr. V-908:
18 punktas – „Karštas vanduo turi būti tiekiamas į dušo, skalbyklos, kirpyklos, ilgalaikių pasimatymo kambarių patalpas.“
44 punktas – „Laisvės atėmimo vietose, policijos areštinėse laikomiems asmenims turi būti sudaryta galimybė ne rečiau kaip vieną kartą per savaitę nusiprausti duše.“
- Laisvės atėmimo vietų įstaigos vidaus tvarkos taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2022 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1R-444, 24 punktas – „Iš užrakintų gyvenamųjų aukštų, gyvenamųjų patalpų (kamerų) arba palatų suimtieji ar nuteistieji išleidžiami: […]; 24.5. į valgyklą, dušą (ne rečiau kaip 2 kartus per savaitę, o kai yra sudarytos sąlygos – kasdien), resocializacijos priemones, susitikimus su gynėju (advokatu ar jo padėjėju).“
Tyrimo išvados
- Atsižvelgiant į Skunde aprašytas aplinkybes, išvados bus pateikiamos dėl kiekvienos iš šių dalių atskirai:
10.1. dėl Kauno kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su higienos reikalavimų laikymusi po Pareiškėjo pasinaudojimo kirpėjo paslaugomis;
10.2. dėl LKT, Kauno kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su skundo (prašymo) netinkamu nagrinėjimu.
Dėl Kauno kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su higienos reikalavimų laikymusi po Pareiškėjo pasinaudojimo kirpėjo paslaugomis
- Skunde rašoma, kad Pareiškėjui nėra sudaroma galimybė po kirpyklos pasinaudoti dušu, o tai jam sukelia nemalonius pojūčius (plaukų likučiai dirgina odą).
- Suimtieji ir nuteistieji turi teisę į saugią gyvenamąją aplinką, kurią, be kita ko, užtikrina higienos reikalavimų laikymasis. Higienos reikalavimų turi laikytis tiek pati bausmės atlikimo vieta, tiek suimtieji (nuteistieji). Pažymėtina, kad pareiga sudaryti sąlygas suimtiesiems (nuteistiesiems) palaikyti asmeninę higieną tenka bausmės atlikimo vietai, t. y. ji turi užtikrinti, kad suimtieji (nuteistieji) būtų aprūpinti higienos priemonėmis, turėtų tinkamas sąlygas nusiprausti, skalbti drabužius bei patalynę.
Pagal nustatytą teisinį reglamentavimą (šios pažymos 5, 8, 9 punktai), suimtiesiems turi būti sudaromos sąlygos nusiprausti duše ne rečiau kaip du kartus per savaitę, o, esant galimybei, ir kasdien. Taip pat suimtųjų pageidavimu turi būti suteikta galimybė ne dažniau kaip du kartus per mėnesį pasinaudoti kirpėjo paslaugomis. Nors teisės aktuose nėra įtvirtinta bausmės atlikimo vietos pareiga derinti suimtųjų teises nusiprausti duše ir pasinaudoti kirpėjo paslaugomis, pažymėtina, kad yra negalima tokia situacija, kai šios teisės yra priešpriešinamos, nes tai galimai galėtų pažeisti žmogaus teisę į tinkamas ir žmogaus orumo nežeminančias laikymo sąlygas. Nagrinėjamu atveju tai reiškia, kad Kauno kalėjimui tenka pareiga sudaryti sąlygas Pareiškėjui po pasinaudojimo kirpėjo paslaugomis nusiprausti ar kitu būdu pašalinti likusius plaukų likučius.
Skundo tyrimo metu nustatyta, kad suimtųjų kirpimo metu švarai užtikrinti visada naudojamos vienkartinės kaklajuostės bei kirpimo peniuarai, kurie iki minimumo sumažina plaukų patekimą ant drabužių. Po kirpimo likusius nukirptus plaukus suimtieji turi galimybę nusiplauti ir nusivalyti savo gyvenamojoje kameroje, kurioje įrengtas praustuvas. Taip pat į kirpyklą atvykusiam suimtajam išreiškus pageidavimą, po apsikirpimo suteikiama galimybė galvą nusivalyti ir nusiprausti kirpyklos patalpoje, kurioje įrengtas praustuvas su šiltu vandeniu.
Seimo kontrolierei nebuvo pateikta duomenų, kurie leistų nustatyti, kad Pareiškėjas po apsilankymo kirpykloje būtų kreipęsis su prašymu išsiplauti galvą kirpyklos patalpoje ir jam tai padaryti būtų neleista. Šios aplinkybės leidžia teigti, kad Kauno kalėjimo pareigūnai savo veiksmais (neveikimu) neapribojo Pareiškėjo galimybių laikytis higienos reikalavimų po pasinaudojimo kirpėjo paslaugomis. Kita vertus, iš Seimo kontrolierei pateiktų duomenų (taip pat ir iš Pareiškėjo skundų) galima daryti išvadą, kad Pareiškėjui nebuvo žinoma apie tokią galimybę, todėl rekomenduotina atkreipti pareigūnų dėmesį į tinkamo komunikavimo su suimtaisiais svarbą. Pažymėtina, kad tinkamai ir laiku suteikiant suimtiesiems reikalingą informaciją, jiems sumažėja poreikis rašyti daugybinius skundus tiek kalėjimo administracijai, tiek ir LKT.
- Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Pareiškėjo Skundo dalis dėl Kauno kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su higienos reikalavimų laikymusi po Pareiškėjo pasinaudojimo kirpėjo paslaugomis, yra nepagrįsta.
Dėl LKT, Kauno kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su skundo (prašymo) netinkamu nagrinėjimu
- Skunde rašoma, kad Pareiškėjas raštu kreipėsi į Kauno kalėjimą ir LKT dėl galimybės po pasinaudojimo kirpėjo paslaugomis nusiprausti duše, tačiau į jo kreipimusis nebuvo tinkamai atsakyta.
- Viešojo administravimo subjektas (nagrinėjamu atveju – Kauno kalėjimas, LKT), be specialiųjų teisės nuostatų, savo veikloje privalo laikytis viešojo administravimo srityje taikomų viešojo administravimo principų, tarp jų įstatymo viršenybės, išsamumo ir objektyvumo principų, kurie reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį. Atsakymą į gautą prašymą (skundą) jis turi pateikti per 20 darbo dienų nuo prašymo (skundo) gavimo institucijoje (šios pažymos 6, 7 punktai).
- Skundo tyrimo metu nustatyta:
16.1. Pareiškėjas 2024 m. lapkričio 11 d. raštu kreipėsi į Kauno kalėjimo pareigūnus prašydamas paaiškinti, dėl kokių priežasčių jam nėra sudaroma galimybė pasinaudoti dušu po kirpyklos. Į šį Pareiškėjo prašymą per teisės aktuose nustatytą terminą buvo atsakyta Kauno kalėjimo 2024 m. lapkričio 27 d. raštu Nr. SN-19-419, t. y. Pareiškėjui paaiškinta, kad, pagal nustatytą teisinį reglamentavimą, Kauno kalėjimui nekyla pareiga derinti suimtųjų teisių nusiprausti duše ir pasinaudoti kirpėjo paslaugomis, paminėta, kad suimtųjų kirpimo metu švarai užtikrinti visada naudojamos vienkartinės kaklajuostės bei kirpimo peniuarai, nurodyta, kad po kirpimo likusius nukirptus plaukus Pareiškėjas turi galimybę nusiplauti ir nusivalyti savo gyvenamojoje kameroje, kurioje yra įrengtas praustuvas, pateikta atsakymo apskundimo tvarka, tačiau nesuteikta informacija apie tai, kad Pareiškėjas turi galimybę galvą nusivalyti ir nusiprausti kirpyklos patalpoje, kurioje įrengtas praustuvas su šiltu vandeniu. Šią informaciją LKT pateikė Seimo kontrolierei Skundo tyrimo metu. Dėl šios priežasties vertintina, kad Pareiškėjui pateiktas Kauno kalėjimo 2024 m. lapkričio 27 d. raštas Nr. SN-19-419 yra neišsamus, todėl neatitinka VAĮ įtvirtintų reikalavimų.
16.2. Pareiškėjas 2024 m. lapkričio 28 d. pateikė skundą, kuriuo LKT skundė Kauno kalėjimo 2024 m. lapkričio 27 d. atsakymą Nr. SN-19-419. Į šį Pareiškėjo skundą per teisės aktuose nustatytą terminą buvo atsakyta LKT 2024 m. gruodžio 30 d. raštu Nr. 2S-7497, t. y. Pareiškėjui pakartotinai paaiškinta, kad, pagal nustatytą teisinį reglamentavimą, Kauno kalėjimui nekyla pareiga derinti suimtųjų teisių nusiprausti duše ir pasinaudoti kirpėjo paslaugomis, todėl įvertinta, kad Pareiškėjui pateiktas Kauno kalėjimo 2024 m. lapkričio 27 d. atsakymas Nr. SN-19-419 atitinka teisės aktų reikalavimus, nurodyta pateikto atsakymo apskundimo tvarka. Nagrinėjamu atveju atkreiptinas dėmesys į šioje pažymoje Seimo kontrolierės nustatytą pirmiau nurodyto Kauno kalėjimo atsakymo trūkumą (šios pažymos 16.1 papunktis), kurio LKT pareigūnai, tirdami Pareiškėjo 2024 m. lapkričio 28 d. skundą, nepastebėjo ir priėjo prie neteisingos išvados, kad skundžiamas Kauno kalėjimo atsakymas atitinka teisės aktų reikalavimus. Šios aplinkybės leidžia teigti, kad LKT pareigūnai įvertino ne visas 2024 m. lapkričio 28 d. skundo tyrimui reikšmingas aplinkybes, todėl Pareiškėjui pateikė neišsamų, nepagrįstą bei VAĮ nustatytų reikalavimų neatitinkantį 2024 m. gruodžio 30 d. atsakymą Nr. 2S-7497.
- Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Pareiškėjo Skundo dalis dėl LKT, Kauno kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su skundo (prašymo) netinkamu nagrinėjimu, yra pagrįsta.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAI
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X Skundo dalį dėl Kauno kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su higienos reikalavimų laikymusi po Pareiškėjo pasinaudojimo kirpėjo paslaugomis, atmesti.
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X Skundo dalį dėl LKT, Kauno kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su skundo (prašymo) netinkamu nagrinėjimu, pripažinti pagrįsta.
SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJA
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė LKT direktoriui rekomenduoja imtis priemonių, kad ateityje pareigūnai:
20.1. tiek žodžiu, tiek raštu tinkamai ir laiku suteiktų visą suimtiesiems (nuteistiesiems) reikalingą informaciją, susijusią su jų teisių įgyvendinimu (pavyzdžiui, kaip šiuo atveju, informuotų asmenį apie galimybę nusiprausti po kirpimo likusius plaukų likučius kirpyklos patalpoje, kurioje įrengtas praustuvas su šiltu vandeniu);
20.2. nagrinėdami asmens skundą visais atvejais įvertintų jam pateikto atsakymo išsamumą ir, esant VAĮ įtvirtinto išsamumo principo pažeidimui, suteiktų asmeniui visą reikšmingą informaciją pagal jo prašymo turinį.
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Apie rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus prašoma informuoti Pareiškėją ir Seimo kontrolierę (rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus ir juos pagrindžiančius dokumentus Seimo kontrolierei pateikti per E. pristatymo informacinę sistemą ar el. p. [email protected]).
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė