PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 4D-2024/2-1199 PRIEŠ ŠVENČIONIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ

Dokumento numeris PA-23
Data 2025-02-20
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 4D-2024/2-1199 PRIEŠ ŠVENČIONIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ
Kontrolierius Jolita Miliuvienė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

TYRIMO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2024 m. lapkričio 8 d. gavo X (toliau citatose ir tekste – Pareiškėja) skundą dėl Švenčionių rajono savivaldybės administracijos (toliau citatose ir tekste – Savivaldybė) pareigūnų veiksmų (neveikimo), gavus Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos (toliau citatose ir tekste – Ministerija) 2024 m. liepos 16 d. raštą Nr. D8(E)-3425 (toliau citatose ir tekste – Ministerijos raštas) ir nesprendžiant daugiabučio namo, esančio …, Švenčionyse, (toliau citatose ir tekste – Namas) prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų problemos (toliau – Skundas).

 

  1. Pareiškėjos Skunde nurodyta:

2.1. „Kreipiausi į Ministeriją Namo gyventojų vardu, nes gyvendami pačiame Švenčionių miesto centre, daugiabučiame Name, iki šiol neturime vandentiekio ir nuotekų sistemos“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).

„Mes dar 2022 metų vasarą raštu kreipėmės į UAB „Švenčionių švara“, kaip mūsų daugiabutį administruojančią įmonę [toliau citatose ir tekste – Administratorius], prašydami prijungti Namą prie UAB „Vilniaus vandenys“, kad galėtume naudotis vandentiekiu ir nuotekų sistemomis. Pagal dabar galiojančius teisės aktus, daugiabučio namo gyventojai negali individualiai kreiptis į UAB „Vilniaus vandenys“, namą administruojanti įmonė turi užsakyti prisijungimo sąlygas, pildyti paraišką, įkelti Registrų centro išrašą […] ir t. t. Tai rašydama remiuosi 2022-03-22 UAB „Vilniaus vandenys“ atsakymu į mūsų paklausimą […].“

„2022 m. vasarą pateikę prašymą su Namo gyventojų parašais Administratoriui, iki šiol nesulaukėme jokio atsakymo. Į elektroninius laiškus Administratorius neatsako.“

„2023 metų pabaigoje kreipėmės į Savivaldybės administracijos direktorę J. R., kuri mūsų prašymą nukreipė nagrinėti Savivaldybės Ūkio skyriaus statybos inžinieriui G. K., o šis pagal kompetenciją – Administratoriui. Tąkart pavyko prisiskambinti Administratoriaus direktoriui A. J., kuris pažadėjo mūsų problemą aptarti su Švenčionių rajono meru R. K., informuoti apie priimtus sprendimus, bet… iki šiol jokių žinių iš Administratoriaus.“

2.2. „2024 m. birželio 13 d. (2024-06-13 Nr. D6-533) kreipėmės į Ministerijos Taršos prevencijos politikos grupę vandentvarkos ir nuotekų tvarkymo politikos klausimais. Buvo parengtas Ministerijos raštas Savivaldybei, kuriuo prašoma informuoti Pareiškėją ir Ministeriją, kada ir kokiu būdu Name bus užtikrinta geriamojo vandens teikimo ir nuotekų tvarkymo paslauga.“

Ministerija 2024 m. lapkričio 7 d. informavo Pareiškėją, kad „Ministerija atsakymo iš Savivaldybės nesulaukė, atsakingi asmenys skambučius ignoravo, o jie neturi jokių poveikio priemonių priversti rajono valdininkus atsakyti į siunčiamus paklausimus.“

2.3. „Administratoriaus, kurio vienintelis akcininkas – Savivaldybė, valdininkų abejingumas ir aplaidumas netoleruotini.“

 

  1. Pareiškėja Seimo kontrolierės prašo „padėti išspręsti įsisenėjusią problemą, inicijuoti mūsų Namo prijungimo prie UAB „Vilniaus vandenys“ procesą“.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

  1. Kartu su Skundu pateiktuose dokumentuose nurodyta:

4.1. Pareiškėjos 2024 m. birželio 13 d. kreipimosi į Ministeriją (toliau – 2024 m. birželio 13 d. Prašymas) turinys yra analogiškas Skundo turiniui (pažymos 2 punktas).

4.2. Ministerijos rašte nurodyta:

„Ministerija 2024 m. birželio 13 d. gavo Pareiškėjos kreipimąsi „Dėl Namo problemų“. Pareiškėja teigia, kad kreipimesi nurodyto Namo gyventojai negali individualiai apsirūpinti kokybišku geriamuoju vandeniu ir tinkamai tvarkyti nuotekas.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo (toliau – Įstatymas) 10 straipsnio ir Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio nuostatomis, geriamojo vandens išgavimą, tiekimą ir nuotekų tvarkymo paslaugų teikimą savivaldybių teritorijose organizuoja ir koordinuoja savivaldybių institucijos. Pagal Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 30 punkto nuostatas geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo organizavimas – savarankiškosios (Konstitucijos ir įstatymų nustatytos (priskirtos)) savivaldybių funkcijos. Šias funkcijas savivaldybės atlieka pagal Konstitucijos ir įstatymų suteiktą kompetenciją, įsipareigojimus bendruomenei. Įgyvendindamos šias funkcijas, savivaldybės turi Konstitucijos ir įstatymų nustatytą sprendimų iniciatyvos, jų priėmimo ir įgyvendinimo laisvę ir yra atsakingos už savarankiškųjų funkcijų atlikimą. […]. Savivaldybė, planuodama geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros plėtrą, rengia ir vadovaujasi geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros plėtros planu (toliau – planas), kuriame nustatomos aglomeracijos (savivaldybė turi užtikrinti, kad ne mažiau kaip 98 % aglomeracijose susidarančių nuotekų būtų surenkamos centralizuotomis nuotekų surinkimo sistemomis, likusi nuotekų dalis gali būti tvarkoma individualiomis sistemomis), viešojo geriamojo vandens tiekimo teritorijos, geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros plėtros kryptys, nurodomi šios infrastruktūros plėtros įgyvendinimo etapai (eiga, eiliškumas) ir finansavimas.

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, prašome informuoti pareiškėją ir Ministeriją, kada ir kokiu būdu Name bus užtikrinta geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslauga.

Pridedama. Pareiškėjos el. laiško kopija, 3 lapai.“

 

  1. Seimo kontrolierė, atsižvelgusi į pirmiau nurodytas aplinkybes 2024 m. gruodžio 3 d. ir kartotinai 2025 m. sausio 15 d. kreipėsi į Savivaldybę, prašydama pateikti motyvuotus paaiškinimus, informaciją, reikalingą Skundo tyrimui.

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Remiantis po kartotinio 2025 m. sausio 15 d. Seimo kontrolierės kreipimosi Savivaldybės Seimo kontrolierei 2025 m. sausio 29 d. pateikta informacija, dokumentais, nustatyta:
6.1. Dėl Pareiškėjos 2023 m. gruodžio 17 d. prašymo – kreipimosi į Savivaldybės administracijos direktorę J. R. (el. paštu; toliau – 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymas) nagrinėjimo:

6.1.1. 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymo turinys analogiškas Skundo turiniui;

6.1.2. Savivaldybės administracijos direktorė atsakė į 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymą 2025 m. sausio 16 d. raštu Nr. (4.21) 3S-94 (toliau citatose ir tekste – 2025 m. sausio 16 d. Atsakymas), kuriame pažymėta:

„Informuojame, kad pačiame Name nėra įrengti vandentiekio ir buitinių nuotekų šalinimo vamzdynai. Administratorius gavo iš UAB „Vilniaus vandenys“ prisijungimo sąlygas 2022-06-02 Nr. PS22-1380 […]“ (toliau citatose ir tekste – 2022 m. Prisijungimo sąlygos), kuriose „nurodyti prisijungimo taškai Laisvės a. yra ganėtinai toli nutolę nuo Namo, reikalingas dangų asfalto, šaligatvio trinkelių ardymas – atstatymas, kas sąlygoja didelius statybos darbų kaštus.“

„Pakartotinai Administratoriui pasikreipus į UAB „Vilniaus vandenys“, buvo gautos naujos prisijungimo sąlygos 2024-12-23 Nr. PS24-3095 […] [toliau citatose ir tekste – 2024 m. Prisijungimo sąlygos], senos panaikintos, atsirado galimybė prijungti Namą prie kieme esamų privačių nuotekų tinklų, vandentiekio tinklą prijungiant prie esamų vandentiekio tinklų įvažiavime nuo Laisvės a.

Namo prijungimo prie vandentiekio tinklų išlaidos įtrauktos į Vietinio ūkio skyriaus 2025–2027 m. infrastruktūros ir gyvenamosios aplinkos programos priemonę 02-02-02-01 (TP) Vandens tiekimo ir nuotekų šalinimo tinklų remontas, priežiūra ir plėtra.“

6.1.3. Savivaldybė, atsakydama į Seimo kontrolierės prašymą paaiškinti, kokiu teisiniu pagrindu galimai Savivaldybė nenagrinėjo 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymo, kokiu teisiniu pagrindu 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymas galimai buvo persiųstas nagrinėti Administratoriui, pažymėjo, kad „2023 m. gruodžio 17 d. Prašymas buvo 2023-12-19 persiųstas Administratoriui, siekiant operatyvesnio prašymo nagrinėjimo“.

6.1.4. Savivaldybė, atsakydama į Seimo kontrolierės prašymą informuoti, ar, gavus 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymą, buvo priimtas motyvuotas sprendimas pradėti (nepradėti) Administratoriaus veiklos patikrinimą, pvz., dėl nuo 2022 metų vasaros nepateikiamo atsakymo į Namo gyventojų prašymą su parašais, į elektroninius laiškus, dėl Namo patalpų savininkų sprendimo Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų klausimais priėmimo neorganizavimo ir kt., jeigu taip – pateikti sprendimo kopiją, jeigu ne – nurodyti motyvuotas priežastis, pažymėjo: „Sprendimas pradėti (nepradėti) Administratoriaus veiklos patikrinimą nebuvo priimtas“, ir nenurodė jokių sprendimo nepriėmimo priežasčių.

6.1.5. Savivaldybė, atsakydama į Seimo kontrolierės klausimą, kokių veiksmų gavusi 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymą galimai ėmėsi Savivaldybė, vykdydama geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų teikimo organizavimo ir koordinavimo funkciją, kad Namas būtų prijungtas prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų, jeigu nesiėmė – nurodyti motyvuotas priežastis, nurodė:

1) „Savivaldybė, gavusi 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymą, nagrinėjo esamą Savivaldybės infrastruktūrą, t. y., vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklus, jų galimybes – prie jų prijungti Namą. Nagrinėjimo metu paaiškėjo, kad trūksta vandens tiekimo tinklų dalies.

Administratorius UAB Švenčionių komunalinis centras (buvęs pavadinimas UAB Švenčionių švara) informavo, kad turi UAB Vilniaus vandenys išduotas 2022 m. Prisijungimo sąlygas, vėliau buvo gautos naujos prisijungimo sąlygos“ (2024 m. Prisijungimo sąlygos).

Pastebėtina, kad Savivaldybė Seimo kontrolierei nepateikė dokumentų, patvirtinančių, kad Administratorius ją 2022–2023 metais informavo apie 2022 m. Prisijungimo sąlygas, kokių veiksmų tuo laikotarpiu Savivaldybė ėmėsi dėl Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų organizavimo.

2) „Šiuo metu planuojamos lėšos sudaryti sąlygas Namo prijungimui prie vandens tiekimo tinklų, t. y., infrastruktūros trūkstamos dalies įrengimas.“

6.2. Dėl Ministerijos persiųsto 2024 m. birželio 13 d. Prašymo nagrinėjimo:

6.2.1. 2024 m. birželio 13 d. Prašymas Savivaldybėje buvo gautas (reg. 2024-07-16 d. Nr. (4.11 E) 1G-5726).

6.2.2. Savivaldybė nebuvo pateikusi atsakymo Pareiškėjai ir Ministerijai į 2024 m. birželio 13 d. Prašymą. Savivaldybė nepateikė paaiškinimo Seimo kontrolierei dėl jos prašymo – „jeigu atsakymas nebuvo pateiktas – nurodyti motyvuotas priežastis.“

6.2.3. Savivaldybė atsakė į 2024 m. birželio 13 d. Prašymą Ministerijai Savivaldybės 2025 m. sausio 23 d. raštu Nr. (4.11E) 1S-414 (toliau – 2025 m. sausio 23 d. Atsakymas), kuriame pažymėta, kad „Namo prijungimo prie vandentiekio tinklų išlaidos įtrauktos į Savivaldybės Vietinio ūkio skyriaus 2025–2027 m. infrastruktūros ir gyvenamosios aplinkos programos priemonę 02-02-02-01 (TP) Vandens tiekimo ir nuotekų šalinimo tinklų remontas, priežiūra ir plėtra“, taip pat kartu pateikė 2025 m. sausio 16 d. Atsakymo Pareiškėjai (pažymos 6.1.2 papunktis) kopiją.

6.3. Savivaldybė, gavusi Seimo kontrolierės rekomendaciją atlikti Administratoriaus veiklos priežiūrą ir kontrolę nustatyta tvarka ir Valdytojo veiklos patikrinimo akte įvertinti Administratoriaus veiklą (neveikimą) sprendžiant Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų problemą, organizuojant (neorganizuojant) Namo patalpų savininkų sprendimo dėl Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų priėmimą, informacijos teikimą (neteikimą) Pareiškėjai ir kitiems Namo patalpų savininkams, pažymėjo:

6.3.1. „Šiuo metu vykdomas Administratoriaus veiklos patikrinimas minėtais klausimais. Gautas Administratoriaus atsakymas. Administratoriaus pateikti paaiškinimai laikytini pagrįstais.“

Savivaldybė Seimo kontrolierei pateikė toliau nurodytus raštus:

Savivaldybės 2025 m. sausio 28 d. rašte Administratoriui Nr. (4.11) 1S-479 nurodyta: „Prašome paaiškinti: 1) kodėl nebuvo atsakyta į Savivaldybės persiųstą 2023 m. gruodžio 17 d. Pareiškėjos X el. prašymą dėl Namo prijungimo prie UAB Vilniaus vandenys vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų; 2) kodėl nebuvo organizuotas Namo patalpų savininkų susirinkimas sprendimui Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų klausimais priimti nuo 2022 metų vasaros.“

Administratoriaus 2025 m. sausio 28 d. rašte Savivaldybei Nr. (1.6) SD-17) pažymėta: „Atsakydami į 2025-01-28 raštą Nr. (4.11) 1S-479 informuojame:

1.  Kadangi 2022-05-12 buvo gautas Namo gyventojų prašymas „Dėl vandentiekio ir nuotekų įvedimo“ (pridedama), kurį pasirašė dauguma butų ir kitų patalpų savininkai (4 iš 6 butų) ir aiškiai išreiškė raštu savo pritarimą proceso iniciavimui (LRV 2022 m. gruodžio 29 d. nutarimo Nr. 1331 redakcija [Daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų administravimo nuostatai], II sk., 4.10 p.), todėl atskiro gyventojų susirinkimo minėtu klausimu nedarėme.

2.  Vykdant gyventojų prašymą, 2022-05-25 buvo pateiktas prašymas UAB „Vilniaus vandenys“, prisijungimo sąlygoms gauti (pridedama). Sulaukus atsakymo 2022-06-02, pastebėjome, kad 2022 m. Prisijungimo sąlygos neatitinka realios situacijos inžinieriniuose tinkluose ir galimai gyventojams nepagrįstai brangiai kainuotų. Kadangi daugiabučių namų administravimo nuostatai mus įpareigoja funkcijas ir pareigas atlikti apdairiai, sąžiningai ir tik patalpų savininkų interesais, todėl procesą sustabdėme kol nebus išaiškinta situacija. Bendradarbiaujant su Savivaldybės Vietinio ūkio specialistais, buvo tikslinami inžinieriniai planai ir ieškomos įvairios galimybės sumažinti prisijungimo kaštus ir 2024-12-23 buvo gautos naujos 2024 m. Prisijungimo sąlygos iš UAB „Vilniaus vandenys“, kurios mus tenkino.

Šiuo metu bendradarbiaujama su projektuotojais ir rangovais, daromos apklausos, gaunami pasiūlymai, kurie 2025-02-06 bus pristatyti gyventojams susirinkimo metu ir prašysime pritarimo projektavimo darbams apmokėti.

Apgailestaujame, kad vykdant mūsų įmonės reorganizavimo procesą ir susiduriant su kai kuriais darbo organizavimo iššūkiais, galimai neatsakėme į 2023 m. gruodžio 17 d. Pareiškėjos el. prašymą, bet garantuojame, kad proceso neapleidome ir jį įgyvendinsime, jei Namo butų ir kitų patalpų savininkai ir toliau pritars visiems sprendimams.“

6.3.2. Savivaldybė 2025 m. sausio 16 d. raštu Nr. (4.11) 1S-294 kreipėsi į Administratorių, prašydama „skubiai organizuoti Namo patalpų savininkų susirinkimą dėl vandentiekio ir buitinių nuotekų šalinimo vamzdynų įrengimo Name ir prijungimo prie esamų tinklų.“

Savivaldybės teigimu, ji gavo Administratoriaus 2025 m. sausio 17 d. atsakymą Nr. (1.6) SD-13, „kad šiuo metu vykdoma apklausa Namo bendro naudojimo vamzdynų projektavimo darbams, siekiant išsiaiškinti projektavimo paslaugos kainą. Namo patalpų savininkų susirinkimą planuojama skelbti 2025-01-24.“

Administratoriaus 2025 m. sausio 17 d. atsakyme nurodyta: „Atsakydami į 2025-01-16 raštą Nr. (4.11) 1S-294 informuojame, kad pagal patikslintas 2024 m. Prisijungimo sąlygas, šiuo metu vykdome apklausas Namo bendro naudojimo vamzdynų projektavimo darbams, siekiant išsiaiškinti projektavimo paslaugos kainą.

Kadangi Namo bendro naudojimo vamzdynų projektavimo ir įrengimo darbus apmoka daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkai ir tam, kad tinkamai juos informuoti, būsto savininkų susirinkimus darysime dviem etapais:

Gavę projektavimo kainų pasiūlymus prašysime Namo būsto savininkus pritarti ir įsipareigoti apmokėti projektavimo išlaidas.

Pagal parengtą vandentiekio ir nuotekų įrengimo projektą organizuosime susirinkimą rangos darbų ir kainų pritarimui, bei įsipareigojimui apmokėti kaštus.

Pranešimus apie Namo butų ir kitų patalpų savininkų susirinkimą planuojame skelbti 2025-01-24.“

6.4. UAB „Vilniaus vandenys“ išduotose prisijungimo sąlygose, be kita ko, nurodyta:

6.4.1. 2022 m. Prisijungimo sąlygos:

„I. REIKALAVIMAI GERIAMOJO VANDENS TIEKIMUI:

[…] Suprojektuoti ir pakloti skirstomąjį vandentiekio tinklą Adutiškio g., prisijungiant nuo esamų dl50 mm vandentiekio tinklų Laisvės a., kameros Nr. 7-A-13_201, (x=6U3135, y=637714), (atstumas ~ 0,04 km). Poreikiui esant, kamerą išplėsti. […]. Prisijungimo vietoje ar prie jos suprojektuoti šulinį su vienu vandens apskaitos prietaisu DN 15 mm pagal Techninės politikos reikalavimus. […] Suprojektuoti ir pakloti bendro naudojimo vandentiekio įvadą į pastatą, prisijungiant nuo projektuojamų vandentiekio tinklų. […].Vandens apskaitos mazgą suprojektuoti ir įrengti bendro naudojimo patalpoje […]. Poreikiui esant, suprojektuoti ir pastatyti slėgio pakėlimo stotelę […].“

„III. REIKALAVIMAI BUITINIŲ NUOTEKŲ ŠALINIMUI:

[…] Suprojektuoti ir pakloti nuotekų tinklą Adutiškio g., prisijungiant į esamus d150 mm nuotekų tinklus Laisvės a. ir Vilniaus g. sankirtoje, (atstumas ~ 0,04 km). […] Suprojektuoti ir pakloti bendro naudojimo nuotekų išvadą (us), prisijungiant į projektuojamą nuotekų tinklą. […] Poreikiui esant, suprojektuoti ir įrengti nuotekų siurblinę […].“

6.4.2. 2024 m. Prisijungimo sąlygos:

„I. REIKALAVIMAI GERIAMOJO VANDENS TIEKIMUI: […] Užsakovas privalo: I variantas: Suprojektuoti ir pakloti skirstomąjį vandentiekio tinklą, prisijungiant nuo esamų vandentiekio tinklų įvažiavime nuo Laisvės a. II variantas: Suprojektuoti ir pakloti skirstomąjį vandentiekio tinklą Adutiškio g., prisijungiant nuo esamų d150 mm vandentiekio tinklų Laisvės a., kameros Nr. 7-A-13_201, (x=6113135, y=637714), (atstumas ~ 0,04 km). Poreikiui esant, kamerą išplėsti. […].

III. REIKALAVIMAI BUITINIŲ NUOTEKŲ ŠALINIMUI:

I variantas: Panaudoti esamą privatų nuotekų išvadą. Atlikti esamo privataus nuotekų tinklo TV diagnostiką, nuo pastato sienos iki įvažiavime nuo Laisvės a. esančio šul. Nr. 156, (x=6113176, y=637707), (iki Bendrovės eksploatuojamų tinklų). […]. II variantas: Atsijungti nuo esamų privačių nuotekų tinklų (išvado). Nereikalingus tinklus išmontuoti, užtikrinti nepertraukiamą nuotekų šalinimą esamiems vartotojams. Suprojektuoti ir pakloti nuotekų išvadą (-us), prisijungiant į esamus privačius kiemo nuotekų tinklus. […]. III variantas: Atsijungti nuo esamų privačių nuotekų tinklų (išvado). Nereikalingus tinklus išmontuoti, užtikrinti nepertraukiamą nuotekų šalinimą esamiems vartotojams. Suprojektuoti ir pakloti nuotekų tinklą Adutiškio g., prisijungiant į esamus d150 mm nuotekų tinklus Laisvės a. ir Vilniaus g. sankirtoje, (atstumas ~ 0,04 km). […].Suprojektuoti ir pakloti nuotekų išvadą (-us), prisijungiant į projektuojamą nuotekų tinklą […].“

6.5. Savivaldybė, atsakydama į Seimo kontrolierės klausimą, kokių veiksmų ėmėsi ar ketina imtis, gavusi Seimo kontrolierės perduotą Skundą ir vykdydama vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų teikimo organizavimo ir koordinavimo funkciją, kad būtų sprendžiama Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų problema, pažymėjo:

„Namas gali būti jungiamas prie esamų nuotekų tvarkymo tinklų Adutiškio g. Šios infrastruktūros plėtra nereikalinga.

Namas šiuo metu negali būti jungiamas prie esamų vandens tiekimo tinklų, nes jie yra nutolę nuo Namo apie 40 metrų (2024 m. Prisijungimo sąlygos). Reikalinga šios infrastruktūros plėtra, kurią numatyta įrengti pagal rajono savivaldybės 2025–2027 m. infrastruktūros ir gyvenamosios aplinkos programos priemonę 02­02-02-01 (TP) „Vandens tiekimo ir nuotekų šalinimo tinklų remontas, priežiūra ir plėtra“.

Namo pasirengimas ir prijungimas prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų priklauso nuo Namo patalpų savininkų sprendimo.“

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. 7. Lietuvos Respublikos Konstitucijos:

5 straipsnis – „[…]. Valdžios įstaigos tarnauja žmonėms.“

 

  1. Lietuvos Respublikos įstatymai

8.1. Vietos savivaldos įstatymo (toliau – VSĮ):

4 straipsnis „Vietos savivaldos principai“ – „Pagrindiniai principai, kuriais grindžiama vietos savivalda, yra: […] 5) teisėtumo. Savivaldybės institucijų ir įstaigų veikla grindžiama Konstitucija, įstatymais ir kitais teisės aktais […].“

6 straipsnis „Savarankiškosios savivaldybių funkcijos“„Savarankiškosios (Konstitucijos ir įstatymų nustatytos (priskirtos)) savivaldybių funkcijos“: […] 30) […] geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo organizavimas; […]; 42) butų ir kitų patalpų savininkų bendrijų valdymo organų, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotų asmenų ir mero paskirtų bendrojo naudojimo objektų administratorių veiklos, susijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų jiems priskirtų funkcijų atlikimu, priežiūra ir kontrolė pagal Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintas pavyzdines taisykles […].“

34 straipsnio „Savivaldybės administracijos direktorius“ 1 dalis – „Savivaldybės administracijos direktorius vadovauja savivaldybės administracijai. Jis yra įstaigos vadovas. Savivaldybės administracijos direktorius tiesiogiai ir asmeniškai merui atsako už įstatymų, įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų, Vyriausybės, savivaldybės tarybos, mero sprendimų įgyvendinimą savivaldybės teritorijoje jo kompetencijai priskirtais klausimais. […].“

8.2. Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo (Įstatymas):

10 straipsnio „Savivaldybių institucijų kompetencija geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo reguliavimo srityje“ 2 dalis – „Savivaldybės vykdomoji institucija: […] 3) koordinuoja ir prižiūri geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo […] paslaugų teikimą savivaldybės teritorijoje […].“

13 straipsnio „Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo organizavimas1 dalis – „Geriamojo vandens […] tiekimą, nuotekų […] tvarkymą savivaldybės teritorijoje ir viešojo geriamojo vandens tiekimo regione organizuoja savivaldybių vykdomosios institucijos […].“

8.3. Civilinio kodekso (toliau – CK) 4.83 straipsnio „Butų ir kitų patalpų savininkų teisės ir pareigos naudojantis bendrąja daline nuosavybe“ 3 dalis – „[…] Butų ir kitų patalpų savininkų bendrijų valdymo organų, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotų asmenų ir šio kodekso 4.84 straipsnyje nustatyta tvarka paskirtų bendrojo naudojimo objektų administratorių veiklos, susijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų jiems priskirtų funkcijų vykdymu, priežiūrą ir kontrolę atlieka savivaldybės.“

8.4. Viešojo administravimo įstatymo (toliau – VAĮ):

3 straipsnis „Viešojo administravimo principai“ – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […]  4) įstatymo viršenybės. Šis principas reiškia, kad įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą viešojo administravimo subjektams turi būti nustatyti laikantis šio įstatymo nustatytų reikalavimų, o viešojo administravimo subjektų veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus. Administraciniai sprendimai, susiję su asmenų teisių ir pareigų įgyvendinimu, visais atvejais turi būti pagrįsti įstatymais; 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį. […].“

10 straipsnio „Administracinių sprendimų priėmimas“:

3 dalis – „Viešojo administravimo subjektai administracinius sprendimus gali priimti savo iniciatyva arba gavę asmenų prašymus ar skundus.“

4 dalis – „Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos […].“

5 dalis – „Administraciniame sprendime turi būti nurodyta: […] 5) administracinio sprendimo teisinis ir faktinis pagrindas ar kitos administraciniam sprendimui įtakos turėjusios aplinkybės; 6) administracinio sprendimo motyvai […].“

11 straipsnio „Prašymų ir skundų administraciniam sprendimui priimti pateikimas ir nagrinėjimas“:

1 dalis – „Asmenų prašymus ir skundus viešojo administravimo subjektai nagrinėja pagal Vyriausybės patvirtintas taisykles.“

3 dalis – „Prašymas ar skundas viešojo administravimo subjekto vadovo arba jo įgalioto pareigūno ar valstybės tarnautojo, kito įstatymų nustatytą specialų statusą turinčio fizinio asmens sprendimu gali būti nenagrinėjamas, jeigu: […] 3) paaiškėja, kad dėl to paties klausimo atsakymą yra pateikęs arba sprendimą yra priėmęs viešojo administravimo subjektas, į kurį kreiptasi, arba kitas kompetentingas viešojo administravimo subjektas ir asmuo nepateikia naujų duomenų, leidžiančių abejoti ankstesnio atsakymo pagrįstumu ar ginčyti viešojo administravimo subjekto priimtą sprendimą […].“

4 dalis – „Jeigu viešojo administravimo subjektas pagal kompetenciją negali spręsti prašyme ar skunde išdėstytų klausimų ar priimti administracinės procedūros sprendimo dėl prašyme ar skunde išdėstyto klausimo, jis jo nenagrinėja ir ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo ar skundo gavimo dienos persiunčia jį kompetentingam viešojo administravimo subjektui, ir apie tai praneša asmeniui. […].“

 

  1. Kiti teisės aktai

9.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 patvirtintų Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių (toliau – Prašymų nagrinėjimo taisyklės):

35 punktas – „Prašymus ar skundus institucijos nagrinėja ir į juos atsako pagal teisės aktais joms nustatytą kompetenciją.“

45 punktas – „Į prašymą institucija atsako atsižvelgdama į jo turinį […].“

9.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 603 patvirtintų Daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų administravimo nuostatų (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. gruodžio 29 d. nutarimo Nr. 1331 redakcija):

4 punktas – „Vykdydamas pagrindinį uždavinį, administratorius atlieka šias funkcijas: […] 4.3. Vadovaudamasis teisės aktais, reglamentuojančiais pastatų, jų inžinerinių sistemų, potencialiai pavojingų įrenginių naudojimą ir priežiūrą, žemės sklypų priežiūrą, organizuoja namo techninę priežiūrą, bendrosios dalinės nuosavybės teise ar kitais įstatymų nustatytais pagrindais patalpų savininkų naudojamo ir (ar) valdomo žemės sklypo (toliau – žemės sklypas) priežiūrą. […] 4.10. Vadovaudamasis Civilinio kodekso 4.85 straipsniu, šaukia patalpų savininkų susirinkimus arba organizuoja balsavimą raštu. […] 4.12. Nuostatų V skyriuje nustatyta tvarka skelbia informaciją apie savo veiklą.“

7 punktas – „Administratorius privalo: 7.1. Nuostatuose nurodytas funkcijas ir pareigas atlikti apdairiai, sąžiningai ir tik patalpų savininkų interesais; […]; 7.3. pateikti patalpų savininkams ar jų įgaliotiems asmenims, valstybės ir savivaldybės gyvenamųjų patalpų nuomininkams ar jų įgaliotiems asmenims paprašius: 7.3.1. Nuostatų 14.2.4, 14.2.6 papunkčiuose nurodytų dokumentų kopijas. Jei prašoma raštu – ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo rašytinio prašymo gavimo; 7.3.2. paaiškinimus žodžiu, raštu ir (ar) elektroniniu laišku apie Nuostatų IV skyriuje nurodytus jiems apskaičiuotus mėnesinius mokėjimus, įmokas, atliktus namo bendrojo naudojimo objektų atnaujinimo, kitus darbus, suteiktas paslaugas, pirktas prekes, leisti susipažinti su šių darbų, paslaugų, prekių pirkimo sutartimis, sąmatomis, darbų priėmimo aktais; jeigu kreipiamasi raštu ar elektroniniu laišku, – atsakyti raštu ar elektroniniu laišku ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo prašymo gavimo. […].“

9.3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2014 m. liepos 24 d. įsakymo Nr. D1-612 „Dėl Butų ir kitų patalpų savininkų bendrijų valdymo organų, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotų asmenų ir savivaldybės vykdomosios institucijos paskirtų bendrojo naudojimo objektų administratorių veiklos, susijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų jiems priskirtų funkcijų vykdymu, priežiūros ir kontrolės pavyzdinių taisyklių patvirtinimo“:

1 punktas – „Tvirtinu Butų ir kitų patalpų savininkų bendrijų valdymo organų, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotų asmenų ir savivaldybės vykdomosios institucijos paskirtų bendrojo naudojimo objektų administratorių veiklos, susijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų jiems priskirtų funkcijų vykdymu, priežiūros ir kontrolės pavyzdines taisykles (pridedama).“

2 punktas – „Rekomenduoju savivaldybių taryboms patvirtinti Butų ir kitų patalpų savininkų bendrijų valdymo organų, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotų asmenų ir savivaldybės vykdomosios institucijos paskirtų bendrojo naudojimo objektų administratorių veiklos, susijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų jiems priskirtų funkcijų vykdymu, priežiūros ir kontrolės taisykles.“

9.4. Švenčionių rajono savivaldybės tarybos 2020 m. gegužės 28 d. sprendimu Nr. T-83 patvirtintų Švenčionių rajono savivaldybės butų ir kitų patalpų savininkų bendrijų valdymo organų, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotų asmenų ir savivaldybės administracijos paskirtų bendrojo naudojimo objektų administratorių veiklos, susijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų jiems priskirtų funkcijų vykdymu, priežiūros ir kontrolės taisyklių (Taisyklės):

1 punktas – „Taisyklės nustato Švenčionių rajono savivaldybės (toliau – savivaldybė) administracijos pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (toliau – Civilinis kodeksas) 4.83 straipsnio 3 dalį vykdomos daugiabučių namų butų ir kitų patalpų, esančių Švenčionių rajono savivaldybės teritorijoje, savininkų (toliau – patalpų savininkai) bendrijų valdymo organų, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotų asmenų, Civilinio kodekso 4.84 straipsnyje nustatyta tvarka paskirtų administratorių (toliau – valdytojai), veiklos, susijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų jiems priskirtų funkcijų vykdymu, priežiūros ir kontrolės tvarką.“

13 punktas – „Planinis patikrinimas užbaigiamas Daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų valdytojo veiklos patikrinimo akto (toliau – aktas) surašymu, kurio pavyzdinė forma pateikta taisyklių priede. Akte nurodomi valdytojo pateikti dokumentai, trūkumai, kuriuos valdytojas nedelsdamas pašalino, aprašoma valdytojo veikla, jos įvertinimas, rekomendacijos, informuojama apie pradėtą administracinio nusižengimo teiseną dėl patikrinimo metu nustatytų valdytojo veiklą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų. […].“

15 punktas – „Neplaninio valdytojo veiklos patikrinimo (toliau – neplaninis patikrinimas) tikslas – įvertinti faktus ar aplinkybes, dėl kurių buvo inicijuotas neplaninis patikrinimas, ir užkirsti kelią naujiems teisės aktų nuostatų pažeidimams atsirasti.“

16 punktas – „Neplaninis patikrinimas gali būti atliekamas savivaldybės administracijai gavus patalpų savininko skundą ar kilus pagrįstiems įtarimams dėl valdytojo veiksmų ar neveikimo, kurie gali prieštarauti teisės aktų, reguliuojančių jo veiklą, nuostatoms, taip pat siekiant patikrinti, ar buvo pašalinti ankstesnio valdytojo veiklos patikrinimo metu nustatyti trūkumai. Neplaninis patikrinimas pradedamas savivaldybės administracijos direktoriaus motyvuotu sprendimu.“

17 punktas – „Savivaldybės administracija, gavusi patalpų savininko skundą, jį įvertina ir per 20 darbo dienų nuo jo gavimo priima sprendimą pradėti ar nepradėti neplaninį patikrinimą ir apie priimtą sprendimą raštu informuoja skundą pateikusį asmenį. […].“

18 punktas – „Savivaldybės administracija, vertindama skundą, turi teisę raštu kreiptis į valdytoją dėl informacijos ir duomenų, juos pagrindžiančių dokumentų ir paaiškinimų pateikimo. Terminas informacijai, duomenims ir juos pagrindžiantiems dokumentams ir paaiškinimams pateikti negali būti trumpesnis kaip 5 darbo dienos ir ilgesnis kaip 10 darbo dienų nuo tokio prašymo valdytojui įteikimo dienos.“

19 punktas – „Savivaldybės administracijos direktorius gali priimti įsakymą nepradėti neplaninio patikrinimo, jei pagal skunde nurodytas aplinkybes ir turimą informaciją ir duomenis yra aišku, kad galimas teisės aktų reikalavimų nesilaikymas ir (arba) netinkamas pareigų vykdymas yra mažareikšmis, t. y. remiantis teisingumo ir protingumo principais pažeidimas vertintinas kaip formalus ir (ar) nereikšmingas, nėra kartotinis ir neturėjo reikšmingos įtakos patalpų savininkų teisėms ir teisėtiems interesams. Neplaninis patikrinimas nepradedamas, jeigu skunde nurodytos aplinkybės nėra susijusios su bendrojo naudojimo objektų valdytojo veiklos priežiūra ir kontrole.“

20 punktas – „Skundas nenagrinėjamas, jeigu savivaldybės administracija jau yra pateikusi atsakymą arba priėmusi sprendimą tuo pačiu klausimu ir skundą pateikęs asmuo nepateikia naujų faktinių duomenų, leidžiančių abejoti ankstesnio atsakymo pagrįstumu ar ginčyti viešojo administravimo subjekto priimtą sprendimą.“

25 punktas – „Atlikus neplaninį patikrinimą taikomi taisyklių 13 ir 14 punktai.“

 

Tyrimui reikšminga teismų praktika

 

  1. Konstitucinio Teismo praktika:

2005 m. liepos 8 d. nutarimas – „[…] konstitucinė nuostata, jog savivaldybės pagal Konstitucijos ir įstatymų apibrėžtą kompetenciją veikia laisvai ir savarankiškai, reiškia ir tai, kad jeigu Konstitucijoje ar įstatymuose tam tikros funkcijos yra priskirtos savivaldybėms, tai savivaldybės jas ir vykdo […] ta apimtimi, kuria šios yra joms priskirtos. Tačiau nė viena iš šių funkcijų nereiškia absoliutaus savivaldybių savarankiškumo atitinkamoje srityje; jos visos yra reglamentuojamos įstatymais.“

2012 m. spalio 26 d., 2012 m. lapkričio 10 d. išvados „konstitucinis atsakingo valdymo principas […] suponuoja tai, kad visos valstybės institucijos ir pareigūnai turi vykdyti savo funkcijas vadovaudamiesi Konstitucija, teise, veikdami Tautos ir Lietuvos valstybės interesais ir tinkamai įgyvendinti jiems Konstitucijos ir įstatymų suteiktus įgaliojimus“.

2000 m. gruodžio 21 d., 2016 m. birželio 7 d. nutarimai – „Daugiabučių namų tinkamas eksploatavimas bei jų išsaugojimas yra ne tik privatus savininkų, bet ir viešasis interesas […]“.

 

  1. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo (toliau – LVAT) praktika:

2007 m. lapkričio 5 d. nutartis administracinėje byloje Nr.A5-990/2007 – „Viešojo administravimo subjektų veiksmai turi būti aiškūs, nedviprasmiški. Priešingu atveju viešojo administravimo paslaugų vartotojui gali kilti neaiškumų, kaip ir kokiu būdu jis (paslaugų vartotojas) turi elgtis, siekdamas gauti kokybišką viešąją paslaugą.“

2013 m. kovo 5 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A556-439/2013 – „Priimant sprendimą dėl konkretaus prašymo (ar kitokio pobūdžio kreipimosi, nepriklausomai nuo tokio dokumento formos) turi būti veikiama paisant pagrindiniame šalies įstatyme – Konstitucijoje įtvirtinto, atkartojamo ir VAĮ, principo, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms.“

2013 m. birželio 13 d. sprendimas administracinėje byloje Nr. A502-940/2013 – „[…]. VAĮ […] nuostatos įpareigoja viešojo administravimo subjektus priimtame administraciniame sprendime nurodyti pagrindinius faktus, argumentus ir įrodymus, pateikti teisinį pagrindą, motyvų išdėstymas turi būti adekvatus, aiškus ir pakankamas. Be to, ši teisės norma siejama su teisėtumo principu, pagal kurį reikalaujama, kad viešojo administravimo subjektai savo veikla nepažeistų teisės aktų reikalavimų, kad jų sprendimai būtų pagrįsti, o sprendimų turinys atitiktų teisės normų reikalavimus […].“

2014 m. gegužės 28 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A261-610/2014 – „[…] viešojo administravimo subjektas, bet kokiu būdu gavęs informaciją apie galbūt padarytus pažeidimus, pagal savo kompetenciją turi patikrinti tokią informaciją, ją įvertinti ir reaguoti į ją nuostatų bei kitų teisės aktų nustatytu būdu. […].“

2015 m. gruodžio 21 d. nutartis administracinėje byloje Nr. I-7-552/2015: „[…] pirmiausia paminėtina, kad Konstitucijoje yra įtvirtintas atsakingo valdymo principas (Konstitucinio Teismo 2004-07-01 nutarimas). […] Tinkamas, atsakingas valdymas, kaip yra aišku iš LVAT praktikos, neatsiejamas ir nuo gero administravimo reikalavimų. Kiekviena viešojo administravimo institucija yra saistoma tiek bendrųjų teisės principų (teisinės valstybės, valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, teisės viršenybės, draudimo diskriminuoti, asmenų lygybės prieš įstatymą, proporcingumo ir kt.), tiek gero administravimo, atsakingo valdymo principų (teisėtumo, objektyvumo, nepiktnaudžiavimo valdžia, skaidrumo ir kt.) (LVAT 2012-03-01 nutartis administracinėje byloje Nr. A502-1605/2012, 2015-10-07 sprendimas administracinėje byloje Nr. A-1095-492/2015).“

2018 m. gruodžio 58 d. nutartis administracinėje byloje Nr. eA-1240-556/2018 – „Gero viešojo administravimo principas įpareigoja viešojo administravimo subjektą, priimant sprendimą, jame nurodyti faktinių aplinkybių bei teisės normų, kurių pagrindu priimtas sprendimas, visumą (žr., pvz., Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2013-05-14 sprendimą administracinėje byloje Nr. A444-878/2013). […]. Pažymėtina, kad pareiga vykdant viešojo administravimo veiklą laikytis teisėtumo principo apima tiek reikalavimą priimti administracinį sprendimą, kuris atitiktų tam teisiniam santykiui taikytiną konkrečią teisės normą (turinio požiūriu sprendimas turi būti pagrįstas tinkamu teisiniu pagrindu), tiek reikalavimą priimtame sprendime expressis verbis (aiškiais žodžiais; tiesiogiai) nurodyti teisinį pagrindą atitinkančią konkrečią teisės normą (žr., pvz., Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2013-08-20 nutartį administracinėje byloje Nr. A146-834/2013).“

2021 m. birželio 2 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A-1380-815/2021 – „pažymėtina, jog VAĮ viešojo administravimo subjektams exressis verbis (aiškiais žodžiais) nustatyta imperatyvi pareiga atsakyti į bet kurį asmens kreipimąsi (t. y. tiek skundą, tiek prašymą): asmens kreipimosi nagrinėjimo iš esmės atveju, per 20 darbo dienų […] nuo prašymo ar skundo gavimo viešojo administravimo subjekte dienos. Šios VAĮ nuostatos įtvirtina gero administravimo (atsakingo valdymo) principą, užtikrinantį asmenų, atliekančių atitinkamus veiksmus ir siekiančių tam tikrų veiksmų įgyvendinimo, lūkestį, kad įgaliotos valdžios institucijos veiks įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka, kad tinkamai bus vykdomos teisės aktuose numatytos procedūros (žr., pvz., LVAT 2015 m. vasario 27 d. nutartį administracinėje byloje Nr. eA-616-858/2015; kt.).“

2024 m. birželio 5 d. nutartis administracinėje byloje Nr. eAS-331-789/2024 – „Viešojo administravimo subjekto vilkinimu atlikti veiksmus yra suprantamas toks šio asmens neveikimas, kai viešojo administravimo subjektas nepriima sprendimo (teigiamo arba neigiamo) prašomu išspręsti klausimu per įstatymo nustatytą terminą (žr., pvz., LVAT 2012 m. sausio 13 d. nutartį administracinėje byloje Nr. AS602-84/2012). […]. VAĮ 10 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad viešojo administravimo subjektas turi priimti administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo arba skundo gavimo dienos. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinis sprendimas negali būti priimtas, viešojo administravimo subjektas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys. […]. LVAT praktikoje laikomasi pozicijos, kad, viešojo administravimo subjektui praleidus įstatyme ar kitame teisės akte nustatytą administracinio sprendimo priėmimo terminą, galima konstatuoti viešojo administravimo subjekto neveikimą ir tai suteikia teisę asmeniui ginti savo teises kreipiantis su skundu dėl neveikimo (žr., pvz., LVAT 2012 m. balandžio 2 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A602-1176/2012; 2012 m. gruodžio 5 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A525-2907/2012).“

2024 m. lapkričio 20 d. nutartis administracinėje byloje Nr. eA-709-968/2024 – „[…] privalo būti laikomasi gero administravimo principo, kuriuo įgyvendinama Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta nuostata, jog visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, reikalavimų, ir vadovaujamasi VAĮ 3 straipsnyje įtvirtintais viešojo administravimo principais. […]. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime, aiškindamas konstitucinę nuostatą „valdžios įstaigos tarnauja žmonėms“, be kita ko, yra konstatavęs, kad: pagal Konstituciją valstybės tarnybos sistemos, valdžios įstaigų darbas turi būti organizuotas taip, kad į valdžios įstaigas, valstybės tarnautojus kreipęsi žmonės nepatirtų savivalės, piktnaudžiavimo, biurokratizmo, kad jų reikalai būtų nagrinėjami ir sprendžiami nevilkinant; valstybės tarnybos prieinamumo žmonėms reikalavimas sietinas ir su valstybės tarnybos, kaip sistemos, darna (taigi ir su būtinumu užtikrinti valstybės tarnybos sistemos vieningumą) […].“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Apibendrinus Skunde Seimo kontrolierei nurodytas aplinkybes konstatuotina, kad Pareiškėja skundžiasi Savivaldybės pareigūnų neveikimu sprendžiant Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų problemą (pažymos 2 ir 3 punktai).

 

  1. Apibendrinus šiam tyrimui aktualų teisinį reglamentavimą ir teismų praktiką, konstatuotina, jog tai, kad savivaldybės pagal Konstitucijos ir įstatymų apibrėžtą kompetenciją veikia laisvai ir savarankiškai, reiškia, kad, jeigu Konstitucijoje ar įstatymuose tam tikros funkcijos yra priskirtos savivaldybėms, tai savivaldybės jas ir vykdo ta apimtimi, kuria šios yra joms priskirtos, tačiau nė viena iš šių funkcijų nereiškia absoliutaus savivaldybių savarankiškumo atitinkamoje srityje; jos visos yra reglamentuojamos įstatymais. Savivaldybė, kaip viešojo administravimo institucija, yra saistoma tiek bendrųjų teisės principų (teisinės valstybės, valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, teisės viršenybės ir kt.), tiek gero administravimo, atsakingo valdymo principų (teisėtumo, objektyvumo, nepiktnaudžiavimo valdžia, skaidrumo ir kt.) (pažymos 7, 10 ir 11 punktai).

Savivaldybė, vadovaudamasi VSĮ (pažymos 8.1 papunktis), CK (pažymos 8.3 papunktis), Įstatymu (pažymos 8.2 papunktis) ir atsižvelgdama į teismų praktiką (10 ir 11 punktai), turi vykdyti geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų organizavimo, koordinavimo, priežiūros savivaldybės teritorijoje bei butų ir kitų patalpų savininkų bendrijų valdymo organų, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotų asmenų ir mero paskirtų bendrojo naudojimo objektų administratorių veiklos, susijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų jiems priskirtų funkcijų atlikimu, priežiūros ir kontrolės pagal Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintas pavyzdines taisykles, funkcijas. Atlikdama šią veiklą Savivaldybė privalo vykdyti pagrindinių vietos savivaldos principų (teisėtumo ir kt.) reikalavimus, t. y. Savivaldybės veikla ir visais jos veiklos klausimais priimti sprendimai turi atitikti įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimus.

Pažymėtina, kad daugiabučių namų tinkamas eksploatavimas bei jų išsaugojimas yra ne tik privatus savininkų, bet ir viešasis interesas (pažymos 10 punktas). Savivaldybės pirmiau nurodytų funkcijų vykdymo atitiktis teisės aktų reikalavimams yra svarbi šiam viešajam interesui užtikrinti.

Vadovaujantis Nuostatais (pažymos 9.2 papunktis), Administratorius turi šaukti patalpų savininkų susirinkimus arba organizuoti balsavimą raštu, nustatyta tvarka teikti informaciją Namo patalpų savininkams ir kt. Administratorius privalo funkcijas ir pareigas atlikti apdairiai, sąžiningai ir tik patalpų savininkų interesais.

Švenčionių rajono savivaldybės taryba, atsižvelgusi į aplinkos ministro rekomendaciją (pažymos 9.3 papunktis), patvirtino Taisykles, kuriose nustatė Savivaldybės vykdomos jos paskirtų administratorių veiklos, susijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų jiems priskirtų funkcijų vykdymu, priežiūros ir kontrolės tvarką (pažymos 9.4 papunktis). Savivaldybė, vadovaudamasi šiomis Taisyklėmis, daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų valdytojų (šiuo atveju – Administratoriaus) veiklos priežiūrą ir kontrolę vykdo atlikdama planinius ir neplaninius jų veiklos patikrinimus.

Taisyklių 17 punkte nustatyta, kad įvertinus gauto skundo turinį, turi būti priimtas Savivaldybės sprendimas pradėti neplaninį valdytojo veiklos patikrinimą ar jo nepradėti (apie priimtą sprendimą raštu turi būti informuojamas skundą pateikęs asmuo). Vadovaujantis Taisyklių 15 punktu, neplaninio valdytojo veiklos patikrinimo tikslas – įvertinti faktus ar aplinkybes, dėl kurių buvo inicijuotas neplaninis patikrinimas, ir užkirsti kelią naujiems teisės aktų nuostatų pažeidimams atsirasti. Taisyklių 18 punkte nustatyta, kad Savivaldybė vertindama skundą turi teisę raštu kreiptis į valdytoją dėl informacijos ir duomenų, juos pagrindžiančių dokumentų ir paaiškinimų pateikimo (taip pat nustatyti minimalus ir maksimalus terminai tokiai informacijai pateikti, taigi, Taisyklių reikalavimų laikymasis aktualus ne tik patalpų savininkui, pateikusiam prašymą, skundą, bet ir tikrinamam ūkio subjektui).

Taisyklių 16 punkte yra nustatyti trys savarankiški pagrindai pradėti valdytojo veiklos neplaninį patikrinimą, kurio tikslas – įvertinti faktus ar aplinkybes, dėl kurių buvo inicijuotas neplaninis patikrinimas, ir užkirsti kelią naujiems teisės aktų nuostatų pažeidimams atsirasti, t. y. 1) gavus patalpų savininko skundą; 2) kilus pagrįstiems įtarimams dėl valdytojo veiksmų ar neveikimo, kurie gali prieštarauti teisės aktų, reguliuojančių jo veiklą, nuostatoms, 3) siekiant patikrinti, ar buvo pašalinti ankstesnio valdytojo veiklos patikrinimo metu nustatyti trūkumai.

Be to, Taisyklių 19 punkte nustatyti tik du teisiniai pagrindai nepradėti valdytojo veiklos neplaninio patikrinimo, t. y. 1) jei pagal skunde nurodytas aplinkybes ir turimą informaciją ir duomenis yra aišku, kad galimas teisės aktų reikalavimų nesilaikymas ir (arba) netinkamas pareigų vykdymas yra mažareikšmis; 2) jeigu skunde nurodytos aplinkybės nėra susijusios su bendrojo naudojimo objektų valdytojo veiklos priežiūra ir kontrole.

Vadovaujantis Taisyklių 20 punktu skundas nenagrinėjamas, jeigu Savivaldybė jau yra pateikusi atsakymą arba priėmusi sprendimą tuo pačiu klausimu ir skundą pateikęs asmuo nepateikia naujų faktinių duomenų, leidžiančių abejoti ankstesnio atsakymo pagrįstumu ar ginčyti Savivaldybės priimtą sprendimą.

Pažymėtina, kad Savivaldybė, gavusi patalpų savininko skundą dėl valdytojo veiksmų (neveikimo), galimai prieštaraujančių teisės aktų nuostatoms, paprastai turi pradėti neplaninį valdytojo veiklos patikrinimą, jeigu nėra aplinkybių, nurodytų Taisyklių 19 punkte. Patikrinimo pagal asmens skundo turinį metu turi būti tikrinamas visų valdytojo funkcijų, susijusių su skunde nurodytomis aplinkybėmis, vykdymas.

Vadovaujantis Taisyklių 13 ir 25 punktais valdytojo veiklos neplaninio patikrinimo rezultatai turi būti įforminti Daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų valdytojo veiklos patikrinimo akte. Taisyklėse nustatyta, kad būtent šiame akte nurodomi valdytojo veiklos patikrinimui pateikti dokumentai, aprašoma patikrinta valdytojo veikla, įvertinama, ar ji atitinka teisės aktų reikalavimus, pateikiamos Savivaldybės rekomendacijos valdytojui ir kt.

Vadovaujantis VAĮ (pažymos 8.4 papunktis) ir teismų praktika (pažymos 11 papunktis) Savivaldybės administraciniame sprendime, be kita ko, turi būti nurodytas administracinio sprendimo teisinis ir faktinis pagrindas ar kitos administraciniam sprendimui įtakos turėjusios aplinkybės, administracinio sprendimo motyvai. Sprendimo motyvų išdėstymas turi būti adekvatus, aiškus ir pakankamas, nes Savivaldybės veiksmai turi būti aiškūs, nedviprasmiški.

Pastebėtina, kad visais atvejais priimant sprendimą dėl konkretaus prašymo, skundo turi būti veikiama paisant pagrindiniame šalies įstatyme – Konstitucijoje įtvirtinto, atkartojamo ir VAĮ, principo, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms (pažymos 7 ir 11 punktai).

Vadovaujantis VAĮ, Prašymų nagrinėjimo taisyklėmis (pažymos 9.1 papunktis) viešojo administravimo subjektai, gavę asmenų prašymus ar skundus, turi juos išnagrinėti pagal savo kompetenciją ir prašymų, skundų turinį, priimti administracinius sprendimus, vadovautis išsamumo principu, kuris reikalauja, kad į asmenų prašymus turi būti atsakyta aiškiai ir argumentuotai, nurodant visas prašymų nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis buvo remtasi vertinant prašymų, skundų turinį. Savivaldybė, bet kokiu būdu gavusi informaciją apie galbūt padarytus pažeidimus, pagal savo kompetenciją turi patikrinti tokią informaciją, ją įvertinti ir reaguoti į ją teisės aktų nustatytu būdu (šiuo atveju – pagal VSĮ, Įstatymą ir Taisykles).

VAĮ 11 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kokiais atvejais prašymas, skundas gali būti nenagrinėjamas, pvz., jeigu paaiškėja, kad dėl to paties klausimo atsakymą yra pateikęs arba sprendimą yra priėmęs viešojo administravimo subjektas, į kurį kreiptasi, arba kitas kompetentingas viešojo administravimo subjektas ir asmuo nepateikia naujų duomenų, leidžiančių abejoti ankstesnio atsakymo pagrįstumu ar ginčyti viešojo administravimo subjekto priimtą sprendimą.

VAĮ 11 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad viešojo administravimo subjektas gali persiųsti nagrinėti prašymą kitam viešojo administravimo subjektui, jeigu jis pats nėra kompetentingas spręsti nurodytų klausimų. Tokiu atveju apie tai raštu informuojamas prašymą pateikęs asmuo.

VAĮ viešojo administravimo subjektams nustatyta imperatyvi pareiga atsakyti į bet kurį asmens kreipimąsi (t. y. tiek skundą, tiek prašymą), asmens kreipimosi nagrinėjimo iš esmės atveju, per 20 darbo dienų nuo prašymo ar skundo gavimo viešojo administravimo subjekte dienos. Pažymėtina, kad šios VAĮ nuostatos įtvirtina gero administravimo (atsakingo valdymo) principą, užtikrinantį asmenų, atliekančių atitinkamus veiksmus ir siekiančių tam tikrų veiksmų įgyvendinimo, lūkestį, kad įgaliotos valdžios institucijos veiks įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka, kad tinkamai bus vykdomos teisės aktuose numatytos procedūros (pažymos 11 punktas).

Savivaldybės vilkinimu atlikti veiksmus yra suprantamas ir toks neveikimas, kai Savivaldybė nepriima sprendimo (teigiamo arba neigiamo) prašomu išspręsti klausimu per VAĮ nustatytą terminą. LVAT praktikoje laikomasi pozicijos, kad, viešojo administravimo subjektui praleidus įstatyme ar kitame teisės akte nustatytą administracinio sprendimo priėmimo terminą, galima konstatuoti viešojo administravimo subjekto neveikimą.

Pažymėtina, kad laikantis gero administravimo principo, kuriuo įgyvendinama Konstitucijoje įtvirtinta nuostata, jog visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, reikalavimų, ir vadovaujantis VAĮ  įtvirtintais viešojo administravimo principais, Savivaldybės darbas turi būti organizuotas taip, kad į ją kreipęsi žmonės nepatirtų piktnaudžiavimo, biurokratizmo, kad jų reikalai būtų nagrinėjami ir sprendžiami nevilkinant (pažymos 11 punktas).

 

  1. Taigi, Savivaldybė, gavusi Pareiškėjos prašymus (2023 m. gruodžio 17 d. Prašymą ir 2024 m. birželio 13 d. Prašymą), susijusius su Administratoriaus neveikimu Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų klausimais, turėjo juos išnagrinėti vadovaudamasi VAĮ, Įstatymu, Prašymų nagrinėjimo taisyklėmis ir Taisyklėmis, vykdydama vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo organizavimo, koordinavimo, priežiūros bei Administratoriaus veiklos priežiūros ir kontrolės funkcijas, patikrindama visas su prašymais susijusias Administratoriaus veiklos aplinkybes jam vykdant įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytas funkcijas, įvertinti nustatytas Administratoriaus veiklos (neveikimo) aplinkybes ir reaguoti į tai teisės aktuose nustatytu būdu (šiuo atveju – Taisyklėse nustatytu būdu, valdytojo veiklos patikrinimo akte įforminant Administratoriaus veiklos patikrinimo rezultatus), per 20 darbo dienų nuo šių prašymų gavimo priimdama atitinkamus motyvuotus administracinius sprendimus, išsamiai informuodama apie tai Pareiškėją.

 

  1. Apibendrinus šio tyrimo metu nustatytas aplinkybes, konstatuotina, kad Savivaldybės pareigūnų veikla nuo 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymo gavimo iki pirmojo Seimo kontrolierės kreipimosi į Savivaldybę dėl šio tyrimo (2024 m. gruodžio 3 d.; pažymos 5 punktas) neatitiko įstatymų ir kitų teisės aktų, gero administravimo, konstitucinės nuostatos, jog valdžios institucijos tarnauja žmonėms, reikalavimų:

15.1. Dėl Savivaldybės administracijos direktorei adresuoto 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymo:

15.1.1. Savivaldybės administracijos direktorė nesilaikė VAĮ, Prašymų nagrinėjimo taisyklių reikalavimų, ne tik, kad nepateikė atsakymo Pareiškėjai per VAĮ nustatytą terminą, bet išvis nenagrinėjo 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymo teisės aktuose nustatyta tvarka, nors nebuvo priėmusi motyvuoto administracinio sprendimo jo nenagrinėti (pvz., vadovaudamasi VAĮ 11 straipsnio 3 dalimi), būdama kompetentinga nagrinėti prašymą, nesilaikydama VAĮ 11 straipsnio 4 dalies reikalavimų, nepagrįstai prašymą persiuntė nagrinėti ūkio subjektui – Administratoriui, nepranešė apie tai Pareiškėjai (pažymos 6.1.3 papunktis).

15.1.2. Savivaldybės administracijos direktorė nesilaikė VSĮ, Taisyklių reikalavimų ir nustatyta tvarka nevykdė Administratoriaus veiklos priežiūros ir kontrolės funkcijos, nenagrinėjo 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymo Administratoriaus veiklos kontrolės ir priežiūros klausimais nustatyta tvarka, nors nebuvo priėmusi motyvuoto administracinio sprendimo jo nenagrinėti Taisyklių 20 punkte nustatyta tvarka, nepatikrino šiame prašyme nurodytų Administratoriaus veiklos (neveikimo) Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų klausimais aplinkybių, šio tyrimo metu nepaaiškino, kodėl pagal 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymą nepradėjo Administratoriaus veiklos neplaninio patikrinimo, nors pagal prašymo turinį buvo galima įžvelgti galimus Administratoriaus veiklos pažeidimus (pvz., neteikiama informacija Namo patalpų savininkams, nustatyta tvarka neorganizuojamas Namo patalpų savininkų sprendimo priėmimas dėl Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tinklų darbų organizavimo). Be to, abejones dėl Administratoriaus veiklos atitikties teisės aktų reikalavimams kelia ir šio tyrimo metu Savivaldybės pateikta informacija apie Administratoriaus veiklą 2022 m., neorganizuojant Namo patalpų savininkų sprendimo priėmimo teisės aktuose nustatyta tvarka, t. y. susirinkime arba nustatyta tvarka organizuojant balsavimą raštu (pažymos 2.1 ir 6.3.1 papunkčiai).

15.1.3. Savivaldybės administracijos direktorė, gavusi 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymą, galimai nevykdė vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo organizavimo, koordinavimo, priežiūros funkcijos, nes prašymo nenagrinėjo teisės aktuose nustatyta tvarka, nepateikė dokumentų, patvirtinančių šio tyrimo metu pateiktus paaiškinimus dėl šios funkcijos vykdymo (pažymos 6.1.5 papunktis).

15.2. Dėl Ministerijos persiųsto 2024 m. birželio 13 d. Prašymo:

15.2.1. Savivaldybė nesilaikė VAĮ, Prašymų nagrinėjimo taisyklių reikalavimų, ne tik, kad nepateikė atsakymo Pareiškėjai (ir Ministerijai) per VAĮ nustatytą terminą, bet išvis nenagrinėjo prašymo teisės aktuose nustatyta tvarka, nors nebuvo priėmusi motyvuoto administracinio sprendimo jo nenagrinėti (pvz., vadovaudamasi VAĮ 11 straipsnio 3 dalimi), šio tyrimo metu Savivaldybė nenurodė atsakymo Pareiškėjai nepateikimo priežasčių (pažymos 6.2.1 ir 6.2.2 papunkčiai).

15.2.2. Savivaldybė nesilaikė VSĮ, Taisyklių reikalavimų ir nustatyta tvarka nevykdė Administratoriaus veiklos priežiūros ir kontrolės funkcijos, nenagrinėjo 2024 m. birželio 13 d. Prašymo Administratoriaus veiklos kontrolės ir priežiūros klausimais nustatyta tvarka, nors nebuvo priėmusi motyvuoto administracinio sprendimo jo nenagrinėti Taisyklių 20 punkte nustatyta tvarka, netikrino šiame prašyme nurodytų Administratoriaus veiklos (neveikimo) Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų klausimais aplinkybių (pažymos 6.2 papunktis).

15.2.3. Savivaldybė, gavusi 2024 m. birželio 13 d. Prašymą, galimai nevykdė vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo organizavimo, koordinavimo, priežiūros funkcijos, nes prašymo nenagrinėjo teisės aktuose nustatyta tvarka ir terminais, nepateikė dokumentų, patvirtinančių, kad po 2024 m. birželio 13 d. Prašymo gavimo iki Seimo kontrolierės kreipimosi į Savivaldybę būtų vykdžiusi šią funkciją (pažymos 6.2 papunktis).

Šio tyrimo kontekste pažymėtina, jog ilgą laiką veiksmingai nesprendžiant Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų problemos, buvo sudarytos prielaidos suvaržyti Namo gyventojų teisę į kokybišką gyvenimą ir sveiką aplinką, neužtikrinta teisė į tinkamą geriamo vandens prieinamumą, apsunkintas naudojimasis kasdienėmis reikmėmis.

 

  1. Savivaldybė šio tyrimo metu, t. y. po Seimo kontrolierės 2024 m. gruodžio 3 d. ir kartotinio 2025 m. sausio 15 d. kreipimosi į Savivaldybę (pažymos 5 punktas), ėmėsi 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymo ir 2024 m. birželio 13 d. Prašymo nagrinėjimo, Administratoriaus veiklos priežiūros ir kontrolės bei vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo organizavimo, koordinavimo, priežiūros funkcijų vykdymo priemonių:

16.1. Po 13 mėnesių Savivaldybė vis dėlto pateikė Pareiškėjai 2025 m. sausio 16 d. Atsakymą į 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymą bei po 6 mėnesių – į 2024 m. birželio 13 d. Prašymą (Savivaldybėje gautas 2024 m. liepos 16 d.; pažymos 6.2.1 papunktis). Pastebėtina, kad šiame atsakyme nenurodyta, kada Administratorius kartotinai kreipėsi į UAB „Vilniaus vandenys“, bet 2024 m. Prisijungimo sąlygos išduotos tik šio tyrimo metu, 2024 m. gruodžio 23 d. (pažymos 6.1.2 papunktis).

16.2. Savivaldybė taip pat pateikė Ministerijai 2025 m. sausio 23 d. Atsakymą kartu su 2025 m. sausio 16 d. Atsakymu Pareiškėjai (pažymos 6.2.3 papunktis).

16.3. Savivaldybė galimai atsižvelgė į dalį Seimo kontrolierės siūlymo atlikti Administratoriaus veiklos priežiūrą ir kontrolę (pažymos 5 punktas), nes šio tyrimo metu 2025 m. sausio 29 d. informavo, kad šiuo metu vykdomas Administratoriaus veiklos patikrinimas, kad Savivaldybė 2025 m. sausio 16 d. raštu kreipėsi į Administratorių, prašydama skubiai organizuoti Namo patalpų savininkų susirinkimą dėl vandentiekio ir buitinių nuotekų šalinimo vamzdynų įrengimo Name ir prijungimo prie esamų tinklų, 2025 m. sausio 28 d. raštu kreipėsi į Administratorių, prašydama paaiškinti, kodėl nebuvo atsakyta į Savivaldybės persiųstą 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymą dėl Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų, kodėl nebuvo organizuotas Namo patalpų savininkų susirinkimas sprendimui Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų klausimais priimti nuo 2022 metų vasaros. Pastebėtina, kad Savivaldybė apie galimai pradėtą Administratoriaus veiklos neplaninį patikrinimą nepagrįstai neinformavo Pareiškėjos (pažymos 6.3.1 papunktis).

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Savivaldybė, gavusi du Administratoriaus atsakymus į Savivaldybės raštus (pažymos 6.3.1 ir 6.3.2 papunkčiai), net neįsigilino į juose pateiktą informaciją, nes Seimo kontrolierę informavo, kad „Namo patalpų savininkų susirinkimą planuojama skelbti 2025-01-24“, o Administratorius 2025 m. sausio 28 d. rašte nurodė, kad Namo patalpų savininkų susirinkimas bus šaukiamas 2025 m. vasario 6 d. (pažymos 6.3.1 papunktis), o 2025 m. sausio 24 d. tik bus skelbiamas pranešimas apie šaukiamą susirinkimą (pažymos 6.3.2 papunktis).

Pažymėtina, kad Savivaldybė taip pat 2025 m. sausio 29 d. gautame rašte informavo Seimo kontrolierę, kad „Administratoriaus pateikti paaiškinimai laikytini pagrįstais“ (pažymos 6.3.1 papunktis), valdytojo veiklos patikrinimo akto kopijos nepateikė, taigi lieka neaišku, ar pradėto Administratoriaus veiklos neplaninio patikrinimo rezultatai nebuvo įforminti valdytojo veiklos neplaninio patikrinimo akte Taisyklėse nustatyta tvarka, ar iš tiesų sprendimas dėl Administratoriaus veiklos neplaninio patikrinimo pradėjimo net nebuvo priimtas (vadovaujantis Taisyklių 18 punktu kreipimaisi į Administratorių galimi gauto skundo dėl jo veiklos vertinimo proceso metu, t. y. iki sprendimo dėl valdytojo veiklos neplaninio patikrinimo pradėjimo / nepradėjimo; pažymos 9.4 papunktis).

16.4. Savivaldybė, vykdydama vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo organizavimo, koordinavimo, priežiūros funkciją:

16.4.1. 2025 m. sausio 16 d. Atsakymu informavo Pareiškėją, kad pačiame Name nesant įrengtų vandentiekio ir buitinių nuotekų šalinimo vamzdynų, Administratorius gavo iš UAB „Vilniaus vandenys“ 2022 m. Prisijungimo sąlygas, kuriose „nurodyti prisijungimo taškai Laisvės a. yra ganėtinai toli nutolę nuo Namo, reikalingas dangų asfalto, šaligatvio trinkelių ardymas – atstatymas, kas sąlygoja didelius statybos darbų kaštus“; pagal naujas 2024 m. Prisijungimo sąlygas, „atsirado galimybė prijungti Namą prie kieme esamų privačių nuotekų tinklų, vandentiekio tinklą prijungiant prie esamų vandentiekio tinklų įvažiavime nuo Laisvės a.“, Namo prijungimo prie vandentiekio tinklų išlaidos įtrauktos į Savivaldybės Vietinio ūkio skyriaus 2025–2027 m. infrastruktūros ir gyvenamosios aplinkos programos priemonę „Vandens tiekimo ir nuotekų šalinimo tinklų remontas, priežiūra ir plėtra“ (pažymos 6.1.2 papunktis);

16.4.2. 2025 m. sausio 23 d. Atsakymu informavo Ministeriją, kad Namo prijungimo prie vandentiekio tinklų išlaidos įtrauktos į Savivaldybės Vietinio ūkio skyriaus 2025–2027 m. infrastruktūros ir gyvenamosios aplinkos programos priemonę „Vandens tiekimo ir nuotekų šalinimo tinklų remontas, priežiūra ir plėtra“ (pažymos 6.2.3 papunktis);

16.4.3. 2025 m. sausio 29 d. informavo Seimo kontrolierę, kad Namas gali būti jungiamas prie esamų nuotekų tvarkymo tinklų Adutiškio g. ir šios infrastruktūros plėtra nereikalinga, kad Namas šiuo metu negali būti jungiamas prie esamų vandens tiekimo tinklų, nes jie yra nutolę nuo Namo apie 40 metrų, todėl reikalinga šios infrastruktūros plėtra, kurią numatyta įrengti pagal Savivaldybės 2025–2027 m. infrastruktūros ir gyvenamosios aplinkos programos priemonę „Vandens tiekimo ir nuotekų šalinimo tinklų remontas, priežiūra ir plėtra“ („šiuo metu planuojamos lėšos sudaryti sąlygas Namo prijungimui prie vandens tiekimo tinklų, t. y., infrastruktūros trūkstamos dalies įrengimas“), kad „Namo pasirengimas ir prijungimas prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų priklauso nuo Namo patalpų savininkų sprendimo“ (pažymos 6.1.5 papunkčio 2 pastraipa ir 6.5 papunktis).

 

  1. Apibendrinus tai, kas išdėstyta, konstatuotina, kad nors šio tyrimo metu Savivaldybė vis dėlto ėmėsi spręsti Pareiškėjai ir kitiems Namo patalpų savininkams itin aktualią problemą dėl Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų, tačiau ši problema nėra išspręsta iki šiol.

Atsižvelgus į šio tyrimo metu nustatytą Savivaldybės pareigūnų neveikimą, vilkinimą VAĮ, Taisyklėse nustatyta tvarka ir terminais nagrinėti Pareiškėjos prašymus (į 2023 m. gruodžio 17 d. Prašymą buvo atsakyta tik po 13 mėnesių, į 2024 m. birželio 13 d. Prašymą – po 6 mėnesių) bei vykdyti Savivaldybei priskirtas funkcijas (2024 m. Prisijungimo sąlygos gautos tik po to, kai Seimo kontrolierė kreipėsi į Savivaldybę; pažymos 15 ir 16 punktai), Pareiškėjos skundas pripažintinas pagrįstu.

Vadovaujantis VSĮ 34 straipsnio 1 dalimi Savivaldybės administracijos direktorius tiesiogiai ir asmeniškai merui atsako už įstatymų, įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų, Vyriausybės, Savivaldybės tarybos įgyvendinimą Savivaldybės teritorijoje jo kompetencijai priskirtais klausimais (pažymos 8.1 papunktis), todėl Seimo kontrolierės rekomendacijos teiktinos ne tik Savivaldybės administracijos direktoriui, bet ir Savivaldybės merui.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia

X skundą dėl Švenčionių rajono savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) pripažinti pagrįstu.

 

SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio
    1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė rekomenduoja:

20.1. Švenčionių rajono savivaldybės merui – informuoti Seimo kontrolierę, kokių priemonių imtasi, kad ateityje Savivaldybės administracijos direktorius tinkamai įgyvendintų VSĮ, VAĮ, Įstatymo, Prašymų nagrinėjimo taisyklių, Taisyklių reikalavimus, nustatyta tvarka ir terminais nagrinėtų asmenų prašymus ir skundus;

20.2. Švenčionių rajono savivaldybės administracijos direktoriui i:

20.2.1. informuoti apie 2025 m. vasario 6 d. Namo patalpų savininkų susirinkimo rezultatus;

20.2.2. imtis priemonių, kad Namo gyventojai artimiausiu metu turėtų vandentiekį ir nuotekų tinklus Name ir informuoti apie numatytus Namo prijungimo prie vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo tinklų darbų etapų terminus;

20.2.3. informuoti apie Namo prijungimą prie vandentiekio ir nuotekų tinklų;

20.2.4. informuoti, kokių priemonių imtasi, kad ateityje Savivaldybės darbas būtų organizuotas laikantis gero administravimo principo reikalavimų, taip, kad į Savivaldybę kreipęsi žmonės nepatirtų biurokratizmo, kad jų reikalai vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo organizavimo bei daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų valdytojų veiklos klausimais būtų nagrinėjami ir sprendžiami nevilkinant, kad, gavus informaciją apie galbūt padarytus valdytojo veiklos pažeidimus, būtų patikrinta tokia informacija, ji būtų įvertinta ir į ją būtų reaguota Taisyklėse nustatytu būdu, kad dėl asmenų prašymų, skundų pirmiau nurodytais klausimais VAĮ ir Taisyklėse nustatyta tvarka būtų priimami motyvuoti sprendimai (pvz., pradėti (nepradėti) neplaninį valdytojo veiklos patikrinimą), atlikus valdytojo veiklos neplaninį patikrinimą, jo rezultatai, valdytojo veiklos įvertinimas būtų pateikiami valdytojo neplaninio patikrinimo akte, apie neplaninio patikrinimo pradžią ir jo rezultatus būtų raštu informuojamas asmuo, pateikęs prašymą, skundą.

 

Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

 

 

 

 

Seimo kontrolierė                                                                           Jolita Miliuvienė