PAŽYMA DĖL UŽDAROSIOS AKCINĖS BENDROVĖS „A-Z PROJEKTAI“ SKUNDO NR. 5D-2025/2.2-201 PRIEŠ VILNIAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ

Dokumento numeris PA-86
Data 2025-05-12
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL UŽDAROSIOS AKCINĖS BENDROVĖS „A-Z PROJEKTAI“ SKUNDO NR. 5D-2025/2.2-201 PRIEŠ VILNIAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ
Kontrolierius Jolita Miliuvienė
Pažymos nuoroda
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė gavo uždarosios akcinės bendrovės „A-Z Projektai“ (toliau – Pareiškėja), kurios interesams atstovauja direktorius X (toliau – Pareiškėjos atstovas), skundą dėl Vilniaus miesto savivaldybės administracijos (toliau ir citatose – Savivaldybė) pareigūnų veiksmų (neveikimo) sprendžiant statybą leidžiančio dokumento išdavimo klausimą (toliau – Skundas). Pažymėtina, kad Pareiškėjos parengtame daugiabučio gyvenamojo namo <…>, Vilniuje, atnaujinimo (modernizavimo) projekte nurodyta, kad: Nekilnojamojo turto registro duomenimis, žemės sklypo prie daugiabučio gyvenamo namo, esančio <…>, Vilniuje, nėra; „žemės sklypas prie pastato yra nesuformuotas.“

 

  1. Pareiškėjos atstovas Skunde nurodo:

2.1. „2024 m. gruodžio 11 d. IS „Infostatyba“ sistemoje buvo užregistruotas pakartotinis prašymas (reg. Nr. SRA-01-241211-06889) dėl „Daugiabučio gyvenamojo namo, <…>, Vilniuje atnaujinimo (modernizavimo) projekto“ statybos leidimo gavimo.“

2.2. „Savivaldybės Žemės tvarkymo ir administravimo skyriaus Žemės tvarkymo ir valdybos poskyris pateikė pastabą dėl būtinybės gauti sutikimą laikinai naudotis valstybine žeme statybos metu, vadovaujantis 2024 m. sausio 24 d. Savivaldybės tarybos sprendimu Nr. 1-371.“

2024 m. gruodžio 27 d. informavo Savivaldybę, kad pirmiau nurodyta „[…] pastaba nėra aktuali projektui“, nes „[…] Projektas atitinka 2023 metais galiojusius teisės aktus, kai valstybinės žemės patikėtinis buvo Nacionalinė žemės tarnyba […], kuri pagal savo taisykles neišduoda sutikimų, kai naudojama valstybinė žemė nesuformuotoje sklypais teritorijoje, kurioje vykdomos statybos.“

2.3. „2025 m. sausio 1 d. buvo gautas nepritarimas iš Savivaldybės vyriausiojo architekto. Specialistai argumentacijos dėl nepritarimo nepateikė ir neatsižvelgė į pateiktą atsakymą.“

„Atsakymas į pastabą nebuvo perduotas vertinti ją pateikusiam Savivaldybės Žemės tvarkymo ir administravimo skyriui, nors buvo užtikrinta, kad jis bus peržiūrėtas ir atsakymas pateiktas iki 2024 m. sausio 6 d. [galimai iki 2025 m. sausio 6 d.].“

„Savivaldybė atmetė prašymą remdamasi 2024 m. sausio 24 d. sprendimu Nr. 1-371, kuris nėra taikomas projektams, pasirašiusiems valstybės paramos daugiabučiams modernizuoti sutartis 2023 metais. Projektas atitinka tuo metu galiojusius teisės aktus.“

 

  1. Pareiškėjos atstovas Seimo kontrolierės prašo:

3.1. „Įvertinti Savivaldybės pareigūnų veiksmus dėl galimai netinkamo teisės aktų taikymo ir procedūrų nesilaikymo.“

3.2. „Nustatyti, ar pareigūnų veiksmai atitinka teisės aktų reikalavimus ir viešojo administravimo principus.“

3.3. „Įpareigoti Savivaldybės administraciją pateikti motyvuotą ir teisės aktais pagrįstą atsakymą į pateikto prašymo nepatenkinimą.“

 

  1. Iš viešai prieinamų duomenų (https://amiestas.lt/wp-content/uploads/2024/04/1.-BD-dalis-<…>.pdf) nustatyta, kad Pareiškėjos parengtame daugiabučio gyvenamojo namo <…>, Vilniuje, atnaujinimo (modernizavimo) projekte nurodyta, kad: Nekilnojamojo turto registro duomenimis, žemės sklypo prie daugiabučio gyvenamo namo, esančio <…>, Vilniuje, nėra; „žemės sklypas prie pastato yra nesuformuotas.“

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Seimo kontrolierė dėl informacijos ir ją patvirtinančių dokumentų gavimo kreipėsi į Savivaldybę ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministeriją (toliau – Aplinkos ministerija).

 

  1. Savivaldybė nurodė:

6.1. Savivaldybės „[…] vyriausiojo miesto architekto nepritarimas informacinėje sistemoje „Infostatyba“ (toliau – IS) pateiktam Daugiabučio gyvenamojo namo, <…>, Vilniuje atnaujinimo (modernizavimo) projektui (toliau – Projektas) pateiktas 2025 m. sausio 1 d.“

„[…] šis nepritarimas Projektui buvo pakartotinis po pirmą kartą, 2024 m. lapkričio 21 d., Projektui pateiktų pastabų.“

Projekto derinimo metu Savivaldybės Žemės tvarkymo ir administravimo skyriaus Žemės tvarkymo ir valdymo poskyris Savivaldybės vyriausiajam miesto architektui pateikė išvadą: „Nepritarta. […] Pastaba 1. Vadovaujantis sutikimų laikinai naudotis valstybine žeme statybos metu išdavimo taisyklių, patvirtintų Vilniaus miesto savivaldybės 2024 m. sausio 24 d. tarybos sprendimu Nr. 1-371 „Dėl Vilniaus miesto savivaldybės sutikimų statyti statinius žemės sklypuose, besiribojančiuose su valstybinės žemės sklypais ar valstybine žeme, kurioje nesuformuoti žemės sklypai, išdavimo ir kitų taisyklių patvirtinimo“ [toliau ir citatose – Taisyklės] nustatyta tvarka pateikti sutikimus laikinai pasinaudoti valstybine žeme statybų metu.“

„Savivaldybės Žemės tvarkymo ir administravimo skyriaus Žemės tvarkymo ir valdymo poskyrio specialistas (toliau – Specialistas) vertindamas pateiktą Projektą nustatė, kad Projekto sprendiniais yra numatomas laikinas valstybinės žemės naudojimas statybų metu. Statybą leidžiančio dokumento prašymas, remiantis nustatytu dokumento trūkumu, Specialisto buvo nepatenkintas tiek 2024 m. lapkričio 21 d., tiek jį gavus pakartotinai 2025 m. sausio 2 d.

[…] Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 27 straipsnio 5 dalies 6 punkte nustatyta, kai žemės sklype (teritorijoje), kurio nuosavybės teise ar kita valdymo ir naudojimo teise nevaldo statytojas (užsakovas), numatoma vykdyti statybos darbus ir šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatytais atvejais neprivaloma žemės sklypo (teritorijos), kuriame statomas statinys, valdyti nuosavybės teise arba valdyti ir naudoti kitais Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais pagrindais; kai statomi inžineriniai tinklai, kuriems statyti teritorijų planavimo dokumentu buvo įformintas suformuotas inžinerinių tinklų koridorius, arba statinius statyti ar rekonstruoti mažesniais negu norminiai atstumais iki gretimo sklypo ribos, taip pat jeigu kitą žemės sklypą (teritoriją) numatoma laikinai naudoti statybos metu, – sutartis ar susitarimas su šio žemės sklypo (teritorijos) savininku, valdytoju arba šio žemės sklypo (teritorijos) savininko, valdytojo sutikimas ar servituto nustatymą patvirtinantys dokumentai (statant inžinerinius statinius). Jeigu reikia sutarties ar susitarimo su valstybinės žemės patikėtiniu ar jo sutikimo, valstybinės žemės patikėtinis jį teikia Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 34 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka. Šis reikalavimas netaikomas, kai žemės sklypas bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso butų ir kitų patalpų savininkams ir yra priimtas jų sprendimas pagal šios dalies 7 punkte nustatytus reikalavimus, taip pat atliekant statinio paprastąjį ir (ar) kapitalinį remontą. Pažymėtume, kad ši Statybos įstatymo nuostata galiojo ir 2023 metais, kai buvo rengtas Projektas, tačiau joje nebuvo tik nuorodos į Žemės įstatymo 34 straipsnio 1 dalį.“

„Specialistas įvertinęs tai, kad kartu su projektu nepateiktas valstybinės žemės patikėtinio (tiek projekto rengimo metu buvusio NŽT, tiek Projekto tikrinimo metu – Savivaldybės) sutikimas, IS pateikė pastabą, kad kartu su pateiktu Projektu nėra pateiktas valstybinės žemės patikėtinio sutikimas laikinai naudotis valstybine žeme statybų metu, bei nurodė, kad vadovaujantis galiojančiu teisiniu reguliavimu turi būti pateiktas valstybinės žemės patikėtinio sutikimas dėl laikino valstybinės žemės pasinaudojimo statybų metu ir pateikė nuorodą į galiojančią Savivaldybės, kaip valstybinės žemės patikėtinio, tvarką, t. y. Taisykles […].“

6.2. „[…] statybą leidžiančių dokumentų išdavimas vykdomas vadovaujantis Statybos įstatymu ir statybos techniniu reglamentu STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Nebaigto statinio registravimas ir perleidimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ [patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. D1-878; toliau ir citatose – Reglamentas] per IS. Statinio projektas tikrinamas per Statybos įstatymo 27 straipsnio 12 dalyje nurodytus terminus, t. y. 20 darbo dienų – ypatingojo statinio statybos ir rekonstravimo atveju, 10 darbo dienų – kitais atvejais ar pakartotinio prašymo atveju. Iki statinio projekto patikrinimo termino pabaigos IS turi būti paskelbiamas pritarimas arba nepritarimas statinio projektui. Jei statinio projektui pritarė visi privalėję jį patikrinti subjektai (įskaitant ir savivaldybės administraciją), statybą leidžiantis dokumentas yra išduodamas, jeigu pritarė ne visi – neišduodamas.

[…] projektų sprendinių tikrinimas ir statybą leidžiančių dokumentų išdavimas privalo būti vykdomas vadovaujantis galiojančiais teisės aktais, todėl atvejų, kai projektuotojai siekia pakeisti derinimo išvadą į palankią bei jų nesutikimo su pastaba argumentus perduoti Savivaldybės Žemės tvarkymo ir administravimo skyriaus Žemės tvarkymo ir valdybos poskyrio atsakingam Specialistui, teisės aktai nereglamentuoja.“

„Prašymas, Projekto derinimo procese jau antrasis, išduoti statybą leidžiantį dokumentą, reg. Nr. SRA-01-241211-06889, nepatenkintas 2025 m. sausio 2 d., kadangi buvo gautos visos Projektą turėjusių patikrinti subjektų (vyriausiojo architekto, UAB „Vilniaus vandenys“, UAB „ID Vilnius“) išvados ir dėl šių išvadų pagrįstumo abejonių nekilo.“

„Savivaldybė prašymo išduoti statybą leidžiantį dokumentą, reg. Nr. SRA-01-241211-06889, netenkino 2025 m. sausio 2 d. nesuabejojusi subjektų, privalėjusių patikrinti projektą, pastabų pagrįstumu.“

6.3. „Taisyklių 2 punkte nustatyta, kad sutikimas gali būti išduodamas naudoti tiek teisės aktų nustatyta tvarka suformuotus ir Nekilnojamojo turto registre įregistruotus valstybinės žemės sklypus (jų dalis), tiek žemės sklypais nesuformuotus valstybinės žemės plotus, esančius už žemės sklypo, kuriame planuojama vykdyti statybą, ribų (toliau – valstybinės žemės plotas). Ši Taisyklių nuostata turėtų būti suprantama taip, kad sutikimas gali būti išduodamas tiek valstybinės žemės sklypuose, tiek ir valstybinėje žemėje, kurioje nesuformuoti valstybinės žemės sklypai. Tai reiškia, kad tais atvejais, kai yra reikalingas valstybinės žemės patikėtinio, kai valstybinė žemė patikėjimo teise perduota valdyti Savivaldybei, sutikimas laikinai pasinaudoti valstybinės žemės sklypu (jo dalimi) ar valstybine žeme, kurioje nesuformuoti žemės sklypai, prašymai teikiami ir sutikimai išduodami Taisyklių nustatyta tvarka.“

6.4. „[…] informuojame, kad Projektui 2025 m. kovo 10 d. buvo išduotas statybą leidžiantis dokumentas (reg. Nr. LAP-01-250310-00003, tenkintas 2025 m. vasario 14 d. gautas prašymas, reg. Nr. SRA-01-250214-00949). […] su paskutiniu prašymu buvo pateiktas ir trūkstamas dokumentas – sutikimas naudotis valstybine žeme statybos metu žemės sklype <…>.“

 

  1. Aplinkos ministerija nurodė:

7.1. „Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 24 straipsnio 24 dalyje nustatyta, kad „statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo tą dieną, kai buvo išduoti specialieji reikalavimai.“

Pagal Statybos įstatymo 2 straipsnio 61 dalį „Statinio projektas – normatyvinių statybos techninių dokumentų nustatytos sudėties dokumentų, kuriuose pateikiami statytojo sumanyto statinio ir jo aplinkos sprendiniai (statinio projekto dalys, skaičiavimai, brėžiniai ir (ar) jų erdviniai duomenys), visuma.“

Statybos įstatymo 27 straipsnio 5 dalyje nustatyti pateikiami dokumentai statybą leidžiančiam dokumentui gauti: „[…]; 6) kai žemės sklype (teritorijoje), kurio nuosavybės teise ar kita valdymo ir naudojimo teise nevaldo statytojas (užsakovas), numatoma vykdyti statybos darbus ir šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatytais atvejais neprivaloma žemės sklypo (teritorijos), kuriame statomas statinys, valdyti nuosavybės teise arba valdyti ir naudoti kitais Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais pagrindais; kai statomi inžineriniai tinklai, kuriems statyti teritorijų planavimo dokumentu buvo įformintas suformuotas inžinerinių tinklų koridorius, arba statinius statyti ar rekonstruoti mažesniais negu norminiai atstumais iki gretimo sklypo ribos, taip pat jeigu kitą žemės sklypą (teritoriją) numatoma laikinai naudoti statybos metu, – sutartis ar susitarimas su šio žemės sklypo (teritorijos) savininku, valdytoju arba šio žemės sklypo (teritorijos) savininko, valdytojo sutikimas ar servituto nustatymą patvirtinantys dokumentai (statant inžinerinius statinius). Jeigu reikia sutarties ar susitarimo su valstybinės žemės patikėtiniu ar jo sutikimo, valstybinės žemės patikėtinis jį teikia Žemės įstatymo 34 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka. Šis reikalavimas netaikomas, kai žemės sklypas bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso butų ir kitų patalpų savininkams ir yra priimtas jų sprendimas pagal šios dalies 7 punkte nustatytus reikalavimus, taip pat atliekant statinio paprastąjį ir (ar) kapitalinį remontą;“.

Atsižvelgiant į pateiktas Statybos įstatymo nuostatas, manome, kad Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimai, kurie galiojo tą dieną, kai buvo išduoti specialieji reikalavimai, taikomi tik statinio projektui (statinio ir jo aplinkos sprendiniams), bet ne visiems kartu su prašymu išduoti statybą leidžiantį dokumentą pateikiamiems dokumentams (tame tarpe ir valstybinės žemės patikėtinio sutikimui). Prašymas išduoti statybą leidžiantį dokumentą teikiamas pagal prašymo teikimo metu galiojančius teisės aktų reikalavimus.“

7.2. „Statybos įstatymo 3 straipsnyje įtvirtinta, kad: „2. Statytojo teisė įgyvendinama, kai: 1) statytojas žemės sklypą (teritoriją), kuriame (kurioje) naujai statomas ar rekonstruojamas statinys, valdo nuosavybės teise arba valdo ir (ar) naudoja kitais Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais pagrindais, išskyrus aplinkos ministro nustatytus atvejus, kai nėra suformuoti žemės sklypai, bet yra gautas valstybinės žemės patikėtinio sutikimas; atliekant kitus statybos darbus (atnaujinant (modernizuojant), remontuojant ar griaunant statinį) ar statinių pakeitimus (keičiant statinio (jo dalies) paskirtį, formuojant nekilnojamojo turto kadastro objektus) privaloma gauti žemės sklypo (teritorijos) savininko ar valstybinės žemės patikėtinio sutikimą šiame įstatyme ar kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytais atvejais; 2) statytojas turi statybą leidžiantį dokumentą (kai jis privalomas); 3) statytojas statinį (jo dalį) valdo nuosavybės teise arba valdo ir naudoja kitais Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais pagrindais – statinio rekonstravimo, remonto ir griovimo atvejais. […]. 5. Jeigu statytojas neatitinka šio straipsnio 2 dalyje nustatyto bent vieno privalomojo reikalavimo statytojo teisei įgyvendinti, statyba yra draudžiama“.

Statybos įstatymo 27 straipsnio 5 dalies 6 ir 16 punktuose nustatyta, kad statybą leidžiančiam dokumentui, gauti pateikiami: „6) kai žemės sklype (teritorijoje), kurio nuosavybės teise ar kita valdymo ir naudojimo teise nevaldo statytojas (užsakovas), numatoma vykdyti statybos darbus ir šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatytais atvejais neprivaloma žemės sklypo (teritorijos), kuriame statomas statinys, valdyti nuosavybės teise arba valdyti ir naudoti kitais Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais pagrindais; kai statomi inžineriniai tinklai, kuriems statyti teritorijų planavimo dokumentu buvo įformintas suformuotas inžinerinių tinklų koridorius, arba statinius statyti ar rekonstruoti mažesniais negu norminiai atstumais iki gretimo sklypo ribos, taip pat jeigu kitą žemės sklypą (teritoriją) numatoma laikinai naudoti statybos metu, – sutartis ar susitarimas su šio žemės sklypo (teritorijos) savininku, valdytoju arba šio žemės sklypo (teritorijos) savininko, valdytojo sutikimas ar servituto nustatymą patvirtinantys dokumentai (statant inžinerinius statinius). Jeigu reikia sutarties ar susitarimo su valstybinės žemės patikėtiniu ar jo sutikimo, valstybinės žemės patikėtinis jį teikia Žemės įstatymo 34 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka. Šis reikalavimas netaikomas, kai žemės sklypas bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso butų ir kitų patalpų savininkams ir yra priimtas jų sprendimas pagal šios dalies 7 punkte nustatytus reikalavimus, taip pat atliekant statinio paprastąjį ir (ar) kapitalinį remontą; […]; 16) kai valstybinės žemės patikėtinis yra statybą leidžiantį dokumentą išduodanti institucija, statytojo prašymas pritarti statinių valstybinėje žemėje statybai, jeigu šis pritarimas negautas iki prašymo išduoti statybą leidžiantį dokumentą pateikimo dienos“.

Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 34 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad „Valstybinės žemės patikėtinių sutikimai, išskyrus atvejus, kai dėl jų kreipiamasi kartu pateikiant prašymą išduoti statybą leidžiantį dokumentą, išduodami atitinkamo patikėtinio nustatyta tvarka ir sprendimas dėl sutikimo išdavimo arba atsisakymo jį išduoti, priimamas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo prašymo išduoti sutikimą gavimo dienos.“

Pažymime, kad nuo 2024 m. sausio 1 d. miestuose ir miesteliuose savivaldybėms patikėjimo teise buvo perduota valstybinė žemė, kuri nėra suplanuota valstybės reikmėms.

Vadovaujantis pateiktomis Statybos įstatymo ir Žemės įstatymo nuostatomis, manome, kad atnaujinant (modernizuojant) pastatą nesuformuotoje valstybinėje žemėje privaloma gauti valstybinės žemės patikėtinio sutikimą. Kai valstybinės žemės patikėtinis yra statybą leidžiantį dokumentą išduodanti institucija (savivaldybės administracija), dėl šio sutikimo galima kreiptis prašymo išduoti statybą leidžiantį dokumentą pateikimo metu. Sutikimas vykdyti statybos darbus (atnaujinti (modernizuoti) pastatą) valstybinėje žemėje turėtų apimti ir leidimą statybos metu naudotis pastatui priskirta teritorija (pvz., statyti pastolius, laikyti statybos techniką, sandėliuoti medžiagas ir pan.).

[…] jei statybos metu numatoma laikinai naudoti kitą žemės sklypą (teritoriją), nepriskirtą atnaujinamam (modernizuojamam) pastatui, privaloma gauti kito (dažniausiai besiribojančio) žemės sklypo (teritorijos) savininko sutikimą ar susitarimą su juo. […] Taisyklių 2 priedo „Savivaldybės sutikimų laikinai naudotis valstybine žeme statybos metu išdavimo taisyklės“ 1 punkte įtvirtinta, kad „Taisyklės reglamentuoja […] Savivaldybės išduodamų sutikimų statybos metu laikinai naudotis Savivaldybės patikėjimo teise valdoma valstybine žeme, esančia už žemės sklypo, kuriame planuojama vykdyti statybą, ribų (toliau – Sutikimas), išdavimo sąlygas ir tvarką.“

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos įstatymai

8.1. Seimo kontrolierių įstatymo:

12 straipsnio „Seimo kontrolierių tiriami skundai“ 1 dalis – „Seimo kontrolieriai tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje.“

22 straipsnio „Seimo kontrolieriaus sprendimai“ 3 dalis – „Skundo tyrimas nutraukiamas, jei tyrimo metu išnyksta skundžiamos aplinkybės arba, tarpininkaujant Seimo kontrolieriui, skunde keliamos problemos išsprendžiamos gera valia, taip pat kitais šio įstatymo nustatytais atvejais.“

8.2. Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnis „Savarankiškosios savivaldybių funkcijos“ – „Savarankiškosios (Konstitucijos ir įstatymų nustatytos (priskirtos)) savivaldybių funkcijos: […] 19) teritorijų planavimas, savivaldybės bendrojo plano ar savivaldybės dalių bendrųjų planų ir detaliųjų planų sprendinių įgyvendinimas; 20) specialiųjų architektūros reikalavimų nustatymas ir statybą leidžiančių dokumentų išdavimas įstatymų nustatyta tvarka […].“

8.3. Statybos įstatymo:

2 straipsnio „Pagrindinės šio įstatymo sąvokos“ 61 dalis – „Statinio projektas – normatyvinių statybos techninių dokumentų nustatytos sudėties dokumentų, kuriuose pateikiami statytojo sumanyto statinio ir jo aplinkos sprendiniai (statinio projekto dalys, skaičiavimai, brėžiniai ir (ar) jų erdviniai duomenys), visuma“.

3 straipsnio „Teisė būti statytoju ir šios teisės įgyvendinimas“ :

2 dalis – „Statytojo teisė įgyvendinama, kai: 1) […];  statytojas žemės sklypą (teritoriją), kuriame (kurioje) naujai statomas ar rekonstruojamas statinys, valdo nuosavybės teise arba valdo ir (ar) naudoja kitais Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais pagrindais, išskyrus aplinkos ministro nustatytus atvejus, kai nėra suformuoti žemės sklypai, bet yra gautas valstybinės žemės patikėtinio sutikimas; atliekant kitus statybos darbus (atnaujinant (modernizuojant), remontuojant ar griaunant statinį) ar statinių pakeitimus (keičiant statinio (jo dalies) paskirtį, formuojant nekilnojamojo turto kadastro objektus) privaloma gauti žemės sklypo (teritorijos) savininko ar valstybinės žemės patikėtinio sutikimą šiame įstatyme ar kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytais atvejais.“

5 dalis – „Jeigu statytojas neatitinka šio straipsnio 2 dalyje nustatyto bent vieno privalomojo reikalavimo statytojo teisei įgyvendinti, statyba yra draudžiama.“

24 straipsnio „Statinio projektas. Prisijungimo sąlygos“ 24 dalis – „Šio straipsnio 1 dalyje nurodyti statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo tą dieną, kai buvo išduoti specialieji reikalavimai. Praėjus 5 metams po specialiųjų reikalavimų išdavimo dienos ir tais atvejais, kai specialieji reikalavimai nebuvo išduoti, šio straipsnio 1 dalyje nurodyti statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo prašymo gauti statybą leidžiantį dokumentą, kuris buvo priimtas, pateikimo dieną. Jeigu specialieji reikalavimai buvo gauti iki Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo įsigaliojimo, jie turi atitikti Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo nustatytus reikalavimus. Šiuo atveju statytojas (užsakovas) kreipiasi į savivaldybės vyriausiąjį architektą dėl specialiųjų reikalavimų, atitinkančių Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo reikalavimus, gavimo. Kai teisės aktų numatytais atvejais yra privaloma parengti statinio projektą, tačiau nėra privaloma gauti statybą leidžiantį dokumentą, statinio projektas turi atitikti normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo statinio projektavimo darbų rangos sutarties pasirašymo dieną.“

27 straipsnio „Statybą leidžiantys dokumentai“:

2 dalis – „Statybą leidžiančius dokumentus, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje ir kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose nurodytus dokumentus, išduoda savivaldybės meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos direktorius arba administracijos direktorius paveda tai atlikti kitiems savivaldybės administracijos valstybės tarnautojams (toliau – meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas). […].“

5 dalis – „Statybą leidžiančiam dokumentui […] gauti pateikiami šie dokumentai: […]; 6) kai žemės sklype (teritorijoje), kurio nuosavybės teise ar kita valdymo ir naudojimo teise nevaldo statytojas (užsakovas), numatoma vykdyti statybos darbus ir šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatytais atvejais neprivaloma žemės sklypo (teritorijos), kuriame statomas statinys, valdyti nuosavybės teise arba valdyti ir naudoti kitais Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais pagrindais […] – sutartis ar susitarimas su šio žemės sklypo (teritorijos) savininku, valdytoju arba šio žemės sklypo (teritorijos) savininko, valdytojo sutikimas ar servituto nustatymą patvirtinantys dokumentai (statant inžinerinius statinius). Jeigu reikia sutarties ar susitarimo su valstybinės žemės patikėtiniu ar jo sutikimo, valstybinės žemės patikėtinis jį teikia Žemės įstatymo 34 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka. […]; 16) kai valstybinės žemės patikėtinis yra statybą leidžiantį dokumentą išduodanti institucija, statytojo prašymas pritarti statinių valstybinėje žemėje statybai, jeigu šis pritarimas negautas iki prašymo išduoti statybą leidžiantį dokumentą pateikimo dienos.“

8.4. Žemės įstatymo 34 straipsnio „Žemės informacinė sistema“ 1 dalis – „[…]. Valstybinės žemės patikėtinių sutikimai, išskyrus atvejus, kai dėl jų kreipiamasi kartu pateikiant prašymą išduoti statybą leidžiantį dokumentą, išduodami atitinkamo patikėtinio nustatyta tvarka ir sprendimas dėl sutikimo išdavimo arba atsisakymo jį išduoti, priimamas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo prašymo išduoti sutikimą gavimo dienos.“

 

  1. Sutikimų laikinai naudotis valstybine žeme statybos metu išdavimo taisyklių, patvirtintų Vilniaus miesto savivaldybės 2024 m. sausio 24 d. tarybos sprendimu Nr. 1-371, (toliau – Taisyklės) 1 punktas – „Taisyklės reglamentuoja Savivaldybės […] išduodamų sutikimų statyti statinius (toliau – statiniai) […] žemės sklypuose, besiribojančiuose su Savivaldybės patikėjimo teise valdomais valstybinės žemės sklypais ar valstybine žeme, kurioje nesuformuoti žemės sklypai (toliau – Sutikimas), išdavimo tvarką, išskyrus teisės aktuose nurodytus atvejus, kai Sutikimas nėra privalomas.“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Įvertinus Pareiškėjos atstovo Skundo turinį, akivaizdu, kad Pareiškėjos atstovui aktualus yra statybą leidžiančio dokumento, suteikiančio teisę vykdyti statybos darbus pagal Projektą, išdavimo klausimas. Apibendrinus Skundo tyrimo metu gautą informaciją, teisės aktų nuostatas, pacituotas pažymos 8–9 punktuose, susijusias su Savivaldybės pareigūnų veiksmais (neveikimu) sprendžiant statybą leidžiančio dokumento išdavimo klausimą, konstatuotina:

10.1. Seimo kontrolieriai, vadovaujantis Seimo kontrolierių įstatymo 12 straipsnio 1 dalimi, tiria pareiškėjų skundus dėl pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje (pažymos 8.1 papunktis).

10.2. Pagal Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 19 ir 20 punktų nuostatas, teritorijų planavimas, savivaldybės bendrojo plano ar savivaldybės dalių bendrųjų planų ir detaliųjų planų sprendinių įgyvendinimas, specialiųjų architektūros reikalavimų nustatymas ir statybą leidžiančių dokumentų išdavimas įstatymų nustatyta tvarka yra savarankiškosios (įstatymų nustatytos (priskirtos) savivaldybių funkcijos (pažymos 8.2 papunktis). Įgyvendinant pirmiau minėtas funkcijas bei vadovaujantis Statybos įstatymo 27 straipsnio 2 dalies nuostatomis, statybą leidžiančius dokumentus išduoda savivaldybės meras arba jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas (pažymos 8.3 papunktis).

Valstybinės žemės sklypas prie daugiabučio gyvenamojo namo, esančio <…>, Vilniuje, yra nesuformuotas (pažymos 4 punktas). Nuo 2024 m. sausio 1 d. miestuose ir miesteliuose savivaldybėms patikėjimo teise buvo perduota valstybinė žemė, kuri nėra suplanuota valstybės reikmėms (pažymos 7.2 papunktis).

Savivaldybė (Pareiškėjos atstovui pateikus Savivaldybės sutikimą naudotis valstybine žeme (teritorija) vykdant daugiabučio gyvenamojo namo, esančio <…> Vilniuje, statybos darbus) 2025 m. kovo 10 d. išdavė Pareiškėjos atstovui statybą leidžiantį dokumentą vykdyti statybos darbus pagal Projektą (pažymos 6.4 papunktis).

Atsižvelgus į tai, kad Skundo tyrimo metu Savivaldybė 2025 m. kovo 10 d. išdavė statybą leidžiantį dokumentą, t. y. Pareiškėjos atstovui aktualus klausimas, dėl kurio jis ir kreipėsi į Seimo kontrolierę, yra išspręstas teigiamai, Skundo tyrimas, vadovaujantis Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 3 dalimi (pažymos 8.1 papunktis), nutrauktinas.

 

  1. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Aplinkos ministerija:

11.1. įvertinusi Statybos įstatymo:

– 3 straipsnio 2 dalies 1 punkto nuostatas – statytojo teisė įgyvendinama, kai atliekant kitus statybos darbus (atnaujinant (modernizuojant), remontuojant ar griaunant statinį) privaloma gauti žemės sklypo (teritorijos) savininko ar valstybinės žemės patikėtinio sutikimą šiame įstatyme ar kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytais atvejais;

– 3 straipsnio 5 dalies nuostatas – jeigu statytojas neatitinka šio straipsnio 2 dalyje nustatyto bent vieno privalomojo reikalavimo statytojo teisei įgyvendinti, statyba yra draudžiama;

– 27 straipsnio 5 dalies 6 punkto nuostatas – statybą leidžiančiam dokumentui gauti pateikiamas, kai žemės sklype (teritorijoje), kurio nuosavybės teise ar kita valdymo ir naudojimo teise nevaldo statytojas (užsakovas), numatoma vykdyti statybos darbus ir šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatytais atvejais neprivaloma žemės sklypo (teritorijos), kuriame statomas statinys, valdyti nuosavybės teise arba valdyti ir naudoti kitais Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais pagrindais, valstybinės žemės patikėtinio sutikimas naudotis valstybinės žemės sklypu (teritorija) (toliau – sutikimas), kuris išduodamas Žemės įstatymo 34 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka;

– 27 straipsnio 16 dalies nuostatas – kai valstybinės žemės patikėtinis yra statybą leidžiantį dokumentą išduodanti institucija, statytojo prašymas pritarti statinių valstybinėje žemėje statybai, jeigu šis pritarimas negautas iki prašymo išduoti statybą leidžiantį dokumentą pateikimo dienos;

– 24 straipsnio 24 dalies nuostatas – statinio projektas turi atitikti įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo tą dieną, kai buvo išduoti specialieji reikalavimai (pažymos 8.3 papunktis);

11.2. įvertinusi Žemės įstatymo 34 straipsnio 1 dalies nuostatas – valstybinės žemės patikėtinių sutikimai, išskyrus atvejus, kai dėl jų kreipiamasi kartu pateikiant prašymą išduoti statybą leidžiantį dokumentą, išduodami atitinkamo patikėtinio nustatyta tvarka (pažymos 8.4 papunktis),

pažymėjo, kad: teisės aktų reikalavimai, kurie galiojo tą dieną, kai buvo išduoti specialieji reikalavimai, taikomi tik statinio projektui (statinio ir jo aplinkos sprendiniams), bet ne visiems kartu su prašymu išduoti statybą leidžiantį dokumentą pateikiamiems dokumentams (tarp jų ir valstybinės žemės patikėtinio sutikimui); prašymas išduoti statybą leidžiantį dokumentą teikiamas pagal prašymo teikimo metu galiojančius teisės aktų reikalavimus (pažymos 7.1 papunktis); atnaujinant (modernizuojant) pastatą nesuformuotoje valstybinėje žemėje privaloma gauti valstybinės žemės patikėtinio sutikimą (pažymos 7.2 papunktis).

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia

UAB „A-Z Projektai“, kurios interesams atstovauja direktorius X, skundo tyrimą dėl Vilniaus miesto savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) sprendžiant statybą leidžiančio dokumento išdavimo klausimą nutraukti.

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                          Jolita Miliuvienė