PAŽYMA DĖL UŽDAROSIOS AKCINĖS BENDROVĖS A, ATSTOVAUJAMOS DIREKTORIAUS X, SKUNDO PRIEŠ AUDITO, APSKAITOS, TURTO VERTINIMO IR NEMOKUMO VALDYMO TARNYBĄ PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS

Dokumento numeris 4D-2022/1-123
Data 2022-05-17
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL UŽDAROSIOS AKCINĖS BENDROVĖS A, ATSTOVAUJAMOS DIREKTORIAUS X, SKUNDO PRIEŠ AUDITO, APSKAITOS, TURTO VERTINIMO IR NEMOKUMO VALDYMO TARNYBĄ PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS
Kontrolierius Erika Leonaitė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaigoje gautas UAB „A“ (toliau vadinama – Bendrovė), atstovaujamos direktoriaus X (toliau vadinama – Pareiškėjas), skundas (toliau vadinama – Skundas) dėl Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau
    vadinama – Tarnyba arba AVNT) pareigūnų veiksmų (neveikimo) vykdant nemokumo administratorių veiklos priežiūrą.

 

  1. Skunde be kitų aplinkybių, nurodoma, kad:

2.1. „Pareiškėjas 2021-07-12 dieną pateikė AVNT skundą [toliau vadinama – 2021-07-12 skundas; Skundas1] dėl BUAB [pavadinimas žinomas, toliau vadinama – Įmonė] nemokumo administratoriaus UAB [pavadinimas žinomas] (toliau – Administratorius) padarytų Juridinių asmenų nemokumo įstatymo (toliau – JANĮ) ir Pareiškėjo, kaip kreditoriaus, teisių pažeidimų“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta);

2.2. „AVNT atsakymą dėl skundo išnagrinėjimo Pareiškėjas gavo tik 2022-01-26 dieną“;

2.3. „AVNT direktoriaus pavaduotojas 2022-01-25 dieną priėmė Įsakymą Nr. V4-12 „Dėl nemokumo administratoriaus […] neplaninio veiklos patikrinimo“;

2.4. „Pareiškėjo 2021-07-12 dienos skundą AVNT tyrė remdamasi Nemokumo administratorių veiklos patikrinimų taisyklių, patvirtintų AVNT direktoriaus 2020-07-07 įsakymu Nr. V1-86, 30.2 papunkčiu. Pridedami dokumentai ir faktinės aplinkybės įrodo, kad Pareiškėjo skundo nagrinėjimas buvo vilkinamas ir truko daugiau nei šešis mėnesius – nuo 2021-07-12 dienos iki 2022-01-25 dienos. Tuo akivaizdžiai buvo pažeisti LR Viešojo administravimo įstatymo
10 str. 4 dalyje nustatyti terminai: […]“;

2.5. „AVNT neinformavo Pareiškėjo apie skundo nagrinėjimo termino pratęsimą Viešojo administravimo įstatymo 10 str. 4 dalyje nustatyta tvarka“;

2.6. „Nagrinėjant Pareiškėjo skundą buvo pažeisti ir Nemokumo administratorių veiklos patikrinimų taisyklių 40 punkte nustatyti terminai: […]“;

2.7. „Nemokumo administratorių veiklos patikrinimų taisyklių 40 punkte nustatyti skundų išnagrinėjimo terminai akivaizdžiai pažeidžia Viešojo administravimo įstatymo 10 str. 4 dalyje nustatytus terminus sprendimui dėl skundų priimti“;

2.8. „Atkreiptinas dėmesys, kad po Pareiškėjo skundo gavimo praėjus daugiau nei mėnesiui – 2021-08-27 dieną AVNT gavo BUAB […] nemokumo administratoriaus įgalioto asmens […] skundą (registracijos Nr. D1-3652) dėl kitų BUAB […] administratoriaus padarytų JANĮ ir kreditoriaus teisių pažeidimų“;

2.9. „tokia tvarka, kai priimami sprendimai kartu nagrinėti ženkliai vėliau gautus kitus skundus dėl kitų pažeidimų, akivaizdžiai prieštarauja operatyvumo ir proporcingumo principams bei sudaro sąlygas AVNT biurokratizmui (skundų nagrinėjimo vilkinimui) ir galimybes piktnaudžiavimui – (ne)priimti vieną sprendimą dėl keleto skundų ir keleto įstatymų pažeidimų.“

 

  1. Pareiškėjas prašo:

„1.Nustatyti, ar AVNT nepiktnaudžiavo jai suteiktais įgaliojimais, priimdama sprendimus netaikyti jokių poveikio priemonių būtent nemokumo administratoriui […] už daugybinius ir sistemingus pažeidimus.

  1. Užtikrinti, kad AVNT, kaip JANĮ nustatyta administratorių priežiūros institucija, pagal savo kompetenciją imtųsi visų galimų priemonių, kad būtų užkirstas kelias bet kokiems nemokumo administratoriaus […] pažeidimams ateityje.
  2. Užtikrinti, kad AVNT sprendimus dėl gautų prašymų ir skundų priimtų griežtai laikantis LR Viešojo administravimo įstatymo 10 str. 4 dalyje nustatytų terminų.
  3. Nustatyti, ar Nemokumo administratorių veiklos patikrinimų taisyklėse, patvirtintose AVNT direktoriaus 2020-07-07 įsakymu Nr. V1-86, nurodyti gautų skundų nagrinėjimo terminai neprieštarauja LR Viešojo administravimo įstatymo 10 str. 4 dalyje nustatytiems skundų nagrinėjimo terminams. Nustačius prieštaravimą, siūlyti AVNT, kad būtų pakeistos Nemokumo administratorių veiklos patikrinimų taisyklės, varžančios pareiškėjų teisę į gerą viešąjį administravimą.
  4. Siūlyti AVNT Nemokumo administratorių veiklos patikrinimų taisyklėse patikslinti ir nustatyti objektyvius, aiškius bei visiems suprantamus kriterijus dėl poveikio priemonių nemokumo administratoriams (ne)taikymo.“

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

  1. Seimo kontrolierė, siekdama išsiaiškinti Pareiškėjo nurodytas aplinkybes, kreipėsi į Tarnybą, prašydama pateikti paaiškinimus dėl Skundo teiginių bei atsakyti į klausimus.

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

                     

  1. Tarnyba  Seimo kontrolierę informavo, pateikė dokumentus bei paaiškinimus, kuriuose nurodyta:

5.1. „AVNT gauto 2021-07-12 (registracijos Nr. D1-3021) Pareiškėjo skundo (toliau – Skundas1) ir 2021-08-27 (registracijos Nr. D1-3652) gauto Įmonės nemokumo administratoriaus įgalioto asmens [pavardė žinoma] (toliau – Pareiškėjas2) skundo (toliau – Skundas2) pagrindu atliko neplaninį nemokumo Administratorius veiklos patikrinimą (toliau – Patikrinimas)
BUAB [pavadinimas žinomas]  (toliau – Įmonė) bankroto procese.“

5.2. „[…] Patikrinimo metu nebuvo pažeista Patikrinimų ir Priežiūros taisyklėse numatyta atliktinų veiksmų tvarka ir jų atlikimo terminai. […] Pareiškėjas sugretina skirtingas procedūras,
. y. Patikrinimų taisyklių 40 punkte numatyti neplaninių patikrinimų atlikimo terminai, o ne skundų išnagrinėjimo terminai, kurie numatyti VAĮ 10 straipsnio 4 dalyje.“

5.3. „[…] 2021-08-27 gautas naujas skundas, įvertinus jame nurodomus galimus Administratoriaus veiklos pažeidimus ir jų tapatumą jau atliekamame Patikrinime nurodytiems pažeidimams, buvo prijungtas prie jau atliekamo neplaninio Administratoriaus veiklos patikrinimo, ką numato Patikrinimų taisyklių 41 punktas, taip siekiant nemokumo administratoriui iš esmės sumažinti administracinę naštą bei užtikrinti minimalios ir proporcingos ūkio subjektų veiklos priežiūros naštos principo įgyvendinimą.“

5.4. „Skundas1 gautas ir užregistruotas AVNT dokumentų valdymo sistemoje 2021-07-12, […]. Skundas1 buvo vertinamas atsižvelgiant į Patikrinimų taisyklių 33 punkte nustatytus kriterijus, taip pat įvertinta, ar nebuvo neplaninio veiklos patikrinimo nepradėjimo pagrindų (Patikrinimų taisyklių 34, 37 punktai). Įvertinus Skundo1 argumentus pagal Patikrinimų taisyklėse nustatytus kriterijus ir nustačius galimus pažeidimo požymius, buvo surašytas ir AVNT direktoriaus pavaduotojui pateiktas teikimas pradėti Administratoriaus neplaninį veiklos patikrinimą, kuris dokumentų valdymo sistemoje registruotas 2021-08-06 (registracijos Nr. D4-1914). 2021-08-09 raštais Nr. (10.4 Mr)D2-2103, Nr. (10.4 Mr)D2-2104 AVNT informavo Pareiškėją ir Administratorių apie priimtą sprendimą pradėti Administratoriaus veiklos neplaninį patikrinimą administruojant Įmonės bankroto procesą ir nustatė Administratoriui terminą iki 2021-08-23 AVNT pateikti Patikrinimui reikalingą informaciją (apie Patikrinimų taisyklių 31 punkte numatytą sprendimą šalys informuotos 8 punkte nustatyta tvarka – el. paštu).“

5.5. „Nagrinėjamu atveju, pagal Skundą1 Administratoriaus neplaninis veiklos patikrinimas pradėtas 2021-08-09, 2 mėnesių patikrinimo pabaigos terminas sueitų – 2021-10-09.

Pradėjus Administratoriaus veiklos neplaninį patikrinimą (2021-08-09) 2021-08-27 […] buvo gautas Pareiškėjo2 […] Skundas2 (2021-08-27 skundas) iš esmės dėl to paties klausimo – analogiškos informacijos nepateikimo Įmonės bankroto procese Įmonės kreditoriui. Skundas2 taip pat turėjo būti išnagrinėtas Patikrinimų taisyklių 31 punkte nustatyta tvarka per 20 darbo dienų ir priimtas sprendimas dėl Skunde2 pateiktų argumentų vertinimo. Įvertinus iš Administratoriaus gautus papildomus paaiškinimus (2021-09-21) ir Skundo2 argumentus, 2021-09-23 AVNT direktoriaus pavaduotojui buvo pateiktas tvirtinti teikimas dėl Skundo1 ir Skundo2 nagrinėjimo procedūrų sujungimo, t. y. vadovaujantis Patikrinimų taisyklių 41 punktu, atsižvelgiant į tai, kad Skundo1 pagrindu jau yra pradėtas ir vykdomas Administratoriaus veiklos Patikrinimas dėl klausimų, kurie keliami ir Skunde2, skundų nagrinėjimo dalykas glaudžiai susijęs, buvo pateiktas siūlymas priimti sprendimą Skunde2 nurodytas aplinkybes nagrinėti jau atliekamo neplaninio patikrinimo metu Skundo1 pagrindu. Direktoriaus pavaduotojui patvirtinus teikimą, AVNT
2021-09-24 raštais Nr. (10.4 Mr) D2-2454, Nr. (10.4 Mr) D2-2455 abu pareiškėjai ir Administratorius informuoti apie priimtą sprendimą Skunde2 nurodytas aplinkybes išnagrinėti jau atliekamo Patikrinimo metu ir Administratoriaus paprašyta iki 2021-10-08 AVNT pateikti patikrinimui reikalingą informaciją. Šis AVNT sprendimas apskųstas nebuvo.“

5.6. „Skundo2 nagrinėjimo terminas nepradelstas, Skundas2 išnagrinėtas ir dėl jo priimtas sprendimas per 20 darbo dienų.

Atsižvelgiant į Patikrinimų taisyklių 42 punktą, AVNT priėmus sprendimą naujai gautą informaciją (skundą) nagrinėti jau atliekamo neplaninio patikrinimo metu, neplaninio patikrinimo terminas skaičiuojamas nuo sprendimo nagrinėti naują informaciją ir (ar) aplinkybes jau atliekamo neplaninio patikrinimo metu priėmimo dienos ir negali trukti ilgiau kaip 6 mėnesius nuo pirminio sprendimo dėl neplaninio patikrinimo pradėjimo priėmimo dienos. Įvertinus šią teisės normą, Patikrinimo šalis apie skundų nagrinėjimo sujungimą informavus 2021-09-24 sprendimu, Administratoriaus neplaninio veiklos patikrinimo 2 mėn. terminas suėjo 2021-11-24 (neįskaičius laikotarpių, kurie buvo suteikti Administratoriui paaiškinimams ir juos pagrindžiantiems dokumentams į Skundus pateikti), maksimalus patikrinimo terminas pagal abu skundus iki
2022-02-09 (skaičiuojant 6 mėn. nuo sprendimo dėl patikrinimo pradžios 2021-08-09 priėmimo).“

5.7. „2021-11-23 buvo pateiktas tikrintojo teikimas AVNT direktoriaus pavaduotojui tvirtinti dėl termino Administratoriaus veiklos Patikrinimui atlikti pratęsimo iki 2021-12-25, neatsižvelgiant į laikotarpius, kurie nėra įskaičiuojami į patikrinimo terminą. Terminą pratęsti
1 mėn. terminui buvo prašyta atsižvelgiant į tuo metu tikrintojo atliekamų planinių ir neplaninių patikrinimų apimtis ir sudėtingumą (gauta patikrinimų medžiaga yra labai didelės apimties ir jai išanalizuoti reikalingas papildomas terminas), siekiant tinkamai ir objektyviai atlikti pradėtus patikrinimus ir kitas prioritetines užduotis. Pateiktas prašymas direktoriaus pavaduotojui buvo patvirtintas 2021-11-26 (registracijos Nr. D4-2979), terminas buvo pratęstas 1 mėn. laikotarpiui.“

5.8. „Įvertinus Administratoriaus neplaninio patikrinimo metu pratęstą patikrinimo terminą
1 mėn. laikotarpiui, Administratoriui suteiktus terminus paaiškinimams ir juos pagrindžiantiems dokumentams pateikti bei vėlavimus juos pateikti, galutinis patikrinimo terminas turėjo būti
2022-01-29 (2021-12-25 + 35 kalendorinės dienos).“

5.9. „Patikrinimų taisyklėse nėra numatyta pareiga atskirai informuoti atliekamo nemokumo administratoriaus neplaninio veiklos patikrinimo šalis apie patikrinimo termino pratęsimą, informacija apie neplaninio veiklos patikrinimo trukmę ir jos skaičiavimo tvarką pateikiama išsiunčiant šalims AVNT sprendimą pradėti neplaninį veiklos patikrinimą ir priėmus sprendimą papildomai gautą informaciją (skundą) nagrinėti jau atliekamo patikrinimo metu (jei tokios aplinkybės egzistuoja konkretaus patikrinimo metu), todėl atskiras pranešimas Pareiškėjams nebuvo siųstas. Nagrinėjamu atveju informacija apie neplaninio patikrinimo terminų skaičiavimą buvo pateikta 2021-08-09 ir 2021-09-24 raštuose dėl patikrinimo pradėjimo ir sprendimo skundus nagrinėti vieno patikrinimo metu su nukreipimu į Patikrinimų taisyklių nuostatas numatančias neplaninio veiklos patikrinimo terminus.“

5.10. „[…], Patikrinimas baigtas nepažeidžiant nustatytų terminų (turėjo būti baigtas iki 2022-01-29, baigtas 2022-01-20).“

5.11. „Nagrinėjamu atveju 2022-01-18 išvados projektas Nr. D4-140 „Dėl neplaninio nemokumo administratoriaus […] veiklos patikrinimo“ pateiktas AVNT direktoriaus pavaduotojui, patvirtintas ir užregistruotas. 2022-01-18 Administratorius elektroniniu būdu supažindintas su išvados projektu. 2022-01-20 […] AVNT gavo Administratoriaus pranešimą, kuriame dėl išvados projekte konstatuotų aplinkybių ir nurodytų pažeidimų Administratorius nepasisakė (prilyginama Administratoriaus nuomonei). Vadinasi, šiuo atveju Patikrinimas buvo baigtas 2022-01-20.“

5.12. „AVNT vadovo sprendimas dėl veiklos patikrinimo rezultato, JANĮ nustatytų nurodymų ir (arba) poveikio priemonių skyrimo (neskyrimo) įforminamas įsakymu (Priežiūros taisyklių 15 punktas). Patikrinimo atveju, AVNT vadovo sprendimas dėl Patikrinimo rezultatų priimtas ir užregistruotas 2022-01-25, įsakymo Nr. V4-12, nepraleidžiant nustatyto termino.“

5.13. „Priežiūros taisyklių 16 punkte ir Patikrinimų taisyklių 69 punkte numatyta informavimo tvarka apie patikrinimo rezultatus. Apie AVNT vadovo priimtą sprendimą dėl patikrinimo rezultato administratorius ir kiti suinteresuoti asmenys informuojami Patikrinimų taisyklių 8 punkte nustatyta tvarka (raštu popieriuje arba elektroninėmis priemonėmis) ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos. Šiuo atveju Administratoriaus Patikrinimo rezultatai pareiškėjams ir Administratoriui išsiųsti 2022-01-26 lydraščiu Nr. (10.4 Mr) D2-357 su priedais (išvados ir įsakymo nuorašai), t. y. per 1 darbo dieną nuo įsakymo priėmimo. Rašto teikimo datai AVNT duomenų apie sprendimo (2022-01-25 įsakymo) apskundimą teisės aktų nustatyta tvarka duomenų neturi.“

5.14. „Administratoriaus veiklos Patikrinimo 2022-01-21 išvadoje Nr. D4-170 buvo nustatyta, kad Administratorius, administruodamas Įmonės nemokumo procesą, pažeidė JANĮ
3 straipsnio 3 punktą ir 66 straipsnio 1 dalies 20 punktą, nes nepateikė Pareiškėjui ir Pareiškėjui2 dokumentų apie bankroto proceso išlaidas pagal JANĮ 73 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytą struktūrą, […], JANĮ 32 straipsnio 2 dalies 5 punkte ir 11 punkte nurodytos informacijos.

Taip pat Patikrinimo metu buvo nustatyta, kad pareiškėjai kreipėsi į teismą su prašymais įpareigoti Administratorių pateikti skunduose nurodomą informaciją ir dokumentus. Teismas
2021-08-26 neskundžiamoje nutartyje įvertino Skunde1 ir Skunde2 nurodomus Administratoriaus veiksmus dėl informacijos teikimo ir nutarė pareiškėjų prašymus patenkinti iš dalies ir įpareigojo Administratorių pateikti nutartyje nurodytą informaciją. Patikrinimo metu iš pateiktų duomenų buvo nustatyta, kad Administratorius 2021-09-06 pateikė teismo 2021-08-26 nurodytus dokumentus teismui ir Įmonės kreditoriams (pateikta per EPP). Taigi, Administratoriui pateikus nurodytą informaciją, buvo pasiektas siekiamas tikslas – gauti informaciją apie nemokumo procesą. […]. Įvertinus Patikrinimo metu nustatytas aplinkybes ir teisinį jų vertinimą, AVNT direktoriaus
2022-01-25 sprendimu – įsakymu Nr. V4-12 buvo pritarta išvadoje suformuotam siūlymui ir poveikio priemonės už konstatuotus pažeidimus Administratoriui netaikytos. Administratoriui JANĮ numatyti nurodymai dėl veiklos trūkumų ištaisymo nebuvo teikiami, nes po teismo
2021-08-26 nutartimi pateiktų įpareigojimų nurodyta informacija 2021-09-06 buvo pateikta, t. y. pažeidimas ištaisytas.“

5.15. „Neplaninio administratoriaus veiklos patikrinimo tikslas pirmiausiai nukreiptas didžiausios rizikos atvejams šalinti, užkirsti kelią naujiems teisės aktų pažeidimams atsirasti bei suteikti administratoriui metodinę pagalbą (Patikrinimo taisyklių 29 punktas). Atliekamo Patikrinimo metu AVNT gavo informaciją, kad visa Pareiškėjų prašyta informacija jiems yra pateikta. Rizikos vertinimo prasme, toks patikrinimas nėra traktuojamas kaip itin rizikingas, kurio pabaigimo operatyvumas tiesiogiai įtakotų asmenų teises ir pareigas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Įmonės bankroto byloje tarp Administratoriaus ir Įmonės kreditorių yra susiklosčiusi sudėtinga situacija. AVNT, kaip priežiūros institucijai, nuo 2020 m. pabaigos yra pateikti įvairūs asmenų skundai (iš viso 8) dėl Administratoriaus veiklos, administruojant Įmonės bankroto procesą.“

5.16. Skundo nagrinėjimui pateiktuose dokumentuose nurodyta:

5.16.1. AVNT 2021-09-09 raštu Pareiškėją informavo, kad „AVNT […] nusprendė atlikti neplaninį nemokumo administratoriaus […] veiklos patikrinimą dėl skunde keliamų klausimų“. Rašte nurodoma vyriausios specialistės, kuri atliks patikrinimą, pavardė, o taip pat informuota, kad „Taisyklėse [Patikrinimų taisyklės] numatyta neplaninio nemokumo administratoriaus veiklos patikrinimo trukmė – ne ilgiau kaip 3 mėnesiai nuo šio patikrinimo pradžios“. Apie priimtą sprendimą informuosime papildomai“;

5.16.2. AVNT 2021-09-24 raštu Pareiškėją ir Pareiškėją2 informavo apie priimtą sprendimą sujungti abiejų skundų nagrinėjimo procedūras, Skundo2 nurodytas aplinkybes išnagrinėti jau atliekamo tikrinimo metu. Informavo, kad „Taisyklėse numatyta neplaninio nemokumo administratoriaus veiklos patikrinimo trukmė – ne ilgiau 3 mėnesiai nuo sprendimo nagrinėti naują informaciją ir aplinkybes jau atliekamo patikrinimo metu priėmimo dienos“.

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos įstatymai ir kiti teisės aktai

6.1. Juridinių asmenų nemokumo įstatymo (JANĮ) nuostatos:

6.1.1. „1. Nemokumo administratorių veiklą, jiems administruojant nemokumo procesus, taikydama visumą priemonių, kuriomis siekiama užtikrinti nemokumo proceso kokybę ir patikimumą, prižiūri priežiūros institucija. 2. Nemokumo administratorių veiklą priežiūros institucija prižiūri ir skiria poveikio priemones vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, kiek šiame įstatyme nenumatyta kitaip, ir Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka“ (132 straipsnis);

6.1.2. „1. Nemokumo priežiūros komitetas yra priežiūros institucijos kolegialus patariamasis organas nemokumo administratorių veiklos priežiūros klausimais. […]. 4. Nemokumo priežiūros komitetas priežiūros institucijai teikia nuomonę dėl: 1) priežiūros institucijos priimamų teisės aktų, susijusių su nemokumo administratorių veiklos priežiūra; 2) poveikio priemonių apriboti teisę būti paskirtam nemokumo administratoriumi administruojant naujų juridinių asmenų nemokumo procesus ir panaikinti teisę administruoti nemokumo procesus. […]“ (133 straipsnis);

6.1.3. „Priežiūros institucija atlieka šias funkcijas: 1) savo nustatyta tvarka, suderinta su Finansų ministerija, suinteresuotų šalių interesų apsaugai užtikrinti tvarko Nemokumo administratorių sąrašą, skelbiamą savo interneto svetainėje; 2) prižiūri nemokumo administratorių veiklą; 3) tikrina, ar nemokumo administratoriai laikosi šio įstatymo 130 straipsnio 1 dalies 1, 2,
3 punktuose ir 2 dalies 1 ir 2 punktuose nustatytų reikalavimų; 4) renka, tvarko ir skelbia informaciją apie nemokumo administravimo procesus; 5) prireikus bendradarbiauja, keičiasi nemokumo administratorių priežiūrai reikalinga informacija su Lietuvos Respublikos valstybės institucijomis, kitų valstybių narių priežiūros institucijomis, Lietuvos banku ir Nemokumo administratorių rūmais; 6) atlieka kitas šiame įstatyme priežiūros institucijai nustatytas funkcijas“ (134 straipsnis);

6.1.4. „Priežiūros institucijos sprendimai gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka“ (138 straipsnis).

6.2. Viešojo administravimo įstatymo (VAĮ) nuostatos:

6.2.1. „5. Administracinis sprendimas – teisės aktų reglamentuotu būdu ir (ar) forma išreikšta vienkartinė viešojo administravimo subjekto valia dėl teisės taikymo, privaloma ir skirta konkrečiam asmeniui ar individualiai apibrėžtai asmenų grupei” (2 straipsnis);

6.2.2. „1. Administracinius sprendimus priimti turi teisę tik viešojo administravimo subjektai, turintys šio įstatymo nustatyta tvarka jiems suteiktus įgaliojimus. 2. Privalomus reikalavimus asmenims nustato tik teisės aktų pagrindu priimti administraciniai sprendimai.
3. Viešojo administravimo subjektai administracinius sprendimus gali priimti savo iniciatyva arba gavę asmenų prašymus ar skundus. 4. Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. Jeigu prašymas ar skundas gautas po darbo valandų, poilsio ar šventės dieną, jo gavimo diena laikoma po jos einanti darbo diena. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinis sprendimas negali būti priimtas, viešojo administravimo subjektas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys“ (10 straipsnis);

6.2.3. „11. Ūkio subjekto veiklos neplaninis patikrinimas atliekamas, kai ūkio subjektų veiklos priežiūrą atliekantis subjektas priima motyvuotą sprendimą atlikti šį patikrinimą. Neplaninis patikrinimas turi atitikti neplaninių patikrinimų taisykles ir turi būti atliekamas šio straipsnio 12 dalyje nurodytu pagrindu. Ūkio subjektų veiklos priežiūrą atliekantis subjektas, pradėdamas ūkio subjekto veiklos neplaninį patikrinimą, pateikia tikrinamam ūkio subjektui sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą kopiją. Įstatymų nustatytais atvejais kontroliniai pirkimai gali būti atliekami nepateikus ūkio subjektui sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą kopijos. Šiais atvejais sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą kopija ūkio subjektui turi būti pateikta iš karto po atlikto kontrolinio pirkimo. 12. Ūkio subjekto veiklos neplaninis patikrinimas gali būti atliekamas: […]; 5) jeigu neplaninio patikrinimo atlikimo pagrindą nustato kitas ūkio subjektų veiklos priežiūrą reglamentuojantis įstatymas“ (33 straipsnis).

6.3. Finansų ministro 2020-02-07 įsakymu Nr. 1K-30 patvirtintų Nemokumo administratorių veiklos priežiūros taisyklių (Priežiūros taisyklės) nuostatos:

„[…] reglamentuojama nemokumo administratorių (toliau – administratoriai) veiklos priežiūros – administratorių konsultavimo ir kitų prevencinių veiksmų atlikimo, administratorių veiklos tikrinimo, nurodymų ir poveikio priemonių administratoriams skyrimo, administratorių atitikties Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo (toliau – Įstatymas) reikalavimams vertinimo – tvarka. 2. Administratorių veiklos priežiūrą atlieka priežiūros institucija – Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos. 3. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Įstatyme ir Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme. […]. 5. Priežiūros institucija tikrina administratorių veiklą organizuodama: 5.1. planinius patikrinimus, kurie numatomi priežiūros institucijos vadovo tvirtinamame atitinkamais kalendoriniais metais planuojamų patikrinti administratorių veiklos patikrinimų plane (toliau – planinių patikrinimų planas), skelbiamame priežiūros institucijos interneto svetainėje: 5.2. neplaninius patikrinimus, kurie gali būti atliekami priežiūros institucijos vadovo sprendimu Viešojo administravimo įstatymo
33 straipsnio 12 dalyje nustatytais atvejais. 6. Priežiūros institucija, atlikdama planinius ir neplaninius patikrinimus (toliau kartu – patikrinimai), vadovaujasi priežiūros institucijos vadovo patvirtintais planinių patikrinimų plano sudarymo kriterijais, planinių patikrinimų taisyklėmis ir neplaninių patikrinimų taisyklėmis. […]. 13. Priežiūros institucijos vadovas, susipažinęs su patikrinimo išvada, įvertinęs Įstatymo 137 straipsnio 1 dalyje nurodytas aplinkybes ir patikrinimo išvados rengėjų siūlymą skirti (neskirti) Įstatymo 136 straipsnio 2 dalyje nustatytus (-ų) nurodymus (-ų) ir (arba) Įstatymo 136 straipsnio 3 dalyje nustatytas (-ų) poveikio priemones (-ių) administratoriui, o kai administratorius juridinis asmuo, – ir (arba) jo vadovui, ir (arba) darbuotojui, atsakingam už tikrinto proceso administravimą, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo patikrinimo išvados gavimo dienos priima sprendimą: […]. 23. Priežiūros institucijos vadovo sprendimai gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.“

6.4. Tarnybos direktoriaus 2020-07-07 įsakymu Nr. V1-86 patvirtintų Nemokumo administratorių veiklos patikrinimų taisyklių (Patikrinimų taisyklės) nuostatos:

„1. Nemokumo administratorių veiklos patikrinimų taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – AVNT) planuojamų tikrinti nemokumo administratorių (toliau – administratoriai) veiklos patikrinimų plano (toliau – Patikrinimų planas) sudarymo kriterijus, neplaninių patikrinimų atlikimo pagrindus, planinių ir neplaninių patikrinimų atlikimo tvarką bei trukmę, tikrintojų bei tikrinamų administratorių teises ir pareigas, patikrinimų rezultatų įforminimą. 2. AVNT veikla, susijusi su administratorių veiklos patikrinimais, planuojama ir atliekama vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (toliau – VAĮ), Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymu (toliau – JANĮ), Lietuvos Respublikos fizinių asmenų bankroto įstatymu (toliau – FABĮ), Nemokumo administratorių veiklos priežiūros taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2020 m. vasario 7 d. įsakymu
Nr. 1K-30 (toliau – Priežiūros taisyklės). Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos VAĮ, JANĮ ir FABĮ. […] 30. Neplaninis patikrinimas AVNT vadovo sprendimu gali būti atliekamas: 30.1. AVNT gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto rašytinį motyvuotą prašymą ar pavedimą atlikti administratoriaus veiklos patikrinimą ar kitos valstybės kompetentingos institucijos prašymą (toliau – prašymas); 30.2. AVNT gavus asmens pareiškimą ar kitą dokumentą (toliau – skundas) dėl administratoriaus veiklos, turint informacijos ar kilus kitų pagrįstų įtarimų dėl administratoriaus veiksmų ar neveikimo, kurie gali pažeisti nemokumo procesą reglamentuojančius teisės aktus, išskyrus galimus pažeidimus, susijusius su Nemokumo administratorių etikos kodekso laikymusi ir profesinės kvalifikacijos kėlimu; […]. 31. AVNT, gavusi 30.1 ir 30.2 papunkčiuose nurodytų asmenų prašymą (skundą), jį įvertina ir per 20 darbo dienų nuo jo gavimo priima sprendimą pradėti ar nepradėti neplaninį patikrinimą, taikyti kitas priežiūros priemones ir Taisyklių 8 punkte nustatyta tvarka apie priimtą sprendimą informuoja prašymą (skundą) pateikusį asmenį. AVNT vadovas prašymą (skundą) vertinančio AVNT valstybės tarnautojo (-ojų) ar darbuotojo (-ojų), dirbančio (-ančių) pagal darbo sutartį, motyvuotu prašymu terminą prašymui (skundui) įvertinti gali pratęsti, bet ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. […].
38. Neplaninis patikrinimas pradedamas AVNT sprendimu, kuris įforminamas raštu ir pateikiamas administratoriui Taisyklių 8 punkte nustatyta tvarka. AVNT rašte nurodomas administratoriaus neplaninio patikrinimo pagrindas, neplaninį patikrinimą atliekantis tikrintojas (-ai), šio sprendimo apskundimo tvarka, terminas paaiškinimams pateikti. […] 40. Neplaninio patikrinimo trukmė – ne ilgesnė kaip 2 mėnesiai. Tikrintojo (-ų) motyvuotu prašymu šis terminas AVNT vadovo sprendimu gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip 1 mėnesį. Į neplaninio patikrinimo laiką neįskaičiuojamas terminas, suteiktas administratoriaus paaiškinimams pateikti, taip pat laikotarpis, per kurį administratorius vėlavo teikti paaiškinimus, taip pat laikotarpis, per kurį pateikiama valstybės ar savivaldybių institucijų, įstaigų, asmenų informacija ir dokumentų kopijos, dėl kurių gavimo patikrinimo metu kreipėsi AVNT. 41. Neplaninio patikrinimo metu gavus naujos informacijos dėl galimai netinkamos administratoriaus veiklos arba asmeniui papildžius prašymą (skundą) naujomis aplinkybėmis, AVNT gali priimti sprendimą šią informaciją ir (ar) aplinkybes nagrinėti jau atliekamo neplaninio patikrinimo metu. Nauja informacija ir (ar) aplinkybės įvertinamos, apie AVNT priimtą sprendimą asmuo informuojamas Taisyklių 31 punkte nustatyta tvarka. AVNT sprendimas naują informaciją ir (ar) aplinkybes nagrinėti atliekamo patikrinimo metu įforminamas Taisyklių 38 punkte numatytu raštu. 42. Taisyklių 41 punkte nurodytu atveju neplaninio patikrinimo terminas skaičiuojamas nuo sprendimo nagrinėti naują informaciją ir (ar) aplinkybes jau atliekamo neplaninio patikrinimo metu priėmimo dienos ir negali trukti ilgiau kaip 6 mėnesius nuo pirminio sprendimo dėl neplaninio patikrinimo pradėjimo priėmimo dienos. […]; 73. AVNT sprendimai gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.“

 

Tyrimui reikšminga teismų praktika

 

  1. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo (LVAT) formuojama praktika:

7.1. 2009-04-09 sprendimas administracinėje byloje Nr. A556-476/2009 – „Viešojo administravimo subjektų veiksmai turi būti aiškūs, nedviprasmiški. […]“;

7.2. 2014-05-28 nutartis administracinėje byloje Nr. A261-610/2014 – „[…] viešojo administravimo subjektas, bet kokiu būdu gavęs informaciją apie galbūt padarytus pažeidimus, pagal savo kompetenciją turi patikrinti tokią informaciją, ją įvertinti ir reaguoti į ją nuostatų bei kitų teisės aktų nustatytu būdu. Tačiau tai nereiškia, kad VAĮ, kitų šiam ginčui aktualių teisės aktų taikymo požiūriu atsakovas privalo veikti taip, kaip to prašo besikreipiantys į juos asmenys […].“

 

Tyrimo išvados

 

  1. Pareiškėjas skundžiasi, kad jo skundo nagrinėjimas AVNT buvo vilkinamas ir truko daugiau nei šešis mėnesius, Tarnyba pažeidė VAĮ bei Patikrinimų taisyklėse nustatytus skundams išnagrinėti terminus. Skunde Pareiškėjas taip pat piktinasi Tarnybos sprendimu kartu su jo skundu nagrinėti ir vėliau gautus kitus (kitų asmenų) skundus.

 

  1. Pagal nustatytą teisinį reglamentavimą (pažymos 6.1, 6.3–6.4 punktai), AVNT teisės aktų nustatyta tvarka vykdo nemokumo administratorių priežiūrą, organizuoja ir atlieka planinius ir neplaninius patikrinimus, taiko poveikio priemones ir teikia nurodymus, rengia ir skelbia metodinę informaciją, skirtą administratorių veiklai tobulinti, teikia individualias pastabas ir rekomendacijas patikrinimų metu bei įgyvendina kitas numatytas konkrečioje situacijoje priemones, kartu atsižvelgdama į VAĮ įtvirtintą minimalios ir proporcingos ūkio subjektų veiklos priežiūros naštos principą.

AVNT veikla, susijusi su nemokumo administratorių veiklos patikrinimais, planuojama ir atliekama vadovaujantis VAĮ, JANĮ, Lietuvos Respublikos fizinių asmenų bankroto įstatymu (toliau – FABĮ), Priežiūros taisyklėmis, Patikrinimų taisyklėmis. Vadovaudamasi minėtais teisės aktais AVNT nagrinėja gautus skundus, prašymus, pranešimus dėl nemokumo administratorių veiklos ir priima sprendimą pradėti nemokumo administratoriaus neplaninį veiklos patikrinimą / jo nepradėti, tikrina administratorių veiklą bei skiria nurodymus ir poveikio priemones administratoriams.

 

  1. Pagal VAĮ 33 straipsnį (pažymos 6.2.3 punktas), ūkio subjekto veiklos neplaninis patikrinimas atliekamas, kai ūkio subjektų veiklos priežiūrą atliekantis subjektas priima motyvuotą sprendimą atlikti šį patikrinimą, neplaninis patikrinimas turi atitikti neplaninių patikrinimų taisykles.

Pagal Patikrinimų taisyklių 31 punktą, AVNT, gavusi asmens prašymą / skundą, jį įvertina ir per 20 darbo dienų nuo jo gavimo priima sprendimą pradėti ar nepradėti neplaninį patikrinimą, taikyti kitas priežiūros priemones ir Taisyklių 8 punkte nustatyta tvarka apie priimtą sprendimą informuoja prašymą (skundą) pateikusį asmenį (pažymos 6.4 punktas).

Tiriant skundą nustatyta, kad AVNT 2021-07-12 buvo gautas Pareiškėjo skundas dėl Administratoriaus padarytų pažeidimų. AVNT Pareiškėjo skundą (Skundas1) įvertino ir priėmė sprendimą pradėti Administratoriaus veiklos neplaninį patikrinimą, apie priimtą sprendimą Pareiškėjas informuotas 2021-08-09 raštu. Pažymėtina tai, kad Patikrinimų taisyklių 31 punktas, nustatantis skundų įvertinimo ir sprendimų priėmimo terminus, atitinka (neprieštarauja)
VAĮ 10 straipsnio 4 dalyje nustatytus terminus (pažymos 6.2.2 punktas). AVNT nepažeidė minėtuose teisės aktuose nustatytų terminų – Skundas1 buvo įvertintas, priimtas sprendimas pradėti neplaninį Administratoriaus veiklos patikrinimą ir apie tai Pareiškėjas informuotas per 20 darbo dienų.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad, priėmus sprendimą pradėti neplaninį administratoriaus veiklos patikrinimą / jo nepradėti, užbaigiama skundo vertinimo procedūra. Neplaninis patikrinimas pradedamas AVNT sprendimu ir atliekamas Patikrinimų taisyklėse nustatyta tvarka bei terminais (terminas skaičiuojamas nuo sprendimo pradėti neplaninį patikrinimą priėmimo dienos).

 

  1. Patikrinimų taisyklių 40 punkte numatyta, kad neplaninio patikrinimo trukmė – ne ilgesnė kaip 2 mėnesiai. Šis terminas AVNT vadovo sprendimu gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip 1 mėnesį.

Neplaninio patikrinimo metu gavus naujos informacijos dėl galimai netinkamos administratoriaus veiklos arba asmeniui papildžius prašymą (skundą) naujomis aplinkybėmis, AVNT gali priimti sprendimą šią informaciją, aplinkybes nagrinėti jau atliekamo neplaninio patikrinimo metu. AVNT surašo sprendimą naują informaciją, aplinkybes nagrinėti atliekamo patikrinimo metu Patikrinimų taisyklių 38 punkte numatytu raštu (pažymos 6.4 punktas), t. y. rašte nurodoma neplaninio patikrinimo pagrindas, neplaninį patikrinimą atliekantis tikrintojas, šio sprendimo apskundimo tvarka, terminas paaiškinimams pateikti. Tokiu atveju neplaninio patikrinimo terminas skaičiuojamas nuo sprendimo nagrinėti naują informaciją ir aplinkybes jau atliekamo neplaninio patikrinimo metu priėmimo dienos ir negali trukti ilgiau kaip 6 mėnesius nuo pirminio sprendimo dėl neplaninio patikrinimo pradėjimo priėmimo dienos.

Nagrinėjamu atveju nustatyta, kad Pareiškėjas, vadovaujantis Patikrinimų taisyklių nustatyta tvarka ir terminais, 2021-09-24 sprendimu informuotas apie skundų nagrinėjimo sujungimą.

 

  1. Patikrinimų taisyklėse numatyta, kad tikrintojas, atlikęs patikrinimą, parengia išvados projektą dėl patikrinimo rezultatų. Išvados projektas pateikiamas tvirtinti AVNT vadovui. Išvados projektas ne vėliau kaip kitą darbo dieną po AVNT vadovo išvados projekto patvirtinimo išsiunčiamas administratoriui registruotu laišku, elektroninėmis priemonėmis ar kitu su administratoriumi sutartu būdu. Administratorius turi teisę per 5 darbo dienas nuo išvados projekto įteikimo dienos AVNT raštu arba elektroninėmis priemonėmis pareikšti savo nuomonę dėl išvados projekto ir (ar) pateikti papildomus paaiškinimus ir dokumentus. Patikrinimas laikomas baigtu nuomonės pateikimo AVNT dieną, kai administratorius per nustatytą terminą pareiškia nuomonę
    (5 darbo dienas) arba kitą darbo dieną, pasibaigus nustatytam terminui, kai administratorius per šį terminą nuomonės nepareiškė.

Nagrinėjamu atveju nustatyta, kad išvados projektas dėl neplaninio Administratoriaus veiklos patikrinimo surašytas 2022-01-18 (Nr. D4-140), patvirtintas AVNT direktoriaus pavaduotojo, užregistruotas AVNT dokumentų sistemoje bei elektroniniu būdu pateiktas Administratoriui. 2022-01-20 AVNT gautas Administratoriaus pranešimas. Vadovaujantis Patikrinimų taisyklių nuostatomis, ši diena laikoma patikrinimo baigimo diena.

 

  1. Patikrinimų taisyklių 66 punkte numatyta, kad tikrintojas per 5 darbo dienas parengia išvadą dėl patikrinimo rezultatų.

Pagal Priežiūros taisyklių 13 punktą, priežiūros institucijos vadovas (nagrinėjamu atveju – AVNT), susipažinęs su patikrinimo išvada, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo patikrinimo išvados gavimo dienos priima sprendimą.

Nustatyta, kad išvada parengta, patvirtinta ir užregistruota 2022-01-21 (Nr. D4-170), pateikta AVNT direktoriui sprendimui (įsakymui) dėl patikrinimų rezultatų priimti. AVNT direktorius sprendimą priėmė 2022-01-25, įsakymo Nr. V4-12, t. y. nepažeidžiant Priežiūros taisyklėse nustatyto 10 darbo dienų termino. Sprendimas (išvada ir įsakymas) Pareiškėjui išsiųstas 2022-01-26 raštu.

 

  1. Primintina Pareiškėjui, kad Seimo kontrolierė 2022-02-07 raštu Nr. 4D-2022/1-123 „Dėl skundo“ paaiškino, kokios Skunde nurodomos aplinkybės bus tiriamos, taip pat informavo apie AVNT sprendimų apskundimo tvarką, Seimo kontrolierių funkcijas, kompetenciją.

 

  1. Atkreiptinas dėmesys į LVAT suformuotą praktiką: „viešojo administravimo subjektas, bet kokiu būdu gavęs informaciją apie galbūt padarytus pažeidimus, pagal savo kompetenciją turi patikrinti tokią informaciją, ją įvertinti ir reaguoti į ją teisės aktų nustatytu būdu. Tačiau tai nereiškia, kad VAĮ, kitų šiam ginčui aktualių teisės aktų taikymo požiūriu atsakovas privalo veikti taip, kaip to prašo besikreipiantys į juos asmenys“ (pažymos 7.2 punktas).

Apibendrinus pateiktą informaciją (dokumentus, AVNT paaiškinimus dėl sprendimų priėmimo, terminų laikymosi), teisės aktų nuostatas, spręstina, kad AVNT neplaninį patikrinimą atliko nepažeidžiant VAĮ nuostatų, Nemokumo administratorių veiklos patikrinimų taisyklėse, Nemokumo administratorių veiklos priežiūros taisyklėse nustatytos tvarkos ir terminų. Pareiškėjo skundas atmestinas.

 

  1. Skundo tyrimo metu nustatytų aplinkybių kontekste atkreiptinas AVNT dėmesys į tai, kad:

16.1. AVNT veiksmai, priimami sprendimai turi būti aiškūs, suprantami, nekeliantys asmenims abejonių. Įvertinus pateiktą informaciją (dokumentus, paaiškinimus), Seimo kontrolierės nuomone, AVNT asmenims teikiama informacija dėl patikrinimų atlikimo termino turi būti tiksli, kaip tai numatyta teisės aktuose.

Atsižvelgus į tai, tikslinga tikslinti pranešimų dėl neplaninių patikrinimų (kaip nagrinėjamu atveju – pranešimas Pareiškėjui dėl neplaninio patikrinimo atlikimo termino) atlikimo termino formuluotes, atsižvelgus į Patikrinimų taisyklių nuostatas: „Neplaninio patikrinimo trukmė – ne ilgesnė kaip 2 mėnesiai.  […] šis terminas AVNT vadovo sprendimu gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip 1 mėnesį“, „neplaninio patikrinimo terminas skaičiuojamas nuo sprendimo nagrinėti naują informaciją ir (ar) aplinkybes jau atliekamo neplaninio patikrinimo metu priėmimo dienos ir negali trukti ilgiau kaip 6 mėnesius nuo pirminio sprendimo dėl neplaninio patikrinimo pradėjimo priėmimo dienos“.

16.2. Nuo 2020-11-01 ūkio subjektų veiklos patikrinimų tvarka numatyta Viešojo administravimo įstatymo 33 straipsnyje (panaikintas 364 straipsnis). Taigi, tikslinga tikslinti Patikrinimų taisykles (preambulę ir kita), suderinant jas su galiojančiame VAĮ įtvirtintomis bendrosiomis ūkio subjektų veiklos priežiūros nuostatomis.

16.3. Pagal Patikrinimo taisyklių 32 punktą, AVNT vertindama prašymą (skundą), turi teisę kreiptis į administratorių dėl paaiškinimų pateikimo. Nagrinėjamu atveju, AVNT prašymu  paaiškinimus dėl tų pačių aplinkybių Administratorius teikė 3 kartus – dėl Skundo1 paaiškinimus pateikė 2021-08-25, dėl Skundo2 pateikė 2021-09-21, ir 2021-10-11 – dėl atliekamo neplaninio patikrinimo pagal abu skundus. Be to, teisme taip pat buvo išnagrinėti tų pačių pareiškėjų skundai dėl tokių pačių aplinkybių (Administratoriaus neteikiamos informacijos). Taigi, iš teismo 2021-08-26 nutarties AVNT žinojo apie nustatytus pažeidimus, pateiktus įpareigojimus Administratoriui bei tai, kad Administratorius 2021-09-06 pateikė teismo nurodytus dokumentus Įmonės kreditoriams.

Šios nustatytos aplinkybės leidžia teigti, kad  AVNT veiksmai galimai buvo pertekliniai ir neatitiko VAĮ įtvirtintų ūkio subjektų veiklos priežiūros principų, pvz. minimalios ir proporcingos ūkio subjektų veiklos priežiūros naštos principo, taip pat bendrųjų viešojo administravimo principų (efektyvumo, proporcingumo ir kt.).

 

SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia

                      UAB „A“, atstovaujamos direktoriaus X, skundą dėl Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos pareigūnų veiksmų (neveikimo) atmesti.

 

 

 SEIMO KONTROLIERIAUS REKOMENDACIJOS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 8, 14 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos direktoriui įvertinti pažymos 16 punkte pateiktus siūlymus ir:

18.1. imtis teisinių, administracinių priemonių, kad pranešimuose dėl neplaninio patikrinimo atlikimo terminų būtų nurodoma tiksli, kaip tai nustatyta teisės aktuose, informacija;

18.2. imtis administracinių priemonių, kad ūkio subjektų veiklos patikrinimai būtų atliekami laikantis VAĮ įtvirtinto minimalios ir proporcingos ūkio subjektų veiklos priežiūros naštos principo, taip pat bendrųjų viešojo administravimo principų (efektyvumo, proporcingumo ir kt.);

18.3. tikslinti Nemokumo administratorių veiklos priežiūros taisyklių preambulę ir kitas nuostatas, suderinant jas su galiojančiame VAĮ įtvirtintomis bendrosiomis ūkio subjektų veiklos priežiūros nuostatomis.

 

 

Primename, kad Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                                                                                                 Erika Leonaitė