PAŽYMA DĖL X IR KITŲ GYVENTOJŲ SKUNDO PRIEŠ ZARASŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ
Dokumento numeris | 4D-2024/2-621 |
---|---|
Data | 2024-06-27 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL X IR KITŲ GYVENTOJŲ SKUNDO PRIEŠ ZARASŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ |
Kontrolierius | Jolita Miliuvienė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė gavo X ir kitų namo, esančio …, Zarasai, gyventojų (toliau – Pareiškėjai) skundą dėl Zarasų rajono savivaldybės (toliau ir citatose – Savivaldybė) administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) sprendžiant Pareiškėjų prašyme keliamą klausimą dėl automobilių stovėjimo aikštelės prie namo, esančio …, Zarasuose, remonto (toliau – Skundas).
- Pareiškėjai Skunde nurodo:
2.1. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalis nurodo, kad viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinis sprendimas negali būti priimtas, viešojo administravimo subjektas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys.
2.2. „2023 m. spalio 19 d. […] Pareiškėjai Savivaldybės merei pateikė prašymą dėl daugiabučio namo automobilių aikštelės (po namo renovacijos) sutvarkymo. Atsakymas buvo gautas tik 2024 m. vasario 21 d., t. y. po 4 mėnesių. Tai grubus teisės aktų pažeidimas, nes jokios informacijos apie termino pratęsimą (kaip to reikalauja įstatymas) nebuvo gauta. Ir tai ne pirmas kartas, kada Savivaldybės atsakingi darbuotojai laiku nepateikia atsakymų į gyventojų prašymus. Tai toleruoja ir [Savivaldybės] merė. Ne vieną kartą dėl to žmonės skundėsi per Savivaldybės administracijos ir gyventojų susitikimų metu (jie transliuojami internete).“
- Pareiškėjai Seimo kontrolierės prašo: „[…] išnagrinėti įstatymo pažeidimus bei imtis įstatymais numatytų veiksmų.“
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Iš Skundo tyrimui pateiktų dokumentų nustatyta:
4.1. Savivaldybės administracijoje 2023 m. spalio 19 d. gautas ir užregistruotas (reg. Nr. R8-(9.9)-498 Pareiškėjų 2023 m. spalio 19 d. prašyme (toliau – Prašymas), kuriame, be kita ko, nurodyta:
„… gyventojai prašo į 2024 m. remontuojamų gatvių ir aikštelių sąrašus įtraukti mūsų kiemą – išasfaltuoti automobilių parkavimo aikštelę ir sutvarkyti įkritusį šaligatvį. Jų […] būklė yra labai bloga – šaligatvis įkritęs, pusė aikštelės duobėta, kita pusė – akmenuota. Šiais metais buvo baigta namo renovacija, o aikštelė bei šaligatvis nuo namo pastatymo nė karto nebuvo remontuoti. Prašome patenkinti mūsų prašymą. […].“
4.2. Savivaldybės administracija 2023 m. spalio 24 d. raštu Nr. (6.23 E)3-1385 „Dėl prašymo“ (toliau – 2023 m. spalio 24 d. raštas) Pareiškėjus informavo:
„[…] vadovaujantis Savivaldybės tarybos 2023 m. gegužės 25 d. sprendimo Nr. T-171 „Dėl Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų, skirtų Zarasų savivaldybės vietinės reikšmės keliams ir gatvėms tiesti, rekonstruoti, taisyti (remontuoti), prižiūrėti ir saugaus eismo sąlygoms užtikrinti, naudojimo ir skirstymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“, Jūsų Prašymas dėl automobilių stovėjimo aikštelės prie namo adresu …, Zarasų m. [toliau ir citatose – automobilių stovėjimo aikštelė], remonto bus pateiktas svarstyti Savivaldybės kelių (gatvių) ar takų statybos, rekonstrukcijos ar remonto darbų objektų prioritetinių eilių patvirtinimo priežiūros komisijai [toliau ir citatose – Komisija] šių metų IV ketvirtį.
Su aktualia informacija dėl remontuojamų 2023–2025 metais prioritetinių kelių galite rasti ir susipažinti mūsų tinklalapio nuorodoje https://www.zarasai.lt/keliai_303.
Raštas (atsakymas) per vieną mėnesį gali būti skundžiamas Zarasų rajono savivaldybės administracijos direktoriui (Sėlių a. 22, Zarasai) Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka arba Lietuvos administracinių ginčų komisijos Panevėžio apygardos skyriui (Respublikos g. 62, 35158 Panevėžys) Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka, Regionų apygardos administracinio teismo Panevėžio rūmams (Respublikos g. 62, 35158 Panevėžys) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.“
4.3. Savivaldybės administracija 2024 m. vasario 21 d. raštu Nr. 3-315 „Dėl informacijos pateikimo“ (toliau – 2024 m. vasario 21 d. raštas) Pareiškėjus, be kita ko, informavo:
„[…] Jūsų prašymas dėl automobilių stovėjimo aikštelės […] remonto buvo vertinamas […] Komisijoje 2023 m. IV ketvirtyje.
Remdamasi Savivaldybės tarybos 2019 m. lapkričio 15 d. sprendimu Nr. T-171 „Dėl Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų, skirtų Zarasų savivaldybės vietinės reikšmės keliams ir gatvėms tiesti, rekonstruoti, taisyti (remontuoti), prižiūrėti ir saugaus eismo sąlygoms užtikrinti, naudojimo ir skirstymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Komisija įvertino automobilių stovėjimo aikštelės remonto poreikį. Atsižvelgiant į numatomą kelių remonto 2024–2026 metų finansavimą ir vertinimo metu suskaičiuotus balus, automobilių stovėjimo aikštelės […] remontas nebuvo įtrauktas į 2024-2026 metų laikotarpio programos kapitalinio ar paprastojo remonto objektų prioritetines eiles, patvirtintas Savivaldybės tarybos 2024 m. sausio 25 d. sprendimu Nr. T-8 „Dėl Zarasų rajono savivaldybės kelių (gatvių) ar takų statybos, rekonstrukcijos ar remonto objektų prioritetinių eilių patvirtinimo“.
Apgailestaujame, bet Jūsų prašymas dėl automobilių aikštelės […] remonto nebus tenkinamas.
Šis raštas (atsakymas) per vieną mėnesį nuo jo gavimo (įteikimo) gali būti skundžiamas Zarasų rajono savivaldybės merui (Sėlių a. 22, Zarasai) Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka arba Lietuvos administracinių ginčų komisijos Panevėžio apygardos skyriui (Respublikos g. 62, 35158 Panevėžys) Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka, Regionų apygardos administracinio teismo Panevėžio rūmams (Respublikos g. 62, 35158 Panevėžys) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.“
4.4. Savivaldybės taryba, atsižvelgdama į Komisijos siūlymus (2024 m. sausio 11 d., protokolas Nr. VRKG-3-(1.40)), 2024 m. sausio 25 d. sprendimu Nr. T-8 „Dėl Zarasų rajono savivaldybės kelių (gatvių) ar takų statybos, rekonstrukcijos ar remonto objektų prioritetinių eilių patvirtinimo“ patvirtino: 1) Savivaldybės vietinės reikšmės naujų kelių tiesimo, rekonstravimo, kapitalinio remonto darbų objektų 2024–2026 metų prioritetinę eilę; 2) Savivaldybės vietinės reikšmės kelių paprastojo remonto darbų objektų 2024–2026 metų prioritetinę eilę.
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos Respublikos įstatymai
5.1. Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsnis – „1. Seimo kontrolieriai tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje“.
5.2. Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnis – „Savarankiškosios (Konstitucijos ir įstatymų nustatytos (priskirtos)) savivaldybių funkcijos: […]; 32) savivaldybių vietinės reikšmės kelių ir gatvių priežiūra, taisymas, tiesimas ir saugaus eismo organizavimas.“
5.3. Viešojo administravimo įstatymo:
3 straipsnis – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: 5) išsamumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį“;
10 straipsnis – „4. Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinis sprendimas negali būti priimtas, viešojo administravimo subjektas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys. 5. Administraciniame sprendime turi būti nurodyta: 5) administracinio sprendimo teisinis ir faktinis pagrindas ar kitos administraciniam sprendimui įtakos turėjusios aplinkybės; 6) administracinio sprendimo motyvai; 7) administracinio sprendimo apskundimo tvarka, nurodant konkrečią skundą nagrinėjančią instituciją ar įstaigą, skundo padavimo terminą ir teisės aktą, reglamentuojantį apskundimo tvarką; […].“
5.4. Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnis – „2. Teisėkūroje vadovaujamasi šiais principais: […]; 6) aiškumo, reiškiančiu, kad teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus ir nedviprasmiškas.“
- Kiti teisės aktai
6.1. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 (toliau – Prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklės) 32 punktas – „Prašymai ir skundai, išskyrus prašymus ir skundus, į kuriuos Taisyklių 18 punkte nustatyta tvarka galima atsakyti iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią darbo dieną, turi būti išnagrinėjami per Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nurodytus terminus.“
6.2. Zarasų rajono savivaldybės vietinės reikšmės kelių ir gatvių tiesimo bei taisymo poreikiams vertinti ir darbų programoms sudaryti nuolatinės tarybos komisijos nuostatai, patvirtinti Zarasų rajono savivaldybės tarybos 2020 m. sausio 24 d. sprendimu Nr. T-22 (toliau – Komisijos nuostatai):
4 punktas – „Komisija atlieka šias funkcijas: 4.1. Komisija vertina iš seniūnų gautus prašymus vietinės reikšmės keliams (gatvėms) tiesti, rekonstruoti ar remontuoti balais pagal atrankos kriterijus, patvirtintus Zarasų rajono savivaldybės tarybos 2019 m. lapkričio 15 d. sprendimu Nr. T-171; 4.2. Komisija kiekvienam kriterijui skiria bendrą balą, kuris nustatomas komisijos daugumos sprendimu. Komisijos nariai, privalo nusišalinti nuo bet kokio dalyvavimo sprendžiant klausimą, jei tai sukels viešųjų ir privačių interesų konfliktą. Apie tai privalo informuoti komisijos pirmininką; 4.3. Komisija kelių ir gatvių atrankos vertinimo kriterijų reikšmės balų sumos mažėjimo tvarka sudaro Zarasų rajono savivaldybės kelių (gatvių) ar takų statybos, rekonstrukcijos ar remonto keturių metų prioritetinį kelių ir gatvių sąrašą ir teikia tvirtinti Savivaldybės tarybai; 4.4. Komisija, vadovaujantis Savivaldybės tarybos sprendimu patvirtintu Prioritetiniu sąrašu, sudaro Savivaldybės Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšomis finansuojamų vietinės reikšmės kelių (gatvių) tiesimo, rekonstravimo, taisymo (remonto), priežiūros ir saugaus eismo sąlygų užtikrinimo einamaisiais metais objektų sąrašą, ir teikia tvirtinti Tarybai. Einamųjų metų objektų sąrašas, esant reikalui, pritarus Komisijai, tikslinamas Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu“;
6 punktas – „Pagrindinė komisijos veiklos forma yra posėdžiai, kurie vyksta pagal poreikį.“
Tyrimui reikšminga teismų praktika
- praktikoje, taikant Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo normas (pritarta Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo teisėjų 2016 m. birželio 1 d. pasitarime), konstatuojama:
„[…] Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnyje numatytais principais yra grindžiamas geras viešasis administravimas (šiuo aspektu žr. 2012 m. balandžio 30 d. sprendimą administracinėje byloje Nr. A492-1978/2012). Tinkamas, atsakingas valdymas, kaip ne kartą akcentuota Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje, yra neatsiejamas nuo gero administravimo reikalavimų (žr. 2015 m. gruodžio 21 d. išplėstinės teisėjų kolegijos sprendimą administracinėje byloje Nr. I-7-552/2015). […]. Gero administravimo principas yra Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisinės sistemos pamatinis principas. Gero administravimo principas įtvirtintas Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktika, taikant Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo normas svarbiausiuose nacionalinio lygmens (Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 str. 3 d.) bei tarptautiniuose dokumentuose (Europos Sąjungos Pagrindinių teisių chartijos 41 str. ir kt.). […]. Nepaisant to, kad Viešojo administravimo įstatyme gero administravimo principas tiesiogiai nėra įtvirtintas, jis Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje išvedamas iš Konstitucijos nuostatų. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms. Viešojo administravimo subjektas yra saistomas inter alia gero administravimo principo, kuriuo įgyvendinama Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta nuostata, jog visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, reikalavimų (2015 m. liepos 9 d. išplėstinės teisėjų kolegijos nutartis administracinėje byloje Nr. eA-1245-662/2015).“
Tyrimo išvados
- Apibendrinus Skundo tyrimo metu pateiktą informaciją, teisės aktų nuostatas, pacituotas pažymos 5–6 punktuose, teismų praktiką (pažymos 7 punktas), susijusias su Savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmais (neveikimu) sprendžiant Pareiškėjų Prašyme keliamą klausimą dėl automobilių stovėjimo aikštelės remonto, konstatuotina:
8.1. Seimo kontrolieriai, vadovaudamiesi Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsnio 1 dalimi, tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje (pažymos 5.1 papunktis).
Savivaldybių vietinės reikšmės kelių ir gatvių priežiūra, taisymas, tiesimas ir saugaus eismo organizavimas, vadovaujantis Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 32 dalimi, yra viena iš savarankiškųjų (įstatymų nustatytų (priskirtų)) savivaldybių funkcijų (pažymos 5.2 papunktis). Komisijos nuostatų 4 punkte nustatyta, kad Komisija vertina iš seniūnų gautus prašymus vietinės reikšmės keliams (gatvėms) tiesti, rekonstruoti ar remontuoti balais pagal atrankos kriterijus (kiekvienam kriterijui skiria bendrą balą); kelių ir gatvių atrankos vertinimo kriterijų reikšmės balų sumos mažėjimo tvarka sudaro Savivaldybės kelių (gatvių) ar takų statybos, rekonstrukcijos ar remonto keturių metų prioritetinį kelių ir gatvių sąrašą ir teikia jį tvirtinti Savivaldybės tarybai ir kt. (pažymos 6.2 papunktis). Pažymėtina, kad Savivaldybės administracija, vykdydama Savivaldybės vietinės reikšmės kelių ir gatvių priežiūros bei taisymo funkciją, nagrinėdama pareiškėjų prašymus ir skundus šiais klausimais, privalo vadovautis ir Viešojo administravimo įstatymo bei Prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklių nuostatomis. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo taisyklių 32 punktas reglamentuoja, kad prašymai ir skundai turi būti išnagrinėjami per Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nurodytus terminus, t. y. per 20 darbo dienų nuo prašymo ar skundo gavimo dienos (pažymos 5.3, 6.1 papunkčiai). Pažymėtina ir tai, kad kai dėl objektyvių priežasčių per 20 darbo dienų terminą administracinis sprendimas negali būti priimtas, viešojo administravimo subjektas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų, apie tai informuojant asmenį, pateikusį prašymą ar skundą (Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalis; pažymos 5.3 papunktis).
Savivaldybės administracijoje 2023 m. spalio 19 d. gautas Pareiškėjų Prašymas dėl automobilių stovėjimo aikštelės remonto (pažymos 4.1 papunktis).
Savivaldybės administracija 2023 m. spalio 24 d. raštu, t. y. per 3 darbo dienas nuo Prašymo gavimo Savivaldybės administracijoje, Pareiškėjus informavo, kad jų Prašymas dėl automobilių stovėjimo aikštelės remonto bus svarstomas Komisijos, kuris įvyks 2023 m. IV ketvirtyje, posėdyje bei pateikė nuorodą, kur galima rasti aktualią informacija dėl remontuojamų 2023–2025 metais prioritetinių kelių (pažymos 4.2 papunktis).
Komisija 2024 m. sausio 11 d. pateikė Savivaldybės tarybai siūlymus dėl prioritetinių Savivaldybės vietinės reikšmės naujų kelių tiesimo, rekonstravimo, kapitalinio remonto darbų objektų 2024–2026 metų prioritetinės eilės sudarymo bei dėl Savivaldybės vietinės reikšmės kelių paprastojo remonto darbų objektų 2024–2026 metų prioritetinės eilės sudarymo (toliau – Prioritetinės eilės), o Savivaldybės taryba minėtas Prioritetines eiles patvirtino 2024 m. sausio 25 d. (pažymos 4.4 papunktis).
Savivaldybės administracija atsakymą į Pareiškėjų Prašymą pateikė 2024 m. vasario 21 d. raštu (pažymos 4.3 papunktis).
Įvertinus tai, kad Komisija siūlymus dėl Prioritetinių eilių sudarymo Savivaldybės tarybai pateikė 2024 m. sausio 11 d., tai, kad Komisijai pateikus Savivaldybės tarybai siūlymus dėl Prioritetinių eilių sudarymo, Savivaldybės administracijai tapo žinoma, kad automobilių stovėjimo aikštelė nėra įtraukta į Prioritetinius sąrašus bei atsižvelgus į tai, kad atsakymą Savivaldybės administracija Pareiškėjams pateikė 2024 m. vasario 21 d. raštu, t. y. praėjus 28 darbo dienoms nuo Komisijos siūlymų Savivaldybės tarybai pateikimo, konstatuotina, kad Savivaldybės administracija Pareiškėjų Prašymo nagrinėjimo metu nesivadovavo Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje įtvirtintu prašymų nagrinėjimo terminu.
Seimo kontrolierė atkreipia Savivaldybės administracijos dėmesį į tai, kad nagrinėjant asmenų prašymus (skundus) privaloma vadovautis teisės aktuose nustatytais terminais, kurie yra skirti užtikrinti, kad administracinis procesas nebūtų pernelyg užtęsiamas, o viešojo administravimo subjektai įvykdytų jiems pavestą kompetenciją. Pažymėtina, jog atsakymų (sprendimų) nepateikimas asmenims per teisės aktuose nustatytus terminus nedera su gero administravimo principu, kuris, kaip ne kartą savo sprendimuose yra akcentavęs Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas, yra Lietuvos Respublikos teisinės sistemos pamatinis principas bei kuriuo įgyvendinama Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta nuostata, jog visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms (pažymos 7 punktas).
8.2. Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnyje įtvirtintas išsamumo principas, reiškiantis, kad viešojo administravimo subjektas į prašymą ar skundą turi atsakyti aiškiai ir argumentuotai, nurodydamas visas prašymo ar skundo nagrinėjimui įtakos turėjusias aplinkybes ir konkrečias teisės aktų nuostatas, kuriomis rėmėsi vertindamas prašymo ar skundo turinį (pažymos 5.3 papunktis). Minėto įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 5 ir 6 punktai reglamentuoja, kad administraciniame sprendime turi būti nurodyta: administracinio sprendimo teisinis ir faktinis pagrindas ar kitos administraciniam sprendimui įtakos turėjusios aplinkybės; administracinio sprendimo motyvai (pažymos 5.3 papunktis).
Savivaldybės administracija 2024 m. vasario 21 d. rašte nurodė: 1) Komisija, vadovaudamasi Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų, skirtų Savivaldybės vietinės reikšmės keliams ir gatvėms tiesti, rekonstruoti, taisyti (remontuoti), prižiūrėti ir saugaus eismo sąlygoms užtikrinti, naudojimo ir skirstymo tvarkos aprašu, patvirtintu Savivaldybės tarybos 2019 m. lapkričio 15 d. sprendimu Nr. T-171, 2023 m. IV ketvirtyje įvertino automobilių stovėjimo aikštelės remonto poreikį; 2) Komisija, atsižvelgusi į numatomą kelių remonto 2024–2026 metų finansavimą ir vertinimo metu suskaičiuotus balus, automobilių stovėjimo aikštelės remonto neįtraukė į 2024–2026 metų laikotarpio Prioritetines eiles, patvirtintą Savivaldybės tarybos 2024 m. sausio 25 d. sprendimu Nr. T-8; 4) Prašymas nebus tenkinamas (pažymos 4.3 papunktis).
Įvertinus Savivaldybės administracijos 2024 m. vasario 21 d. rašto turinį, konstatuotina, kad Pareiškėjai minėtu raštu buvo informuoti, jog Komisija įvertino automobilių stovėjimo aikštelės remonto poreikį (vertinimo metu suskaičiavus balus) bei atsižvelgusi į numatomą kelių remonto 2024–2026 metų finansavimą, automobilių stovėjimo aikštelės remonto neįtraukė į Prioritetines eiles. Tačiau Seimo kontrolierė atkreipia dėmesį į tai, kad iš Savivaldybės administracija 2024 m. vasario 21 d. rašte nenurodė: kokiais konkrečiais kriterijais vadovaujantis, kiek balų skiriant pagal kiekvieną kriterijų (nurodė tik teisės akto pavadinimą) buvo vertinamas automobilių stovėjimo aikštelės remontas. Pažymėtina ir tai, kad Savivaldybės administracija 2024 m. vasario 21 d. rašte nepaaiškino, dėl kokių priežasčių atsakymas į Pareiškėjų Prašymą nebuvo pateiktas per teisės aktuose nustatytą prašymų nagrinėjimo terminą. Atsižvelgus į tai, kas išdėstyta, konstatuotina, kad Savivaldybės administracija nagrinėdama Pareiškėjų Prašymą nesivadovavo Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnyje įtvirtintu išsamumo principu bei minėto įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 5 ir 6 punktais, nes 2024 m. vasario 21 d. rašte nenurodė išsamios informacijos (administracinio sprendimo faktinio pagrindo).
8.3. Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 7 punkte nustatyta, kad administraciniame sprendime turi būti nurodyta administracinio sprendimo apskundimo tvarka, nurodant konkrečią skundą nagrinėjančią instituciją ar įstaigą, skundo padavimo terminą ir teisės aktą, reglamentuojantį apskundimo tvarką (pažymos 5.3 papunktis).
Savivaldybės administracija 2023 m. spalio 24 d. ir 2024 m. vasario 21 d. rašte, kaip tai reglamentuoja pirmiau minėtos Viešojo administravimo nuostatos, nurodė išsamią pateikto atsakymo (priimto sprendimo) apskundimo tvarką (pažymos 4.2, 4.3 papunkčiai).
- Atsižvelgus į tai, kad Savivaldybės administracija Pareiškėjų Prašymo nagrinėjimo metu nesivadovavo:
9.1. Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies nuostatomis, nes atsakymą į Pareiškėjų 2023 m. spalio 19 d. Prašymą pateikė 2024 m. vasario 21 d. raštu, t. y. praėjus keturiems mėnesiams nuo Prašymo pateikimo Savivaldybės administracijai (pažymos 8.1 papunktis),
9.2. Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnyje įtvirtintu išsamumo principu bei minėto įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 5 ir 6 punktais, nes 2024 m. vasario 21 d. rašte nenurodė išsamios informacijos (pvz., kokiais kriterijais vadovaujantis buvo vertinamas aikštelės remontas ir kt.) (pažymos 8.2 papunktis),
Skundas dėl Savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) sprendžiant Pareiškėjų Prašyme keliamą klausimą dėl automobilių stovėjimo aikštelės remonto pripažintinas pagrįstu.
- Seimo kontrolierė atkreipia Savivaldybės administracijos dėmesį ir į tai, kad Komisijos nuostatų 6 punktas nustato, jog Komisijos posėdžiai vyksta pagal poreikį (pažymos 6.2 papunktis), t. y. į tai, kad pirmiau minėtos nuostatos yra labai abstrakčios; iš jų nėra aišku, per kiek laiko nuo prašymo gavimo Komisija turi suorganizuoti posėdį. Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 6 punkte įtvirtintas aiškumo principas, reiškiantis, kad teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus ir nedviprasmiškas (pažymos 5.4 papunktis), Seimo kontrolierė pabrėžia, teisės aktuose nustatyti aiškūs terminai mažina neapibrėžtumą, užtikrina stabilumą teisinėje sistemoje, t. y. užtikrina, kad administracinės procedūros, nagrinėjant asmenų prašymus dėl vietinės reikšmės kelių, gatvių tiesimo, taisymo ir kt., nebūtų vilkinamos. Atsižvelgus į tai, Seimo kontrolierė Savivaldybės administracijai rekomenduoja apsvarstyti galimybę papildyti Komisijos nuostatų 6 punktą, reglamentuojant Komisijos posėdžių organizavimo terminus.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia
X ir kitų namo, esančio …, Zarasai, gyventojų skundą dėl Zarasų rajono savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) sprendžiant Pareiškėjų Prašyme keliamą klausimą dėl automobilių stovėjimo aikštelės remonto pripažinti pagrįstu.
SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1, 6, 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Zarasų rajono savivaldybės merei rekomenduoja:
12.1. atkreipti dėmesį į tai, kad Zarasų rajono savivaldybės administracija Pareiškėjų Prašymo nagrinėjimo metu nesivadovavo Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnio, 10 straipsnio 4 dalies bei 5 dalies 5, 6 punktų nuostatomis (pažymos 9.1, 9.2 papunkčiai) bei imtis priemonių, kad ateityje pirmiau minėti pažeidimai nepasikartotų;
12.2. atkreipti dėmesį į tai, kad nagrinėjant asmenų prašymus (skundus) privaloma vadovautis teisės aktuose nustatytais terminais, kurie skirti užtikrinti, kad administracinis procesas nebūtų pernelyg užtęsiamas, o viešojo administravimo subjektai įvykdytų jiems pavestą kompetenciją. Pažymėtina, jog atsakymų (sprendimų) nepateikimas asmenims per teisės aktuose nustatytus terminus nedera su gero administravimo principu, kuris yra Lietuvos Respublikos teisinės sistemos pamatinis principas bei kuriuo įgyvendinama Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta nuostata, jog visos valdžios įstaigos tarnauja žmonėms (pažymos 8.1 papunktis);
12.3. informuoti, ar Pareiškėjai teisės aktų nustatyta tvarka buvo informuoti apie 2023 m. spalio 19 d. Prašymo nagrinėjimo termino pratęsimą; jeigu taip, pateikti informaciją patvirtinančio dokumento kopiją; jeigu ne, nurodyti, dėl kokių priežasčių;
12.4. svarstyti klausimą dėl Zarasų rajono savivaldybės vietinės reikšmės kelių ir gatvių tiesimo bei taisymo poreikiams vertinti ir darbų programoms sudaryti nuolatinės tarybos komisijos nuostatų, patvirtintų Zarasų rajono savivaldybės tarybos 2020 m. sausio 24 d. sprendimu Nr. T-22, 6 punkto pakeitimo (papildymo), aiškiai reglamentuojant, kaip dažnai yra organizuojami Komisijos posėdžiai.
Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.
Apie rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus prašoma informuoti Pareiškėją ir Seimo kontrolierę (Seimo kontrolierei pateikti informaciją pagrindžiančius dokumentus).
Seimo kontrolierė Jolita Miliuvienė