PAŽYMA DĖL SEIMO KONTROLIERĖS INICIATYVA ATLIKTO TYRIMO DĖL GALIMAI PAŽEIDŽIAMOS ASMENŲ, TEISTŲ UŽ SUKČIAVIMĄ, TEISĖS DIRBTI
Dokumento numeris | 4D-2023/1-346 |
---|---|
Data | 2023-08-08 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL SEIMO KONTROLIERĖS INICIATYVA ATLIKTO TYRIMO DĖL GALIMAI PAŽEIDŽIAMOS ASMENŲ, TEISTŲ UŽ SUKČIAVIMĄ, TEISĖS DIRBTI |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Tyrimas pradėtas Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierės Erikos Leonaitės 2023 m. kovo 31 d. sprendimu Nr. 4D-2023/1-346.
1.1. Tyrimo tikslas. Nustatyti, ar bausmės atlikimo vietose taikoma praktika, susijusi su asmenų, teistų už sukčiavimą, įdarbinimu, nepažeidžia pirmiau nurodytų asmenų teisių.
1.2. Tyrimo pagrindas. Pagrindas pradėti tyrimą savo iniciatyva yra Seimo kontrolierių įstatymo 13 straipsnio 3 dalis, kurioje nustatyta, kad, jeigu skundas yra gautas žodžiu, telefonu arba Seimo kontrolierius nustatė pareigūnų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeistų žmogaus teisių ir laisvių požymių iš visuomenės informavimo priemonių bei iš kitų šaltinių, Seimo kontrolierius gali pradėti tyrimą savo iniciatyva.
Šiuo atveju tyrimą savo iniciatyva Seimo kontrolierė pradėjo atsižvelgusi į darbo praktikoje (bylos Nr. 4D-2022/1-1177) pasitaikiusį atvejį, kai buvo atsisakyta už bausmės atlikimo vietos ribų įdarbinti asmenį, teistą už sukčiavimą, motyvuojant galimais saugumo reikalavimų pažeidimais (t. y. asmuo, teistas už sukčiavimą, nebuvo įdarbintas už bausmės atlikimo vietos ribų, nes, pareigūnų nuomone, jis, būdamas mažiau kontroliuojamoje aplinkoje, tęs nusikalstamas veikas, už kurias buvo nuteistas), nors toks teisinis pagrindas atsisakyti įdarbinti nuteistąjį nėra įtvirtintas nei Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekse, nei Nuteistųjų įtraukimo į darbinę veiklą tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos kalėjimų tarnybos direktoriaus 2022 m. spalio 21 d. įsakymu Nr. V-368.
1.3. Tyrimo objektas. Bausmės atlikimo vietų taikomos praktikos, susijusios su asmenų, teistų už sukčiavimą, įdarbinimu, įvertinimas.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2023 m. balandžio 25 d. raštu Nr. 4D-2023/1-346/3D-939 ir 2023 m. birželio 13 d. raštu Nr. 4D-2023/1-346/3D-1292 kreipėsi į Lietuvos kalėjimų tarnybą (toliau – LKT) prašydama suteikti tyrimui reikšmingos informacijos. 2023 m. birželio 5 d. Seimo kontrolierė gavo LKT 2023 m. birželio 5 d. raštą Nr. 1S-3179. 2023 m. birželio 27 d. Seimo kontrolierė gavo LKT 2023 m. birželio 27 d. raštą Nr. 1S-3669. Šiuose raštuose rašoma:
2.1. „Informuojame, kad nuo 2022 m. sausio 1 d. iki 2023 m. kovo 31 d. į bausmės atlikimo vietos administraciją su pageidavimu įsidarbinti už bausmės atlikimo vietos ribų raštu kreipėsi trys asmenys, teisti už sukčiavimą pagal Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 182 straipsnį (visi kreipimaisi užregistruoti LKT Kauno kalėjime)“.
2.2. „Informuojame, kad visų trijų nuteistųjų, bausmę atliekančių LKT Kauno kalėjime, prašymai įsidarbinti už bausmės atlikimo vietos ribų buvo patenkinti“.
2.3. „Pažymėtina, kad 2023-04-27 LKT Marijampolės kalėjime […] užregistruotas nuteistojo, teisto už sukčiavimą, prašymas išleisti iš bausmės atlikimo vietos, siekiant susirasti darbą už įstaigos teritorijos ribų, kuris buvo patenkintas (kopijos pridedamos)“.
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Bausmių vykdymo kodekso (toliau – BVK):
4 straipsnis – „1. Bausmių vykdymas grindžiamas šiais principais: […]; 2) nuteistųjų lygybės taikant bausmių vykdymo įstatymus. Šio principo esmė ta, kad taikant bausmių vykdymo įstatymus visi nuteistieji yra lygūs, nepaisant jų lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos ir kitų aplinkybių“.
54 straipsnis – „Nuteistųjų užimtumo tikslas – mažinti neigiamą kalinimo įtaką, suteikti galimybę nuteistiesiems įgyti žinių, įgūdžių ir kvalifikaciją, padedančių lengviau integruotis į visuomenę, kai jie bus paleisti iš bausmės atlikimo vietos“.
55 straipsnis – „2. Nuteistųjų užimtumo prasminga jų ir visuomenės interesus atitinkančia veikla formos: 1) nuteistųjų darbinė veikla bausmės atlikimo vietoje; 2) nuteistųjų darbas ne bausmės atlikimo vietoje“.
56 straipsnis – „1. Organizuodama nuteistųjų užimtumą, laisvės atėmimo vietų įstaiga privalo siekti, kad kiekvienas nuteistasis, […], ne mažiau kaip penkias valandas per parą užsiimtų šio kodekso 55 straipsnio 2 dalyje nurodytų užimtumo formų veiklomis“.
Tyrimo išvados
- Seimo kontrolierių darbo praktikoje ne kartą buvo pažymėta, kad darbas yra viena iš nuteistųjų, kuriems paskirtas laisvės atėmimas, pataisos priemonių. Šios pataisos priemonės pagrindinis tikslas – paruošti asmenį integracijai į visuomenę bei išmokyti nuteistąjį gyvenimo tikslų siekti teisėtais būdais ir priemonėmis. Nuteistųjų darbas yra esminis nuteistųjų laisvės atėmimu resocializacijos elementas ir turi didelę reikšmę jų pataisos procese. Dėl šios priežasties atsakingų bausmių vykdymo institucijų pareigūnai privalo siekti, kad kiekvienas nuteistasis, įskaitant ir asmenis, teistus už sukčiavimą, galėtų įgyvendinti savo teisę dirbti tiek bausmės atlikimo vietoje, tiek už jos ribų.
Tyrimo metu nustatyta, kad nuo 2022 m. sausio 1 d. iki 2023 m. kovo 31 d. į LKT Kauno kalėjimo administraciją su pageidavimu įsidarbinti už bausmės atlikimo vietos ribų raštu kreipėsi trys asmenys, teisti už sukčiavimą. Visų trijų nuteistųjų prašymai įsidarbinti už bausmės atlikimo vietos ribų buvo patenkinti. 2023 m. balandžio 27 d. LKT Marijampolės kalėjime buvo užregistruotas dar vieno nuteistojo, teisto už sukčiavimą, prašymas išleisti iš bausmės atlikimo vietos, siekiant susirasti darbą už jos teritorijos ribų, kuris buvo patenkintas. Šios aplinkybės leidžia teigti, kad Lietuvos Respublikoje veikiančiose bausmės atlikimo vietose yra laikomasi nuteistųjų lygybės taikant bausmių vykdymo įstatymus principo, t. y. tiek asmenims, teistiems už sukčiavimą, tiek asmenims, teistiems už kitų nusikalstamų veikų padarymą, yra sudaromos vienodos galimybės dirbti už bausmės atlikimo vietos ribų.
- Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad aplinkybės dėl galimai pažeidžiamos asmenų, teistų už sukčiavimą, teisės dirbti nepasitvirtino.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia, kad aplinkybės dėl galimai pažeidžiamos asmenų, teistų už sukčiavimą, teisės dirbti nepasitvirtino.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė