PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 2024/1-1287 PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS VILNIAUS KALĖJIMĄ
Dokumento numeris | PA-31 |
---|---|
Data | 2025-03-05 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 2024/1-1287 PRIEŠ LIETUVOS KALĖJIMŲ TARNYBOS VILNIAUS KALĖJIMĄ |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2024 m. lapkričio 26 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos (toliau – LKT) Vilniaus kalėjimo (toliau – Vilniaus kalėjimas) pareigūnų veiksmų, susijusių su netinkamu skundų, prašymų nagrinėjimu ir nesudaroma galimybe apsipirkti parduotuvėje (toliau – Skundas).
- Pareiškėjas Skunde nurodo:
„[…] 2024 m. spalio 22 d. buvau pervežtas iš Vilniaus kalėjimo į Laisvės atėmimo vietų ligoninę (toliau – LAVL). Po trijų dienų, spalio 25 d., grįžau atgal į Vilniaus kalėjimą. Dar prieš išvykstant į LAVL, buvo atliktas depozitinis mokėjimas į mano asmeninę sąskaitą, administruojamą Lietuvos kalėjimų tarnybos (toliau – LKT). Nepaisant to, nors į Vilniaus kalėjimą grįžau spalio 25 d., spalio 29 d. man buvo atsisakyta suteikti galimybę apsipirkti kalėjimo parduotuvėje. Pagrindinis atsisakymo motyvas buvo tas, kad lėšos iki tol nebuvo priskirtos mano sąskaitai, nes LKT direktorius suimtųjų (nuteistųjų) asmeninių piniginių lėšų apskaitos tvarkos apraše nekelia reikalavimų tinkamai rūpintis kalinių lėšomis bei jų interesais ir leidžia šiuos primityvius apskaitinius veiksmus vilkinti iki trijų darbo dienų.
Spalio 29 d. iš ryto raštu pateikiau skundą Vilniaus kalėjimo administracijai, prašydamas operatyvaus lėšų priskyrimo mano sąskaitai ir leidimo apsipirkti. Atsakymas į šį skundą buvo pateiktas tik lapkričio 14 d., t. y. praėjus 16 dienų. Pagal teisės aktus skundai tokiose situacijose turėtų būti nagrinėjami operatyviai, tačiau mano skundo nagrinėjimas buvo nepateisinamai vilkinamas.
Dėl šio vilkinimo praradau teisę išnaudoti savo mėnesinį apsipirkimo limitą spalio mėnesį. Tai lėmė tiesiogines materialines pasekmes, ribojant mano galimybes įsigyti būtiniausias prekes, taip pat sukėlė reikšmingą psichologinę ir emocinę žalą. […]“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).
- Pareiškėjas Seimo kontrolierės prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2024 m. gruodžio 3 d. raštu Nr. 4D-2024/1-1287/3D-2345 kreipėsi į Kalėjimų tarnybos direktorių, prašydama paaiškinti Skunde aprašytas aplinkybes.
2024 m. gruodžio 17 d. Seimo kontrolierė gavo Kalėjimų tarnybos 2024 m. gruodžio 17 d. raštą Nr. 1S-8138, kuriame nurodoma:
4.1. „[…] nuteistasis […] (toliau – pareiškėjas) 2024-10-25 buvo etapuotas iš Lietuvos kalėjimų tarnybos Pravieniškių 2-ojo kalėjimo (toliau – Pravieniškių 2-asis kalėjimas) į Lietuvos kalėjimų tarnybos Vilniaus kalėjimą (toliau – Vilniaus kalėjimas). Vadovaujantis Lietuvos kalėjimų tarnybos suimtųjų (nuteistųjų) asmeninių lėšų apskaitos tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos kalėjimų tarnybos direktoriaus 2023 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. V-479, (toliau – Aprašas) 47 punktu, Finansų skyriaus darbuotojas, gavęs iš Saugumo valdymo skyriaus atsakingo darbuotojo išvykstančių suimtųjų (nuteistųjų) sąrašą, ne vėliau kaip per tris darbo dienas, įskaitant sąrašo gavimo dieną, perveda visų sąraše išvardytų suimtųjų (nuteistųjų) asmeninėje sąskaitoje esančias pinigines lėšas į kito kalėjimo depozitinę sąskaitą, mokėjimo pavedimo paskirtyje nurodydamas, kokia piniginių lėšų suma yra neliečiamojoje asmeninės sąskaitos dalyje. Aprašo 27 punkte numatyta, kad nuo lėšų gavimo į depozitinę sąskaitą dienos piniginės lėšos ne vėliau kaip per tris darbo dienas priskiriamos konkrečiam nuteistajam ir iš jų atliekamos reikalingos išskaitos. Pareiškėjo lėšos 2024-10-28 buvo gautos Vilniaus kalėjimo depozitinėje sąskaitoje, o 2024-10-29 pareiškėjo lėšos buvo priskirtos nuteistajam bei buvo atliktos reikalingos išskaitos. Nuteistųjų apsipirkimo žiniaraščius finansų skyrius perduoda parduotuvei apsipirkimo dieną iki 8 valandos ryto, todėl šie žiniaraščiai parengiami vieną dieną prieš numatytą apsipirkimo datą. Tokiu būdu nuteistųjų apsipirkimo, numatyto 2024-10-29, žiniaraščiai buvo suformuoti, patikrinti ir perduoti parduotuvei 2024-10-28. Atsižvelgiant į tai, kad pareiškėjo lėšos buvo priskirtos 2024-10-29, o žiniaraščiai parduotuvei yra parengiami dieną prieš apsipirkimą (2024-10-28), pareiškėjas negalėjo pasinaudoti lėšomis kalėjimo parduotuvėje.“
4.2. „Pareiškėjas 2024-10-29 pateikė skundą (užregistruota 2024-10-30, Nr. NPS-25-7933), į kurį 2024-11-14 raštu Nr. 2S-6448 buvo pateiktas atsakymas.“
4.3. „Pareiškėjas savo lėšomis galėjo disponuoti 2024-10-29. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso 38 str. 2 d., kurioje nurodyta, kad „[…] Uždaro arba pusiau atviro tipo bausmės atlikimo vietose bausmę atliekančių nuteistųjų apsipirkimą organizuoja laisvės atėmimo vietų įstaiga“, Vilniaus kalėjime, laisvės atėmimo bausmę atliekantiems nuteistiesiems yra sudarytos sąlygos už asmeninėse sąskaitose turimus pinigus įstaigoje veikiančioje parduotuvėje apsipirkti du kartus per savaitę. Pažymėtina, kad nuteistajam X, laisvės atėmimo bausmę atliekančiam 1-ojo gyvenamojo korpuso 4-ame aukšte, sudarytos sąlygos apsipirkti antradieniais ir penktadieniais, išskyrus šventinius laikotarpius, kai sudaromi specialūs apsipirkimų grafikai. Atsižvelgiant į tai, kad lapkričio 1 d. buvo šventinė diena, pareiškėjas apsipirko 2024-11-05.“
4.4. „Papildomai informuojame, kad, remiantis Aprašo 48 punktu, suimtajam (nuteistajam) prašant, bausmės atlikimo vietos įstaigoje esančios jo asmeninės piniginės lėšos, pagal kalėjimo viršininkui pateiktą rašytinį prašymą (8 priedas), kai nuteistasis (suimtasis) konvojuojamas į kitą bausmės atlikimo vietos įstaigą, gali būti nepervedamos tuo atveju, jeigu yra aišku, kad suimtojo (nuteistojo) išvykimas yra trumpalaikis (iki 10 dienų) ir jam pasibaigus asmuo bus grąžintas atgal į priskirtą bausmės atlikimo vietos įstaigą. Atsižvelgiant į tai, kad pareiškėjas 2024-10-22 buvo etapuotas į Pravieniškių 2-ąjį kalėjimą, o 2024-10-25 grąžintas į Vilniaus kalėjimą, nuteistasis galėjo pateikti prašymą dėl lėšų nepervedimo į kito kalėjimo depozitinę sąskaitą.“
- Papildomai prie rašto pridėti dokumentai, kuriuose nurodyta toliau pateikiama informacija:
– Pareiškėjo 2024 m. spalio 29 d. skundo Vilniaus kalėjimo administracijai (reg. Nr. 2024-10-30 Nr. NPS-25-7933) kopija. Skunde jis nurodo: „[…] buvau trumpam išvykęs į LAVL ir grįžau penktadienį (2024-10-25). LKT sąskaitoje savo vardu turiu apie 200 e., taip pat turiu neišnaudotą asmeninį limitą, tačiau buhalterijos teigimu šiandien negalėsiu apsipirkinėti, o taip pat ir lapkričio 1 d., nes bus nedarbo diena. Reikalauju gražinti įšaldytus mano pinigus ir leisti jais disponuoti.“
– LKT 2024 m. lapkričio 14 d. atsakymas Nr. 2S-6448, kuriame nurodyta: „Lietuvos kalėjimų tarnybos (toliau – LKT) Finansų skyrius (toliau – FS) gavo ir išnagrinėjo Jūsų 2024 m. spalio 30 d. skundą Nr. NPS-25-7933. Pranešame, kad 2024-10-22 Jūs buvote etapuotas iš LKT Vilniaus kalėjimo į LKT Pirminės asmens sveikatos priežiūros skyrių (toliau – PASP, veiklos adresas Pravieniškių 2-asis kalėjimas, Pravieniškių g. 5, Pravieniškės), o 2024-10-25 buvote etapuotas iš PASP į Vilniaus kalėjimą. Vadovaujantis Suimtųjų (nuteistųjų) asmeninių piniginių lėšų apskaitos tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos kalėjimų tarnybos direktoriaus 2023 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. V-479 „Dėl Suimtųjų (nuteistųjų) asmeninių piniginių lėšų apskaitos tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas) 47 punktu, nuteistajam išvykstant iš ištaigos, FS privalo jo lėšas ne vėliau per tris darbo dienas persiųsti į kito kalėjimo depozitinę sąskaitą. Iš Pravieniškių 2-ojo kalėjimo į Vilniaus kalėjimo depozitinę sąskaitą Jūsų lėšos buvo pervestos 2024-10-28. Vadovaujantis Aprašo 27 punktu nuo lėšų gavimo į depozitinę sąskaitą dienos piniginės lėšos ne vėliau kaip per tris darbo dienas priskiriamos konkrečiam nuteistajam ir iš jų atliekamos reikalingos išskaitos. Paaiškiname, jog 2024 m. spalio 28 dieną buvo importuotas ir atspausdintas banko išrašas už laikotarpį nuo 2024-10-25 iki 2024-10-27. Nuteistųjų apsipirkimo žiniaraščius FS perduoda parduotuvei apsipirkimo dieną iki 8 valandos ryto, todėl šie žiniaraščiai parengiami vieną dieną prieš numatytą apsipirkimo datą. Tokiu būdu, žiniaraščiai nuteistųjų apsipirkimui, numatytam 2024-10-29, buvo suformuoti, patikrinti ir perduoti parduotuvei 2024-10-28. Atsižvelgiant į išdėstytas aplinkybes, Jūsų skundas laikytinas nepagrįstu.[…].“
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Europos kalėjimų taisyklių (toliau – EKT) 31.5 papunktis – „Kaliniai, atsižvelgiant į higienos, tvarkos ir saugumo reikalavimus, turi turėti galimybę nusipirkti ar kitaip įsigyti prekių, įskaitant gėrimus ir maistą, ne didesnėmis kainomis, nei kad yra laisvėje.“
- Viešojo administravimo įstatymo (toliau – VAĮ):
3 straipsnis „Viešojo administravimo principai“ – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […] 3) efektyvumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas, priimdamas ir įgyvendindamas sprendimus, jam skirtus išteklius naudoja kuo mažesnėmis sąnaudomis ir siekia geriausio rezultato; […] 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį; […] 7) naujovių ir atvirumo permainoms. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas turi ieškoti naujų ir veiksmingų būdų, kaip geriau spręsti problemas, iškylančias vykdant viešąjį administravimą, taip pat nuolat tobulinti savo veiklą taikydamas pažangiausius metodus, modelius, technologijas, priemones ar gerosios patirties pavyzdžius; […].“
10 straipsnio „Administracinių sprendimų priėmimas“ 4 dalis – „Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos.“
- 8. Bausmių vykdymo kodekso (toliau – BVK) 38 straipsnio „Laisvės atėmimo bausmes atliekančių nuteistųjų teisė bausmės atlikimo vietoje turėti asmeninių daiktų, šių daiktų įgijimo būdai ir naudojimosi tais daiktais reikalavimai“ 2 dalis – „Atviro tipo bausmės atlikimo vietose bausmę atliekantys nuteistieji asmeninius daiktus perkasi savarankiškai. Uždaro arba pusiau atviro tipo bausmės atlikimo vietose bausmę atliekančių nuteistųjų apsipirkimą organizuoja laisvės atėmimo vietų įstaiga.“
- Lietuvos kalėjimų tarnybos suimtųjų (nuteistųjų) asmeninių piniginių lėšų apskaitos tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos kalėjimų tarnybos direktoriaus 2023 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. V-479 „Dėl Lietuvos kalėjimų tarnybos suimtųjų (nuteistųjų) asmeninių piniginių lėšų apskaitos tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas):
27 punktas – „Nuo lėšų gavimo į depozitinę sąskaitą dienos piniginės lėšos ne vėliau kaip per tris darbo dienas priskiriamos konkrečiam nuteistajam ir iš jų atliekamos reikalingos išskaitos.“
47 punktas – „FS darbuotojas, gavęs iš SVS atsakingo darbuotojo išvykstančių suimtųjų (nuteistųjų) sąrašą, ne vėliau kaip per tris darbo dienas, įskaitant sąrašo gavimo dieną, perveda visų sąraše išvardytų suimtųjų (nuteistųjų) asmeninėje sąskaitoje esančias pinigines lėšas į kito kalėjimo depozitinę sąskaitą, mokėjimo pavedimo paskirtyje nurodydamas, kokia piniginių lėšų suma yra neliečiamojoje asmeninės sąskaitos dalyje.“
48 punktas – „Suimtajam (nuteistajam) prašant, jo asmeninės piniginės lėšos, esančios bausmės atlikimo vietos įstaigoje, pagal kalėjimo viršininkui pateiktą rašytinį prašymą (8 priedas), kai nuteistasis (suimtasis) konvojuojamas į kitą bausmės atlikimo vietos įstaigą, gali būti nepervedamos tuo atveju, jeigu yra aišku, kad suimtojo (nuteistojo) išvykimas yra trumpalaikis (iki 10 dienų), kuriam pasibaigus jis bus grąžintas atgal į priskirtą bausmės atlikimo vietos įstaigą.“
Tyrimo išvados
- Skunde rašoma, kad Pareiškėjas buvo etapuotas iš Vilniaus kalėjimo į LKT Pirminės asmens sveikatos priežiūros skyrių (toliau – PASP), o 2024 m. spalio 25 d. grįžo atgal į Vilniaus kalėjimą. Grįžus, Pareiškėjui nebuvo leista apsipirkti kalėjimo parduotuvėje dėl atgal nepervestų lėšų į asmeninę sąskaitą, dėl šio įvykio Pareiškėjas su skundu kreipėsi į Vilniaus kalėjimo administraciją prašydamas operatyviai išspręsti situaciją dėl apsipirkimo, tačiau atsakymo pateikimas buvo vilkinamas.
- Skundo tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjas 2024 m. spalio 22 d. buvo pervežtas iš Vilniaus kalėjimo į PASP, o 2024 m. spalio 25 d. buvo etapuotas iš PASP atgal į Vilniaus kalėjimą. Pareiškėjo lėšos 2024 m. spalio 28 d. buvo gautos Vilniaus kalėjimo depozitinėje sąskaitoje, o 2024 m. spalio 29 d. Pareiškėjo lėšos buvo priskirtos nuteistajam bei buvo atliktos reikalingos išskaitos. Nuteistųjų apsipirkimo žiniaraščius Finansų skyrius perduoda parduotuvei apsipirkimo dieną iki 8 valandos ryto, šie žiniaraščiai parengiami vieną dieną prieš numatytą apsipirkimo datą. Tokiu būdu nuteistųjų apsipirkimo, numatyto 2024 m. spalio 29 d., žiniaraščiai buvo suformuoti, patikrinti ir perduoti parduotuvei 2024 m. spalio 28 d. Atsižvelgiant į tai, kad Pareiškėjo lėšos buvo priskirtos 2024 m. spalio 29 d., o žiniaraščiai parduotuvei yra parengiami dieną prieš apsipirkimą (2024 m. spalio 28 d.), Pareiškėjas negalėjo pasinaudoti lėšomis ir apsipirkti kalėjimo parduotuvėje. Pareiškėjas savo lėšomis galėjo disponuoti tik 2024 m. spalio 29 d., tačiau ši diena pagal nuteistųjų apsipirkimo grafiką nebuvo Pareiškėjo apsipirkimo diena (šios pažymos 4.1 papunktis).
Taip pat nustatyta, kad Pareiškėjui sudarytos sąlygos apsipirkti antradieniais ir penktadieniais, išskyrus šventinius laikotarpius, kai sudaromi specialūs apsipirkimų grafikai. Atsižvelgiant į tai, kad lapkričio 1 d. buvo šventinė diena ir apsipirkimai nevyko, Pareiškėjas apsipirkti galėjo tik 2024 m. lapkričio 5 d., kai nuo grįžimo į Vilniaus kalėjimą buvo praėję 11 dienų.
Skundo tyrimo metu LKT Seimo kontrolierei nurodė, kad remiantis Aprašo 48 punktu ir atsižvelgiant į tai, kad Pareiškėjas 2024 m. spalio 22 d. buvo etapuotas į PASP, o 2024 m. spalio 25 d. grąžintas į Vilniaus kalėjimą, Pareiškėjas galėjo pateikti prašymą dėl lėšų nepervedimo į kito kalėjimo depozitinę sąskaitą (šios pažymos 4.4 papunktis).
- Europos kalėjimų taisyklėse akcentuojama, kad kaliniai turi turėti galimybę nusipirkti ar kitaip įsigyti prekių. BVK 38 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad uždaro arba pusiau atviro tipo bausmės atlikimo vietose bausmę atliekančių nuteistųjų apsipirkimą organizuoja laisvės atėmimo vietų įstaiga. Taigi, nuteistųjų galimybė apsipirkti nėra savaime suprantama ir nuteistieji negali patys bet kuriuo metu nueiti į parduotuvę ir apsipirkti. Visas apsipirkimo procesas kalėjimo parduotuvėje priklauso tik nuo pareigūnų sudaryto grafiko, kuriame nustatyta, kokiomis dienomis konkretus nuteistasis turi teisę apsipirkti, ir kitų veiksmų, kuriais realiai sudaroma galimybė ateiti iki parduotuvės ir pan. Taigi ir šiuo konkrečiu atveju Pareiškėjas buvo priklausomas nuo pareigūnų valios.
Aprašo 27 punkte nurodyta, kad nuo lėšų gavimo į depozitinę sąskaitą dienos piniginės lėšos ne vėliau kaip per tris darbo dienas priskiriamos konkrečiam nuteistajam ir iš jų atliekamos reikalingos išskaitos. Kaip nustatyta Skundo tyrimo metu, Pareiškėjas grįžo į Vilniaus kalėjimą 2025 m. spalio 25 d., lėšos į jo depozitinę sąskaitą buvo pervestos 2025 m. spalio 28 d., t. y. praėjus trims dienoms, kaip ir reglamentuota Apraše.
Seimo kontrolierės vertinimu, nors šiuo atveju pareigūnai formaliai laikėsi Apraše numatytų terminų, tačiau Pareiškėjo teisė apsipirkti nustatytu dažnumu nebuvo užtikrinta. Pareigūnai nesilaikė rūpestingo elgesio standarto, nevertino Pareiškėjo situacijos individualių aplinkybių, konkretaus poreikio. Susidarė situacija, kai Pareiškėjas, įprastai galėdamas apsipirkti kas 4 dienas, dėl nuo jo nepriklausančių priežasčių tokios galimybės neturėjo net 11 dienų, o pareigūnai šios situacijos nesprendė (galimybė leisti Pareiškėjui apsipirkti kitą dieną, nei numatyta grafike, net nebuvo svarstoma).
- Skundo tyrimo metu LKT atkreipė Seimo kontrolierės dėmesį į Aprašo 48 punkto nuostatą, kurioje įtvirtinta nuteistųjų galimybė pateikti prašymą dėl lėšų nepervedimo į kito kalėjimo depozitinę sąskaitą esant trumpalaikei išvykai. Pažymėtina, kad tokios informacijos Pareiškėjui teiktuose atsakymuose nėra. Seimo kontrolierei kyla pagrįstas klausimas, ar Pareiškėjas, prieš trumpam išvykdamas į PASP, žinojo apie tokią galimybę bei (esant pageidavimui nepervesti lėšų) reikalavimą raštu pateikti prašymą. Seimo kontrolierė atkreipia atsakingų pareigūnų dėmesį į tai, kad šioje situacijoje kalėjimo administracijai iš anksto buvo žinoma apie Pareiškėjo trumpalaikę išvyką, todėl pareigūnai turėjo pasielgti apdairiai ir rūpestingai bei informuoti Pareiškėją apie galimybę lėšų nepervesti (juolab kad artinosi šventinė diena lapkričio 1 d.), bet to nepadarė.
- Seimo kontrolierė atkreipia atsakingų pareigūnų dėmesį į VAĮ įtvirtintus efektyvumo bei naujovių ir atvirumo permainoms principus, kurie reiškia, kad viešojo administravimo subjektas, (šiuo atveju – LKT) turi ieškoti naujų ir veiksmingų būdų, kaip geriau spręsti problemas, taip pat nuolat tobulinti savo veiklą taikant pažangiausius metodus, modelius, technologijas, priemones ar gerosios patirties pavyzdžius, o išteklius naudoti kuo mažesnėmis sąnaudomis ir siekiant geriausio rezultato.
Kaip jau nustatyta šioje pažymoje, Finansų skyriaus darbuotojas, gavęs iš Saugumo valdymo skyriaus atsakingo darbuotojo išvykstančių nuteistųjų sąrašą, ne vėliau kaip per tris darbo dienas, įskaitant sąrašo gavimo dieną, perveda visų sąraše išvardytų nuteistųjų asmeninėje sąskaitoje esančias pinigines lėšas į kito kalėjimo depozitinę sąskaitą, mokėjimo pavedimo paskirtyje nurodydamas, kokia piniginių lėšų suma yra neliečiamojoje asmeninės sąskaitos dalyje. Nuo lėšų gavimo į depozitinę sąskaitą dienos piniginės lėšos ne vėliau kaip per tris darbo dienas priskiriamos konkrečiam nuteistajam ir iš jų atliekamos reikalingos išskaitos. Be to, nuteistųjų apsipirkimo organizavimas pradedamas dokumentų rengimu Finansų skyriuje: nuteistųjų apsipirkimo žiniaraščius Finansų skyrius perduoda parduotuvei apsipirkimo dieną iki 8 valandos ryto ir šie žiniaraščiai parengiami vieną dieną prieš numatytą apsipirkimo datą. Šiuo atveju nuteistųjų apsipirkimo, numatyto 2024 m. spalio 29 d., žiniaraščiai buvo suformuoti, patikrinti ir perduoti parduotuvei 2024 m. spalio 28 d.
Atsižvelgiant į Apraše nustatytas nuteistųjų asmeninių piniginių lėšų apskaitos bei nuteistųjų apsipirkimo žiniaraščių formavimo, patikrinimo, perdavimo parduotuvei procedūras, akivaizdu, kad vien šios procedūros gali apsunkinti nuteistųjų disponavimą asmeninėmis piniginėmis lėšomis ir apriboti galimybę apsipirkti įprastu dažnumu. Todėl, siekiant užtikrinti, kad formalios procedūros neribotų ir (arba) neapsunkintų nuteistųjų teisės apsipirkti, kai jie trumpam yra išvykę į kitą bausmės atlikimo vietos įstaigą, bei sumažinti formalių procedūrų skaičių, Seimo kontrolierė rekomenduoja imtis organizacinių priemonių, kad tokie nuteistieji visais atvejais pirmiausia būtų informuojami apie galimybę pateikti prašymą pagal Aprašo 48 punktą.
- Nagrinėdama pareiškėjų skundus, Lietuvos kalėjimų tarnyba, kaip viešojo administravimo subjektas, savo veikloje privalo laikytis ir viešojo administravimo srityje taikomų viešojo administravimo principų; jų priimami sprendimai turi būti išsamūs, grįsti objektyviais duomenimis (faktais) ir teisės aktų normomis. Viešojo administravimo subjektas, taip pat ir Kalėjimų tarnyba (jos padaliniai) administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. Atsakymai į prašymus parengiami atsižvelgiant į jų turinį (šios pažymos 7 punktas).
Skundo tyrimo metu taip pat nustatyta, kad Pareiškėjas 2024 m. spalio 29 d. pateikė skundą (užregistruota 2024 m. spalio 30 d., Nr. NPS-25-7933) dėl pinigų pervedimo ir galimybės apsipirkti sudarymo, į kurį LKT 2024 m. lapkričio 14 d. raštu Nr. 2S-6448 buvo pateiktas atsakymas. Seimo kontrolierės vertinimu, atsakymas formaliai atitinka VAĮ reikalavimus ir terminus, nurodyta jo apskundimo tvarka.
Atsižvelgiant į tai, konstatuotina, jog LKT pareigūnai tinkamai išnagrinėjo skundą, kaip to reikalauja teisės aktai, todėl Skundas dėl netinkamo skundo nagrinėjimo atmestinas.
- Atsižvelgiant į tai, kas nustatyta, konstatuotina, kad nors Vilniaus kalėjimas formaliai ir nepažeidė teisės aktų reikalavimų pateikdamas atsakymą į skundą, tačiau Pareiškėjo teisė apsipirkti nustatytu dažnumu nebuvo užtikrinta, nes pareigūnai nesielgė pakankamai rūpestingai spręsdami Pareiškėjo situaciją, neinformavo Pareiškėjo iš anksto apie galimybę pasinaudoti Aprašo 48 punkte numatyta galimybe nepersiųsti pinigų trumpam išvykus į kitą bausmės atlikimo vietos įstaigą, nesiėmė aktyvių veiksmų padėti Pareiškėjui apsipirkti parduotuvėje kitą nei grafike numatytą dieną, žinodami, kad kita Pareiškėjo apsipirkimo diena bus tik po šventinių dienų, taigi, šioje situacijoje Vilniaus kalėjimo pareigūnai nesielgė apdairiai ir rūpestingai, todėl skundas dėl Vilniaus kalėjimo pareigūnų veiksmų, susijusių su nesudaroma galimybe apsipirkti parduotuvėje, pripažįstamas pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAI
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl LKT pareigūnų veiksmų (neveikimo) netinkamai nagrinėjant skundą atmesti.
18.Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl Vilniaus kalėjimo pareigūnų veiksmų (neveikimo) nesudarant galimybės apsipirkti parduotuvėje pripažinti pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJA
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Kalėjimų tarnybos direktoriui rekomenduoja imtis organizacinių priemonių, kad nuteistieji trumpam išvykdami į kitą bausmės atlikimo vietos įstaigą visais atvejais pirmiausia būtų informuojami apie galimybę pateikti prašymą pagal Aprašo 48 punktą.
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Apie rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus prašoma informuoti Pareiškėją ir Seimo kontrolierę (rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus ir juos pagrindžiančius dokumentus Seimo kontrolierei pateikti per E. pristatymo informacinę sistemą ar el. p. [email protected]).
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė