PAŽYMA DĖL MB „X“ SKUNDO PRIEŠ KLAIPĖDOS APSKRITIES VYRIAUSIOJO POLICIJOS KOMISARIATO PALANGOS POLICIJOS KOMISARIATĄ
Dokumento numeris | 4D-2023/1-985 |
---|---|
Data | 2024-02-15 |
Kategorija | Seimo kontrolierių pažymos |
Dokumento pavadinimas | PAŽYMA DĖL MB „X“ SKUNDO PRIEŠ KLAIPĖDOS APSKRITIES VYRIAUSIOJO POLICIJOS KOMISARIATO PALANGOS POLICIJOS KOMISARIATĄ |
Kontrolierius | Erika Leonaitė |
Atsisiųsti | Atsisiųsti Atsisiųsti |
SKUNDO ESMĖ
- Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2023 m. rugsėjo 26 d. gavo MB „X“ (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Palangos policijos komisariato (toliau – Palangos PK) pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai netinkamai atliekant ūkio subjekto priežiūrą (toliau – Skundas).
- Skunde Pareiškėjas nurodė, kad Palangos PK pareigūnai nuolat nakties metu atlieka ūkio subjekto MB „X“ patikrinimus veiklos vykdymo vietoje naktiniame klube „A“. Patikrinimo metu pareigūnai neprisistato, nepateikia pavedimo tikrinti ūkio subjekto veiklą. Be jokio pagrindo nutraukia įprastinę subjekto veiklą, išgąsdina klubo klientus ir darbuotojus. Baigę patikrinimą, policijos pareigūnai patikrinimo akto nesurašo, neinformuoja apie jokius padarytus teisės aktų pažeidimus. Palangos PK nuolatinius patikrinimus vadina vykdomomis prevencinėmis priemonėmis. Tačiau nuolatinės prevencinės priemonės vykdomos tik vieno ūkio subjekto atžvilgiu.
- Pareiškėjas prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.
TYRIMAS IR IŠVADOS
Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės
- Seimo kontrolierė 2023 m. spalio 5 d. raštu Nr. 4D-2023/1-985/3D-2047 kreipėsi į Palangos PK, prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.
Palangos PK 2023 m. spalio 10 d. atsakymu Nr. 30-S-9894 Seimo kontrolierę informavo:
4.1. „Atsakydami į Jūsų raštą informuojame, kad Palangos m. PK pareigūnai, adresu […], vykdydami tarnybines funkcijas, atliko policines prevencines priemones šių metų liepos 14 d. bei rugpjūčio 5 ir 6 dienomis.“
4.2. „Pagal Palangos m. PK viršininko 2023 m. liepos 13 d. patvirtintą policijos priemonių planą Nr. 30-IL-8687 „Dėl naktiniame klube „A“ vykdomos neteisėtos veikos užkardymo“, pareigūnai kartu su Valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Klaipėdos teritorinio skyriaus pareigūnais, nuo 2023 m. liepos 13 d. 23.00 val. iki 2023 m. liepos 14 d. 05.00 val. vykdė bendrą prevencinę priemonę naktiniame klube […]. Priemonės metu buvo nustatyta 11 (vienuolika) klube buvusių neblaivių nepilnamečių, kurie buvo pristatyti į Palangos m. PK. Dėl nustatytų administracinių nusižengimų buvo pradėtos administracinės teisenos pagal Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 485 straipsnio („Alkoholinių gėrimų vartojimas ar turėjimas, kai tai daro jaunesni negu dvidešimt metų asmenys“) 1 dalį. Be to, buvo pradėta administracinė teisena pagal ANK 481 straipsnio („Nedidelis viešosios tvarkos pažeidimas“) 1 dalį, 506 straipsnio („Statutinių valstybės tarnautojų, karo policijos, Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos tarnybos ar žvalgybos pareigūnų teisėtų nurodymų ar reikalavimų nevykdymas“) 1 dalį, 507 straipsnio („Valstybės politiko, valstybės pareigūno, valstybės tarnautojo ar viešojo administravimo funkcijas atliekančio asmens garbės ir orumo pažeminimas“) 1 dalį.
Policijos registruojamų įvykių registre 2023 m. rugpjūčio 6 d., 1.52 val. buvo gautas neprisistačiusio asmens pranešimas Nr. ROIK: 0123000458905, apie tai, kad iš naktinio klubo, adresu […], garsiai sklinda muzika, šalia klubo šūkauja asmenys. Palangos m. PK pareigūnai tikrindami pranešime nurodytas aplinkybes, nustatė, kad triukšmo faktas nepasitvirtino, tačiau klubo patalpose pas vieną prie staliuko sėdėjusį asmenį buvo rasta galimai narkotinės medžiagos. Asmuo buvo sulaikytas naktinio klubo patalpose, dėl šio įvykio Palangos m. PK buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas pagal LR BK 259 straipsnio („Neteisėtas disponavimas narkotinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis be tikslo jas platinti“) 1 dalį.“
4.3. „Atkreiptinas dėmesys, jog vykdytų prevencinių priemonių metu policijos pareigūnai įmonės ūkinės veiklos ir dokumentacijos netikrino, o tik vykdė policijos prevencines priemones ir vadovavosi […] [Lietuvos Respublikos policijos] įstatymo nuostatomis, todėl Ūkio subjektų patikrinimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos policijos generalinio komisaro 2008 m. rugsėjo 22 d. įsakymu Nr. 5-V-549 „Dėl Ūkio subjektų patikrinimo taisyklių patvirtinimo“, neturėjo būti taikomos surašant patikrinimų aktus.“
4.4. „Pažymime, kad nuo 2023 m. liepos mėn. iki rugpjūčio mėn. analogiškos policinės priemonės buvo vykdomos ir kitose Palangos miesto savivaldybės teritorijoje esančiose įstaigose […].“
- Papildomai pateiktoje informacijoje (2024 m. sausio 29 d. raštu Nr. 5-S-3093) Policijos departamentas nurodė:
„Vienas iš paminėtinų policijos vidaus teisės aktų – Lietuvos policijos generalinio komisaro 2020 m. gegužės 28 d. įsakymas Nr. 5-V-420 „Dėl Policijos pajėgų vienetų veiklos organizavimo aprašo patvirtinimo“, reglamentuojantis policijos pajėgų vienetų (toliau – PPV) veiklos planavimą ir organizavimą, PPV veiklą, reagavimą į pranešimus apie įvykius, asmenų sulaikymą ir pristatymą į policijos įstaigas, policinių priemonių organizavimą. Atkreiptinas dėmesys, kad Policijos pajėgų vienetų veiklos organizavimo apraše nustatyta, jog, siekiant įgyvendinti koordinuojamus veiksmus vykdant PPV funkcijas, atsižvelgiant į policijos registruojamų įvykių, kriminogeninės situacijos pokyčių, nusikalstamų veikų ir kitų teisės pažeidimų keliuose ir eismo įvykių, kuriuose žuvo ir (ar) buvo sužeisti žmonės, priežasčių bei aplinkos vertinimo analizę, policijos įstaigoje rengiamas policinių priemonių planas. […].
Akcentuotina, kad apskričių vyriausieji policijos komisariatai vykdo ir situacijų prevenciją, kurios organizavimą reglamentuoja Situacijų prevencijos organizavimo apskričių vyriausiuosiuose policijos komisariatuose aprašas, patvirtintas Lietuvos policijos generalinio komisaro 2021 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 5-V-1183 „Dėl Situacijų prevencijos organizavimo apskričių vyriausiuosiuose policijos komisariatuose aprašo patvirtinimo“ (pridedama). Situacijų prevencijos organizavimo apskričių vyriausiuosiuose policijos komisariatuose aprašas nustato situacijos analizės pagrindu tam tikroje teritorijoje identifikuotoms problemoms spręsti nukreiptų prevencinių priemonių planavimą ir įgyvendinimą apskričių vyriausiųjų policijos komisariatų policijos komisariatų prižiūrimose teritorijose bei įvykdytų priemonių veiksmingumo vertinimą. Atkreiptinas dėmesys, kad vykdant šią prevenciją rengiamas situacijų prevencijos priemonių įgyvendinimo planas, situacijų prevencijos organizavimo ciklas yra vieni metai. […]. Pabrėžtina, kad policijos įstaigos vykdo tik Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymu, Asmens ir turto apsaugos įstatymu ir Civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolės įstatymu joms pavestą ginklų ir šaudmenų, asmens ir turto apsaugos bei civilinių pirotechnikos priemonių apyvartos kontrolę. Kitų veiklos rūšių ūkine komercine veikla besiverčiančių ūkio subjektų veiklos patikrinimų policija neatlieka.“
- Papildomai 2024 m. sausio 17 d. rašte Nr. 30-S-575 Palangos PK nurodė:
„Informuojame, kad prevencinės priemonės planas buvo patvirtintas turint informacijos, kad „A“ esančiame adresu <…>, Palanga nepilnamečiai asmenys galimai vartoja alkoholinius gėrimus. Prevencinės priemonės vykdymo metu informacija pasitvirtino ir buvo užfiksuota 15 pažeidimų pagal LR ANK 485 str., iš kurių 10 pažeidėjų buvo nepilnamečiai.“
Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos
- Lietuvos policijos įstatymo:
5 straipsnis – „1. Policijos uždaviniai yra: […] 2) asmens, visuomenės saugumo ir viešosios tvarkos užtikrinimas; […] 4) nusikalstamų veikų ir administracinių teisės pažeidimų (nusižengimų) prevencija; 5) nusikalstamų veikų ir administracinių teisės pažeidimų (nusižengimų) atskleidimas ir tyrimas; […].“
6 straipsnis – „1 Policija: 1) pagal kompetenciją rengia ar dalyvauja rengiant prevencijos ir kontrolės, teisėsaugos stiprinimo priemonių projektus ir šias priemones įgyvendina; 2) pagal kompetenciją įgyvendina nusikalstamų veikų ir administracinių teisės pažeidimų (nusižengimų) prevenciją, atskleidimą ir atlieka jų tyrimą, analizuoja ir atskleidžia padarytų nusikalstamų veikų ir administracinių teisės pažeidimų (nusižengimų) priežastis bei sąlygas ir imasi teisės aktuose nustatytų priemonių joms pašalinti; […] 4) registruoja ir nagrinėja pareiškimus ir pranešimus apie rengiamas, daromas ar padarytas nusikalstamas veikas ir administracinius teisės pažeidimus (nusižengimus); 5) taiko administracinio poveikio ir kitokias prevencijos priemones;[…].“
21 straipsnis – „Įgyvendindamas policijos uždavinius, pareigūnas turi teisę duoti sau nepavaldiems asmenims teisėtus nurodymus ar pateikti reikalavimus, o jeigu asmenys jų nevykdo ar priešinasi, panaudoti prievartą. Pareigūno reikalavimai ir nurodymai turi būti vykdomi nedelsiant. Teisėti ir pagrįsti pareigūnų reikalavimai ar nurodymai yra privalomi visiems fiziniams ir juridiniams asmenims, organizacijoms, neturinčioms juridinio asmens statuso, šių organizacijų ir juridinių asmenų padaliniams. Už šių reikalavimų ar nurodymų nevykdymą asmenys atsako įstatymų nustatyta tvarka.“
22 straipsnis – „1. Pareigūnas, atlikdamas jam nustatytas funkcijas, turi teisę: […] 3) siekdamas užtikrinti viešąją tvarką, sulaikyti asmenis, padariusius nusikalstamą veiką ar įtariamus jos padarymu, ar asmenis, kurie slepiasi nuo teisėsaugos institucijų, gelbėti žmogaus gyvybę, sveikatą ar turtą, taip pat siekdamas užkirsti kelią daromai nusikalstamai veikai, be patalpos savininko ar gyventojo sutikimo, be teismo sprendimo bet kuriuo paros metu įeiti į fiziniams ar juridiniams asmenims, organizacijoms, neturinčioms juridinio asmens statuso, šių organizacijų ir juridinių asmenų padaliniams priklausančias gyvenamąsias ir negyvenamąsias patalpas, teritorijas, patekti į transporto priemones. Atsisakius paklusti, pareigūnas turi teisę prievarta atidaryti patalpas ir transporto priemones. […].“
- Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (toliau – VAĮ) 2 straipsnis – „16. Ūkio subjektų veiklos priežiūra − viešojo administravimo subjektų veikla prižiūrint, kaip ūkio subjektai laikosi teisės aktų ir administracinių sprendimų.“
- Lietuvos policijos generalinio komisaro 2020 m. gegužės 28 d. įsakymu Nr. 5-V-420 „Dėl Policijos pajėgų vienetų veiklos organizavimo aprašo patvirtinimo“ patvirtinto Policijos pajėgų vienetų veiklos organizavimo aprašo:
52 punktas – „Siekiant įgyvendinti koordinuojamus veiksmus vykdant PPV funkcijas, policijos įstaigoje rengiamas policinių priemonių planas (toliau – priemonių planas).
53 punktas – Priemonių planas rengiamas atsižvelgiant į policijos registruojamų įvykių, kriminogeninės situacijos pokyčių, nusikalstamų veikų ir kitų teisės pažeidimų keliuose ir eismo įvykių, kuriuose žuvo ir (ar) buvo sužeisti žmonės, priežasčių bei aplinkos vertinimo analizę.
54 punktas – Priemonių plane turi būti išvardyta: priemonės tikslas, rezultatų vertinimo kriterijai, vieta ir laikas, trukmė, priemonėje dalyvausiančios pajėgos, šaukiniai, veiklos formos ir (ar) metodai, technika ir įranga, kuri bus naudojama, už priemonės vykdymą ir rezultatų apibendrinimą atsakingas pareigūnas. […]“
Tyrimo išvados
- Pareiškėjas Skunde nurodo, kad Palangos PK pareigūnai nuolat nakties metu atlieka ūkio subjekto MB „X“ naktinio klubo „A“ patikrinimus. Patikrinimo metu pareigūnai neprisistato, nepateikia pavedimo tikrinti ūkio subjekto veiklą. Be jokio pagrindo nutraukia įprastinę subjekto veiklą, išgąsdina klubo klientus ir darbuotojus. Baigę patikrinimą, policijos pareigūnai patikrinimo akto nesurašo, neinformuoja apie jokius padarytus teisės aktų pažeidimus. Palangos PK nuolatinius patikrinimus vadina vykdomomis prevencinėmis priemonėmis. Tačiau nuolatinės prevencinės priemonės vykdomos tik vieno ūkio subjekto atžvilgiu.
- Pagal VAĮ nustatytą reglamentavimą, ūkio subjektų veiklos priežiūra − viešojo administravimo subjektų veikla prižiūrint, kaip ūkio subjektai laikosi teisės aktų ir administracinių sprendimų (šios pažymos 8 punktas).
Vadovaujantis Policijos įstatymo nuostatomis, vienas iš policijos uždavinių yra nusikalstamų veikų ir administracinių teisės pažeidimų (nusižengimų) prevencija. Teisėti ir pagrįsti pareigūnų reikalavimai ar nurodymai yra privalomi visiems fiziniams ir juridiniams asmenims, organizacijoms, neturinčioms juridinio asmens statuso, šių organizacijų ir juridinių asmenų padaliniams. Pareigūnas, atlikdamas jam nustatytas funkcijas, turi teisę: siekdamas užtikrinti viešąją tvarką, sulaikyti asmenis, padariusius nusikalstamą veiką ar įtariamus jos padarymu, ar asmenis, kurie slepiasi nuo teisėsaugos institucijų, taip pat siekdamas užkirsti kelią daromai nusikalstamai veikai, be patalpos savininko ar gyventojo sutikimo, be teismo sprendimo bet kuriuo paros metu įeiti į fiziniams ar juridiniams asmenims, organizacijoms, neturinčioms juridinio asmens statuso, šių organizacijų ir juridinių asmenų padaliniams priklausančias gyvenamąsias ir negyvenamąsias patalpas, teritorijas (šios pažymos 7 punktas).
Vykdant nusikalstamų veikų ir administracinių teisės pažeidimų (nusižengimų) prevenciją bei siekiant įgyvendinti koordinuojamus veiksmus vykdant policijos pajėgų vienetų funkcijas, policijos įstaigoje rengiamas policinių priemonių planas. Priemonių planas rengiamas atsižvelgiant į policijos registruojamų įvykių, kriminogeninės situacijos pokyčių, nusikalstamų veikų ir kitų teisės pažeidimų keliuose ir eismo įvykių, kuriuose žuvo ir (ar) buvo sužeisti žmonės, priežasčių bei aplinkos vertinimo analizę (šios pažymos 9 punktas).
- Skundo tyrimo metu nustatyta, kad policijos pareigūnai į „A“ 2023 m. liepos 13 d. atvyko vykdydami Palangos PK viršininko 2023 m. liepos 13 d. patvirtintą Policinės priemonės planą Nr. 30-IL-8687 „Dėl naktiniame klube „A“ vykdomos neteisėtos veikos užkardymo“. Šis Policinės priemonės planas buvo parengtas turint informacijos, kad „A“ nepilnamečiai asmenys galimai vartoja alkoholinius gėrimus. Prevencinės priemonės vykdymo metu informacija pasitvirtino ir buvo užfiksuota 15 pažeidimų pagal LR ANK 485 str., iš kurių 10 pažeidėjų buvo nepilnamečiai. Palangos PK pareigūnai paaiškino, kad vykdydami šią prevencinę priemonę pareigūnai įmonės ūkinės veiklos ir dokumentacijos netikrino.
Iš to, kas išdėstyta, darytina išvada, kad policijos pareigūnai 2023 m. liepos 13 d. „A“ vykdė nusikalstamų veikų ir administracinių teisės pažeidimų (nusižengimų) prevenciją, o ne ūkio subjekto veiklos priežiūrą, todėl VAĮ IV skyriaus (Licencijavimas ir ūkio subjektų priežiūra) nuostatos, tarp kitų ir dėl patikrinimų aktų surašymo, neturėjo būti taikomos.
Seimo kontrolierė pažymi, kad Palangos PK pareigūnai pateikė informaciją, kad nuo 2023 m. liepos mėn. iki rugpjūčio mėn. analogiškos prevencinės priemonės buvo vykdomos ir kitose Palangos miesto savivaldybės teritorijoje esančiose įstaigose.
- Palangos PK taip pat pateikė informaciją, kad Policijos registruojamų įvykių registre 2023 m. rugpjūčio 6 d. 1.52 val. buvo gautas ir užregistruotas pranešimas apie tai, kad iš naktinio klubo garsiai sklinda muzika, šalia klubo šūkauja asmenys. Palangos PK pareigūnai, tikrindami pranešime nurodytas aplinkybes, nustatė, kad triukšmo faktas nepasitvirtino, tačiau patikrinimo metu klubo patalpose pas vieną prie staliuko sėdėjusį asmenį buvo rasta galimai narkotinės medžiagos. Asmuo buvo sulaikytas naktinio klubo patalpose, dėl šio įvykio Palangos PK buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas.
Kaip pirmiau minėta šios pažymos 11 punkte, viena iš policijos funkcijų yra registruoti ir nagrinėti pareiškimus ir pranešimus apie rengiamas, daromas ar padarytas nusikalstamas veikas ir administracinius teisės pažeidimus (nusižengimus). Pareigūnas, atlikdamas jam nustatytas funkcijas, siekdamas užtikrinti viešąją tvarką, užkirsti kelią daromai nusikalstamai veikai, be patalpos savininko ar gyventojo sutikimo, be teismo sprendimo bet kuriuo paros metu gali įeiti į fiziniams ar juridiniams asmenims, organizacijoms, juridinių asmenų padaliniams priklausančias gyvenamąsias ir negyvenamąsias patalpas, teritorijas.
Taigi, šiuo atveju, reaguodami į 2023 m. rugpjūčio 6 d. gautą pranešimą, policijos pareigūnai, naktinio klubo patalpose tikrino duomenis apie gautą pranešimą. Kartu siekdami užtikrinti viešąją tvarką bei užkirsti kelią daromai nusikalstamai veikai, naktinio klubo patalpose sulaikė asmenį, įtariamą nusikalstamos veikos padarymu.
- Iš to, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Palangos PK pareigūnai, vykdydami patikrinimus naktiniame klube „A“, vykdė prevencines priemones, nukreiptas ne į įmonės ūkinės veiklos patikrinimą, o į nusikalstamų veikų ir administracinių teisės pažeidimų prevenciją, todėl Pareiškėjo skundas dėl Palangos PK pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai netinkamai atliekant ūkio subjekto priežiūrą, atmestinas.
SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS
- Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio
1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia MB „X“ skundą dėl Palangos PK pareigūnų veiksmų (neveikimo), galimai netinkamai atliekant ūkio subjekto priežiūrą, atmesti.
Seimo kontrolierė Erika Leonaitė