PAŽYMA DĖL X SKUNDO Nr. 4D-2023/2-905 PRIEŠ PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ

Dokumento numeris PA-2
Data 2025-01-14
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO Nr. 4D-2023/2-905 PRIEŠ PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ
Kontrolierius Jolita Miliuvienė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė gavo X (toliau ir citatose – Pareiškėja) skundą dėl Prienų rajono savivaldybės (toliau ir citatose – Savivaldybė) veiksmų (neveikimo), sprendžiant klausimus, susijusius su šalia Pareiškėjos namų įrengtos komunalinių atliekų surinkimo konteinerių aikštelės vietos pakeitimu, galimai pažeidžiant Pareiškėjos sūnaus su negalia V. B. (vardas, pavardė Seimo kontrolierei yra žinomi; toliau ir citatose – Pareiškėjos sūnus) teises (sukeliant didelę žalą sveikatai ir gyvenimo kokybei) bei pažeidžiant teisę į gerą viešąjį administravimą (toliau – Skundas).

 

  1. Pareiškėja Skunde nurodo:

2.1. Šalia jos namų, kuriuose ji gyvena su savo didelę negalią turinčiu sūnumi, neteisėtai įrengta komunalinių atliekų surinkimo konteinerių aikštelė. Pareiškėja 2020 m. spalio 18 d. prašymu kreipėsi į Savivaldybės merą dėl komunalinių atliekų surinkimo konteinerių stovėjimo vietos pakeitimo (toliau ir citatose – Prašymas).

2.2. Savivaldybės mero 2021 m. kovo 29 d. neigiamas sprendimas dėl Pareiškėjos Prašymo Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo (toliau ir citatose – LVAT) 2023 m. birželio 14 d. sprendimu buvo panaikintas, Savivaldybės merą įpareigojant iš naujo išnagrinėti Pareiškėjos Prašymą.

2.3. 2023 m. birželio 28 d. elektroniniu paštu Pareiškėja gavo Savivaldybės mero sprendimą, kuris, be pakeistos ir nepagrįstos argumentacijos, nei de facto, nei de jure nesiskiria nuo LVAT panaikinto 2021 m. kovo 29 d. sprendimo. Todėl akivaizdu, kad Savivaldybės meras piktnaudžiauja savo tarnybine padėtimi. Tai įrodo ir kiekviename Savivaldybės mero atsakyme arba atsiliepime nurodomos vis naujos priežastys ir argumentai, kuriais vadovaujantis pateisinama neteisėta veika ir atidėliojamas komunalinių atliekų surinkimo konteinerių iškėlimas. Savivaldybės meras nurodo ekonominius argumentus (nėra galimybės pakeisti komunalinių atliekų surinkimo konteinerių aikštelės vietos, nes teks grąžinti panaudotas Europos Sąjungos fondų lėšas), asmeninius argumentus (Pareiškėja pati turi ieškoti lėšų iškelti neteisėtai įrengtus konteinerius) arba net tyčiojasi iš Pareiškėjos sūnaus su negalia, teigdamas, kad jis pats asmeniškai turi rašyti skundus ir kreiptis į Savivaldybės merą.

 

  1. Pareiškėja Seimo kontrolierės prašo įvertinti neteisėtą Savivaldybės mero elgesį ir padėti apginti pažeidinėjamas jos sūnaus su negalia teises.

 

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Seimo kontrolierė dėl informacijos ir ją patvirtinančių dokumentų gavimo kreipėsi į Savivaldybę, Lietuvos Respublikos aplinkos ministeriją ir sodininkų bendrijos „A“ (toliau – Sodininkų bendrija) pirmininką.

 

  1. Skundo tyrimo metu Savivaldybė informavo:

5.1. „Bendro naudojimo mišrių komunalinių atliekų surinkimo konteineriai, skirti sodininkų bendrijos ,,A“ sodininkams buvo pastatyti 2002 m.“

„Planuojant statyti požemines komunalinių atliekų surinkimo aikšteles […] sodininkų bendrijos ,,A“ valdybos pirmininkas pateikė informaciją žodžiu, kad visų sodininkų bendrijos narių sutarimu, komunalinių atliekų surinkimo [konteinerių] aikštelė turi būti statoma toje pačioje vietoje kur tuo metu stovėjo mišrių komunalinių atliekų surinkimo konteineriai, <…> gatvėje, prie pat įvažiavimo iš valstybinio kelio Kaunas–Prienai–Alytus. […]. Atsižvelgiant į tai, kad sodininkų bendrijos ,,A“ gatvės yra siauros atliekų surinkimo automobiliui pravažiuoti, kitos vietos komunalinių atliekų surinkimo aikštelei įrengti sodininkų bendrijos ,,A“ valdybos pirmininkas neturėjo galimybės pasiūlyti.“

Savivaldybės administracija pirmiau nurodytą vietą įtraukė į naujai rengiamą Prienų rajono komunalinių atliekų aikštelių vietų išdėstymo schemą (toliau – Schema). Susipažinti su parengtais Schemos sprendiniais buvo galima Savivaldybės interneto svetainėje www.prienai.lt ir seniūnijose. Informacija apie parengtą Schemą buvo viešinama Savivaldybės interneto svetainėje ir skelbimų lentoje bei seniūnijose (pagal teritorijas). […]. Motyvuotus pasiūlymus ir pageidavimus dėl Schemos sprendinių visuomenė galėjo teikti raštu Schemos užsakovui ir (ar) Schemos rengėjui iki 2016 m. rugpjūčio 17 d.

Savivaldybės administracijos direktorius 2016 m. rugpjūčio 31 d. įsakymu Nr. (7.7)-A3/2016- 617 „Dėl Prienų rajono komunalinių atliekų aikštelių vietų išdėstymo schemos patvirtinimo“ patvirtino Schemą.

Savivaldybės taryba 2017 m. kovo 30 d. sprendimu Nr. T3-105 „Dėl Prienų rajono savivaldybės komunalinių atliekų surinkimo konteinerių aikštelių sąrašo ir išdėstymo schemų patvirtinimo“ patvirtino Savivaldybės komunalinių atliekų surinkimo konteinerių aikštelių sąrašą (toliau – Sąrašas) ir išdėstymo schemas.

„Komunalinių atliekų aikštelė <…>, Prienai (pažymėta – SB 5) buvo numatyta Schemoje […] bei įrašyta į Sąrašą […]. Komunalinių atliekų aikštelės SB–5 vieta nebuvo keičiama.“

Uždaroji akcinė bendrovė B, įgyvendindama projektą „Konteinerinių aikštelių įrengimas Kauno regione (Prienų raj. ir Birštono sav.)“ bei vadovaudamasi Savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtinta Schema, 2019 metais Sodininkų bendrijoje įrengė požeminę komunalinių atliekų surinkimo konteinerių aikštelę (toliau tekste – Aikštelė ir (arba) Aikštelė (komunalinių atliekų surinkimo konteineriai)) ir ją prižiūri.

„Atstumas nuo […] Aikštelės iki […] [Pareiškėjos] namo yra apie 30 m. Aikštelė yra įrengta teisėtai, jos įrengimas nėra nuginčytas.“

„Savivaldybės atliekų prevencijos ir tvarkymo 2021–2027 m. planas patvirtintas [Savivaldybės tarybos] 2023-10-26 sprendimu Nr. T3-272 ,,Dėl Prienų rajono savivaldybės atliekų prevencijos ir tvarkymo 2021–2027 metų plano patvirtinimo“. Dokumentas paskelbtas Prienų rajono savivaldybės interneto svetainėje adresu: https://www.teisineinformacija.lt/prienai/document/7020.“

„Atliekų surinkimo aikštelių schema nėra Savivaldybės atliekų prevencijos ir tvarkymo 2021–2027 m. plano dalis.“

5.2. Atsižvelgus į Pareiškėjos Prašymą buvo sprendžiamas klausimas „[…] dėl galimybės sodininkų bendrijos ,,A“ nariams išdalinti individualius komunalinių atliekų surinkimo konteinerius […].“

„Į sodininkų bendriją ,,A“ buvo pakviesti atliekų vežėjo atstovai, administratoriaus UAB ,,B“ ir Savivaldybės administracijos specialistai. Buvo vertinama atliekų surinkimo automobilių pravažiavimo galimybė sodininkų bendrijos ,,A“ keliais. Po vertinimo ir paaiškėjo, kad dauguma bendrijos kelių yra per siauri ir atliekų surinkimo automobilis neturi galimybės pravažiuoti. Įvertinus atstumus, kuriuos sodininkų bendrijos nariai turėtų ištraukti tuštinimui mišrių komunalinių bei pakuočių, stiklo ir maisto konteinerius iki pravažiuojamo kelio, paaiškėjo, kad jie per dideli (nuo 50 m iki 800 m). Galimybės išdalinti individualius komunalinių atliekų surinkimo konteinerius buvo atsisakyta“;

„2020 m. Prienų rajono savivaldybės administracija sodininkų bendrijos ,,A“ teritorijoje naujai įrengė asfalto dangą, tačiau platesnio kelio nebuvo galimybės įrengti dėl privačių sodų sklypų ribų.“

5.3. Pareiškėjos skundo nagrinėjimas Savivaldybėje trunka nuo 2020 m. spalio 19 d., kada buvo gautas Pareiškėjos Prašymas, kuriame Pareiškėja, be kita ko, nurodė:

„Aš ir nepilnametis sūnus […] gyvename SB „A“. Sūnui nustatyta sunki negalia ir patvirtintos šios ligos […], t. y. jis turi specialiuosius sveikatos poreikius, yra labai alergiškas.

Šalia mūsų namų pastatė komunalinių atliekų konteinerius, o šio mėnesio pradžioje ir žaliųjų atliekų konteinerį. Nuo to laiko praktiškai negalime kada norime būti savo kieme, ar atsidaryti namų langus, būtinam patalpų vėdinimui dėl papildomų alergenų bei nemalonių kvapų, kurie kelia pavojų mano neįgalaus sūnaus sveikatai. […]. […] prašau perkelti konteinerius į kitą vietą. […]“.

Savivaldybės meras 2020 m. lapkričio 20 d. rašte Nr. (12.)R3-4196 ,,Dėl prašymo keisti komunalinių atliekų surinkimo konteinerių stovėjimo vietą“ (toliau ir citatose – 2020 m. lapkričio 20 d. raštas) nurodė priežastis („Sodo bendrijos „A“ valdyba parinko komunalinių atliekų surinkimo konteinerių vietas sodo bendrijos teritorijoje, atsižvelgdami į tai, kad atliekų surinkimo aikštelės būtų netoli įvažiavimo į sodo bendriją, prie pagrindinių kelių“; „Savivaldybės administracija įvertino komunalinių atliekų surinkimo konteinerių aikštelės, esančios <…> gatvėje, Prienų mieste, parinkimo vietą ir nustatė, kad aikštelės vieta atitinka minimalius atstumus, nustatytus Minimaliuose komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kokybės reikalavimuose“; „Jei minėta komunalinių atliekų surinkimo konteinerių aikštelė nebus eksploatuojama, projekto vykdytojas turės grąžinti aikštelės statybai panaudotas lėšas Europos Sąjungos fondams“ ir kt.), dėl kurių atsisako tenkinti Pareiškėjos Prašymą, bei informavo, kad nuims žaliųjų atliekų surinkimo konteinerį ir jo neeksploatuos bei svarstys galimybę sodo bendrijos nariams išdalinti individualius atliekų surinkimo konteinerius.

5.4. Pareiškėja, ginčydama Savivaldybės mero 2020 m. lapkričio 20 d. rašte priimtą sprendimą, kreipėsi į Lietuvos administracinių ginčų komisijos (toliau – LAGK) Kauno apygardos skyrių prašydama: „įpareigoti Savivaldybę perkelti konteinerius į kitą vietą arba sodo bendrijos nariams išdalinti individualius atliekų surinkimo konteinerius“.

LAGK Kauno apygardos skyrius 2021 m. vasario 23 d. sprendimu Nr. 21R1-57(AGI-287/11-2020 (toliau – 2021 m. vasario 23 d. sprendimas) Pareiškėjos skundą tenkino iš dalies, t. y. panaikino Savivaldybės mero 2020 m. lapkričio 20 d. rašte išdėstyto sprendimo dalį, kurioje atsisakyta tenkinti Pareiškėjos prašymą perkelti į kitą vietą komunalinių atliekų surinkimo konteinerių aikštelę, esančią Sodininkų bendrijos teritorijoje, ir įpareigojo Savivaldybės merą iš naujo išnagrinėti Pareiškėjos Prašymą.

5.5. Savivaldybės meras, vykdydamas LAGK Kauno apygardos skyriaus 2021 m. vasario 23 d. sprendimą, Pareiškėjai 2021 m. kovo 29 d. rašte Nr. (121)-R3-3002 ,,Dėl prašymo keisti komunalinių atliekų surinkimo konteinerių stovėjimo vietą“ (toliau ir citatose – 2021 m. kovo 29 d. raštas), nurodė priežastis („Komunalinių atliekų surinkimo aikštelės vieta atitinka minimalius komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kokybės reikalavimus, tarp jų ir atstumus, nustatytus Minimaliuose komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kokybės reikalavimuose“; „[…] įrengdama aikštelę, atliekų turėtojams (sodų bendrijos „A“ nariams), jų pačių nurodytoje vietoje, Savivaldybė įgyvendino […] teisės aktų reikalavimus“; „[…] Savivaldybė, iškeldama komunalinių atliekų surinkimo aikštelę, neužtikrintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 1999 m. liepos 14 d. įsakymo Nr. 217 ,,Dėl atliekų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“ nuostatų laikymosi“ ir kt.), dėl kurių atsisako tenkinti Pareiškėjos Prašymą.

5.6. Pareiškėja, ginčydama Savivaldybės mero 2021 m. kovo 29 d. rašte priimtą sprendimą, kreipėsi į LVAT prašydama įpareigoti Savivaldybės merą iš naujo išnagrinėti Prašymą.

LVAT, 2023 m. birželio 14 d. sprendime (administracinė byla Nr. eA-255-1188/2023) konstatavo, kad „[…] nagrinėjamame ginče turi būti nustatyta, ar kartu su Pareiškėja gyvenančio jos nepilnamečio sūnaus neįgalumas (specialūs medicininiai poreikiai, alergija) pats savaime suponuoja Pareiškėjos reikalavimų pagrįstumą. Meras į tai niekaip nereagavo priimdamas ginčijamą sprendimą […]“. Atsižvelgdamas į tai, LVAT nusprendė panaikinti Savivaldybės mero 2021 m. kovo 29 d. rašte priimtą sprendimą ir įpareigojo Savivaldybės merą iš naujo išnagrinėti Pareiškėjos Prašymą.

5.7. Savivaldybės meras, vykdydamas LVAT 2023 m. birželio 14 d. sprendimą, 2023 m. birželio 29 d. rašte Nr. (12.1Mr)R3-2600 ,,Dėl prašymo keisti komunalinių atliekų surinkimo konteinerių stovėjimo vietą pakartotinio išnagrinėjimo“ (toliau ir citatose – 2023 m. birželio 29 d. raštas) nurodė priežastis („Pareiškėjos sūnus, sulaukęs pilnametystės de jure įgijo savarankišką teisinį subjektiškumą, dėl to Pareiškėjos interesai šiandien nebegali būti tapatinami su jos pilnamečio sūnaus interesais“; Savivaldybės meras po 2023 m. sausio 25 d. nebeturi pagrindo atsižvelgti ir vertinti LVAT argumentų bei pilnamečio Pareiškėjos sūnaus teisių tapatinti su Pareiškėjos teisėmis ir interesais), dėl kurių atmeta Pareiškėjos Prašymą.

5.8. Pareiškėja, ginčydama Savivaldybės mero 2023 m. birželio 29 d. rašte priimtą sprendimą, kreipėsi į Regionų apygardos administracinį teismą, prašydama panaikinti Savivaldybės mero 2023 m. birželio 29 d. rašte priimtą sprendimą ir įpareigoti Savivaldybės merą priimti naują sprendimą.

Regionų apygardos administracinio teismo (toliau – RAAT) Kauno rūmų teisėjų kolegija (administracinė byla Nr. eI3-8806-414/2023) 2023 m. gruodžio 28 d. nutartyje konstatavusi, jog tai, kad Pareiškėja yra paskirta savo sūnaus su negalia aprūpintoja (Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo 202 straipsnio 7 dalis), nesuteikia Pareiškėjai teisės pateikti teismui skundą sūnaus su negalia vardu, jog administracinės bylos teisena buvo pradėta pagal Pareiškėjos  skundą, paduotą įgaliojimų vesti bylą neturinčio asmens, nutarė Pareiškėjos skundą palikti nenagrinėtu.

5.9. Pareiškėja su atskiruoju skundu kreipėsi į LVAT prašydama panaikinti RAAT Kauno rūmų 2023 m. gruodžio 28 d. nutartį ir perduoti bylą pirmosios instancijos teismui nagrinėti iš naujo.

LVAT 2024 m. kovo 13 d. nutartyje administracinėje byloje Nr. eAS-106-552/2024) nutarė Pareiškėjos atskirąjį skundą tenkinti, nes: „[…] Pirmosios instancijos teismas, siekdamas išspręsti tinkamų bylos šalių ir jų atstovavimo klausimą, taip pat padėti Pareiškėjai įgyvendinti jos procesines teises […], pirmiausiai turėjo pasiūlyti Pareiškėjai patikslinti, kieno vardu ji kreipiasi į teismą, t. y. savo ar sūnaus, taip pat pasiūlyti pateikti atstovavimo teisę patvirtinančius įrodymus […], tačiau to nepadarė“, jog Alytaus apylinkės teismo Prienų rūmų 2023 m. lapkričio 7 d. sprendimu civilinėje byloje Nr. e2YT-5575-939/2023 Pareiškėja paskirta sūnaus globėja ir turto administratore,

5.10. RAAT Kauno rūmai 2024 m. rugsėjo 30 d. priėmė sprendimą administracinėje byloje Nr. eI3-7835-414/2024), kuriame konstatavę, kad Alytaus apylinkės teismo Prienų rūmai 2023 m. lapkričio 7 d. sprendimu civilinėje byloje Nr. e2YT-5575-939/2023 pripažino Pareiškėjos sūnų neveiksniu turtinių / asmeninių neturtinių santykių srityse, kad Pareiškėja tapo savo pilnamečio sūnaus su negalia globėja turtinių / asmeninių neturtinių santykių srityse, kad bylą nagrinėjant pakartotinai teisme trūkumas, jog administracinės bylos teisena buvo pradėta pagal Pareiškėjos  skundą, paduotą įgaliojimų vesti bylą neturinčio asmens, buvo ištaisytas, nusprendė panaikinti Savivaldybės mero 2023 m. birželio 29 d. sprendimą ir įpareigoti Savivaldybės merą iš naujo išnagrinėti Pareiškėjos Prašymą.

5.11. Savivaldybės meras, vykdydamas RAAT Kauno rūmų 2024 m. rugsėjo 30 d. sprendimą, 2024 m. spalio 31 d. rašte Nr. R3-4601 „Dėl prašymo keisti komunalinių atliekų surinkimo konteinerių stovėjimo vietą pakartotinio išnagrinėjimo“ (toliau – 2024 m. spalio 31 d. raštas) Pareiškėjai, be kita ko, nurodęs, jog, įvertinus Pareiškėjos Prašymą LVAT akcentuotų asmens su negalia teisių apsaugos įgyvendinimo principų aspektu, Pareiškėjos Prašymo dalykas (dėl konteinerių aikštelės vietos pakeitimo) nepatenka į Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatyme nurodytų negalią turinčių asmenų apsaugos principų veikimo sferą, priėmė sprendimą atmesti Pareiškėjos Prašymą.

5.12. Pareiškėja, ginčydama Savivaldybės mero 2024 m. spalio 31 d. rašte priimtą sprendimą kreipėsi į RAAT (administracinė byla Nr. eI3-19345-438/2024).

 

  1. Aplinkos ministerija informavo:

6.1. Pagal „[…] Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymą komunalinių atliekų tvarkymo sistemų diegimas, antrinių žaliavų surinkimo ir perdirbimo organizavimas yra savarankiška savivaldybių funkcija. Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymu [25 straipsnis, 30 straipsnio 7 dalis] savivaldybės įpareigotos organizuoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemas, būtinas jų teritorijose susidarančioms komunalinėms atliekoms tvarkyti, užtikrinti tų sistemų funkcionavimą, administruoti Paslaugos teikimą.

[…] Paslaugos organizavimas – savivaldybės pareiga ir atsakomybė. Be to, savivaldybės įpareigotos užtikrinti visų komunalinių atliekų turėtojų aprūpinimą komunalinių atliekų surinkimo ir rūšiavimo priemonėmis [Atliekų tvarkymo įstatymo 30 straipsnio 17 dalies 1–3 punktai]. […] kolektyvinio naudojimo konteinerių aikštelių vietas nustato savivaldybė arba Administratorius […]. Kokybės reikalavimuose [Minimalių komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kokybės reikalavimai, patvirtinti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2012 m. spalio 23 d. įsakymu Nr. D1-857 „Dėl Minimalių komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kokybės reikalavimų patvirtinimo“] pateiktos rekomendacijos dėl konteinerių aikštelių statymo sodininkų bendrijų teritorijose. Savivaldybėms rekomenduojama susitarti su atitinkamos bendrijos atstovais dėl konteinerių aikštelės įrengimo vietos, tačiau susitarimo reikalavimas nėra privalomas“.

6.2. „Atsižvelgdami į teisės aktais savivaldybėms nustatytas funkcijas, į tai, kad Kokybės reikalavimuose [7 punktas], kurių įgyvendinimą privalo užtikrinti ir Savivaldybė, nustatyta, kad Paslauga turi būti teikiama taip, kad tenkintų atliekų turėtojo poreikius, manytina, kad Savivaldybės administracija turėtų įvertinti, ar aikštelė bus įrengta taip, kad tenkintų šia aikštele besinaudosiančių gyventojų, įskaitant arčiausiai aikštelės esančių gyvenamųjų namų savininkų, poreikius.“

 

  1. Sodininkų bendrijos pirmininkas informavo:

7.1. „Vietoje, kurioje šiuo metu įrengta tvarkinga atliekų rūšiavimo ir surinkimo aikštelė, visada stovėjo bendrųjų atliekų konteineris, todėl, kai buvo sprendžiamas klausimas dėl atliekų rūšiavimo konteinerių aikštelių įrengimo visame mieste, nebuvo prieštaravimų tam, kad konteineris būtų įrengtas būtent prie išvažiavimo iš sodo bendrijos.“

„Mums rūpėjo, kad sodo bendrijos teritorijoje, patogioje gyventojams vietoje, būtų įrengta atliekų rūšiavimo konteinerių aikštelė.“

„Kai buvo sprendžiamas klausimas dėl atliekų rūšiavimo aikštelės įrengimo, jokios informacijos apie Pareiškėjos neįgalaus sūnaus gyvenamąją vietą nebuvo. Todėl ir jokių alternatyvų nebuvo ieškoma.“

„[…] iki aikštelės įrengimo jokių skundų ir kreipimosi dėl nuolat toje vietoje prie pat išvažiavimo iš sodų bendrijos teritorijos stovėjusio konteinerio nebuvo, logiškas sprendimas ir buvo įrengti atliekų rūšiavimo aikštelę šioje vietoje.“

„Kitos vietos, kur patogiai būtų įrengta atliekų rūšiavimo aikštelė, SB „A“ teritorijoje nėra“.

7.2. „Reikia pripažinti, jog situacija nemaloni. Buvo siūlomi įvairūs variantai, kaip išspręsti šią problemą. Vienas iš jų – pasodinti šalia aikštelės medžius, kurie sulaikytų neigiamą poveikį kitoje gatvės pusėje esančiame sklype. Tiesa, koks tas neigiamas poveikis, dokumentų mes neturime. Tik vieną kartą buvo pateikta filmuota medžiaga, kaip neatsakingai plaunami konteineriai. Apie tai buvo pranešta atsakingiems Savivaldybės specialistams“.

7.3. „SB „A“ yra 200 žemės sklypų. Narių šiek tiek mažiau, nes kai kurie nariai valdo po keletą sklypų (187). […] individualius konteinerius turi tik tie gyventojai, prie kurių gali privažiuoti atliekų surinkimo technika. O tai gali padaryti tik dviejų gatvių iš 9 gyventojai.“

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos įstatymai

8.1. Seimo kontrolierių įstatymo:

12 straipsnio „Seimo kontrolierių tiriami skundai“ 1 dalis – „Seimo kontrolieriai tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje.“

17 straipsnio „Atsisakymas nagrinėti skundą“:

1 dalis – „Seimo kontrolierius ne vėliau kaip per 7 darbo dienas nuo skundo gavimo dienos priima sprendimą atsisakyti nagrinėti skundą, apie tai šio įstatymo 21 straipsnyje nustatyta tvarka informuodamas pareiškėją, jeigu: […]; 4) skundas tuo pačiu klausimu buvo išnagrinėtas arba yra nagrinėjamas teisme; […].“

4 dalis – „Jeigu skundo tyrimo metu paaiškėja šio straipsnio 1 dalyje nurodytos aplinkybės, skundo tyrimas nutraukiamas.“

8.2. Vietos savivaldos įstatymo:

4 straipsnis „Vietos savivaldos principai“ – „Pagrindiniai principai, kuriais grindžiama vietos savivalda, yra: […]; 11) reagavimo į savivaldybės gyventojų nuomonę. Savivaldybės institucijos ir įstaigos įstatymų nustatyta tvarka pagal kompetenciją privalo įvertinti ir motyvuotai atsakyti savivaldybės gyventojams ar jų atstovams į jų pateiktus pasiūlymus;

6 straipsnis „Savarankiškosios savivaldybių funkcijos“ – „Savarankiškosios (Konstitucijos ir įstatymų nustatytos (priskirtos)) savivaldybių funkcijos: […]; 31) komunalinių atliekų tvarkymo sistemų diegimas, antrinių žaliavų surinkimo ir perdirbimo organizavimas, sąvartynų įrengimas ir eksploatavimas;“.

8.3. Atliekų tvarkymo įstatymo:

4 straipsnio „Atliekų tvarkymo organizavimas“ 1 dalis – „[…]. Atliekos tvarkomos pagal aplinkos ministro tvirtinamas atliekų tvarkymo taisykles. Komunalinės atliekos ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamos buityje susidarančios atliekos (toliau – kitos buityje susidarančios atliekos) tvarkomos savivaldybių atliekų tvarkymo taisyklėse nustatyta tvarka. […].“

25 straipsnisSavivaldybių funkcijos“ – „Savivaldybės organizuoja komunalinių atliekų tvarkymo sistemas, būtinas jų teritorijose susidarančioms komunalinėms atliekoms ir kitoms buityje susidarančioms atliekoms tvarkyti, užtikrina šių sistemų funkcionavimą, organizuoja šiukšlių ir atliekų, kurių turėtojo nustatyti neįmanoma arba kuris neegzistuoja, tvarkymą ir administruoja komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimą.“

28 straipsnio „Savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planai“:

2 dalis – „Pagrindinis savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planų tikslas – nustatyti komunalinių atliekų tvarkymo sistemų organizavimo priemones, kurios užtikrintų aplinkosaugos, techninius-ekonominius ir higienos reikalavimus atitinkančios komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos pasiūlą visiems savivaldybės teritorijoje esantiems asmenims.“

3 dalis – „Savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planus rengia savivaldybės, tvirtina savivaldybių tarybos. Savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planai Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka derinami su suinteresuotomis institucijomis ir visuomene.“

7 dalis – „Už patvirtintų savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planų priemonių įgyvendinimą, savivaldybės teritorijoje esančių komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų, šiukšlių ir atliekų, kurių turėtojo nustatyti neįmanoma arba kuris neegzistuoja, sutvarkymo organizavimą atsakinga savivaldybės vykdomoji institucija arba Vietos savivaldos įstatyme nustatyta tvarka jos įgaliotas asmuo.“

30 straipsnio „Komunalinių atliekų tvarkymo sistemų organizavimas ir jų funkcionavimo užtikrinimas“:

6 dalis – „Savivaldybės privalo užtikrinti, kad visiems jos teritorijoje esantiems atliekų turėtojams būtų sudarytos sąlygos naudotis nepertraukiama komunalinių atliekų tvarkymo paslauga.“

8 dalis – „Minimalius komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kokybės reikalavimus nustato Aplinkos ministerija.“

10 dalis – „Komunalinių atliekų tvarkymas turi būti organizuojamas taip, kad skatintų atliekas paruošti naudoti pakartotinai ir perdirbti. Visiems komunalinių atliekų turėtojams, neimant papildomo mokesčio, išskyrus nustatytą vietinę rinkliavą už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą (toliau – rinkliava) ar kitą įmoką už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir komunalinių atliekų tvarkymą, turi būti: 1) užtikrintas aprūpinimas mišrių komunalinių atliekų surinkimo priemonėmis; 2) užtikrintas aprūpinimas biologiškai skaidžių atliekų sutvarkymo priemonėmis; 3) užtikrintas aprūpinimas antrinių žaliavų (popieriaus ir kartono, stiklo, plastiko, metalų, įskaitant pakuočių atliekas) rūšiavimo jų susidarymo vietose priemonėmis; […].“

17 dalis – „Savivaldybės privalo įgyvendinti Valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plane joms nustatytas užduotis šiame plane nustatytais terminais ir užtikrinant plane numatytus minimalius reikalavimus: 1) užtikrinti, kad komunalinių atliekų tvarkymo paslauga būtų visuotinė, geros kokybės, prieinama (įperkama) ir atitiktų aplinkosaugos, techninius–ekonominius ir visuomenės sveikatos saugos reikalavimus; 2) užtikrinti antrinių žaliavų rūšiavimo galimybę ir priemones visiems komunalinių atliekų turėtojams; 3) atskirai rinkti antrines žaliavas (esančias komunalinėse atliekose) iš įmonių, įstaigų ir organizacijų į specialius konteinerius ir (ar) naudojant kitas surinkimo priemones; […].“

8.4. Sodininkų bendrijų įstatymo 28 straipsnio „Valstybės institucijų ir savivaldybių santykiai su bendrijomis ir sodininkais“ 1 dalis – „Valstybės institucijos ir savivaldybės atlieka viešąjį bendrijų teritorijų administravimą, statinių statybos ir viešosios tvarkos priežiūrą, turėdamos tikslą plėtoti ir puoselėti mėgėjų sodininkystę bei jos tradicijas, žmonių poilsį, tausoti kraštovaizdį, gamtinę aplinką ir jos įvairovę, skatinti ir remti bendrijas, jų susivienijimus ar draugijas, siekiančius tinkamai prižiūrėti ir tvarkyti mėgėjų sodus ir jų kraštovaizdį, saugoti gamtą, auginti žemės ūkio produkciją, tvarkyti ir prižiūrėti bendrojo naudojimo objektus. […].“

8.5. Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnis „Viešojo administravimo principai” – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […]; 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį.“

 

  1. Kiti teisės aktai

9.1. Valstybinio atliekų prevencijos ir tvarkymo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 12 d. nutarimu Nr. 519 „Dėl Valstybinio atliekų prevencijos ir tvarkymo 2021–2027 metų plano patvirtinimo“ (redakcija, galiojusi iki 2022 m. birželio 2 d.), 246 punktas – „Kad būtų sukurta efektyviai veikianti komunalinių atliekų tvarkymo sistema, savivaldybės į atliekų tvarkymo planus turi įtraukti ir vykdyti Plano 230.4 papunktyje nurodytą valstybinę ir šias užduotis: 246.1. iki 2015 m. sausio 1 d. patvirtinti konteinerių aikštelių išdėstymo schemas, o pasikeitus teisės aktuose nustatytiems antrinių žaliavų surinkimo reikalavimams – jas atnaujinti; […].“

9.2. Atliekų tvarkymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 1999 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. 217 „Dėl Atliekų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“, 14 punktas – „Atliekų turėtojai komunalines atliekas (pvz., buityje, įmonėse, sodo bendrijose, ūkiuose ir kitur susidariusias) privalo rūšiuoti jų susidarymo vietoje savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklėse nustatyta tvarka ir naudotis savivaldybės organizuojamomis komunalinių atliekų tvarkymo sistemomis.“

9.3. Minimalių komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kokybės reikalavimų, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2012 m. spalio 23 d. įsakymu Nr. D1-857 „Dėl Minimalių komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos kokybės reikalavimų patvirtinimo“ (toliau – Kokybės reikalavimai):

2 punktas – „Kokybės reikalavimų tikslas – nustatyti minimalius komunalinių atliekų (mišrių komunalinių atliekų, antrinių žaliavų, įskaitant pakuočių atliekas, buityje susidarančių didelių gabaritų komunalinių atliekų, biologiškai skaidžių, statybos ir griovimo, pavojingų atliekų, naudotų padangų ir kitų buityje susidarančių atliekų) tvarkymo paslaugos, išskyrus komunalinių atliekų naudojimą ir šalinimą, bet įskaitant komunalinių atliekų paruošimą naudoti pakartotinai (toliau – Paslauga), kokybės reikalavimus.“

7 punktas – „Paslauga teikiama taip, kad tenkintų atliekų turėtojo poreikius, priskirtoje teritorijoje būtų užtikrintas nepertraukiamas Paslaugos teikimas ir susidarančių atliekų surinkimas, įgyvendinti teisės aktuose nustatyti higienos, aplinkos apsaugos ir atliekų tvarkymo reikalavimai. […].“

71 punktas – „Siekiant užtikrinti Paslaugos kokybę ir nepertraukiamą jos teikimą, savivaldybėms rekomenduojama: [..]: 71.2. garažų bendrijose, sodininkų bendrijose ar kituose bendrojo naudojimo objektuose – komunalinių atliekų konteinerių aikšteles statyti ne didesniu kaip 150 metrų atstumu nuo bent vieno įvažiavimo (arba kelių įvažiavimų, jeigu reikia) į bendrojo naudojimo teritorijas bendrojo naudojimo teritorijų ribose ar už jų arba pagal susitarimą su atitinkamos bendrijos atstovais, kur yra tam palankiausios sąlygos. […].“

73 punktas – „Esant galimybėms, mišrių komunalinių atliekų konteinerių statymo vietos parenkamos greta antrinių žaliavų konteinerių statymo vietų.“

9 punktas – „Atliekoms surinkti naudojami atliekų surinkimo konteineriai. […]. Atliekų surinkimo konteineriai, kitos priemonės ir (ar) įrenginiai (toliau − Atliekų surinkimo priemonės) turi atitikti teisės aktų nustatytus reikalavimus, būti saugūs žmonių sveikatai ir aplinkai. […]. Atliekų surinkimui naudojami kolektyviniai konteineriai turi būti pastatyti 91 punkte nustatytus reikalavimus atitinkančiose komunalinių atliekų konteinerių aikštelėse. […].“

91 punktas – „Komunalinių atliekų konteinerių aikštelės įrengiamos vadovaujantis šiomis nuostatomis: 91.2. kolektyviniams (bendriems) konteineriams įrengiama aikštelė su kieta danga (pvz., asfaltu, grindiniu ar panašiai); 91.3. priėjimas prie aikštelės turi būti pritaikytas žmonėms su negalia ir atliekų automobiliams privažiuoti, esant reikalui, – apsisukti; […]; 91.6. aikštelė turi būti įrengta ne mažesniu kaip 10 m atstumu nuo pastato langų ir (ar) durų. Šios aikštelės įrengimo atstumas gali būti mažinamas, bet ne arčiau kaip iki 5 m nuo pastato langų ir (ar) durų tik gavus visų nekilnojamojo turto objekto savininkų ar jų įgaliotų asmenų, kuriems, įrengus komunalinių atliekų konteinerių aikštelę, atstumas bus mažesnis kaip 10 m nuo pastato langų ir durų, sutikimą.“

26 punktas – „Kolektyvinio naudojimo konteinerių aikštelių vietas nustato savivaldybė arba Administratorius. Individualaus naudojimo konteinerių pastatymo vietas, iš kurių surenkamos atliekos, savivaldybė, Administratorius arba atliekų tvarkytojas suderina su atliekų turėtoju.“

9.4. Prienų rajono savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklių, patvirtintų Prienų rajono savivaldybės tarybos 2012 m. vasario 29 d. sprendimu Nr. T3-58 „Dėl Prienų rajono savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklės), 5 punktas – „Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos: […]; 5.15. konteinerių aikštelė – nustatyta tvarka įrengta vieta komunalinių atliekų surinkimo konteineriams pastatyti. […]. Konteinerių aikštelėje kartu ar atskirai gali būti statomi bendro naudojimo konteineriai, skirti mišrioms komunalinėms atliekoms ir antrinėms žaliavoms surinkti. Šios aikštelės yra Savivaldybės viešosios infrastruktūros dalis.“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Apibendrinus Skundo tyrimo metu gautą informaciją, teisės aktų nuostatas, pacituotas pažymos 8–9 punktuose, susijusias su Savivaldybės pareigūnų veiksmais (neveikimu), sprendžiant Aikštelės (komunalinių atliekų surinkimo konteinerių) iškėlimo klausimą nevertinant, ar Aikštelė (komunalinių atliekų surinkimo konteineriai) tenkina atliekų turėtojo poreikius, konstatuotina:

10.1. Seimo kontrolieriai, vadovaujantis Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsnio 1 dalimi, tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje (pažymos 8.1 papunktis).

10.2. Komunalinių atliekų tvarkymo sistemų diegimas, antrinių žaliavų surinkimo ir perdirbimo organizavimas, sąvartynų įrengimas ir eksploatavimas, vadovaujantis Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 31 punktu, yra viena iš savarankiškųjų savivaldybės funkcijų (pažymos 8.2 papunktis). Atliekų tvarkymo įstatymo 25 straipsnyje reglamentuojama, kad savivaldybės organizuoja komunalinių atliekų tvarkymo sistemas, būtinas jų teritorijose susidarančioms komunalinėms atliekoms ir kitoms buityje susidarančioms atliekoms tvarkyti, užtikrina šių sistemų funkcionavimą ir administruoja komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimą. Savivaldybės (savivaldybių taryba), vadovaujantis Atliekų tvarkymo įstatymo 28 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatomis, rengia ir tvirtina savivaldybės atliekų prevencijos ir tvarkymo planus, kurių pagrindinis tikslas – nustatyti komunalinių atliekų tvarkymo sistemų organizavimo priemones, užtikrinančias aplinkosaugos, techninius–ekonominius ir higienos reikalavimus atitinkančios komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos pasiūlą visiems savivaldybės teritorijoje esantiems asmenims (pažymos 8.3 papunktis). Vadovaujantis Valstybinio atliekų prevencijos ir tvarkymo plano 246.1 papunkčiu, savivaldybės, siekdamos sukurti efektyviai veikiančią komunalinių atliekų tvarkymo sistemą, buvo įpareigotos patvirtinti konteinerių aikštelių išdėstymo schemas (pažymos 9.1 papunktis). Atliekų tvarkymo taisyklių 14 punktas nustato, kad atliekų turėtojai komunalines atliekas, taip pat ir atliekas, susidariusias sodininkų bendrijose, privalo rūšiuoti jų susidarymo vietoje ir naudotis savivaldybės organizuojamomis komunalinių atliekų tvarkymo sistemomis (pažymos 9.2 papunktis).

Savivaldybėje šiuo metu galioja Savivaldybės atliekų prevencijos ir tvarkymo planas, patvirtintas Savivaldybės tarybos 2023 m. spalio 26 d. sprendimu Nr. T3-272, kuris paskelbtas Savivaldybės interneto svetainėje. Savivaldybės administracijos direktorius 2016 m. rugpjūčio 31 d. įsakymu Nr. (7.7)-A3/2016-617 patvirtino Schemą, o Savivaldybės taryba 2017 m. kovo 30 d. sprendimu Nr. T3-105 patvirtino Sąrašą (pažymos 5.1 papunktis).

Savivaldybė pažymėjo, kad rengiant Schemą susipažinti su jos sprendiniais buvo galima Savivaldybės interneto svetainėje (www.prienai.lt), skelbimų lentoje ir seniūnijose (pagal teritorijas). Informacija apie rengiamą Schemą buvo siunčiama daugiabučių namų ir sodų bendrijų pirmininkams bei administratoriams, taip pat buvo nustatytas terminas, per kurį visuomenė galėjo teikti pasiūlymus ir pageidavimus dėl Schemos sprendinių (pažymos 5.1 papunktis).

Skundo tyrimo metu tiek Savivaldybė, tiek Sodininkų bendrijos pirmininkas nurodė, kad <…> gatvėje, t. y. vietoje, kur 2019 metais buvo įrengta ir šiuo metu eksploatuojama Aikštelė, bendrojo naudojimo mišrių komunalinių atliekų surinkimo konteineriai buvo pastatyti 2002 m. (pažymos 5.1, 7.1 papunkčiai).

10.3. Vadovaujantis Atliekų tvarkymo įstatymo 30 straipsnio 17 dalies 1, 2, 3 punktais, savivaldybės privalo: užtikrinti, kad komunalinių atliekų tvarkymo paslauga būtų visuotinė, geros kokybės, prieinama (įperkama) ir atitiktų aplinkosaugos, techninius–ekonominius ir visuomenės sveikatos saugos reikalavimus; užtikrinti antrinių žaliavų rūšiavimo galimybę ir priemones visiems komunalinių atliekų turėtojams; atskirai rinkti antrines žaliavas (esančias komunalinėse atliekose) iš įmonių, įstaigų ir organizacijų į specialius konteinerius ir (ar) naudojant kitas surinkimo priemones (pažymos 8.3 papunktis). Kokybės reikalavimų 7 punktas reglamentuoja, kad atliekų tvarkymo paslauga turi būti teikiama taip, kad tenkintų atliekų turėtojo poreikius, priskirtoje teritorijoje būtų užtikrintas nepertraukiamas atliekų tvarkymo paslaugos teikimas ir susidarančių atliekų surinkimas, įgyvendinti teisės aktuose nustatyti higienos, aplinkos apsaugos ir atliekų tvarkymo reikalavimai (pažymos 9.3 papunktis). Nagrinėjamu atveju aktualios Kokybės reikalavimų: 71.2, 91.6 papunkčių nuostatos, kurios nustato, jog siekiant užtikrinti atliekų tvarkymo paslaugos kokybę ir nepertraukiamą jos teikimą, savivaldybėms rekomenduojama sodininkų bendrijose komunalinių atliekų konteinerių aikšteles statyti ne didesniu kaip 150 metrų atstumu nuo bent vieno įvažiavimo (arba kelių įvažiavimų, jeigu reikia) į bendrojo naudojimo teritorijas bendrojo naudojimo teritorijų ribose ar už jų arba pagal susitarimą su atitinkamos bendrijos atstovais, kur yra tam palankiausios sąlygos, o komunalinių atliekų konteinerių aikštelės turi būti įrengiamos ne mažesniu kaip 10 m atstumu nuo pastato langų ir (ar) durų; 26 punkto nuostatos, kurios reglamentuoja, kad kolektyvinio naudojimo konteinerių aikštelių vietas nustato savivaldybė arba administratorius (pažymos 9.3 papunktis). Savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklių 5.15 papunktis nustato, kad konteinerių aikštelė – nustatyta tvarka įrengta vieta komunalinių atliekų surinkimo konteineriams pastatyti, kurioje kartu ar atskirai gali būti statomi bendrojo naudojimo konteineriai, skirti mišrioms komunalinėms atliekoms ir antrinėms žaliavoms surinkti (pažymos 9.4 papunktis).

Skundo tyrimo metu Aplinkos ministerija nurodė, kad: komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos organizavimas – savivaldybės pareiga ir atsakomybė. Savivaldybė (administratorius) privalo nustatyti kolektyvinio naudojimo konteinerių aikštelių vietas; savivaldybėms rekomenduojama nustatant kolektyvinio naudojimo konteinerių aikštelių vietas sodininkų bendrijų teritorijose susitarti su atitinkamos sodininkų bendrijos atstovais (pažymos 6.1 papunktis).

Aplinkos ministerijos nuomone, atsižvelgus į teisės aktais savivaldybėms nustatytas funkcijas, į tai, kad savivaldybės privalo įgyvendinti Kokybės reikalavimų 7 punkto nuostatas, nustatančias, kad  komunalinių atliekų tvarkymo paslauga turi būti teikiama taip, kad tenkintų atliekų turėtojo poreikius, Savivaldybė turėtų įvertinti, ar Aikštelė įrengta taip, kad tenkintų šia Aikštele besinaudosiančių gyventojų, įskaitant arčiausiai aikštelės esančių gyvenamųjų namų savininkų, poreikius.

Taigi, įvertinus tai, kas pirmiau išdėstyta konstatuotina, kad nustatytus reikalavimus atitinkančias kolektyvinio naudojimo konteinerių aikštelių vietas nustato savivaldybė (administratorius), o nustatant kolektyvinio naudojimo konteinerių aikštelių vietas sodininkų bendrijų teritorijose savivaldybėms yra rekomenduojama susitarti su sodininkų bendrijos atstovu (-ais) bei įvertinti, ar aikštelė bus įrengta taip, kad tenkintų šia aikštele besinaudosiančių gyventojų, įskaitant arčiausiai aikštelės esančių gyvenamųjų namų savininkų, poreikius.

Aptariamu atveju Aikštelės įrengimo vieta Sodininkų bendrijoje buvo pasirinkta „prie pat įvažiavimo iš valstybinio kelio Kaunas–Prienai–Alytus“, o atstumas nuo Aikštelės iki Pareiškėjos namo langų ir (ar) durų yra apie 30 m. Savivaldybės meras pažymėjo, jog Aikštelės vieta į Schemą įtraukta įvertinus Sodininkų bendrijos pirmininko žodžiu pateiktą informaciją dėl Aikštelės vietos parinkimo ir nustačius, jog Sodininkų bendrijos parinkta Aikštelės įrengimo vieta atitinka kokybės reikalavimus (dėl atstumo nuo įvažiavimo į Sodininkų bendriją, dėl atstumo iki pastato langų (durų)) (pažymos 5.1 papunktis), tačiau tyrimui nebuvo pateikta duomenų, ar  buvo išsiaiškinta, ar ši Aikštelė tenkina šia Aikštele besinaudosiančių gyventojų, įskaitant arčiausiai Aikštelės esančių gyvenamųjų namų savininkų, poreikius.

10.4. Savivaldybė, atsižvelgusi į Pareiškėjos Prašyme nurodytas aplinkybes, nusprendė Sodininkų bendrijoje nebeeksploatuoti Aikštelėje buvusio žaliųjų atliekų konteinerio ir sprendė klausimą dėl individualių komunalinių atliekų konteinerių Sodininkų bendrijos gyventojams išdalinimo. Atsižvelgus į tai, kad Sodininkų bendrijos keliai yra per siauri ir atliekų surinkimo automobilis neturi galimybės pravažiuoti, taip pat į tai, kad atstumai (nuo 50 m iki 800 m), kuriuos Sodininkų bendrijos gyventojai turėtų gabenti mišrių komunalinių atliekų, stiklo ir kt. konteinerius iki pravažiuojamo kelio, yra per dideli, buvo atsisakyta sprendimo išdalinti individualius komunalinių atliekų surinkimo konteinerius (pažymos 5.1, 5.3 papunkčiai).

10.5. Pareiškėja Prašyme Savivaldybės mero prašė perkelti Aikštelę (komunalinių atliekų surinkimo konteinerius) dėl jos sūnaus su negalia sveikatos (alerginių susirgimų) (pažymos 5.3 papunktis). Pažymėtina, kad Savivaldybės mero pateiktuose atsakymuose, t. y. 2021 m. kovo 29 d. rašte ir 2023 m. birželio 29 d. rašte, priimtų sprendimų teisėtumas ir pagrįstumas buvo vertinami teismuose ir dėl jų yra priimti LVAT 2023 m. birželio 14 d. nutartis bei RAAT Kauno rūmų 2024 m. rugsėjo 30 d. sprendimas (pažymos 5.6, 5.10 papunkčiai). Pareiškėja dėl Savivaldybės mero atsakyme, t. y. 2024 m. spalio 31 d. rašte, priimto sprendimo teisėtumo ir pagrįstumo taip pat kreipėsi į RAAT (pažymos 5.12 papunktis).

 

  1. Seimo kontrolieriams, vadovaujantis Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsnio 1 dalies, 17 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostatomis, nesuteikta teisė tirti skundų, jeigu skunde keliamas klausimas yra išnagrinėtas arba nagrinėjamas teisme (pažymos 8.1 papunktis). Atsižvelgus į tai, kad Savivaldybės raštuose priimti sprendimai, kuriais atsisakyta tenkinti Pareiškėjos prašymą iškelti Aikštelę (komunalinių atliekų surinkimo konteinerius) buvo (bus) vertinami teismuose, Pareiškėjos skundo tyrimas nutrauktinas.

 

  1. Kartu Seimo kontrolierė, vadovaudamasi gero administravimo principu, kuris Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje išvedamas iš Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalies nuostatų, įtvirtinančių, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, atkreipia dėmesį į tai, kad Jungtinių Tautų asmenų su negalia teisių konvencija įpareigoja visus subjektus (asmenis) gerbti, įgyvendinti joje įvirtintus žmogaus teisių standartus bei užtikrinti asmenų su negalia orumą ir lygias teises. Pareiškėjos Prašymo pateikimo Savivaldybei metu galiojęs Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymas, šiuo metu galiojantis Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymas nustatė (-o) principus, valstybės ir savivaldybių institucijų bei asmenų su negalia teises ir pareigas. Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatyme įtvirtintos asmenų su negalia teisės įgyvendinamos ir kituose teisės aktuose, pvz.: teisės aktuose, kurie nustato reikalavimus asmens su negalia būsto aplinkos pritaikymui, automobilių stovėjimo vietų įrengimui ir kt. Tačiau praktikoje  galimos įvairios situacijos, kaip ir Skunde aptariamas atvejis (Pareiškėja (jos sūnus) prašė perkelti Aikštelėje įrengtus komunalinių atliekų surinkimo konteinerius), sietinos su asmens su negalia teisėmis, kurios nėra aptariamos galiojančiuose teisės aktuose.

Seimo kontrolierė pabrėžia, kad teisės aktuose konkrečią situaciją reglamentuojančių teisės normų (teisinio pagrindo) nebuvimas, nereiškia, jog Savivaldybė nagrinėdama Pareiškėjos (jos sūnaus) Prašymą neturėjo reaguoti ir įvertinti jame išdėstytas aplinkybes, susijusias su Pareiškėjos sūnaus negalia. Vienas iš pagrindinių asmens su negalia teisių apsaugos įgyvendinimo principų yra lygiateisiškumo, kuris teigia, kad „[…] tais atvejais, kai asmeniui su negalia sudarytos tokios pačios kaip ir kitiems visuomenės nariams sąlygos ir (ar) galimybės yra neveiksmingos, asmeniui su negalia numatomos palankesnės sąlygos […], palyginti su kitais asmenimis“.

Savivaldybė, vadovaudamasi gero administravimo principu, kuris, be kita ko, įtvirtina viešojo administravimo subjekto pareigą imtis aktyvių veiksmų vykdant administracinę procedūrą, nagrinėdama Pareiškėjos (jos sūnaus) Prašymą turėjo imtis aktyvių veiksmų, kad tinkamai išsiaiškintų Pareiškėjos skunde nurodytas individualias aplinkybes, t. y. arčiausiai Aikštelės esančiame name gyvenančio asmens su negalia poreikius (pvz.: kreiptis į medicinos įstaigą ar į asmens su negalia gerovės tarybą  dėl išvados / rekomendacijos gavimo, ar netoli Pareiškėjos namų pastatyta (komunalinių atliekų surinkimo konteineriai) galėtų daryti įtaką Pareiškėjos sūnaus sveikatai, jo gerovės būklei ir kt.), tačiau, kaip matyti iš tyrimui pateiktų dokumentų, to padaryta nebuvo. Tai, kad Savivaldybės administracija turi įvertinti, ar Aikštelė įrengta taip, kad tenkintų arčiausiai Aikštelės esančių gyvenamųjų namų savininkų, taip pat ir Pareiškėjos (jos sūnaus), poreikius, Skundo tyrimo metu pažymėjo ir Aplinkos ministerija (pažymos 6.2 papunktis). Tik nustačiusi, jog aplinkos veiksniai (pvz.: oro tarša, kvapai, triukšmas, kitos aplinkybės nulemtos to, kad šalia namo įrengti atliekų surinkimo konteineriai) trukdo / netrukdo Pareiškėjos sūnaus sveikatai ar jo gerovės būklei, Savivaldybė galėjo priimti motyvuotą sprendimą iškelti / atsisakyti iškelti Aikštelę.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia

X skundo dėl Prienų rajono savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo), sprendžiant Aikštelės (komunalinių atliekų surinkimo konteinerių) iškėlimo klausimą nevertinant, ar Aikštelė (komunalinių atliekų surinkimo konteineriai) tenkina atliekų turėtojo poreikius, tyrimą nutraukti.

 

SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJA

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Prienų rajono savivaldybės merui rekomenduoja atkreipti dėmesį į pažymos 12 punkte išdėstytas aplinkybes bei užtikrinti, jog ateityje Savivaldybė nagrinėdama pareiškėjų prašymus (skundus): vadovautųsi Vietos savivaldos įstatyme įtvirtintais principais, tarp jų ir reagavimo į savivaldybės gyventojų nuomonę principu, Viešojo administravimo įstatyme įtvirtintais principais, tarp jų ir išsamumo principu (pažymos 8.2, 8.5 papunkčiai); imtųsi aktyvių veiksmų, kad būtų įvertintos visos pareiškėjų prašymuose (skunduose) nurodytos aplinkybės.

 

Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

Apie rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus prašoma informuoti Pareiškėją ir Seimo kontrolierę (rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus ir juos pagrindžiančius dokumentus Seimo kontrolierei pateikti per E. pristatymo informacinę sistemą ar el. p.  [email protected]).

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                              Jolita Miliuvienė