PAŽYMA DĖL TYRIMO SEIMO KONTROLIERĖS INICIATYVA PRIEŠ PALANGOS MIESTO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ

Dokumento numeris 4D-2023/2-865
Data 2023-11-29
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL TYRIMO SEIMO KONTROLIERĖS INICIATYVA PRIEŠ PALANGOS MIESTO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ
Kontrolierius Milda Vainiutė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

TYRIMO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2023 m. rugpjūčio 22 d. sprendimu Nr. 4D-2023/2-865 savo iniciatyva pradėjo tyrimą, siekdama išnagrinėti Palangos miesto savivaldybės (toliau – Savivaldybė) administracijos pareigūnų veikimo (neveikimo) vykdant statinių naudojimo priežiūros funkciją aplinkybes pagal Seimo kontrolierės 2023 m. vasario 22 d. pažymoje Nr. 4D-2022/2-1399 (toliau – Pažyma) Savivaldybės administracijos direktoriui pateiktą rekomendaciją „atlikti statinių naudojimo priežiūros funkciją dėl Skunde nurodytų aplinkybių, informuoti Pareiškėją ir Seimo kontrolierę apie patikrinimo rezultatus (Seimo kontrolierei pateikiant statinio techninės priežiūros patikrinimo akto kopiją)“ (toliau – Rekomendacija-1) bei rekomendaciją „atlikti Bendrijos valdymo organų neplaninį patikrinimą pagal [pareiškėjos X] Skundo turinį ir apie jo rezultatus informuoti Pareiškėją ir Seimo kontrolierę (Seimo kontrolierei pateikiant valdytojo veiklos patikrinimo akto kopiją)“ (toliau – Rekomendacija-2).

Pažymėtina, kad Seimo kontrolierei paprašius statinių naudojimo priežiūros funkciją atlikti skundo Nr. 4D-2022/2-1399 tyrimo pradžioje, tai nebuvo padaryta, Pažymoje pateikus Rekomendaciją-1, informacija apie Rekomendacijos-1 nagrinėjimo rezultatus nustatyta tvarka ir terminu nebuvo gauta, pateikus kartotinį raštą dėl Rekomendacijos-1 nagrinėjimo, taip pat šiuo klausimu informacija nebuvo pateikta.

Savivaldybės administracija Seimo kontrolierei dėl Rekomendacijos-2 pranešė: „Atsižvelgiant į tai, kad Bendrijos pirmininkas A. P. nepateikė […] dokumentų, savo veiksmais kliudė įstatymo įgaliotiems pareigūnams įgyvendinti jų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose nustatytas teises ir atlikti jiems pavestas pareigas bei nevykdė teisėtų pareigūnų reikalavimų, pradėta administracinio nusižengimo teisena dėl Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 505 straipsnio 1 dalyje numatyto administracinio nusižengimo padarymo“.

 

  1. Tyrimo tikslas – nustatyti, ar Savivaldybės pareigūnai nustatyta tvarka vykdo statinių naudojimo priežiūrą skundo Nr. 4D-2022/2-1399 tyrimo atveju, ar ėmėsi priemonių, kad būtų tinkamai, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatyme nustatyta tvarka išnagrinėta Rekomendacija-1, taip pat patikrinti, ar galimai pritaikius administracinę atsakomybę bendrijos pirmininkui imamasi priemonių valdytojo veiklos patikrinimui pagal Rekomendaciją-2 atlikti.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

  1. Seimo kontrolierė, atsižvelgusi į pirmiau nurodytas aplinkybes, kreipėsi į Savivaldybę, prašydama pateikti motyvuotus paaiškinimus, kada paskutinį kartą buvo atlikta namo, esančio <…>, Palangos m. (toliau – Namas), naudojimo priežiūra, surašytas statinio techninės priežiūros patikrinimo aktas (jį pateikti); ar Namo (statinio) naudojimo priežiūra atliekama ne rečiau kaip kartą per vienerius metus, jeigu ne – nurodyti priežastis; ar 2022–2023 metais buvo gauti skundai dėl galimai netinkamos Namo techninės būklės; jeigu taip – ar dėl jų buvo atlikta Namo (statinio) naudojimo priežiūra, jeigu ne – nurodyti priežastis; dėl kokių priežasčių nustatyta tvarka ir terminu Seimo kontrolierei nepateikta informacija apie Rekomendacijos-1 nagrinėjimo rezultatus, pateikti šią informaciją; kokie Namo bendrijos pirmininkui pradėtos administracinio nusižengimo teisenos dėl Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 505 straipsnio 1 dalyje numatyto administracinio nusižengimo padarymo rezultatai; ar imamasi tolimesnių priemonių valdytojo veiklos patikrinimui atlikti pagal Rekomendaciją-2, jeigu taip – paaiškinti, kokių veiksmų imtasi, jeigu ne – nurodyti priežastis ir kt.

 

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Remiantis Savivaldybės 2023 m. rugsėjo 27 d. raštu Nr. (4.11 E) D3-3078 (toliau – Raštas) Seimo kontrolieriui pateikta informacija, dokumentais, nustatyta:

4.1. „Namo paskutinis techninės priežiūros patikrinimas buvo atliktas 2023-09-15“ (aktas Nr. VŠTS4-29) (toliau citatose ir tekste – Aktas).

Akte, be kita ko, nurodyta:

Namo „Kategorija: NEYPATINGAS, Būklė: BLOGA […] 3 aukštai […] nustatyta:

  • Pastato prižiūrėtojas […] pateikė tokias pastabas: „Statinio Pietinė pusė turi esminių konstrukcinių pažeidimų – abu sienos kampai atskilę, dalinai iškritę, matosi sienos blokelių mūras, sienos tinko apdaila daugelyje vietų atšokusi, įskilusi arba iškritusi, būtinas skubus remontas. Statinys turi daugiau nekritinių defektų, kurie bus pateikti rudeniniame statinio apžiūros akte“.
  • 2023-09-12 Apžiūros akte […] nurodyta nemažai vidaus inžinerinių sistemų ir lauko fasadų nedidelių defektų. Taip pat konstatuoti konstrukciniai defektai ir nurodyti skubūs remonto darbai:
  • „Požeminio garažo statybinės konstrukcijos turi daugybinių defektų, įvažiavimo vartų sąramos apatinė dalis pažeista, vietomis iškritęs betono sluoksnis, matoma korozijos pažeista surišimo armatūra; garažo sienos vietomis pažeistos drėgmės, ypač vakarinėje pusėje dėl netinkamos nuogrindos; sienos vietomis įtrūkusios, pažeista dažų danga, ištrupėjęs apdailos tinko sluoksnis. Rekomendacija: Nustatyti ir pašalinti požeminio garažo statybinių konstrukcijų drėkimo priežastis, atlikti garažo sienų ir lubų remontą.“
  • „Statinio Pietinės pusės fasado siena turi daugybinių pažeidimų, daugelyje vietų apdailos tinkas įtrūkęs, atšokęs nuo pagrindo, iškritęs; kairės ir dešinės pusių kampai atitrūkę nuo mūro, dalis mūro konstrukcijos pažeista, išbyrėjusi. Rekomendacija: Atlikti statinio Pietinės pusės fasado sienos remontą atstatant pažeistus mūro elementus, sienos tinko apdailą.“
  • Statybos darbų remontuojant pastato laikančiąsias konstrukcijas (2022-06-30 Neplaninio patikrinimo datos) nėra atlikta. Atvirkščiai, pasak gyventojų, pastebėtas situacijos blogėjimas: pastebėti nauji įtrūkimai pastato Pietinėje sienoje, jos kampuose, į butus ėmė bėgti lietaus vanduo.
  • Pagal informacinę sistemą „Infostatybą“ 2022-09-14 – gautas leidimas Nr. LSPR-33- 220914-00014 – „Paprastajam remontui. Tačiau atkreiptinas dėmesys, kad:
  • fasado apdailos darbai (Paprastasis remontas) daugiausia vykdyti Šiaurinėje pastato pusėje, ties tuomečio pirmininko pil. E.V. butu Nr. 12 ir kaimyniniu butu Nr.13;
  • Paprastasis remontas, pagal teisės aktus, nenumato galimybės stiprinti konstrukcijų arba jas keisti. Pagal pastebėtus konstrukcijų defektus, reikalinga atlikti arba Kapitalinį remontą arba Rekonstrukciją, kaip tai apibrėžta LR Aplinkos ministro 2002-12-05 įsakyme Nr.622 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.01.08:2002 „Statinio statybos rūšys“ patvirtinimo“.
  • Būtina pažymėti, kad tarpaukštinių perdangų (I/II a, ir II/III a.) gelžbetonio plokščių galinės kraštinės remiasi į Pietinę sieną, kuri yra fiziškai pažeista, t. y. Pietinės sienos griūties atveju, sugriūtų didelė dalis namo, kadangi gelžbetonio plokštės įgriūtų į pastato vidų. T. y. nustatyta aplinkybė, kuri aprašyta LR Statybos įstatymo 48 str. 6 dalyje: „Paaiškėjus, kad statinio būklė kelia pavojų statinyje ar arti jo esančių žmonių sveikatai, gyvybei ar aplinkai, atsižvelgdamas į grėsmės pobūdį […], statinio naudotojas ir (ar) statinio techninis prižiūrėtojas privalo imtis priemonių žmonėms apsaugoti […].“
  • Namui atliktos įvairios statinio ekspertizės (nuorodos pateiktos ankstesniame Statinio techninės priežiūros akte Nr.VSTS4- 5, 2022-06-30) […].
  • Ekspertai nurodo, kad statinys yra blogos būklės, dalis jo konstrukcijų galimai – AVARINĖS būklės. Skiriasi tik ekspertų vertinimai dėl dramatiškų pokyčių priežasčių bei rekomendacijos būsto remontui. BET KURIUO ATVEJU SUTARIAMA, KAD PASTATO LAIKANČIŲJŲ KONSTRUKCIJŲ KAPITALINIO REMONTO ARBA REKONSTRUKCIJOS DARBŲ Bendrija PRIVALO IMTIS […].
  1. Techninio prižiūrėtojo veiklos aprašymas ir įvertinimas:
    • statinio techninės priežiūros žurnalo tvarkymas (nuolatinių stebėjimų įrašai, apžiūrų aktų registravimas, reikalavimai dėl defektų pašalinimo bei jų vykdymas ir kt.): Statinio techninės priežiūros žurnalas pradėtas vesti tik nuo 2023 birželio mėn.; statinio (-ių) techninis (techninis-energetinis) pasas (pastatui, kurio bendras plotas viršija 1000 kv. m.) – užvestas tik 2023-06-05 d.;
    • periodinių ir specializuotų apžiūrų atlikimas ir jų išvadų vykdymo organizavimas: kasmetinės statinio techninės priežiūros Apžiūros aktas parengtas 2023-09-12;
    • remonto būtinumas ir jo organizavimas: NEDELSIANT;
    • kitų dokumentų tvarkymas: Nekilnojamojo turto kadastro ir registro dokumentų bylos tvarkymo kokybės patikrinti nepavyko, nes ji nebuvo pateikta. Galimai yra ir kitų klaidų susijusių su patalpų išplanavimo pasikeitimais per ilgą pastato eksploatacijos laikotarpį. Yra netikslumų Nekilnojamojo turto registro duomenų bazės išraše, nes sienų medžiaga nurodyta „Plytų“ (faktinės aplinkybės – dujų silikato blokeliai), stogo danga nurodyta „Ruberoidas“ (faktinės aplinkybės – skalūno čerpės). Būtina: ištaisyti klaidas, koreguoti įrašus pagal faktines aplinkybes, informuoti VĮ „Registrų centras“. Statinio Paprastojo remonto projekto, Statybas leidžiančio dokumento (informacinėje sistemoje „Infostatyba“ registruota 2022-09-14, Nr. LSPR-33-220914-00014), Nekilnojamojo daikto kadastrinių matavimų bylos Bendrijos pirmininkas A. P. nepateikė, motyvuodamas, kad: l) pareigas eina vos pusmetį, 2) minėtų dokumentų jam neperdavė ankstesnis Bendrijos pirmininkas – E. V. […].

REIKALAUJAME:

  1. DNSB „A“ – NEDELSIANT atlikti pasato <…>, Palanga, Kapitalinio remonto arba Rekonstrukcijos darbus.

NUSTATOMAS ĮVYKDYMO TERMINAS – 2023-12-31.

  1. Bendrijai įvykdyti šio Akto, ir Statinio techninės priežiūros patikrinimo aktų SS19-2 (2019-02-11) bei Nr. VŠTS4-5 (2022-06-30) Reikalavimus pilna apimtimi.

NUSTATOMAS TERMINAS – 2023-12-31.

  1. Bendrijai vesti pastato <…>, Palanga, dokumentaciją: Statinio techninės priežiūros žurnalą, statinio (-ių) techninį (techninį-energetinį) pasą (pastatui, kurio bendras plotas viršija 1000 kv. m.), vykdyti kasmetinę statinio techninę priežiūrą. NUSTATOMAS TERMINAS – NUOLAT.
  2. Patikslinti Nekilnojamojo turto registro duomenų bazės išrašą, – pranešant VĮ „Registrų centras“ – ištaisyti pastebėtas klaidas, koreguoti įrašus pagal faktines aplinkybes ir pakeitimus pastato <…>, Palanga, Nekilnojamojo daikto kadastrinių matavimų byloje, jeigu tokie buvo atlikti.

NUSTATOMAS TERMINAS – 2023-12-31.

  1. Bendrijai supažindinti Namo savininkus ir gyventojus su šio Akto ir Statinio techninės priežiūros patikrinimo aktų Nr. SS19-2 (2019-02-11) bei Nr. VŠTS4-5 (2022-06-30) turiniu bei Reikalavimais (įteikiant/išsiunčiant raštu arba el. paštu – minėtų dokumentų kopijas).

NUSTATOMAS TERMINAS – 2023-10-01.

REKOMENDUOJAME:

  1. A) Neatlikus pastato <…>, Palanga, Kapitalinio remonto arba Rekonstrukcijos iki Reikalavimų 1-me punkte nurodytos datos – skelbti šį statinį (unikalus Nr. <…>) – AVARINĖS BŪKLĖS pastatu.“

4.2. „Per paskutinius penkerius metus atlikti 3 (trys) Namo techninės priežiūros patikrinimai ir surašyti aktai: 2019-02-11 Nr. SS19-2; 2022-06-30 Nr. VŠTS4-5; Aktas. Tačiau daugiabučio namo savininkų bendrijos „A“ [toliau – Bendrija] pirmininkas Savivaldybei pateikė tik vieną (už 2023 m.) Namo Kasmetinės apžiūros aktą (pridedama)“.

2019-02-11 akte, be kita ko, nurodyta:

„Apžiūrėjus Namą […] jų konstrukcijų ir inžinerinių sistemų būklė tokia: Sienos plytų mūro, tinkuotos, tinkas vietomis ištrupėjęs. Fasado pietinėje pusėje siena įtrūkusi, matomi vertikalūs, horizontalūs plyšiai, kurie dėl kritulių poveikio didėja. Taip pat matomi įtrūkimai ties pietinės sienos langų angomis. Pastato cokolio tinkas vietomis įtrūkęs, kampe ties įvažiavimu į garažą stipriai nudaužtas dekoratyvinis tinkas, matosi neapsaugota šilumos izoliacinė medžiaga, kritulių poveikis ardo pastato konstrukcijas. Nuogrindos vietomis netvarkingos. Dalis pastato apkalta fasado apdailos medinėmis dailylentėmis. Vietomis medinių dailylenčių dažai apsilupę, vietomis plokštės paveiktos drėgmės. Laiptų aikštelės grindinio plytelės nuskilę, ištrupėję. Lietaus nuvedimo nuo stogo sistema vietomis nesandari, kritulių vanduo teka pastato siena ir ardo mūrą. Pastato būklė patenkinama. Ant pastato fasado sumontuoti kondicionieriai, iškeltos antenos, ant stogo kaminai, kurie galimai yra pastatyti savavališkai. Palangos miesto savivaldybė šiuo adresu statybos leidimų tokiems įrenginiams nėra išdavusi.“

„Techninio prižiūrėtojo veiklos aprašymas ir įvertinimas:

[…] periodinių ir specializuotų apžiūrų atlikimas ir jų išvadų vykdymo organizavimas: Periodinės apžiūros atliekamos kartą per 2 mėnesius, atliekami ne visi remonto darbai dėl defektų pašalinimų, nurodytų apžiūrų įrašuose.

[…] remonto būtinumas ir jo organizavimas: Būtina atlikti pastato remonto darbus defektų, nurodytų apžiūrų aktuose, pašalinimui.“

4.3. Savivaldybė ėmėsi statinių naudojimo priežiūros kontrolės priemonių, ne vienu raštu kreipėsi į Bendriją dėl Namo remonto darbų, Savivaldybės reikalavimų vykdymo (pvz., raštai: 2022 m. balandžio 5 d. Nr. (19.2.E) J1-393; 2022 m. birželio 9 d. Nr. (19.2.E) J1-444; 2022 m. rugpjūčio 18 d. Nr. (4.23.E) D3-3139; 2023 m. vasario 23 d. Nr. (19.2 E) J1-28; 2023 m. gegužės 17 d. Nr. (19.2 E) J1-93).

4.4. „2022–2023 metais iš Namo gyventojos Pareiškėjos gauti 3 (trys) raštai, susiję su Namo būkle: 2022-06-28 Pareiškėjos prašymas „Dėl neteisėtai pradėtų geologinių grunto tyrimo darbų“; 2022-07-07 Pareiškėjos pranešimas „Dėl rūsio patalpų tvarkos, medinės aikštelės ir nelegalių statinių ir įrenginių“; 2023-02-01 Pareiškėjos prašymas „Dėl informacijos ir dokumentų pateikimo“.

2022–2023 metais Administracija atliko 2 (du) Namo techninės priežiūros patikrinimus ir surašė aktus: 2022-06-30 Nr. VŠTS4-5; Aktas.“

4.5. „Informacija apie Bendrijos valdymo organų neplaninį patikrinimą buvo pateikta Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriaus tarnybai – Savivaldybės raštu 2023-08-02 Nr. (4.11E) D3-2616“ (toliau – Atsakymas).

Atsakyme pažymėta:

„Informuojame, kad Savivaldybė vykdydama Seimo kontrolierės 2023-02-22 pažymoje Nr. 4D-2022/2-1399 pateiktą Rekomendaciją-2 turėjo atlikti Bendrijos valdymo organų neplaninį patikrinimą.

Vadovaudamasi Palangos miesto savivaldybės butų ir kitų patalpų savininkų bendrijų valdymo organų, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotų asmenų ir savivaldybės administracijos paskirtų bendrojo naudojimo objektų administratorių veiklos, susijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų jiems priskirtų funkcijų vykdymu, priežiūros ir kontrolės taisyklių, patvirtintų Palangos miesto savivaldybės tarybos 2020 m. balandžio 30 d. sprendimu Nr. T2-88, 16 punktu ir Savivaldybės administracijos [direktoriaus] 2023 m. kovo 3 d. įsakymu Nr. (4.1E) A1-337 […] pradėtas neplaninis Namo Bendrijos […] bendrojo naudojimo objektų valdytojo veiklos patikrinimas už 2021–2022 metus.

2023-03-06 raštu Nr. (4.29E) D3-880 informuotas Bendrijos pirmininkas ir pateiktas dokumentų, kuriuos turi pateikti minėtas Bendrijos pirmininkas sąrašas. Kadangi iki nurodyto termino, t. y. 2023-03-21 prašomi dokumentai buvo nepateikti, todėl informacija apie Bendrijos pirmininką buvo tikrinama Valstybės įmonės Registrų centre.

Pagal Valstybės įmonės Registrų centro Lietuvos Respublikos Juridinių asmenų registro išplėstinį sąrašą nuo 2023-03-05 paskirtas naujas Bendrijos pirmininkas (išrinktas 2023-03-04 visuotinio narių susirinkimo metu) ir 2023-03-14 įregistruotas.

Savivaldybė 2023-03-30 raštu Nr. (4.29.E)D3-1203 paprašė naujai išrinkto Bendrijos pirmininko A. P. (kontaktiniai duomenys iš Juridinių asmenų registro išplėstinio išrašo) iki 2023-04-12 pateikti Savivaldybei rašte nurodytus dokumentus ir informaciją.

Kadangi prašomi dokumentai bei informacija nebuvo gauta, Savivaldybė 2023-06-06 raštu Nr. (4.29.E)D3-1970 pakartotinai paprašė Bendrijos pirmininko iki 2023-06-15 pateikti Savivaldybei rašte nurodytus dokumentus ir informaciją.

Atsižvelgiant į tai, kad Bendrijos pirmininkas A. P. nepateikė nurodytų dokumentų, savo veiksmais kliudė įstatymo įgaliotiems pareigūnams įgyvendinti jų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose nustatytas teises ir atlikti jiems pavestas pareigas bei nevykdė teisėtų pareigūnų reikalavimų, pradėta administracinio nusižengimo teisena dėl Lietuvos Respublikos Administracinių nusižengimų kodekso 505 straipsnio 1 dalyje numatyto administracinio nusižengimo padarymo.“

4.6. „Bendrijos pirmininkui A. P. 2023-08-04 už pažeidimą, numatytą Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 505 straipsnio 1 dalyje, surašytas administracinio nusižengimo protokolas su administraciniu nurodymu Nr. SAVAD-25-ANR_P-2408-2023. Atsižvelgiant į tai, kad asmuo neįvykdė administracinio nurodymo, 2023-09-14 nutarimu Nr. SAVAD-25-ANR_N643-2023 A. P. paskirta 80 Eur bauda. Nutarimo įvykdymo terminas 2023-10-04.“

4.7. „Administracijos direktorius išleido 2023-03-03 įsakymą Nr. (4.1 E) A1-337 „Dėl Bendrijos bendrojo naudojimo objektų valdytojo veiklos neplaninio patikrinimo“, tačiau Bendrijos pirmininkas neteikė Savivaldybei prašomų dokumentų, todėl Savivaldybė pradėto neplaninio patikrinimo užbaigti negalėjo. Patikrinimas bus tęsiamas, kai teisės aktų nustatyta tvarka bus išreikalauti dokumentai. Taip pat Savivaldybė atliks planinį patikrinimą Bendrijos valdytojui 2024 metais, įtraukdama Namą į 2024 m. tikrinamų daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų valdytojų veiklos planinio patikrinimo sąrašą.“

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Įstatymai

5.1. Vietos savivaldos įstatymo (toliau – VSĮ):

6 straipsnio 1 dalis – „vienos iš savarankiškųjų savivaldybės funkcijų yra: […] 21) statinių naudojimo priežiūra įstatymų nustatyta tvarka; […] 42) butų ir kitų patalpų savininkų bendrijų valdymo organų […] veiklos, susijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų jiems priskirtų funkcijų vykdymu, priežiūra ir kontrolė pagal Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintas pavyzdines taisykles“.

4 straipsnis – „Pagrindiniai principai, kuriais grindžiama vietos savivalda, yra: […]
6) savivaldybės veiklos ir savivaldybės institucijų priimamų sprendimų teisėtumo. Savivaldybės institucijų ir kitų savivaldybės viešojo administravimo subjektų veikla ir visais jų veiklos klausimais priimti sprendimai turi atitikti įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimus; […] 10) veiklos skaidrumo. Savivaldybės institucijų ir kitų savivaldybės viešojo administravimo subjektų veikla turi būti aiški ir suprantama savivaldybės gyventojams, kurie tuo domisi, jiems sudaromos sąlygos gauti paaiškinimus, kas ir kodėl daroma; […].“

5.2. Daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijų įstatymo (toliau – Bendrijų įstatymas):

9 straipsnis – „2. Bendrijos valdymo organai yra valdyba ir (arba) bendrijos pirmininkas. […]“.

14 straipsnis – „6. Bendrijos pirmininkas atsako už: […] 9) pastato (pastatų), jo (jų) priklausinių ir pastato (pastatų) bendrojo naudojimo objektų techninės priežiūros organizavimą, šios priežiūros dokumentų parengimą, pildymą ir tvarkymą […]“.

5.3. Viešojo administravimo įstatymo (toliau – VAĮ) 3 straipsnis – „Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais: […] 4) įstatymo viršenybės. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektų įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą turi būti nustatyti teisės aktuose, o veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus. Administraciniai aktai, susiję su asmenų teisių ir pareigų įgyvendinimu, visais atvejais turi būti pagrįsti įstatymais; […].“

5.4. Administracinių teisės nusižengimų kodekso 502 straipsnis – „1. Kliudymas įstatymų įgaliotiems pareigūnams įgyvendinti jų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose jiems nustatytas teises ar atlikti jiems pavestas pareigas, šių pareigūnų teisėtų nurodymų ir reikalavimų, taip pat valstybės pareigūnų ar kolegialių institucijų sprendimų (nutarimų) nevykdymas ar netinkamas vykdymas (pareigūnų neįleidimas į tikrinamas teritorijas, patalpas (išskyrus žmogaus būstą) ar kitus objektus, nepateikimas pareigūnams informacijos, duomenų ar dokumentų arba klaidingų ar tikrovės neatitinkančių informacijos ar duomenų pateikimas, atsisakymas paaiškinti ar suteikti duomenis, dokumentų nuslėpimas, vengimas atvykti ir duoti paaiškinimus ir kt.), išskyrus šio kodekso 224 straipsnio 1 dalyje, 317, 318, 322, 5051, 506 straipsniuose nurodytus atvejus, užtraukia baudą asmenims nuo aštuoniasdešimt iki septynių šimtų aštuoniasdešimt eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo trijų šimtų devyniasdešimt iki vieno tūkstančio devynių šimtų penkiasdešimt eurų. […].“

5.5. Seimo kontrolierių įstatymo:

20 straipsnis – „3. Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją) privalo nagrinėti institucija ir įstaiga ar pareigūnas, kuriems toks siūlymas (rekomendacija) adresuojamas (adresuojama), ir apie nagrinėjimo rezultatus informuoti Seimo kontrolierių. Informacija Seimo kontrolieriui pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos. […].“

17 straipsnis – „1. Seimo kontrolierius […] priima sprendimą atsisakyti nagrinėti skundą […], jeigu: […] 6) padaro išvadą, kad skundą nagrinėti tikslinga kitoje institucijoje ar įstaigoje. […] 4. Jeigu skundo tyrimo metu paaiškėja šio straipsnio 1 dalyje nurodytos aplinkybės, skundo tyrimas nutraukiamas.“

 

  1. Kiti teisės aktai

6.1. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2014 m. liepos 24 d. įsakymu Nr. D1-612 patvirtintų Butų ir kitų patalpų savininkų bendrijų valdymo organų, jungtinės veiklos sutartimi įgaliotų asmenų ir savivaldybės vykdomosios institucijos paskirtų bendrojo naudojimo objektų administratorių veiklos, susijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų jiems priskirtų funkcijų vykdymu, priežiūros ir kontrolės pavyzdinių taisyklių (toliau – Taisyklės):

16 punktas – „Neplaninis patikrinimas gali būti atliekamas savivaldybės vykdomajai institucijai gavus patalpų savininko skundą ar kilus pagrįstiems įtarimams dėl valdytojo veiksmų ar neveikimo, kurie gali prieštarauti teisės aktų, reguliuojančių jo veiklą, nuostatoms, taip pat siekiant patikrinti, ar buvo pašalinti ankstesnio valdytojo veiklos patikrinimo metu nustatyti trūkumai. Neplaninis patikrinimas pradedamas savivaldybės administracijos direktoriaus ar jo įgalioto asmens motyvuotu sprendimu.“

17 punktas – „Savivaldybės vykdomoji institucija, gavusi patalpų savininko skundą, jį įvertina ir per 20 darbo dienų nuo jo gavimo priima sprendimą pradėti ar nepradėti neplaninį patikrinimą ir apie priimtą sprendimą raštu informuoja skundą pateikusį asmenį. […].“

6.2. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. D1-971 patvirtinto statybos techninio reglamento STR 1.07.03:2017 „Statinių techninės ir naudojimo priežiūros tvarka. Naujų nekilnojamojo turto kadastro objektų formavimo tvarka“ (toliau – Reglamentas):

11 punktas – „Statinio priežiūros tikslas – užtikrinti Statybos įstatyme bei statybos techniniuose dokumentuose nustatytus statinių esminius reikalavimus […] per visą statinio ekonomiškai pagrįstą naudojimo trukmę […], maksimaliai sumažinti avarijų tikimybę, grėsmę žmonių gyvybei, sveikatai ar aplinkai.“

105 punktas – „Šio Reglamento 102.2 ir 102.3 papunkčiuose nurodyti Subjektai turi atlikti šių konkrečių statinių (jo dalių) Naudojimo priežiūrą vietoje: 105.1. ypatingųjų statinių, kurių požymiai apibrėžti STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ […], ir daugiabučių gyvenamųjų namų, kurių aukštingumas iki 5 aukštų imtinai, – ne rečiau kaip vieną kartą per metus. […].“

106 punktas – „Reglamento 102.2 ir 102.3 papunkčiuose nurodyti Subjektai konkretaus statinio (jo dalies) Priežiūrą vietoje gali atlikti dažniau, nei nurodyta šio Reglamento 105 punkte, kai: 106.1. tokį sprendimą priėmė pats šio Reglamento 102.2 ir 102.3 papunkčiuose nurodytas Subjektas. […]; 106.2. įvyko naudojamo statinio avarija ar yra nustatyta jos grėsmė, pastebėtos statinio deformacijos, yra prielaidų, kad stichinių nelaimių ar kitų ekstremaliųjų įvykių metu pažeisti esminiai statinio reikalavimai […]; 106.3. gautas skundas, prašymas ar pranešimas dėl statinių priežiūros, kuris nagrinėjamas VAĮ […] nustatyta tvarka ir terminais.“

108 punktas – „Priežiūros vykdytojas, tikrindamas Naudotojo atliekamą statinių techninę priežiūrą, privalo: 108.1. pareikalauti pateikti statinio techninei priežiūrai reikalingus dokumentus [9.5; 9.41], kai jie privalomi […]; 108.3. apžiūrėti statinį ar jo dalį vietoje; […]; 108.4.4. padaryti išvadas apie statinio techninę būklę ir jo techninę priežiūrą atsižvelgiant į 108.2.1–108.4.3 papunkčiuose nustatytus kriterijus; 108.5. surašyti statinio techninės priežiūros patikrinimo aktą (Reglamento 8 priedas); jo 1 egzempliorių įteikti (nusiųsti) Naudotojui arba techniniam prižiūrėtojui, kitą saugoti Subjekte; 108.6. nustatyti reikalavimus trūkumams pašalinti; 108.7. kontroliuoti statinio techninės priežiūros patikrinimo akte įrašytų reikalavimų įvykdymą; 108.8. statinio techninės priežiūros žurnale ir prižiūrimų naudojamų statinių naudotojų sąraše pažymėti apie atliktą statinio techninės priežiūros patikrinimą.“

 

Tyrimui reikšminga teismų praktika

 

  1. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktika

2014 m. gegužės 28 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A261-610/2014 – „[…] viešojo administravimo subjektas, bet kokiu būdu gavęs informaciją apie galbūt padarytus pažeidimus, pagal savo kompetenciją turi patikrinti tokią informaciją, ją įvertinti ir reaguoti į ją nuostatų bei kitų teisės aktų nustatytu būdu. Tačiau tai nereiškia, kad VAĮ, kitų šiam ginčui aktualių teisės aktų taikymo požiūriu atsakovas privalo veikti taip, kaip to prašo besikreipiantys į juos asmenys […]“.

 

Tyrimo išvados

 

  1. Kaip nurodyta pirmiau, šio tyrimo tikslas – nustatyti, ar Savivaldybės pareigūnai nustatyta tvarka vykdo statinių naudojimo priežiūrą skundo Nr. 4D-2022/2-1399 tyrimo atveju, ar ėmėsi priemonių, kad būtų tinkamai, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatyme nustatyta tvarka išnagrinėta Rekomendacija-1, taip pat patikrinti, ar galimai pritaikius administracinę atsakomybę bendrijos pirmininkui imamasi priemonių atlikti valdytojo veiklos patikrinimą pagal Rekomendaciją-2 (pažymos 2 punktas).

 

  1. Apibendrinus teisinį reglamentavimą, teismų praktiką (pažymos 5–7 punktai), konstatuotina, kad vadovaudamasi VSĮ (pažymos 5.1 papunktis), Bendrijų įstatymu (pažymos 5.2 papunktis), Reglamentu (pažymos 6.2 punktas), Taisyklėmis (pažymos 6.1 papunktis), Savivaldybė privalo vykdyti Bendrijos valdymo organų veiklos, susijusios su įstatymų ir kitų teisės aktų jiems priskirtų funkcijų vykdymu, priežiūrą ir kontrolę pagal Taisykles, statinių naudojimo priežiūros funkciją, t. y. vykdyti Bendrijos pirmininko (Namo techninio prižiūrėtojo) veiklos patikrinimus Reglamente nustatyta tvarka.

Pabrėžtina, kad statinio priežiūros tikslas – užtikrinti Statybos įstatyme bei statybos techniniuose dokumentuose nustatytus statinių esminius reikalavimus per visą statinio ekonomiškai pagrįstą naudojimo trukmę bei maksimaliai sumažinti avarijų tikimybę, grėsmę žmonių gyvybei, sveikatai ar aplinkai.

Namas yra neypatingas 3 aukštų statinys (pažymos 4.1 papunktis), todėl Namo techninės priežiūros patikrinimai turi būti atliekami vieną kartą per metus ir gali būti atlikti dažniau, pvz., gavus prašymus, skundus, jeigu yra nustatyta statinio avarijos grėsmė, pastebėtos statinio deformacijos. Savivaldybė, tikrindama Bendrijos atliekamą statinių naudojimo priežiūrą, privalo apžiūrėti Namą vietoje, padaryti išvadas apie statinio techninę būklę ir jo techninę priežiūrą, surašyti statinio techninės priežiūros patikrinimo aktą, nustatyti reikalavimus trūkumams pašalinti, kontroliuoti statinio techninės priežiūros patikrinimo akte įrašytų reikalavimų įvykdymą ir kt.

Savivaldybė, gavusi patalpų savininko prašymą dėl valdytojo veiksmų (neveikimo), galimai prieštaraujančių teisės aktų nuostatoms, paprastai privalo pradėti neplaninį valdytojo veiklos patikrinimą ir ištirti skundžiamas aplinkybes.

Savivaldybė, vadovaudamasi Seimo kontrolierių įstatymu, Rekomendaciją-1 ir Rekomendaciją-2 privalėjo išnagrinėti per 30 dienų nuo rekomendacijų gavimo dienos ir apie nagrinėjimo rezultatus (priimtus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į rekomendacijas) informuoti Seimo kontrolierių. Pažymėtina, kad, jeigu tyrimo metu, paaiškėja, kad tyrimo klausimas toliau turi būti nagrinėjamas kitoje institucijoje (šiuo atveju – Savivaldybje), tyrimas nutraukiamas.

 

  1. Apibendrinus šio tyrimo metu nustatytas aplinkybes (pažymos 1–4 punktai), konstatuotina, kad nagrinėjamu atveju:

10.1. 2022–2023 metais Savivaldybės pareigūnai ėmėsi statinių naudojimo priežiūros kontrolės priemonių, ne vienu raštu kreipėsi į Bendriją dėl Namo remonto darbų, Savivaldybės reikalavimų vykdymo (pažymos 4.3 papunktis), tačiau nesilaikė Seimo kontrolierių įstatymo reikalavimų ir per 30 dienų nuo Rekomendacijos-1 gavimo dienos nesiėmė priemonių Namo techninės priežiūros patikrinimui atlikti, nepranešė Seimo kontrolierei apie šios rekomendacijos nagrinėjimo rezultatus, atliko patikrinimą ir Aktą surašė tik pradėjus šį tyrimą (nustatyta galimai avarinė Namo konstrukcijų būklė; pažymos 4.1 papunktis), informaciją apie Rekomendacijos-1 nagrinėjimo rezultatus pranešė Raštu tik šio tyrimo metu (pažymos 4 punktas).

Pažymėtina, kad 2019 m. gruodžio 11 d. atlikus Namo techninės priežiūros patikrinimą ir nustačius, kad Name atliekami ne visi remonto darbai dėl defektų pašalinimų, kad būtina atlikti Namo remonto darbus „defektų, nurodytų apžiūrų aktuose, pašalinimui“, 2020, 2021 metais nepagrįstai, nesilaikant Reglamento reikalavimų, nebuvo atliekama Namo naudojimo priežiūra, nekontroliuojama Namo techninio prižiūrėtojo veikla Namo būklės trūkumams šalinti.

Įvertinus 2019 metais ir 2023 metais Savivaldybės pareigūnų nustatytos Namo techninės būklės pokyčius Seimo kontrolierei kyla pagrįstas klausimas dėl to, ar Savivaldybės pareigūnų nepakankama veikla Namo (statinio) naudojimo priežiūros srityje galėjo prisidėti prie Namo techninės būklės blogėjimo (2023 metų Akte konstatuota Namo būklė gali kelti pavojų žmonių sveikatai ir gyvybei). Atsižvelgus į tai Savivaldybei teiktinos papildomos rekomendacijos;

10.2. Savivaldybės pareigūnai pateikė Seimo kontrolierei informaciją apie Rekomendacijos-2 nagrinėjimo rezultatus (Atsakymas; pažymos 4.5 papunktis), šio tyrimo metu informavo Seimo kontrolierę, kad Savivaldybės administracijos direktorius išleido 2023 m. kovo 3 d. įsakymą Nr. (4.1 E) A1-337 „Dėl Bendrijos bendrojo naudojimo objektų valdytojo veiklos neplaninio patikrinimo“, tačiau Bendrijos pirmininkas neteikė Savivaldybei prašomų dokumentų, todėl Savivaldybė pradėto neplaninio patikrinimo užbaigti negalėjo. Dėl to Bendrijos pirmininkui 2023 m. rugpjūčio 4 d. už pažeidimą, numatytą Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 505 straipsnio 1 dalyje, surašytas administracinio nusižengimo protokolas su administraciniu nurodymu, atsižvelgiant į tai, kad Bendrijos pirmininkas neįvykdė administracinio nurodymo, 2023 m. rugsėjo 14 d. nutarimu jam paskirta bauda (pažymos 4.6 papunktis).

Pažymėtina, kad Savivaldybė šio tyrimo metu įsipareigojo tęsti neplaninį patikrinimą, „kai teisės aktų nustatyta tvarka bus išreikalauti dokumentai“ (taip pat Savivaldybė atliks Bendrijos valdytojo planinį patikrinimą 2024 metais; pažymos 4.7 papunktis). Taigi, Savivaldybė privalo imtis papildomų veiksmų dokumentams išsireikalauti ir atlikti neplaninį Bendrijos valdymo organų veiklos patikrinimą.

 

  1. Apibendrinus pirmiau nurodytas išvadas, konstatuotina, kad Savivaldybė šio tyrimo metu informavo Seimo kontrolierę apie Rekomendacijos-1 ir Rekomendacijos-2 nagrinėjimo rezultatus, įvykdė Rekomendaciją-1 ir ėmėsi priemonių Rekomendacijai-2 įgyvendinti.

Pažymėtina, jog yra ypatingai svarbu, kad Savivaldybė toliau nustatyta tvarka vykdytų Akte pateiktų reikalavimų įgyvendinimo kontrolę, kad būtų pašalinta grėsmė aplinkai, žmonių sveikatai ir gyvybei, patikrintų ir įvertintų Bendrijos valdymo organų veiklą.

Atsižvelgiant į tai, kad šio tyrimo klausimai toliau turi būti sprendžiami Savivaldybėje, vadovaujantis Seimo kontrolierių įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 6 punktu ir 4 dalimi, šis tyrimas nutrauktinas.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punktu, nusprendžia tyrimą dėl Palangos miesto savivaldybės administracijos pareigūnų veiksmų (neveikimo) nutraukti.

 

SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio
    1 dalies 14 ir 17 punktais, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Palangos miesto savivaldybės administracijos direktoriui rekomenduoja:

13.1. iki 2024 m. kovo 1 d. atlikti 2023 m. rugsėjo 15 d. Akte pateiktų reikalavimų vykdymo kontrolę, informuoti pareiškėją X ir Seimo kontrolierę apie kontrolės rezultatus;

13.2. imtis priemonių dokumentams iš Bendrijos išreikalauti ir Bendrijos valdymo organų neplaniniam patikrinimui atlikti, apie jo rezultatus informuoti pareiškėją X ir Seimo kontrolierę (Seimo kontrolierei pateikiant valdytojo veiklos patikrinimo akto kopiją).

 

Apie rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus prašom pranešti Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka, t. y. ne vėliau kaip per 30 dienų nuo rekomendacijų gavimo dienos.

 

 

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                          Milda Vainiutė