PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 5D-2025/2.1-256 PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS PRAVIENIŠKIŲ 1-ĄJĮ KALĖJIMĄ
Dokumento numeris | PA-93 |
---|---|
Data | 2025-05-21 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 5D-2025/2.1-256 PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS PRAVIENIŠKIŲ 1-ĄJĮ KALĖJIMĄ |
Kontrolierius | Jolita Miliuvienė |
Pažymos nuoroda | |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2025 m. vasario 25 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos (toliau – LKT) Pravieniškių 1-ojo kalėjimo pareigūnų veiksmų, susijusių su užimtumo organizavimu (toliau – Skundas).
- Pareiškėjas Skunde nurodo:
2.1. 10-ojo būrio nuteistieji nuo 2024 m. rugsėjo mėnesio nevedami sportuoti į lauko aikštyną ir negali užsiimti aktyvia fizine veikla;
2.2. pasivaikščiojimo kiemeliuose nėra jokio sporto inventoriaus, tik vienas skersinis, kurio nepakanka, norint išlaikyti sveiką fizinę būklę;
2.3. neorganizuojamos ir nevykdomos jokios laisvalaikio užimtumo programos.
- Pareiškėjas Seimo kontrolierės prašo ištirti jo skundą.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2025 m. kovo 10 d. raštu Nr. SE-521 kreipėsi į LKT, prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.
LKT 2025 m. kovo 27 d. raštu Nr. 1S-2270 Seimo kontrolierę informavo:
4.1. „Informuojame, kad Lietuvos kalėjimų tarnybos Pravieniškių 1-ojo kalėjimo (toliau – Pravieniškių 1-asis kalėjimas) 10-ame būryje bausmę atlieka nuteistieji uždaro tipo bausmės atlikimo sąlygomis (tiek paprastoje, tiek drausmės grupėje). Nuteistasis X (toliau – pareiškėjas) šiuo metu bausmę atlieka paprastosios grupės sąlygomis.“
4.2. „10-o būrio nuteistiesiems yra siūlomos šios užimtumo veiklos: susitikimai su VšĮ
„Antras šansas“ savanoriais, anoniminių narkomanų susitikimai, užsienio kalbų būreliai, diskusijų klubas, kūrybinės dirbtuvės.
2025 m. pareiškėjas dalyvavo šiose užimtumo veiklose:
- 2025-01-06, 13 – šnekamosios ispanų kalbos pratybos;
- 2025-01-08, 15, 21, 29 – šnekamosios anglų kalbos pratybos;
- 2025-01-09 – diskusija apie atleidimą;
- 2025-01-22 – filmo „The chosen“ anglų k. peržiūra;
- 2025-01-28 – prevencinis / motyvacinis pokalbis su psichologe;
- 2025-01-27 – motyvacinis pokalbis;
- 2025-01-30 – diskusijų klubas;
- 2025-02-03, 10, 24 – šnekamosios ispanų kalbos pratybos;
- 2025-02-05 – šnekamosios anglų kalbos pratybos;
- 2025-02-13 – Vasario 16-osios minėjimas (viktorina);
- 2025-03-03 – kūrybinės dirbtuvės;
- 2025-03-05 – motyvacinis pokalbis su VšĮ „Antras šansas“ savanoriais;
- 2025-03-07 – prevencinis / motyvacinis pokalbis su psichologe;
- 2025-03-10 – šnekamosios anglų kalbos pratybos;
- 2025-03-12 – diskusijų klubas;
- 2025-03-10 – kūrybinės dirbtuvės.“
4.3. „Informuojame, kad į Pravieniškių 1-ojo kalėjimo sporto aikštyną vedami 9, 11 ir 12 būrių nuteistieji. 10 būrio nuteistieji nevedami.“
4.4. „Visuose pasivaikščiojimo kiemeliuose yra sumontuoti skersiniai prisitraukimams atlikti. Šiuo metu viename kiemelyje papildomai įrengtos lygiagretės. Atsižvelgiant į nuteistųjų prašymus, planuojama įrengti lygiagretes ir kituose pasivaikščiojimo kiemeliuose.“
4.5. „Esant poreikiui ir norui, nuteistieji gali sportuoti pasivaikščiojimo kiemelyje.“
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Ministrų Komiteto rekomendacijos šalims narėms Nr. R (2006) 2 „Dėl Europos kalėjimų taisyklių“ (priimta 952-ame Ministrų Komiteto ministrų pavaduotojų posėdyje 2006 m. sausio 11 d.) (toliau ir – EKT):
25.1 papunktis – „Režimas visiems kaliniams turi užtikrinti tinkamą užimtumo programą.“
25.2 papunktis – „Režimas visiems kaliniams turi leisti kaip įmanoma daugiau dienos valandų praleisti už savo kameros sienų tam, kad tai atitiktų žmoniškąjį ir socialinį bendravimo lygį.“
25.3 papunktis – „Režimas turėtų užtikrinti kalinių gerovės poreikius.“
27.1 papunktis – „Kiekvienam kaliniui kasdien, esant tinkamoms oro sąlygoms, turi būti sudarytos sąlygos ne mažiau nei vieną valandą per dieną mankštintis atvirame ore.“
27.2 papunktis – „Jei oro sąlygos nėra tinkamos, kaliniams turėtų būti sudarytos
alternatyvios sąlygos, kurios leistų mankštintis.“
- Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso:
4 straipsnis „Bausmių vykdymo principai“ – „Bausmių vykdymas grindžiamas šiais principais: […]; 2) nuteistųjų lygybės taikant bausmių vykdymo įstatymus. Šio principo esmė ta, kad taikant bausmių vykdymo įstatymus visi nuteistieji yra lygūs, nepaisant jų lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos ir kitų aplinkybių; 4) bausmių vykdymo individualizavimo. Šio principo esmė ta, kad vykdant bausmes turi būti atsižvelgiama į nuteistojo asmenybę, elgesį bausmės atlikimo metu. Vykdant bausmę, taip pat turi būti atsižvelgiama į nuteistojo nusikalstamo elgesio rizikos vertinimo rezultatus ir kitas šio asmens resocializacijai svarbias aplinkybes […]; 7) normalizavimo. Šio principo esmė ta, kad reikia siekti sukurti laisvės atėmimo bausmės atlikimo aplinką, padedančią nuteistajam geriau adaptuotis bausmės atlikimo vietoje ir, kiek tai yra įmanoma, atitinkančią įprasto gyvenimo laisvėje sąlygas; […].“
33 straipsnio „Uždaro tipo bausmės atlikimo vietose laikomi nuteistieji ir jiems taikomos bausmės atlikimo sąlygos“:
1 dalis – „Į uždaro tipo bausmės atlikimo vietas siunčiami pilnamečiai asmenys (išskyrus ribotai pakaltinamus asmenis, nėščias moteris ir vaikų iki trejų metų turinčias motinas), kuriems paskirta bausmė viršija dešimt metų laisvės atėmimo, ir nuteistieji, kuriems yra paskirta laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmė.“
2 dalis – „Uždaro tipo bausmės atlikimo vietose bausmę taip pat atlieka šio kodekso 37 straipsnyje nustatyta tvarka iš pusiau atviro tipo bausmės atlikimo vietų perkelti nuteistieji.“
3 dalis – „Uždaro tipo bausmės atlikimo vietose nuteistieji bausmę atlieka paprastojoje grupėje arba drausmės grupėje.“
4 dalis – „Paprastajai grupei priskirti nuteistieji turi teisę:
1) per mėnesį gauti tris pasimatymus, kurie nuteistojo pasirinkimu vyksta nuotoliniu arba nekontaktiniu būdu, ir vieną pasimatymą, kuris nuteistojo pasirinkimu vyksta prižiūrint arba neprižiūrint laisvės atėmimo vietų įstaigos atstovui;
2) kasdien pasivaikščioti pusantros valandos, o neįgalieji, kuriems nustatytas 0–40 procentų darbingumo lygis arba didelių ar vidutinių specialiųjų poreikių lygis, nėščios moterys ir ligoniai (pagal gydytojų išvadą) – tris valandas;
3) keturis kartus per savaitę paskambinti.“
52 straipsnio „Laisvės atėmimo bausmę atliekančių nuteistųjų resocializacijos tikslai ir priemonės“:
1 dalis – „Nuteistųjų resocializacija grindžiama nuteistųjų nusikalstamo elgesio rizikos valdymu ir atkuriamojo teisingumo įgyvendinimu. Nusikalstamo elgesio rizika vertinama vadovaujantis laisvės atėmimo vietų įstaigos direktoriaus ir (ar) Probacijos tarnybos direktoriaus aprobuotomis metodikomis ir programomis.“
2 dalis – „Nuteistųjų resocializacijos tikslai:
1) užtikrinti veiksmingą nuteistųjų resocializaciją;
2) mažinti jų nusikalstamų veikų recidyvą.“
3 dalis – „Nuteistųjų resocializacijos priemonės yra šios:
1) individualus ir grupinis darbas su nuteistaisiais, kurio metu ugdomi nuteistųjų gebėjimai gyventi nenusikalstant ir skatinama jų resocializacija;
2) nuteistųjų dvasinių ir socialinių poreikių tenkinimo priemonės;
3) pagalba sprendžiant nuteistųjų asmenines ir socialines problemas;
4) socialinių įgūdžių lavinimo ir pozityvaus užimtumo skatinimo priemonės;
5) laisvės atėmimo vietų įstaigos direktoriaus ir (ar) Probacijos tarnybos direktoriaus aprobuotų elgesio pataisos programų įgyvendinimas;
6) individuali ar grupinė psichoterapija;
7) psichologinė pagalba;
8) atkuriamojo pobūdžio priemonės, kuriomis siekiama sutaikyti nuteistąjį ir nukentėjusįjį bei atlyginti nusikalstama veika padarytą žalą;
9) kitos priemonės, kurių įgyvendinimas padėtų nuteistiesiems sėkmingai resocializuotis.“
54 straipsnis „Laisvės atėmimo bausmę atliekančių nuteistųjų užimtumo tikslas“ – „Nuteistųjų užimtumo tikslas – mažinti neigiamą kalinimo įtaką, suteikti galimybę nuteistiesiems įgyti žinių, įgūdžių ir kvalifikaciją, padedančių jiems lengviau integruotis į visuomenę, kai jie bus paleisti iš bausmės atlikimo vietos“.
55 straipsnio „Laisvės atėmimo bausmę atliekančių nuteistųjų užimtumo formos“:
1 dalis – „Bausmę atliekantiems nuteistiesiems šio Kodekso nustatyta tvarka ir sąlygomis sudaromos galimybės užsiimti prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla.“
2 dalis – „Nuteistųjų užimtumo prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla formos: 1) nuteistųjų darbinė veikla bausmės atlikimo vietoje; 2) nuteistųjų darbas ne bausmės atlikimo vietoje; 3) bendrasis ugdymas, profesinis mokymas, aukštasis mokslas; 4) individuali veikla; 5) dalyvavimas įstaigų ir organizacijų kultūrinėje, švietėjiškoje, sporto ir kitoje veikloje, padedančioje nuteistiesiems resocializuotis; 6) dalyvavimas nuteistųjų kolektyvo tarybų veikloje.“
56 straipsnio „Laisvės atėmimo bausmę atliekančių nuteistųjų užimtumo organizavimas“ 1 dalis – „Organizuodama nuteistųjų užimtumą, laisvės atėmimo vietų įstaiga privalo siekti, kad kiekvienas nuteistasis, išskyrus šio kodekso 79 straipsnio 2 dalyje nurodytą drausminę nuobaudą atliekančius nuteistuosius, ne mažiau kaip penkias valandas per parą užsiimtų šio kodekso 55 straipsnio 2 dalyje nurodytų užimtumo formų veiklomis.“
- Pataisos įstaigų (tardymo izoliatorių) įrengimo ir eksploatavimo taisyklių, patvirtintų
Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos direktoriaus 2020 m. gruodžio 21 d. įsakymu Nr. V-389 „Dėl Pataisos įstaigų (tardymo izoliatorių) įrengimo ir eksploatavimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės):
5 punktas – „Taisyklėse vartojamos sąvokos: […] Pasivaikščiojimo kiemas – specialiai
įrengta teritorija nuteistiesiems pasivaikščioti ir mankštintis gryname ore.“
17 punktas – „Pasivaikščiojimo kiemuose gali būti sumontuota sporto įranga ar sporto
inventorius išskyrus kovinių sporto šakų inventorių ir sporto inventorių su papildomais svarmenimis (štangos, hanteliai, jėgos treniruokliai ir pan.), skirtais nuteistiesiems (suimtiesiems) mankštintis gryname ore. Sporto įranga ir inventorius turi būti techniškai tvarkingi, patikimai pritvirtinti prie sienų ar grindų, nekelti pavojaus įkalinimo įstaigose laikomų asmenų ir personalo sveikatai ir gyvybei.“
Tyrimo išvados
- Pareiškėjas nurodė, kad Pravieniškių 1-ojo kalėjimo 10-ojo būrio nuteistieji nevedami sportuoti į lauko aikštyną ir negali užsiimti jokia aktyvia fizine veikla, o pasivaikščiojimo kiemeliuose yra tik vienas skersinis, kurio nepakanka, norint išlaikyti sveiką fizinę būklę. Pareiškėjas taip pat nurodė, kad kalėjime neorganizuojamos ir nevykdomos jokios laisvalaikio užimtumo programos.
- Iš Skundo tyrimui LKT pateiktos informacijos matyti:
– Pravieniškių 1-ojo kalėjimo 10-ajame būryje nuteistieji bausmę atlieka uždaro tipo bausmės atlikimo sąlygomis;
– Pareiškėjas yra laikomas 10-ajame būryje ir bausmę atlieka paprastosios grupės sąlygomis;
– 10-ajame būryje bausmę atliekantiems nuteistiesiems yra siūlomos šios užimtumo veiklos: susitikimai su VšĮ „Antras šansas“ savanoriais, anoniminių narkomanų susitikimai, užsienio kalbų būreliai, diskusijų klubas, kūrybinės dirbtuvės;
– Pareiškėjas 2025 m. dalyvavo šiose užimtumo veiklose: šnekamosios ispanų kalbos pratybose; šnekamosios anglų kalbos pratybose; diskusijoje apie atleidimą; filmo „The chosen“ anglų k. peržiūroje; prevenciniame / motyvaciniame pokalbyje su psichologe; motyvaciniame pokalbyje; diskusijų klube; Vasario 16-osios minėjime (viktorinoje); kūrybinėse dirbtuvėse; motyvaciniame pokalbyje su VšĮ „Antras šansas“ savanoriais; prevenciniame / motyvaciniame pokalbyje su psichologe; diskusijų klube; kūrybinėse dirbtuvėse;
– į Pravieniškių 1-ojo kalėjimo sporto aikštyną 10-ojo būrio nuteistieji nevedami;
– visuose pasivaikščiojimo kiemeliuose yra sumontuoti skersiniai prisitraukimams atlikti; atsižvelgiant į nuteistųjų prašymus, planuojama įrengti lygiagretes visuose pasivaikščiojimo kiemeliuose.
- 10. Bausmių vykdymo kodekse numatyta, jog organizuodama nuteistųjų užimtumą, laisvės atėmimo vietų įstaiga privalo siekti, kad kiekvienas nuteistasis ne mažiau kaip penkias valandas per parą užsiimtų prasmingomis, jo ir visuomenės interesus atitinkančiomis veiklomis – darbine veikla bausmės atlikimo vietoje, darbu ne bausmės atlikimo vietoje, bendruoju ugdymu, profesiniu mokymusi, aukštuoju mokslu, individualia veikla, dalyvautų įstaigų ir organizacijų kultūrinėje, švietėjiškoje, sporto ir kitoje veikloje, padedančioje nuteistiesiems resocializuotis, dalyvautų nuteistųjų kolektyvo tarybų veikloje.
Laisvės atėmimo bausmę atliekančių nuteistųjų resocializaciją organizuoja kalėjimų administracija. Nuteistųjų resocializacijos proceso metu taikomos nuteistųjų socialinių įgūdžių lavinimo ir pozityvaus užimtumo priemonės, teikiama pagalba nuteistiesiems sprendžiant asmenines ir socialines problemas, teikiama psichologinė pagalba, atliekama individuali ar grupinė psichologinė terapija, skiriamos skatinimo priemonės ir nuobaudos, taip pat kitos priemonės, kurių įgyvendinimas gali padėti nuteistiesiems socialiai reabilituotis.
Bausmę atliekantiems nuteistiesiems BVK nustatyta tvarka ir sąlygomis turi būti sudaromos galimybės užsiimti prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla. Viena iš tokios veiklos formų yra dalyvavimas įstaigų ir organizacijų kultūrinėje, švietėjiškoje, sporto ir kitoje veikloje, padedančioje nuteistiesiems resocializuotis.
Europos kalėjimų taisyklėse numatyta, kad visiems kaliniams turi būti užtikrintos tinkamos užimtumo programos, kaliniai turi kaip įmanoma daugiau dienos valandų praleisti už savo kameros sienų tam, kad tai atitiktų žmoniškąjį ir socialinį bendravimo lygį.
Iš Skundo tyrimui pateiktos medžiagos matyti, kad Pareiškėjas šiais metais dalyvavo įvairaus pobūdžio užimtumo veiklose, todėl nėra pagrindo konstatuoti, kad Pravieniškių 1-ajame kalėjime neorganizuojamos ir nevykdomos jokios laisvalaikio užimtumo ir resocializacijos programos. Kartu Seimo kontrolierė pastebi, kad nuteistųjų užimtumas vis dar nėra pakankamas, ypač atsižvelgiant į nuteistųjų individualius poreikius bei į tai, kad dauguma veiklų, į kurias buvo įtrauktas pareiškėjas, nėra susijusios su fizinio aktyvumo užsiėmimais.
- Europos kalėjimų taisyklėse taip pat numatyta, kad režimas turėtų užtikrinti kalinių gerovės poreikius ir kiekvienam kaliniui kasdien, esant tinkamoms oro sąlygoms, turi būti sudarytos sąlygos ne mažiau nei vieną valandą per dieną mankštintis atvirame ore. Jei oro sąlygos nėra tinkamos, kaliniams turėtų būti sudarytos alternatyvios sąlygos, kurios leistų mankštintis.
Taisyklėse taip pat nurodyta, kad pasivaikščiojimo kiemas tai specialiai įrengta teritorija nuteistiesiems pasivaikščioti ir mankštintis gryname ore. Pasivaikščiojimo kiemuose gali būti sumontuota sporto įranga ar sporto inventorius, išskyrus kovinių sporto šakų inventorių ir sporto inventorių su papildomais svarmenimis (štangos, hanteliai, jėgos treniruokliai ir pan.), skirti nuteistiesiems (suimtiesiems) mankštintis gryname ore. Sporto įranga ir inventorius turi būti techniškai tvarkingi, patikimai pritvirtinti prie sienų ar grindų, nekelti pavojaus įkalinimo įstaigose laikomų asmenų ir personalo sveikatai ir gyvybei.
Šio tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas ir kiti 10-ojo būrio nuteistieji bausmę atlieka uždaro tipo bausmės atlikimo sąlygomis ir sportuoti į aikštyną nevedami, o mankštintis ir užsiimti sportine veikla gali tik pasivaikščiojimų metu kiemeliuose, kurie paprastai yra nedidelio ploto ir kuriuose iš esmės nėra daug sporto inventoriaus (Pareiškėjo teigimu, kiemelyje, kuriame jiems suteikiama galimybė pasivaikščioti, yra vienas skersinis, kurio nepakanka sportinei formai palaikyti)
Vadovaujantis BVK 33 straipsniu, uždaro tipo bausmės atlikimo vietose paprastajai grupei priskirti nuteistieji turi teisę kasdien pasivaikščioti pusantros valandos. LKT teigimu, Pravieniškių 1-ojo kalėjimo nuteistųjų pasivaikščiojimo kiemeliuose yra įrengti skersiniai, taip pat, kaip Seimo kontrolierei paaiškino LKT, planuojama visuose kiemeliuose įrengti ir lygiagretes. Kitokio sporto inventoriaus Pravieniškių 1-ojo kalėjimo 10-ojo būrio pasivaikščiojimo kiemeliuose nėra, o sportuoti už kiemelio ribų jiems neleidžiama. Tai reiškia, kad žaisti sportinius žaidimus, bėgioti ar kitaip aktyviai leisti laiką, skirtą būti lauke, galimybių nėra.
- Seimo kontrolierė atkreipia dėmesį, jog Europos Žmogaus Teisių Teismas (EŽTT) savo sprendimuose nurodo, kad kaliniams turi būti suteikta bent viena valanda pasivaikščiojimo gryname ore kasdien, pageidautina kaip platesnės veiklos už kameros ribų programos dalis, atsižvelgiant į tai, kad mankštos lauke vietos turėtų būti pakankamai erdvios ir, kai įmanoma, jose turėtų būti įrengta pastogė nuo nepalankių oro sąlygų. Tai atitinka kitus tarptautinius standartus, pagal kuriuos kaliniai turėtų turėti galimybę praleisti pagrįstą dienos dalį už kameros ribų, užsiimdami tikslinga įvairaus pobūdžio veikla (Muršić prieš Kroatiją [GC], Nr. 7334/13, 133 punktas, 2016 m. spalio 20 d. sprendimas).
Taigi EŽTT savo jurisprudencijoje akcentuoja, kad nuteistieji turi teisę kuo dažniau judėti ir būti užimti. Europos komitetas prieš kankinimą ir kitokį žiaurų, nežmonišką ar žeminantį elgesį ir baudimą (toliau – CPT) laikosi nuostatos, kad tinkama veiklos programa (darbas, mokslas, sportas, t. t.) yra ypač svarbi kalinių gerovei. CPT yra pastebėjęs, kad kamerose kaliniai negali būti laikomi užrakinti ilgą laiką. CPT nuomone, turėtų būti stengiamasi užtikrinti, kad kamerose esantys kalinamieji galėtų didelę dienos dalį (8 ar daugiau valandų) praleisti ne kamerose ir užsiimti įvairia naudinga veikla, be kita ko, atsižvelgiant ir į individualius poreikius.
Kaip matyti iš Seimo kontrolierei pateiktos informacijos, Pravieniškių 1-ojo kalėjimo 10-ojo būrio nuteistieji, kur šiuo metu laikomas Pareiškėjas, gali sportuoti tik pasivaikščiojimo kiemelyje. Jame įrengtas tik skersinis, o jokios kitos sporto įrangos nėra. Šio būrio nuteistiesiems nėra sudaromos alternatyvios sąlygos sportuoti – jie nevedami į sporto aikštynus, jiems nesuteikiama galimybė žaisti sportinio pobūdžio žaidimų.
Seimo kontrolierė akcentuoja, kad, nustatant režimą ilgos trukmės laisvės atėmimo bausmes atliekantiems nuteistiesiems (o tokie dažniausiai bausmę atlieka uždaro tipo bausmės atlikimo vietose), turėtų būti siekiama minėtą poveikį sumažinti kiek galima labiau individualizuotomis pozityviomis ir aktyviomis priemonėmis. Tokiems nuteistiesiems turi būti suteikta galimybė užsiimti įvairiausia prasminga veikla (darbu, pageidautina – suteikiančiu profesinių įgūdžių, mokymusi, sportu, poilsiu, bendravimu), taip pat aktyvią veiklą atitinkančiais užsiėmimais.
Pažymėtina, jog BVK įtvirtinti nuteistųjų lygybės taikant bausmių vykdymo įstatymus, normalizavimo ir kiti principai, kurių esmė – sudaryti vienodas bausmių vykdymo sąlygas visiems nuteistiesiems, sukurti laisvės atėmimo bausmės atlikimo aplinką, padedančią nuteistajam geriau adaptuotis bausmės atlikimo vietoje ir, kiek tai yra įmanoma, atitinkančią įprasto gyvenimo laisvėje sąlygas.
Pastebėtina, kad tyrimo metu Seimo kontrolierei nebuvo pateikta informacija, paaiškinanti kalėjimo administracijos sprendimo 10-ajam būriui neleisti sportuoti aikštyne motyvus. Nuteistųjų laikymo sąlygas reglamentuojančiuose teisės aktuose nėra įtvirtinta draudimo uždaro tipo bausmės atlikimo vietose bausmę atliekantiems nuteistiesiems užsiimti aktyvia, sportine veikla, be kita ko, lankytis sporto aikštynuose. Priešingai, Europos kalėjimų taisyklėse įtvirtinti standartai skatina sudaryti tokias bausmės atlikimo sąlygas, kad nuteistieji kuo daugiau laiko praleistų už savo kamerų ribų. Taigi, darytina išvada, kad šis ribojimas nėra susijęs su saugumo ar kitais režimo užtikrinimo reikalavimais, o jo taikymo pagrįstumas kelia abejonių.
Seimo kontrolierė pabrėžia, kad kalėjimų administracijos turėtų nuolat siekti sudaryti sąlygas nuteistiesiems ir suimtiesiems prasmingai leisti laiką, įskaitant galimybę sportuoti. Todėl šiuo konkrečiu atveju vieno nuteistųjų būrio išskyrimas iš kitų ir teisės užsiimti aktyvia fizine veikla apribojimas laikytinas nesuderinamu su BVK įtvirtintais principais bei neprisideda prie resocializacijos tikslų įgyvendinimo.
- Apibendrinant Skundo tyrimo metu nustatytas aplinkybes, darytina išvada, kad Pareiškėjas turėjo galimybę dalyvauti ir dalyvavo įvairiose šviečiamosiose užimtumo veiklose, tačiau jam nebuvo sudaryta galimybė užsiimti aktyvia sportine veikla, o toks teisės užsiimti aktyvia fizine veikla ribojimas nesuderinamas su BVK įtvirtintais bausmių vykdymo principais, neprisideda prie resocializacijos tikslų įgyvendinimo, todėl Skundas pripažįstamas pagrįstu.
Seimo kontrolierė Kalėjimų tarnybos direktoriui rekomenduoja įvertinti pažymoje išdėstytas aplinkybes ir užtikrinti, kad Pravieniškių 1-ojo kalėjimo 10-ojo būrio nuteistieji turėtų galimybę mankštintis ir sporto aikštyne pagal grafiką, kaip ir kitų būrių nuteistieji.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAI
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl LKT Pravieniškių 1-ojo kalėjimo pareigūnų veiksmų, susijusių su teisės sportuoti ribojimu, pripažinti pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 14 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Lietuvos kalėjimų tarnybos direktoriui rekomenduoja užtikrinti, kad Pravieniškių 1-ojo kalėjimo 10-ojo būrio nuteistieji turėtų galimybę užsiimti aktyvia fizine veikla aikštyne pagal grafiką, kaip ir kitų būrių nuteistieji.
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Apie rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus prašoma informuoti Pareiškėją ir Seimo kontrolierę (rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus ir juos pagrindžiančius dokumentus Seimo kontrolierei pateikti per E. pristatymo informacinę sistemą ar el. p. [email protected]).
Seimo kontrolierę Eriką Leonaitę
pavaduojanti Seimo kontrolierė Jolita Miliuvienė