PAŽYMA DĖL UŽDAROSIOS AKCINĖS BENDROVĖS X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJĄ

Dokumento numeris 4D-2024/1-590
Data 2024-07-26
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL UŽDAROSIOS AKCINĖS BENDROVĖS X SKUNDO PRIEŠ LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJĄ
Kontrolierius Erika Leonaitė
Pažymos nuoroda
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2024 m. birželio 14 d. gavo uždarosios akcinės bendrovės X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – Ministerija) veiksmų (neveikimo), sprendžiant psichikos ir elgesio gydymo bendruomenėje komandos (toliau – GBK) paslaugų Mažeikių rajono savivaldybėje teikimo klausimą.

 

  1. Skunde, be kita ko, nurodoma, kad Ministerija vykdo asmens sveikatos priežiūros paslaugų reformą, kurios dalis yra psichikos sveikatos priežiūros paslaugų pokyčiai. Įgyvendinant pokyčius, vienas iš esminių Ministerijos siekių – įsteigti psichikos ir elgesio sutrikimų GBK Lietuvoje. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2023 m. gruodžio 19 d. įsakymu Nr. V-1331 patvirtintas Psichikos ir elgesio sutrikimų gydymo bendruomenėje komandos paslaugų teikimo ir apmokėjimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšomis tvarkos aprašas (toliau – Aprašas).

Skunde rašoma, kad, Ministerijos teigimu, vadovaujantis Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymo 5 straipsniu, apskrities centras yra Telšių miestas, todėl pirmumo eilė steigti psichikos ir elgesio sutrikimų GBK teikiama Telšių savivaldybėje esančiam psichikos sveikatos centrui. Kadangi pagal pirmumo eilę Telšių apskrities centro savivaldybėje esantis psichikos sveikatos centras nusprendė steigti pusinę GBK ir daugiau poreikio apskrities mastu nėra (kvota apskričiai – 0,5 komandos), Pareiškėjui galimybės gauti investicijas įsteigti papildomą GBK šiuo metu nėra. Priešingu atveju būtų nesilaikoma vieningų kriterijų, taikomų GBK steigimui visose apskrityse.

Pareiškėjo teigimu, „Aprašas remiasi eile Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisės aktų, tačiau pažeidžia pagrindinį horizontalumo principą – darnaus vystymosi, lygių galimybių, nediskriminavimo ir prieinamumo visiems“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta), „Aprašas remiasi pagrindiniu kriterijumi – prirašytų gyventojų skaičiumi“, „nustačius taisyklę dėl prioriteto apskrities centrų savivaldybėse, Mažeikių rajono savivaldybė tokio Aprašo nuostatomis yra diskriminuojama. Jai, turinčiai didžiausią prisirašiusių gyventojų skaičių Centrą (UAB „X“) apskrityje, yra užkardoma galimybė lygiomis teisėmis dalyvauti panašaus pobūdžio projektuose“. Pareiškėjo manymu, reikalinga „redaguoti Aprašo projektą, nustatant visiems lygias galimybes dalyvauti Psichikos ir elgesio sutrikimų gydymo bendruomenėje komandų steigime“.

 

  1. Skunde joks prašymas Seimo kontrolierei nesuformuluotas.

 

 

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Seimo kontrolierių įstaigoje 2024 m. birželio 19 d. buvo gautas Pareiškėjo kreipimasis, kuriame nurodyta ši informacija:

„UAB X (toliau – X) kreipėsi su skundu dėl sveikatos apsaugos ministro A. D. priimtų sprendimų/teisės aktų, pažeidžiančių X teises.

X, atsižvelgdamas į tai, kad klausimas dėl X interesų užtikrinimo buvo išspręstas taikiai, bei vadovaudamasis Seimo kontrolierių įstatymo 17 straipsnio 6 dalimi prašo netirti pateikto skundo ir tyrimą pagal X skundą nutraukti (o jei tyrimas dar nepradėtas – jo nepradėti).“

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo:

17 straipsnio „Atsisakymas nagrinėti skundą“ 6 dalis – „Jeigu gaunamas pareiškėjo prašymas netirti skundo, Seimo kontrolierius gali tyrimą nutraukti. Seimo kontrolierius gali pradėti tyrimą savo iniciatyva.“

22 straipsnio „Seimo kontrolieriaus sprendimai“:

1 dalis – „Seimo kontrolierius, atlikęs tyrimą, priima sprendimą:

[…]

3) nutraukti skundo tyrimą.

[…]“.

3 dalis – „Skundo tyrimas nutraukiamas, jei tyrimo metu išnyksta skundžiamos aplinkybės arba, tarpininkaujant Seimo kontrolieriui, skunde keliamos problemos išsprendžiamos gera valia, taip pat kitais šio įstatymo nustatytais atvejais.“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Atsižvelgdama į tai, kad Pareiškėjas 2024 m. birželio 19 d. kreipimusi atsisakė Skundo tyrimo (pažymos 4 punktas), ir vadovaudamasi Seimo kontrolierių įstatymo nuostatomis, pacituotomis šios pažymos 5 punkte, Seimo kontrolierė priima sprendimą nutraukti Skundo tyrimą.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia Skundo tyrimą nutraukti.

 

 

Seimo kontrolierė                                                                       Erika Leonaitė