PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 5D-2025/2.1-449 PRIEŠ NACIONALINĮ VISUOMENĖS SVEIKATOS CENTRĄ PRIE SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS
Dokumento numeris | PA-113 |
---|---|
Data | 2025-06-17 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 5D-2025/2.1-449 PRIEŠ NACIONALINĮ VISUOMENĖS SVEIKATOS CENTRĄ PRIE SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Pažymos nuoroda | |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2025 m. balandžio 16 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – NVSC) Šiaulių departamento pareigūnų veiksmų (neveikimo), susijusių su visuomenės sveikatos saugos reglamentų (higienos normų) laikymosi kontrolės (valstybinės visuomenės sveikatos saugos kontrolės) vykdymu (toliau – Skundas).
- Pareiškėjas Skunde nurodo:
2.1. NVSC Šiaulių departamentas „atlikto patikrinimo Šiaulių kalėjime metu (2025 03 05) užfiksavo HN 134:2015 16 p. reikalavimų pažeidimą. Šiaulių kalėjimo administraciją įpareigojo iki 2025 03 12 pašalinti nustatytą pažeidimą ir nurodė, jog pateiktų nurodymų įgyvendinimą kontroliuos grįžtamosios visuomenės sveikatos saugos kontrolės metu.“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta);
2.2. „Neiškentęs šalčio kameroje kreipiausi į NVSC dėl temperatūros kameroje. NVSC Šiaulių departamentas 2025 04 07 raštu […] nurodė, jog 2025 03 19 atliko grįžtamąją kontrolę Šiaulių kalėjimo gyv. patalpoje Nr. <…>, nustatė HN 134:2015 16 p. reikalavimų pažeidimą. Pažymėjo, kad Šiaulių kalėjimo administraciją įpareigojo iki 2025 04 18 pašalinti patikrinimo metu nustatytą HN 134:2015 16 p. reikalavimų pažeidimą, o pateiktų nurodymų įgyvendinimą […] kontroliuos kitos grįžtamosios kontrolės metu.“
2.3. „problema iki pat 2025 04 01 d. liko neišspręsta (2025 04 01 d. buvau perkeltas į kitą kamerą, todėl likau toliau kankintis kameroje šaltyje)“;
2.4. „Kaip matoma NVSC nesiėmė jokių rezultatyvių priemonių priversti Šiaulių kalėjimo administraciją laikytis higienos normų reikalavimų, ir už nurodymų nevykdymą ir pakartotinį nustatytą pažeidimą pakartotinai nustatė terminą pažeidimui pašalinti, nors įstaigai teikti nurodymai rezultatų nedavė.“
2.5. NVSC „surašė formalų aktą, nustatant pažeidimo pašalinimo terminą, kas jau pirmą kartą buvo nustatyta, bet rezultatų nedavė.“
2.6. NVSC „nesiimant jokių priemonių priversti Šiaulių kalėjimą pašalinti esamą problemą bei mano pretenzijos dėl netinkamų kalinimo sąlygų išnyktų ne dėl lauko oro temperatūros pokyčių, o dėl įstaigos veikimo”, „tiesiog laukia kol savaime sušils oro temperatūra lauke ir problema išnyks“;
2.7. „aš šiltesnių orų laukdamas šąlu kameroje, kurioje nėra vietos net atsispaudimams padaryti, kad sušilti.“
- Pareiškėjas prašo ištirti „šias aplinkybes ir pateikti išvadą.“
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Iš Skundo tyrimui pateiktų dokumentų nustatyta:
4.1. „NVSC Šiaulių departamentas pagal Pareiškėjo 2025 m. sausio 12 d. skundą (NVSC gautas 2025 m. sausio 15 d., registracijos Nr. 1-5716), vadovaudamasis Tiesioginės valstybinės visuomenės sveikatos saugos kontrolės reglamento[1] (toliau – Reglamentas) nuostatomis, 2025 m. vasario 5 d. atliko operatyviąją valstybinę visuomenės sveikatos saugos kontrolę (toliau – operatyvioji kontrolė) Šiaulių kalėjimo gyvenamojoje patalpoje Nr. <…>, kurios metu įvertino oro temperatūros atitikį Lietuvos higienos normos HN 134:2015 „Laisvės atėmimo vietų ir teritorinių policijos įstaigų areštinių sveikatos saugos reikalavimai“[2] (toliau – Lietuvos higienos norma HN 134:2015) reikalavimams. Operatyviosios kontrolės metu Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros laboratorijos (toliau – NVSPL) Šiaulių skyriaus specialistas atliko oro temperatūros matavimus. Remiantis NVSPL 2025 m. vasario 7 d. Šiluminės aplinkos tyrimo protokolu, buvo konstatuota, kad gyvenamojoje patalpoje Nr. <…> oro temperatūra – 17 °C, ir tai neatitiko Lietuvos higienos normos HN 134:2015 16 punkto reikalavimų (Lietuvos higienos normos HN 134:2015 16 punkte reglamentuojama, kad gyvenamųjų patalpų oro temperatūra turi būti ne žemesnė kaip 18 °C ir ne aukštesnė kaip 28 °C). 2025 m. vasario 5 d. vykdytos operatyviosios kontrolės rezultatai įforminti 2025 m. vasario 12 d. patikrinimo aktu Nr. (6-12 4.80 Mr)PA-221, kuriuo Šiaulių kalėjimas įpareigotas pašalinti nustatytus pažeidimus iki 2025 m. kovo 12 d.
Pareiškėjas apie 2025 m. vasario 5 d. operatyviosios kontrolės rezultatus informuotas NVSC Šiaulių departamento 2025 m. vasario 12 d. raštu Nr. (6-12 4.80 Mr)2-5379 […].“
4.2. „2025 m. vasario 26 d. NVSC Šiaulių departamente gautas Pareiškėjo 2025 m. vasario 19 d. skundas (NVSC registracijos Nr. 1-15032), kuriuo Pareiškėjas reikalavo dar kartą įvertinti oro temperatūrą ir oro judėjimo greitį gyvenamojoje patalpoje Nr.<…>. Nagrinėjant Pareiškėjo 2025 m. vasario 19 d. skundą, 2025 m. kovo 5 d. atlikta operatyvioji kontrolė Šiaulių kalėjimo gyvenamojoje patalpoje Nr. <…> dėl oro judėjimo greičio įvertinimo, tačiau oro temperatūros matavimai gyvenamojoje patalpoje Nr. <…> nebuvo atlikti, nes nebuvo pasibaigęs 2025 m. vasario 5 d. vykdytos operatyviosios kontrolės metu nustatytų pažeidimų pašalinimo terminas. Oro temperatūros matavimus Šiaulių kalėjimo gyvenamojoje patalpoje Nr. <…> numatyta atlikti grįžtamosios visuomenės sveikatos saugos kontrolės (toliau – grįžtamoji kontrolė) metu, pasibaigus pažeidimo pašalinimo terminui.“
4.3. „Lietuvos kalėjimų tarnyba 2025 m. kovo 18 d. raštu informavo NVSC Šiaulių departamentą, kad Lietuvos higienos normos HN 134:2015 16 punkto pažeidimą gyvenamojoje patalpoje Nr. <…> pašalino.
Vadovaudamiesi Reglamento 39 punkto reikalavimais, 2025 m. kovo 19 d. NVSC Šiaulių departamento specialistai atliko grįžtamąją kontrolę Šiaulių kalėjimo gyvenamojoje patalpoje Nr. <…>, kurios metu NVSPL Šiaulių skyriaus specialistas atliko oro temperatūros matavimus. Pagal NVSPL 2025 m. kovo 25 d. Šiluminės aplinkos tyrimo protokolą, gyvenamojoje patalpoje Nr. <…> nustatyta oro temperatūra 15 °C (tai neatitiko Lietuvos higienos normos HN 134:2015 16 punkto reikalavimų).
Šiaulių kalėjimo administracija 2025 m. kovo 28 d. patikrinimo aktu Nr. (6-12 4.80 Mr)PA-882 pakartotinai įpareigota pašalinti patikrinimo metu nustatytą Lietuvos higienos normos HN 134:2015 16 punkto reikalavimų pažeidimą. Pažeidimui pašalinti nustatytas terminas – iki 2025 m. balandžio 18 d.“
4.4. „2025 m. kovo 28 d. NVSC gautas Pareiškėjo 2025 m. kovo 25 d. prašymas (NVSC registracijos Nr. 1-22346 pateikti informaciją apie Šiaulių kalėjimo gyvenamojoje patalpoje Nr. <…> atliktos grįžtamosios kontrolės rezultatus. Minėta informacija Pareiškėjui pateikta NVSC Šiaulių departamento 2025 m. balandžio 7 d. raštu Nr. (6-12 4.80 Mr)2-13699 […].“
4.5. „Vadovaujantis Reglamento 65 punkto nuostata, dėl nustatyto Lietuvos higienos normos 16 punkto reikalavimų pažeidimo NVSC Šiaulių departamentas pradėjo administracinio nusižengimo tyrimą, administracinės atsakomybės taikymo klausimas bus sprendžiamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nustatyta tvarka. Siekdamas išsiaiškinti aplinkybes, dėl kurių nebuvo pašalintas Lietuvos higienos normos HN 134:2015 16 punkto pažeidimas, NVSC Šiaulių departamentas 2025 m. balandžio 3 d. raštu Nr. (612 4.80 Mr)2-13237 […] kreipėsi į Lietuvos kalėjimų tarnybą prašydamas pateikti paaiškinimus dėl Šiaulių kalėjimo gyvenamojoje patalpoje Nr. <…> nustatyto Lietuvos higienos normos HN 134:2015 16 punkto pažeidimo nepašalinimo ar kitą informaciją, reikšmingą administracinio nusižengimo tyrimui atlikti bei pateikti informaciją, ar Šiaulių kalėjimo gyvenamojoje patalpoje Nr. <…> yra apgyvendinti suimtieji / nuteistieji.“
4.6. „2025 m. balandžio 15 d. gavęs Pareiškėjo 2025 m. balandžio 10 d. skundą (NVSC registracijos Nr. 1-27439 dėl Pareiškėjo 2025 m. sausio 12 d. (NVSC registracijos Nr. 1-5716) ir 2025 m. vasario 19 d. (NVSC registracijos Nr. 1-15032) skundų netinkamo (nekompetentingo) nagrinėjimo ir funkcijų nevykdymo NVSC Šiaulių departamente, NVSC, įgyvendindamas Viešojo administravimo įstatymo nuostatas, dėl Pareiškėjo galimai pažeistų teisių ar teisėtų interesų atliko administracinę procedūrą.
Atlikus administracinę procedūrą konstatuota, kad NVSC Šiaulių departamentas, nagrinėdamas Pareiškėjo 2025 m. sausio 12 d. ir 2025 m. vasario 19 d. skundus (dalį dėl pažeidimų, susijusių oro temperatūros parametrais Šiaulių kalėjimo gyvenamojoje patalpoje Nr. <…>), veikė pagal NVSC kompetenciją, teisės aktų nustatyta tvarka atliko tiek operatyviąją kontrolę (apie jos rezultatus Pareiškėją informavo 2025 m. vasario 12 d. raštu Nr. (6-12 4.80 Mr)2-5379 […]), tiek ir grįžtamąją kontrolę (apie jos rezultatus Pareiškėją informavo 2025 m. balandžio 7 d. raštu Nr. (6-12 4.80 Mr)2-13699 […]), dėl nustatyto Lietuvos higienos normos HN 134:2015 16 punkto reikalavimų pažeidimo pradėjo administracinio nusižengimo tyrimą; administraciniai sprendimai priimti laikantis teisės normų ir pagrįsti faktiniais duomenimis.“
4.7. „Nuo 2024 m. sausio 1 d. iki 2025 m. gegužės 14 d. NVSC Šiaulių departamente gauti 42 Pareiškėjo skundai dėl įvairių aplinkybių, iš kurių nenagrinėti 3 skundai (persiųsta pagal kompetenciją nagrinėti kitoms institucijoms); išnagrinėti 32 skundai; likę skundai nagrinėjami.
Nuo 2025 m. sausio 1 d. iki 2025 m. gegužės 14 d. NVSC Šiaulių departamente gauta 19 Pareiškėjo skundų / prašymų, iš jų dėl žemos oro temperatūros gyvenamosiose patalpose – 6 (įskaitant ir prašymus pateikti informaciją apie grįžtamosios kontrolės rezultatus).“
4.8. „Tiriant Pareiškėjo skunduose nurodytas aplinkybes bei vykdant grįžtamąsias kontroles dėl oro temperatūros gyvenamosiose patalpose, nuo 2025 m. sausio 1 d. NVSC Šiaulių departamentas atliko 4 operatyviųjų kontrolių patikrinimus (2025 m. sausio 23 d., 2025 m. vasario 5 d., 2025 m. gegužės 7 d. ir 2025 m. gegužės 14 d.) ir vykdė 2 grįžtamųjų kontrolių patikrinimus (2025 m. kovo 19 d. ir 2025 m. gegužės 7 d.).“
4.9. „Nagrinėjant Pareiškėjo nuo 2025 m. sausio 1 d. iki 2025 m. gegužės 14 d. gautus skundus, patikrinimai dėl oro temperatūros atlikti Šiaulių kalėjimo gyvenamosiose patalpose Nr. <…>, Nr. <…> ir Nr. <…>. […].“
4.10. „dėl žemos oro temperatūros Šiaulių kalėjimo gyvenamojoje patalpoje Nr. <…> Pareiškėjas 2025 m. balandžio 14 d. pateikė patikslintą skundą [toliau – Skundas teismui] Regionų administracinio teismo Vilniaus rūmams (Administracinė byla I1-11662-920/2025 Proceso Nr. 3-61-3-02011-2025-6). NVSC Šiaulių departamentas įpareigotas iki 2025 m. gegužės 26 d. pateikti atsiliepimą į Pareiškėjo patikslintą skundą.“
Skunde teismui dėl atsakovės NVSC Pareiškėjas nurodė (17 reikalavimas), kad „Atsižvelgiant į NVSC Šiaulių departamento 2025 04 07 d. raštą […] matoma, jog Šiaulių kalėjime atlikus grįžtamąją kontrolę kameroje Nr. <…> 2025 03 19 buvo pakartotinai fiksuojamas higienos pažeidimas HN 134:2015 16 punkte nustatytų reikalavimų nesilaikymas. NVSC Šiaulių departamentas reaguodamas į pakartotinį pažeidimą ir įpareigojimo neįvykdymą nutarė įpareigoti Šiaulių kalėjimo administraciją iki 2025 04 18 pašalinti patikrinimo metu nustatytą HN 134:2015 16 p. reikalavimų pažeidimą.
Atkreipiant dėmesį į NVSC Šiaulių departamento 2025 03 21 raštą […] matoma, jog Šiaulių kalėjime atlikus operatyviąją kontrolę kameroje Nr. <…> 2025 03 05 buvo fiksuojamas higienos pažeidimas HN 134:2015 16 punkte nustatytų reikalavimų nesilaikymas. NVSC Šiaulių departamentas reaguodamas į pažeidimą nutarė įpareigoti Šiaulių kalėjimo administraciją 2025 03 12 d. pašalinti patikrinimo metu nustatytą HN 134:2015 16 p. reikalavimų pažeidimą, o pateiktų nurodymų įgyvendinimą (nurodė jog) kontroliuos grįžtamosios visuomenės sveikatos saugos kontrolės metu. Iš minėtų raštų matoma, jog […] Šiaulių departamentas tinkamai nesukontroliavo higienos normų laikymosi, nesiėmė tinkamų priemonių priversti Šiaulių kalėjimą problemą spręsti iš esmės, o Šiaulių departamento pakartotinės priemonės iki pat iškėlimo iš kameros (t. y. 2025 04 01) nedavė jokių rezultatų dėl ko nepagrįstai ilgą laiką buvau priverstas kankintis kameroje šaltyje, […]. Šiuo reikalavimu keliu pretenzijas dėl NVSC neveikimo taip kaip turėjo veikti ir dėl šios įstaigos kaltės buvau priverstas kalėti Šiaulių kalėjimo kameroje nepateisinamai ilgą laiką nežmoniškomis, kankinančiomis sąlygomis, t. y. nuo 2025 01 07 iki 2025 04 01 d. […]. Neturtinę žalą įvertinu 200 Eur […] suma, šią sumą prašau priteisti iš Lietuvos valstybės atstovaujamos NVSC prie SAM. […].“
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos įstatymai
5.1. Seimo kontrolierių įstatymo (SKĮ):
17 straipsnio „Atsisakymas nagrinėti skundą“:
1 dalis – „Seimo kontrolierius ne vėliau kaip per 7 darbo dienas nuo skundo gavimo dienos priima sprendimą atsisakyti nagrinėti skundą, apie tai šio įstatymo 21 straipsnyje nustatyta tvarka informuodamas pareiškėją, jeigu: [.. .] 4) skundas tuo pačiu klausimu buvo išnagrinėtas arba yra nagrinėjamas teisme; […].“
4 dalis – „Jeigu skundo tyrimo metu paaiškėja šio straipsnio 1 dalyje nurodytos aplinkybės, skundo tyrimas nutraukiamas.“
22 straipsnio „Seimo kontrolieriaus sprendimai“ 3 dalis – „Skundo tyrimas nutraukiamas, jei tyrimo metu išnyksta skundžiamos aplinkybės arba, tarpininkaujant Seimo kontrolieriui, skunde keliamos problemos išsprendžiamos gera valia, taip pat kitais šio įstatymo nustatytais atvejais.“
5.2. Visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo (Įstatymas):
15 straipsnio „Nacionalinio visuomenės sveikatos centro kompetencija“:
„Nacionalinis visuomenės sveikatos centras: 1) vykdo […] laisvės atėmimo vietų įstaigos, […] valstybinę visuomenės sveikatos saugos kontrolę; 2) pagal asmenų prašymus, pranešimus, skundus vykdo visuomenės sveikatos saugos reglamentų (higienos normų), kurių kontrolė nėra pavesta kitiems viešojo administravimo subjektams, laikymosi kontrolę (valstybinę visuomenės sveikatos saugos kontrolę) pagal sveikatos apsaugos ministro nustatytą kontroliuojamų sričių sąrašą; […].“
41 straipsnio „Visuomenės sveikatos kontrolė“ 5 dalis – „Valstybinė visuomenės sveikatos saugos kontrolė vykdoma sveikatos apsaugos ministro patvirtinto Tiesioginės valstybinės visuomenės sveikatos saugos kontrolės reglamento nustatyta tvarka.“
5.3. Civilinio kodekso (CK) 6.271 straipsnio „Atsakomybė už žalą, atsiradusią dėl valstybės institucijų neteisėtų veiksmų“:
1 dalis – „Žalą, atsiradusią dėl valstybės valdžios institucijų neteisėtų aktų, privalo atlyginti valstybė iš valstybės biudžeto nepaisydama konkretaus valstybės tarnautojo ar kito valstybės valdžios institucijos darbuotojo kaltės. […].“
2 dalis – „Šiame straipsnyje terminas „valdžios institucija“ reiškia bet kokį viešosios teisės subjektą (valstybės ar savivaldybės instituciją, pareigūną, valstybės tarnautoją ar kitokį šių institucijų darbuotoją ir t. t.), taip pat privatų asmenį, atliekantį valdžios funkcijas.“
3 dalis – „Šiame straipsnyje vartojamas terminas „aktas“ reiškia bet kokį valdžios institucijos ar jos darbuotojų veiksmą (veikimą, neveikimą), kuris tiesiogiai daro įtakos asmenų teisėms, laisvėms ir interesams (valstybės ar savivaldybės institucijų priimami teisės ar individualūs aktai, administraciniai aktai, fiziniai aktai ir t. t., išskyrus teismo nuosprendžius, sprendimus ir nutartis).“
4 dalis – „Valstybės ar savivaldybės civilinė atsakomybė pagal šį straipsnį atsiranda, jeigu valdžios institucijų darbuotojai neveikė taip, kaip pagal įstatymus šios institucijos ar jų darbuotojai privalėjo veikti.“
- Kiti teisės aktai
6.1. Lietuvos higienos normos HN 134:2015 „Laisvės atėmimo vietų ir teritorinių policijos įstaigų areštinių sveikatos saugos reikalavimai“, patvirtintos Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 015 m. rugpjūčio 3 d. įsakymu Nr. V-908 (HN 134:2015) 16 punktas – „Gyvenamųjų patalpų oro temperatūra turi būti ne žemesnė kaip 18 °C ir ne aukštesnė kaip 28 °C, santykinė oro drėgmė – nuo 35 proc. iki 65 proc., oro judėjimo greitis šiltuoju metų laikotarpiu – 0,15–0,25 m/s, šaltuoju metų laikotarpiu – 0,05–0,15 m/s; prausyklose, dušuose, persirengimo kambariuose naudojimosi šiomis patalpomis dieną oro temperatūra turi būti ne žemesnė kaip 20°C.“
6.2. Tiesioginės valstybinės visuomenės sveikatos saugos kontrolės reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2010 m. spalio 28 d. įsakymu Nr. V-946 (Reglamentas):
11 punktas – „Kontrolės tikslas – nustatyti, ar objektai laikosi visuomenės sveikatos saugą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, ar tinkamai tuos reikalavimus vykdo, ir įgyvendinti priemones, mažinančias galimų pažeidimų skaičių, teikti metodinę pagalbą objektams, juos konsultuoti visuomenės sveikatos saugą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų įgyvendinimo klausimais.“
13 punktas – „Kontrolės rūšys: […]; 13.2. Grįžtamoji kontrolė (neplaninis patikrinimas), kuri atliekama, kai kontroliuojamas ankstesnio patikrinimo metu nustatytų visuomenės sveikatos saugą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų pašalinimas ir kontrolę vykdančių pareigūnų nurodymų vykdymas; 13.3. Operatyvioji kontrolė (neplaninis patikrinimas), kuri atliekama: […]; 13.3.2. turint informacijos ar kilus pagrįstų įtarimų dėl objekto veiklos, kuri gali prieštarauti visuomenės sveikatos saugą reglamentuojantiems teisės aktams ar jų neatitikti, kelti grėsmę teisės normų saugomoms vertybėms; […].“
65 punktas – „Kontrolės metu nustačius visuomenės sveikatos saugą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų, administracinė atsakomybė taikoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nuostatomis.“
Tyrimo išvados
- Apibendrinus Skunde Seimo kontrolierei aprašytas aplinkybes nustatyta, kad Pareiškėjas skundžiasi NVSC Šiaulių departamento pareigūnų neveikimu, t. y. nebuvo imtasi priemonių ir veiksmų, kad Šiaulių kalėjimo administracija problemą dėl per žemos temperatūros gyvenamosiose patalpose ( kameroje Nr. <…>) spręstų iš esmės.
- NVSC, kaip viešojo administravimo subjektas, teisės aktų įgyvendinimo priežiūrą ir kontrolę atlieka tik pagal teisės aktų nustatyta tvarka jam suteiktus įgaliojimus, vadovaudamasis priežiūrą ir kontrolę reglamentuojančiais teisės aktais. Vadovaujantis Įstatymu, NVSC vykdo laisvės atėmimo vietų įstaigos valstybinę visuomenės sveikatos saugos kontrolę; pagal asmenų prašymus, pranešimus, skundus vykdo visuomenės sveikatos saugos reglamentų (higienos normų), kurių kontrolė nėra pavesta kitiems viešojo administravimo subjektams, laikymosi kontrolę (valstybinę visuomenės sveikatos saugos kontrolę) pagal sveikatos apsaugos ministro nustatytą kontroliuojamų sričių sąrašą. Vykdydamas laisvės atėmimo vietų valstybinę visuomenės sveikatos saugos kontrolę, NVSC Šiaulių departamentas vertina vykdomos veiklos atitiktį Lietuvos higienos normos HN 134:2015 reikalavimams. Kontrolė vykdoma vadovaujantis Reglamento nuostatomis, administracinės atsakomybės taikymo klausimas sprendžiamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nustatyta tvarka.
- Skundo tyrimo metu nustatyta, kad:
9.1. Pareiškėjo skundai (pvz.: 2025 m. sausio 12 d., 2025 m. vasario 19 d., 2025 m. kovo 17 d., 2025 m. kovo 25 d. prašymas ir kiti) dėl per žemos oro temperatūros Šiaulių kalėjimo gyvenamojoje patalpoje Nr. <…> buvo išnagrinėti, NVSC Šiaulių departamentas pagal priskirtas funkcijas Šiaulių kalėjime vykdė kontroles (operatyviąją ir grįžtamąją), nustatę HN 134:2015 16 punkto reikalavimų pažeidimus, teikė reikalavimus Šiaulių kalėjimo administracijai nustatytus patikrinimo metu pažeidimus pašalinti. Pareiškėjui į skundus ir prašymus NVSC Šiaulių departamentas teikė atsakymus, paaiškinimus. Pažymėtina tai, kad vadovaujantis Reglamento 65 punkto nuostata, dėl nustatytų HN 134:2015 pažeidimų Šiaulių kalėjimo gyvenamosiose patalpose, NVSC Šiaulių departamentas pradėjo administracinio nusižengimo tyrimą, sprendimas dar nepriimtas (pažymos 4 punktas).
9.2. Regionų administraciniame teisme Vilniaus rūmuose priimtas nagrinėti Pareiškėjo patikslintas skundas atsakovei Lietuvos valstybei, atstovaujamai Lietuvos kalėjimų tarnybos, Lietuvos valstybei, atstovaujamai Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos dėl raštų panaikinimo, žalos atlyginimo. Skundo 17 reikalavimu Pareiškėjas prašo priteisti jam NVSC neveikimu (nesiėmė tinkamų priemonių priversti Šiaulių kalėjimą problemą – žema temperatūra gyvenamojoje patalpoje (kameroje Nr. <…>), higienos normos nesilaikymo, spręsti iš esmės) galimai padarytą žalą. Skundas dar nagrinėjamas. Pažymėtina, kad skunde teismui nurodytos tos pačios aplinkybės kaip ir Seimo kontrolieriui (pažymos 2, 4.10 punktai).
- Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje ne kartą pažymėta, kad CK 6.271 straipsnyje nustatyta viešoji (valstybės ar savivaldybės) atsakomybė už valdžios institucijų neteisėtais veiksmais padarytą žalą kyla esant trims sąlygoms: neteisėtiems veiksmams ar neveikimui, žalai ir priežastiniam ryšiui tarp neteisėtų veiksmų (neveikimo) ir žalos. Reikalavimas dėl žalos (tiek turtinės, tiek neturtinės) atlyginimo gali būti tenkinamas tik nustačius visumą nurodytų viešosios atsakomybės sąlygų[3]. Taigi, teismas, spręsdamas klausimą dėl neturtinės žalos atlyginimo, vertins ar NVSC pareigūnai, atlikdami kontrolę, teikdami reikalavimus bei kontroliuodami jų įvykdymą, tinkamai vykdė priskirtas funkcijas, vadovavosi galiojančių teisės aktų nuostatomis.
Įvertinusi tyrimo metu nustatytas aplinkybes, tai yra, kad Pareiškėjas dėl NVSC Šiaulių departamento galimo neveikimo kreipėsi į teismą ir skundas buvo priimtas nagrinėti, ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 17 ir 22 straipsnių nuostatomis, numatančiomis, kad skundo tyrimas nutraukiamas, jeigu skundas tuo pačiu klausimu buvo išnagrinėtas arba yra nagrinėjamas teisme, Seimo kontrolierė daro išvadą, kad tyrimas nutrauktinas.
SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia
X skundo tyrimą dėl Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) nutraukti.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė
[1] Tiesioginės valstybinės visuomenės sveikatos saugos kontrolės reglamentas, patvirtintas Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2010 m. spalio 28 d. įsakymu Nr. V-946 „Dėl Tiesioginės valstybinės visuomenės sveikatos saugos kontrolės reglamento patvirtinimo“.
[2] Lietuvos higienos norma HN 134:2015 „Laisvės atėmimo vietų ir teritorinių policijos įstaigų areštinių sveikatos saugos reikalavimai“, patvirtinta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2015 m. rugpjūčio 3 d. įsakymu Nr. V-908 „Dėl Lietuvos higienos normos HN 134:2015 „Laisvės atėmimo vietų ir teritorinių policijos įstaigų areštinių sveikatos saugos reikalavimai“ patvirtinimo“.
[3] Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2008 m. balandžio 16 d. sprendimas administracinėje byloje Nr. A444-619/2008; išplėstinės teisėjų kolegijos 2020 m. balandžio 29 d. nutartis administracinėje byloje Nr. eA-1803-1062/2020.