PAŽYMA DĖL INDIVIDUALIOS ĮMONĖS „X“ DIREKTORĖS Y SKUNDO PRIEŠ VILNIAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ

Dokumento numeris 4D-2022/2-1327
Data 2023-03-09
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL INDIVIDUALIOS ĮMONĖS „X“ DIREKTORĖS Y SKUNDO PRIEŠ VILNIAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJĄ
Kontrolierius Milda Vainiutė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė gavo A ir B atstovaujančios individualios įmonės „X“ direktorės Y (toliau vadinama – Pareiškėja) pateiktą skundą (toliau vadinama – Skundas) dėl Vilniaus miesto savivaldybės (toliau vadinama – Savivaldybė) administracijos Teritorijų planavimo ir plėtros projektų skyriaus (toliau vadinama – Skyrius) tarnautojų neveikimo, vilkinant prašymų rengti detaliuosius planus nagrinėjimą, bei teisės į gerą viešąjį administravimą pažeidimo.

 

  1. Skunde rašoma:

2.1. Pareiškėjos klientai A ir B 2022 m. liepos 13 d. pateikė Savivaldybės administracijai prašymą rengti detalųjį planą (žr. pažymos 5 punktą), tačiau sprendimas teisės aktų nustatytu terminu, t. y. per 10 darbo dienų nuo prašymo pateikimo, nebuvo priimtas.

2.2. Telefonu susisiekus su Savivaldybės administracijos Skyriaus vedėju, paaiškėjo, kad už prašymo inicijuoti detaliojo plano rengimą nagrinėjimą atsakinga Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausioji specialistė D.E.

2.3. Į elektroniniu paštu Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausiajai specialistei  siųstus laiškus iki Skundo pateikimo Seimo kontrolierei teisės aktų nustatyta tvarka nebuvo sureaguota.

 

  1. Pareiškėja Seimo kontrolierės prašo:

3.1. įpareigoti Savivaldybę skubos tvarka išnagrinėti prašymą (žr. pažymos 5 punktą) tinkamai ir teisingai;

3.2. įpareigoti Savivaldybę prašymo nagrinėjimo metu bendrauti ir bendradarbiauti su prašymo pateikėju bei jo įgaliotu asmeniu tinkamo ir teisingo rezultato pasiekimui;

3.3. įpareigoti Savivaldybės administraciją nubausti atsakingą specialistą už netinkamą pareigų atlikimą;

3.4. patikrinti Savivaldybės administracijos Skyriaus darbą ne tik dėl šio prašymo, bet ir dėl kitų objektų;

3.5. įpareigoti Savivaldybės administracijos Skyriaus specialistus peržiūrėti pateikiamus prašymus per ne ilgesnį nei 5 darbo dienų laikotarpį nuo prašymo pateikimo dienos bei, esant trūkumams apie tai nedelsiant informuoti prašymo pateikėją;

3.6. įvertinti susidariusią situaciją bei pagal galimybes įpareigoti Savivaldybės administraciją bei atsakingus asmenis atlikti darbą tinkamai ir laiku.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

 

  1. Skunde nurodyto 0,84 ha žemės sklypo (kadastro Nr. <…>; žemės sklypo naudojimo būdas – kiti žemės ūkio paskirties žemės sklypai), <…>., Vilniaus m. (toliau vadinama – Sklypas), savininkai – A ir B.

 

  1. A 2022 m. liepos 13 d. Savivaldybės administracijai pateikė prašymą rengti naują Sklypo detalųjį planą (registracijos numeris – E672-41/22(2.15.1.31E-TPP) (toliau vadinama – Inicijavimo prašymas). Užduoties atlikimo terminas buvo nustatytas 2022 m. liepos 27 d.

Prašyme buvo nurodyti planuojamos teritorijos tikslai: pakeisti Sklypo pagrindinę naudojimo paskirtį į kitą; Sklypą padalyti į žemės sklypus; nustatyti teritorijos naudojimo tipą, žemės naudojimo būdus – vienbučių ir dvibučių gyvenamųjų pastatų teritorijos ir susisiekimo bei inžinerinių tinklų koridorių teritorijos; nustatyti pagrindinius ir papildomus reglamentus, vadovaujantis Vilniaus miesto teritorijos bendruoju planu, patvirtintu Savivaldybės tarybos 2021 m. birželio 2 d. sprendimu Nr. 1-972, ir kitais teisės aktais.

 

  1. Pareiškėja laišku, elektroniniu paštu <…> 2022 m. spalio 27 d. 11:33 val. siųstu adresu <…>, prašė neatidėlioti Inicijavimo prašymo nagrinėjimo.

 

  1. Laiške, elektroniniu paštu <…> 2022 m. spalio 27 d. 12:12 val. siųstame adresu <…>, rašoma:

„[…] Labai pasistengsiu, kad apsieitumėm be pykčių“ (šios ir kitų citatų kalba netaisyta).

 

  1. Pareiškėja laišku, elektroniniu paštu <…> 2022 m. lapkričio 4 d. 17:09 val. siųstu adresu <…>, prašė suteikti informaciją, kada bus pateikti dokumentai dėl detaliojo plano rengimo, t. y. nagrinėjamos teritorijos ribos, pritarimas dėl detaliojo plano rengimo ir įsakymo projektas bei pats įsakymas.

 

  1. Pareiškėja laišku, elektroniniu paštu <…> 2022 m. lapkričio 8 d. 12:20 val. siųstu adresu <…>, pakartotinai prašė suteikti informaciją apie Inicijavimo prašymo nagrinėjimą.

 

  1. Savivaldybės administracijos direktoriaus 2022 m. lapkričio 10 d. įsakymu Nr. 41-676/22 Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausioji specialistė <…> 2022 m. lapkričio 11 d. buvo atleista iš valstybės tarnybos.

 

  1. Pareiškėjos laiške, elektroniniu paštu <…> 2022 m. lapkričio 11 d. 17:20 val. siųstame adresu <…>, rašoma:

„[…] Vis tik jau 4 mėnesiai praėjo nuo prašymo pateikimo datos. Net ir pratęsus terminus, darbas jau seniai turėjo būti atliktas.

Tikrai nenoriu pyktis, bet turiu rašyti arba [Savivaldybės] administracijos direktorei, arba Seimo kontrolieriams, nes nepriklausomai nuo Jūsų krūvių, yra labai negražu šitaip vėluoti. Na, o įvertinus tai, kad pritrūkus kokio nors dokumento, surašytumėte klientui galimai neigiamą atsakymą po keturių mėnesių ar dar vėliau, tai manau, kad bus iš viso nepadoru ir netoleruotina.

D., tikrai suprantu, kad Jūs ir Jūsų kolegos esate labai apkrauti darbais, bet ar tai turi būti mano ar mano klientų bėda ir rūpestis? Tikrai ne.

Atkreipiu Jūsų dėmesį į tai, kad aš tik tą ir veikiu, kad jau daugiau nei 20 metų suprantu Savivaldybės ir kitų institucijų darbuotojų tėvadienius, mamadienius, atostogas, specialistų ir jų vaikų ligas, šventes ir dar daugybę kitų reikalų, dėl kurių darbai yra vilkinami neregėtais terminais. Tiksliau visišku jų nepaisymu ir absoliučia nepagarba mums ir mūsų atstovaujamiems klientams. Bėda ta, kad niekam iš institucijų nerūpime mes. Niekam nerūpi, ar aš ir mano klientai dėl galimai institucijų veikimo/neveikimo arba netinkamo veikimo/neveikimo gali susimokėti algas, mokesčius, išlaikyti šeimas ir t. t. Ar kam nors iš Jūsų rūpi, kad tarkim man reikia mokėti bankui paskolą, išlaikyti vaikus ir t. t., o aš negavusi iš įstaigų dokumentų, negaunu atlygio iš kliento, taigi atitinkamai turiu problemų ir tam, kad jų išvengčiau, turiu verstis per galvą, dirbdama iki išnaktų, be savaitgalių ir pan.?

Ar Jums rūpi, kad neatsakingais poelgiais griaunate mano kliento pasitikėjimą manimi, mano reputaciją, pagaliau įvarote mane į beviltišką situaciją? Beniui jau rašiau, kad tuo atveju, jeigu bus vėluojama atlikti darbą nors vieną dieną nei numatyta teisės aktuose, atiduosiu dokumentus advokatų kontorai, kad teiktų ieškinius dėl nuostolių atlyginimo iš jo ar jo darbovietės. Ir tai nėra tušti žodžiai. Taip bus iš tiesų. D., tikrai gražiuoju Jūsų prašau parengti dokumentus. […].“

 

  1. Savivaldybės administracijos 2022 m. lapkričio 18 d. rašte Nr. A51-173657/22(2.15.1.21E-TPP) Pareiškėjai rašoma:

„Savivaldybės administracijos Skyrius išnagrinėjo Jūsų prašymą (registracijos Nr. E672-41/22(2.15.1.31E-TPP)) dėl naujo detalaus plano rengimo (toliau – Prašymas).

Vadovaudamiesi Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisyklių[1] (toliau – Taisyklės) 244 punktu, Jūsų teiktam siūlymui rengti Detalųjį planą nepritariame dėl žemiau nurodytų aplinkybių.

Prašyme nurodote Detaliojo plano rengimo tikslą, t. y. prašote „Pakeisti žemės sklypo pagrindinę naudojimo paskirtį į kitą, sklypą padalyti į sklypus, nustatyti teritorijos naudojimo tipą, žemės naudojimo būdus – vienbučių ir dvibučių gyvenamųjų pastatų teritorijos ir susisiekimo ir inžinerinių tinklų koridorių teritorijos, nustatyti pagrindinius ir papildomus reglamentus, vadovaujantis Vilniaus miesto teritorijos bendruoju planu, patvirtintu Savivaldybės tarybos 2021 m. birželio 2 d. sprendimu Nr. 1-972 ir kitais teisės aktais“ (kalba netaisyta).

Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad teritorijų planavimo dokumentų taikymo ir jų tarpusavio sąveikos organizacinė struktūra veikia vadovaujantis šiuo įstatymu ir kitais teisės aktais. Kiekvienas žemesnio teritorijų planavimo lygmuo privalo vadovautis aukštesnio teritorijų planavimo lygmens patvirtintais teritorijų planavimo dokumento sprendiniais, juos detalizuojant.

Informuojame, kad rengiant Jūsų siūlomai planuojamai teritorijai detalųjį planą be visų kitų galiojančių reglamentų įsigaliotų Vilniaus miesto bendrojo plano[2] (funkcinės zonos KRI-1-1 ir KRI 1-2) taikomas ir tekstinis reglamentas Nr. 08. Šiame tekstiniame reglamente nurodyta, kad statybos leidimai naujų gyvenamųjų pastatų statybai teritorijoje gali būti išduodami tik visam kvartalui parengus vietovės lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentą.

Teritorijų planavimo įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje reglamentuota, kad kvartalas – gyvenamosios vietovės urbanizuotos ar urbanizuojamos teritorijos struktūros elementas, kurį mažiausiai iš trijų pusių riboja inžinerinių komunikacijų koridoriai ar natūralūs barjerai – žemės reljefo formos, vandens telkiniai, želdiniai, antropogeniniai komponentai ir kt.

Pagal Taisyklių 257.2 papunktį, planavimo organizatorius nustato kvartalo planuojamos teritorijos ribas, įvertinant esamą bei suplanuotą urbanistinę struktūrą aukštesnio lygmens teritorijų planavimo dokumentuose. Į kvartalo planuojamą teritoriją gali būti įtrauktos teritorijos tarp esamų ir (ar) suplanuotų inžinerinės infrastruktūros koridorių, natūralių barjerų – žemės reljefo formų, vandens telkinių, esamų ir (ar) suplanuotų želdinių, esamų antropogeninių komponentų.

Pasiūlymų teikimo dėl teritorijų planavimo proceso inicijavimo tvarkos aprašo[3] (toliau – Aprašas) 8 punkte reglamentuota, kad jeigu teritorijų planavimo iniciatyva reiškiama dėl kitiems asmenims privačios nuosavybės teise priklausančios žemės (sklypo ar sklypų), planavimo iniciatorius privalo raštu informuoti visų į numatomą planuoti teritoriją patenkančių privačios žemės sklypų savininkus.

Vadovaujantis tuo, kas išdėstyta, bei Teritorijų planavimo įstatymo 17 straipsnio 6 dalies 7 punktu, kuriame reglamentuota, kad detaliųjų planų vienas iš uždavinių yra suformuoti optimalią urbanistinę struktūrą, siūlome detalųjį planą rengti pagal prie šio rašto pridedamą apibrėžtą planuojamą teritoriją (kvartalo apimtyje), kuri apima žemės sklypą (kadastro Nr. <…>) ir gretimus žemės sklypus. Taip pat teikiant pakartotinai prašymą dėl detaliojo plano rengimo pagal siūlomą planuoti teritoriją, prašome pateikti dokumentus, patvirtinančius, kad raštu buvo informuoti visi į numatomą planuoti teritoriją patenkančių privačios žemės sklypų savininkai apie planuojamą rengti detalųjį planą (vadovaujantis Aprašo 8 punktu) bei prašyme nurodyti planavimo tikslus ir uždavinius dėl visų į planuojamą teritoriją patenkančių žemės sklypų.

Atkreipiame dėmesį, jog teikiant prašymą pakartotinai, taip pat turite pateikti sklypo bendrasavininko sutikimą dėl detaliojo plano rengimo bei prašome pateikti ne senesnius nei vieno mėnesio, patenkančių į planuojamą teritoriją žemės sklypų, nekilnojamojo turto registro duomenų bazės išrašus.

Papildomai informuojame, kad pateikti prašymą dėl detaliojo plano rengimo, su pridedamais dokumentais, turite internetu per elektroninių paslaugų teikimo sistemą https://paslaugos.vilnius.lt/.

Nuoroda į paslaugą:

https://paslaugos.vilnius.lt/service-list/teritorijos-planavimo-dokumentu-detaliuju-planu- inicijavimas .

Atsiprašome, kad dėl padidėjusio užklausų kiekio ir žmogiškųjų išteklių kaitos ir trūkumo Jūsų prašymo nagrinėjimas užtruko ilgiau nei tai reglamentuota teisės aktuose.“

Savivaldybės administracijos 2022 m. lapkričio 18 d. rašte Nr. A51-173657/22(2.15.1.21E-TPP) Pareiškėjai nurodyta atsakymo apskundimo galimybė ir tvarka.

 

  1. Savivaldybės administracijos 2023 m. sausio 12 d. raštu Nr. A51-8108/23(3.3.16.1E-AD24) Seimo kontrolierei buvo pateikta informacija, susijusi su Skunde nurodytomis aplinkybėmis:

– Pareiškėjos atstovaujamo A vardu Savivaldybės administracijoje 2022 m. liepos 13 d. buvo gautas Inicijavimo prašymas, užregistruotas Nr. E672-41/22(2.15.1.31E-TPP). Užduotis 2022 m. liepos 25 d. buvo priskirta vykdyti Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausiajai specialistei D. E.;

– Inicijavimo prašymo nagrinėjimo veiksmai iki 2022 m. lapkričio 15 d. nebuvo atlikti. Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausioji specialistė D. E. užduoties neįvykdė, ir nesiėmė priemonių užduoties įvykdymo termino pratęsimui;

– 2022 m. rugsėjo mėnesį atlikus galimo tarnybinio nusižengimo patikrinimą dėl užduočių nevykdymo, 2022 spalio mėn. buvo pradėtas Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausiosios specialistės D. E. neeilinis vertinimas, o 2022 m. lapkričio 11 d. atleidus ją iš valstybės tarnybos (žr. pažymos 10 punktą), 2022 m. lapkričio 15 d. užduotis buvo perskirta kitam Savivaldybės administracijos Skyriaus darbuotojui. 2022 m. lapkričio 18 d. Inicijavimo prašymas buvo išnagrinėtas ir jame nurodytu el. paštu <…> buvo išsiųstas atsakymas (registracijos Nr. A51-173657/22(2.15.1.21E-TPP)) – neigiamas  sprendimas dėl detaliojo plano rengimo;

– Savivaldybės administracija ir Skyrius specialistei nebedirbant neturi informacijos apie elektroniniu paštu siųstus kreipimusis, adresuotus tiesiogiai į specialistės elektroninį paštą;

– Pareiškėjos 2022 m. lapkričio 11 d. skundas dėl vilkinimo išnagrinėti Inicijavimo prašymą (žr. pažymos 11 punktą) nebuvo persiųstas už dokumentų valdymą atsakingam padaliniui registruoti Savivaldybės administracijos dokumento valdymo sistemoje;

– Savivaldybės administracijos Skyriui nuolat tenka dideli darbo krūviai, kurie yra susiję ne tik su detaliųjų planų inicijavimu, tačiau ir su kitais teritorijų planavimo ir miesto plėtros klausimais. Per 2022 metų laikotarpį Savivaldybės administracijos Skyriui buvo skirta vykdyti daugiau kaip 6000 įvairių užduočių. Dėl žmogiškųjų išteklių trūkumo  sudėtinga užtikrinti teisės aktuose nurodytų terminų laikymąsi. Išspręsti susidariusią situaciją, pagerinti ir pagreitinti Savivaldybės administracijos Skyriaus darbą, Savivaldybės administracijos Skyriuje ieškoma 3 naujų darbuotojų, kurie dirbtų su detaliaisiais planais. Dėl darbo specifikos, konkurencijos su privačiu sektoriumi ir kitų aplinkybių rasti ir išlaikyti atitinkamos kvalifikacijos ir kompetencijos darbuotojus sudėtinga ir ne visada pavyksta. Papildomai, pagerinti ir pagreitinti Savivaldybės administracijos Skyriaus darbą yra kuriami automatizuoti procesai, kurie pagreitins tam tikras Savivaldybės administracijos Skyriaus darbuotojų vykdomas užduotis ir sumažins laiko sąnaudas;

– Įvertinus Skunde nurodytas aplinkybes, Skyriaus vedėjas papildomai parengs visiems Skyriaus darbuotojams skirtą tarnybinį raštą, kuriame nurodys dėl atitinkamos veiksmų sekos, gavus skundą į elektroninį paštą, t. y. dėl skundo nukreipimo į Savivaldybės administracijoje už dokumentų valdymą atsakingą padalinį. Tarnybinis raštas bus parengtas iki 2023 m. sausio 20 dienos, už užduoties įvykdymą atsakingas Savivaldybės administracijos Skyriaus vedėjas.

 

  1. Savivaldybės administracijos Skyriaus vedėjo 2023 m. vasario 22 d. elektroniniame pranešime tarnybinės veiklos klausimais dėl gaunamų skundų/prašymų/pasiūlymų el. paštu Nr. A121-5167/23(2.1.19E-TPP) Savivaldybės administracijos Skyriaus darbuotojams rašoma:

„Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriaus 2022 m. gruodžio 13 d. rašte išdėstytą informaciją ir Savivaldybės administracijos nustatytus faktus įpareigoju gavus į darbinį elektroninį paštą visuomenės skundus/prašymus/pasiūlymus, kurie turi būti išnagrinėti teisės aktų nustatyta tvarka, ne vėliau kaip per vieną darbo dieną juos persiųsti Klientų aptarnavimo skyriui elektroniniu paštu [email protected] registruoti Savivaldybės administracijos dokumentų valdymo sistemoje.“

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos Konstitucijos

– 5 straipsnis

„Valdžios įstaigos tarnauja žmonėms.“

 

  1. Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo

– 4 straipsnis. Vietos savivaldos principai

„Pagrindiniai principai, kuriais grindžiama vietos savivalda, yra:

[…]

6) Savivaldybės veiklos ir savivaldybės institucijų priimamų sprendimų teisėtumo. Savivaldybės institucijų ir kitų savivaldybės viešojo administravimo subjektų veikla ir visais jų veiklos klausimais priimti sprendimai turi atitikti įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimus.

[…]

10) veiklos skaidrumo. Savivaldybės institucijų ir kitų savivaldybės viešojo administravimo subjektų veikla turi būti aiški ir suprantama savivaldybės gyventojams, kurie tuo domisi, jiems sudaromos sąlygos gauti paaiškinimus, kas ir kodėl daroma;

[…]

13) žmogaus teisių ir laisvių užtikrinimo ir gerbimo. Savivaldybės institucijų ar valstybės tarnautojų priimami sprendimai turi nepažeisti žmogaus orumo, jo teisių ir laisvių, lygių galimybių; […].“

 

  1. Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo

3 straipsnis. Pagrindiniai valstybės tarnautojų veiklos ir tarnybinės etikos principai

„1. Pagrindiniai valstybės tarnautojų veiklos ir tarnybinės etikos principai yra šie:

[…]

2) atvirumas. Valstybės tarnautojas turi būti atviras kitokiam požiūriui, pozityvioms iniciatyvoms, dialogui, bendradarbiavimui, naujovėms;

[…]

10) pagarba žmogui ir valstybei. Valstybės tarnautojas privalo gerbti žmogų ir pagrindines jo teises ir laisves, valstybę, jos institucijas ir įstaigas, laikytis Lietuvos Respublikos Konstitucijos, Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų ir vykdyti teismų sprendimus;

[…]

  1. Valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos vadovas, vadovaudamasis šiame įstatyme įtvirtintais valstybės tarnautojų veiklos ir tarnybinės etikos principais yra atsakingas už tarnybinės etikos politikos formavimą valstybės ar savivaldybės institucijoje, įstaigoje ar įstaigų sistemoje ir kontroliuoja, kaip tarnybinės etikos politika įgyvendinama.“

 

  1. Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo:

– 1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

„1. Šis įstatymas nustato teisėkūros principus, teisėkūros stadijas, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų teisėkūroje dalyvaujančių asmenų teises ir pareigas“;

  • 3 straipsnis. Teisėkūros principai

„1. Teisėkūros principai išreiškia tam tikrus imperatyvius reikalavimus, keliamus teisėkūroje dalyvaujantiems subjektams, siekiant sukurti vientisą, nuoseklią, darnią ir veiksmingą teisės sistemą.

  1. Teisėkūroje vadovaujamasi šiais principais:

[…]

6) aiškumo, reiškiančiu, kad teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus ir nedviprasmiškas;

7) sistemiškumo, reiškiančiu, kad teisės normos turi derėti tarpusavyje, žemesnės teisinės galios teisės aktai neturi prieštarauti aukštesnės teisinės galios teisės aktams, įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai turi būti rengiami ir priimami taip, kad įsigaliotų kartu su įstatymu ar atskiromis jo nuostatomis, kurias šie teisės aktai įgyvendina.“

 

  1. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo:

– 1 straipsnis. Įstatymo paskirtis ir taikymas

„1. Šis įstatymas nustato viešojo administravimo principus, viešojo administravimo sritis, viešojo administravimo subjektų sistemą ir administracinės procedūros organizavimo pagrindus; ūkio subjektų veiklos priežiūros pagrindines nuostatas; garantuoja asmenų teisę apskųsti viešojo administravimo subjektų veiksmus, neveikimą ar administracinius sprendimus, taip pat teisę į įstatymais pagrįstą ir objektyvų asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimą; įtvirtina kitas asmenų ir viešojo administravimo subjektų teises ir pareigas viešojo administravimo srityje.

  1. Šio įstatymo antrojo ir trečiojo skyrių nuostatos viešojo administravimo subjektams, atliekantiems funkcijas pagal kituose įstatymuose, Europos Sąjungos teisės aktuose ar Lietuvos Respublikos tarptautinėse sutartyse nustatytą tvarką, taikomos tiek, kiek jų veiklos priimant administracinius sprendimus, teikiant administracines paslaugas, priimant ir nagrinėjant prašymus ar skundus nenustato kiti tokią veiklą reglamentuojantys įstatymai, Europos Sąjungos teisės aktai ar Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys“;

– 2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

„1. Administracinė paslauga – šio įstatymo nurodyta viešojo administravimo veikla, susijusi su dokumentų išdavimu ar informacijos teikimu.

[…]

  1. Administracinis sprendimas – teisės aktų reglamentuotu būdu ir (ar) forma išreikšta vienkartinė viešojo administravimo subjekto valia dėl teisės taikymo, privaloma ir skirta konkrečiam asmeniui ar individualiai apibrėžtai asmenų grupei.

[…]

  1. Prašymas – su asmens teisių ar teisėtų interesų pažeidimu nesusijęs asmens kreipimasis į viešojo administravimo subjektą prašant atlikti teisės aktuose nustatytus veiksmus.

[…]

  1. Skundas – asmens kreipimasis į viešojo administravimo subjektą, kuriame tas asmuo nurodo, kad yra pažeistos jo ar kito asmens teisės ar teisėti interesai, ir prašo juos apginti.

[…]

  1. Viešasis administravimas – teisės aktais reglamentuota viešojo administravimo subjektų veikla, skirta teisės aktams įgyvendinti: administracinis reglamentavimas, administracinių sprendimų priėmimas, teisės aktų ir administracinių sprendimų įgyvendinimo priežiūra, administracinių paslaugų teikimas, viešųjų paslaugų teikimo administravimas“;

– 3 straipsnis. Viešojo administravimo principai

„Viešojo administravimo subjektai savo veikloje vadovaujasi šiais principais:

[…]

3) efektyvumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektas, priimdamas ir įgyvendindamas sprendimus, jam skirtus išteklius naudoja kuo mažesnėmis sąnaudomis ir siekia geriausio rezultato;

4) įstatymo viršenybės. Šis principas reiškia, kad įgaliojimai atlikti viešąjį administravimą viešojo administravimo subjektams turi būti nustatyti laikantis šio įstatymo nustatytų reikalavimų, o viešojo administravimo subjektų veikla turi atitikti šiame įstatyme išdėstytus teisinius pagrindus. Administraciniai sprendimai, susiję su asmenų teisių ir pareigų įgyvendinimu, visais atvejais turi būti pagrįsti įstatymais; […]“;

– 10 straipsnis. Administracinių sprendimų priėmimas

„1. Administracinius sprendimus priimti turi teisę tik viešojo administravimo subjektai, turintys šio įstatymo nustatyta tvarka jiems suteiktus įgaliojimus.

[…]

  1. Viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo turi priimti per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo ar skundo gavimo dienos. Jeigu prašymas ar skundas gautas po darbo valandų, poilsio ar šventės dieną, jo gavimo diena laikoma po jos einanti darbo diena. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinis sprendimas negali būti priimtas, viešojo administravimo subjektas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys. […]“;

– 11 straipsnis. Prašymų ir skundų administraciniam sprendimui priimti pateikimas ir nagrinėjimas

„1. Asmenų prašymus ir skundus viešojo administravimo subjektai nagrinėja pagal Vyriausybės patvirtintas taisykles.

  1. Prašymas ar skundas gali būti pateiktas per E. pristatymo sistemą, kitomis elektroninių ryšių priemonėmis, paštu, kreipiantis asmeniškai arba per atstovą. Atstovo teisė atstovauti turi būti įrodoma rašytiniu sutikimu.
  2. Prašymas ar skundas viešojo administravimo subjekto vadovo arba jo įgalioto pareigūno ar valstybės tarnautojo, kito įstatymų nustatytą specialų statusą turinčio fizinio asmens sprendimu gali būti nenagrinėjamas, jeigu:

1) nėra galimybės prašymą ar skundą teikiantį asmenį identifikuoti arba patikrinti prašymo ar skundo autentiškumo;

2) jis grindžiamas akivaizdžiai tikrovės neatitinkančiais faktais arba jeigu jo turinys nekonkretus ir nesuprantamas ir dėl to viešojo administravimo subjektas negali tokio prašymo ar skundo išnagrinėti;

3) paaiškėja, kad dėl to paties klausimo atsakymą yra pateikęs arba sprendimą yra priėmęs viešojo administravimo subjektas, į kurį kreiptasi, arba kitas kompetentingas viešojo administravimo subjektas ir asmuo nepateikia naujų duomenų, leidžiančių abejoti ankstesnio atsakymo pagrįstumu ar ginčyti viešojo administravimo subjekto priimtą sprendimą;

4) paaiškėja, kad skundą dėl to paties klausimo pradėjo nagrinėti išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka institucija ar teismas;

5) nuo skunde nurodytų pažeidimų paaiškėjimo asmeniui dienos iki skundo padavimo dienos yra praėję daugiau kaip 6 mėnesiai;

6) prašymas ar skundas viešojo administravimo subjektui pateiktas ne pagal kompetenciją. […]“;

– 19 straipsnis. Administracinių paslaugų teikimas

„1. Administracinės paslaugos yra:

1) teisės aktų nustatytų dokumentų, kurių turėjimas patvirtina viešojo administravimo subjekto suteikiamos teisės įgijimą, išdavimas;

2) viešojo administravimo subjekto veiksmai išduodant teisės aktų nustatytus dokumentus su valstybės registruose, valstybės informacinėse sistemose, archyvuose ar paties viešojo administravimo subjekto turima informacija;

3) teisės aktų nustatytų ir asmenų privalomai viešojo administravimo subjektams teikiamų dokumentų ar informacijos priėmimas;

4) teisės aktų nustatytos informacijos registravimas valstybės registruose ar valstybės informacinėse sistemose asmens prašymu“; […].“

 

  1. Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo:

– 1 straipsnis. Įstatymo tikslas ir paskirtis

„1. Šio įstatymo tikslas – nustatyti asmenų teisės gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, įmonių, viešųjų įstaigų ar šių subjektų asociacijų, regionų plėtros tarybų informaciją apie jų veiklą bei šių institucijų ir kitų juridinių asmenų, nurodytų šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 2 punkte duomenis, kuriais jie disponuoja ir (ar) kuriuos jie tvarko vykdydami viešojo administravimo įgaliojimus, suteiktus Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka, kituose įstatymuose nustatytas funkcijas, įskaitant viešųjų paslaugų teikimo funkcijas (toliau – viešoji funkcija), ir kuriuos būtų galima pakartotinai naudoti komerciniams arba nekomerciniams tikslams, įgyvendinimo priemones ir tvarką. […]“;

– 3 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

„[…]

  1. Duomenys – užfiksuota informacija apie institucijos ar valstybės valdomo subjekto veiklą ar jos dalis, neatsižvelgiant į jos pateikimo būdą, formą (raštu arba elektronine forma ar kaip garso, vaizdo ar garso ir vaizdo įrašas) ir laikmeną, įskaitant registro duomenis, registro informaciją, registrui pateiktus duomenis ir (arba) jų kopijas, valstybės informacinės sistemos duomenis.

[…]

  1. Duomenų teikimas – duomenų atskleidimas perduodant ar kitu būdu padarant juos prieinamus konkrečiam pareiškėjui ar jo atstovui jų prašymu.

[…]

  1. Informacija – žinios, kuriomis disponuoja institucija, atlikdama viešąsias funkcijas.

[…]

  1. Pareiškėjas – Lietuvos Respublikos, kitų Europos Sąjungos valstybių narių, Europos ekonominės erdvės valstybių fizinis arba juridinis asmuo, juridinio asmens statuso neturintis subjektas ir (arba) jo filialas ir atstovybė. […]“;

– 4 straipsnis. Institucijos ir valstybės valdomo subjekto pareiga teikti duomenis, įskaitant pakartotiniam naudojimui skirtus duomenis

„1. Institucijos ir valstybės valdomi subjektai privalo teikti pareiškėjams ar jų atstovams duomenis, įskaitant pakartotiniam naudojimui skirtus duomenis, išskyrus šio įstatymo ir kitų įstatymų nustatytus atvejus“;

– 13 straipsnis. Informacijos ir duomenų teikimas

„1. Prašymai dėl duomenų teikimo ir jų pakartotinio naudojimo teikiami ir nagrinėjami Viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka.

  1. Atsižvelgdami į pareiškėjo prašymą, institucija ir valstybės valdomas subjektas informaciją ir duomenis pareiškėjui teikia žodžiu, raštu arba elektroniniu būdu elektroninių ryšių priemonėmis ekonomikos ir inovacijų ministro įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. […].“

 

  1. Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo:

6 straipsnis. Planavimo organizatoriai ir iniciatyvos teisė

„[…]

  1. Savivaldybės lygmens ir vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentų rengimą organizuoja savivaldybės administracijos direktorius, išskyrus šio straipsnio 1 dalyje nurodytus teritorijų planavimo dokumentus ir atvejus, kai kiti įstatymai nustato kitus specialiojo teritorijų planavimo organizatorius.
  2. Fiziniai asmenys, juridiniai asmenys ar jų padaliniai, kitos organizacijos ar jų padaliniai turi planavimo iniciatyvos teisę (toliau – planavimo iniciatoriai) ir gali Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis tik savo valia ir sprendimu teikti savivaldybei ar kitų įstatymų nustatytiems specialiojo teritorijų planavimo organizatoriams pasiūlymus dėl vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentų rengimo, keitimo ar koregavimo ir (ar) finansavimo, šio įstatymo 28 straipsnio 7 dalyje nurodytais atvejais – dėl savivaldybės lygmens bendrojo plano koregavimo. Savivaldybės administracijos direktorius ar kitų įstatymų nustatyti specialiojo teritorijų planavimo organizatoriai per 10 darbo dienų nuo šio pasiūlymo gavimo dienos privalo priimti sprendimą tenkinti pasiūlymą arba motyvuotai atmesti pasiūlymą. […]

Sprendimas priimti pasiūlymą kartu su planavimo organizatoriaus sprendimo dėl teritorijų planavimo dokumento rengimo ir teritorijų planavimo tikslų projektu viešinamas šio įstatymo 31 straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka. Apie motyvuotą sprendimą atmesti pasiūlymą informuojamas planavimo iniciatorius ir sprendimas skelbiamas savivaldybės ar kitų įstatymų nustatytų specialiojo teritorijų planavimo organizatorių interneto svetainėse. […].“

 

  1. Pasiūlymų teikimo dėl teritorijų planavimo proceso inicijavimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. gruodžio 18 d. nutarimu Nr. 1265 (su pakeitimais):

„1. Pasiūlymų teikimo dėl teritorijų planavimo proceso inicijavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato pasiūlymų teikimo savivaldybės administracijos direktoriui ar kitų įstatymų nustatytiems specialiojo teritorijų planavimo organizatoriams dėl vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentų rengimo, keitimo ar koregavimo ir (ar) finansavimo […], teritorijų planavimo proceso inicijavimo sutarties (toliau – inicijavimo sutartis) sudarymo ir teritorijų planavimo dokumento sprendinių įgyvendinimo sutarties (toliau – įgyvendinimo sutartis) sudarymo tvarką ir sąlygas.

[…]

  1. Planavimo iniciatorius pasiūlymą dėl teritorijų planavimo proceso inicijavimo raštu teikia savivaldybės administracijos direktoriui pagal siūlomos planuoti teritorijos buvimo vietą […].

[…]

  1. Planavimo organizatorius per 10 darbo dienų nuo pasiūlymo gavimo dienos privalo priimti sprendimą tenkinti pasiūlymą dėl vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentų rengimo, keitimo ar koregavimo ir (ar) finansavimo arba motyvuotai atmesti pasiūlymą […].“

 

  1. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 (su pakeitimais):

„1. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja prašymų ir skundų nagrinėjimą ir asmenų aptarnavimą viešojo administravimo subjektuose, taip pat subjektuose, kurie teikia viešąsias paslaugas ir nagrinėja prašymus ir skundus dėl šių viešųjų paslaugų (toliau – institucijos).

  1. Nagrinėjant asmenų prašymus ir skundus ir aptarnaujant asmenis institucijose Taisyklių nuostatos taikomos tiek, kiek tų teisinių santykių nereglamentuoja įstatymai, tiesiogiai taikomi Europos Sąjungos teisės aktai, Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys ar jų pagrindu priimti teisės aktai.

[…]

  1. Prašymai ar skundai, pateikti žodžiu, į kuriuos galima atsakyti arba kuriais galima išspręsti asmeniui rūpimus klausimus iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią institucijos darbo dieną, nepažeidžiant asmenų ar institucijos interesų, institucijoje gali būti neregistruojami, jeigu institucijos vadovas ar jo įgaliotas asmuo nenustato kitaip. Asmenys, kurie kreipiasi su tokiais prašymais ar skundais, nepažeidžiant asmenų ar institucijos interesų, prašymą ar skundą priimančio institucijos darbuotojo sprendimu gali būti neidentifikuojami, jeigu institucijos vadovas ar jo įgaliotas asmuo nenustato kitaip. Į tokius prašymus ar skundus turi būti atsakoma iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią institucijos darbo dieną. Jeigu į žodžiu pateiktą prašymą ar skundą negalima atsakyti iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią institucijos darbo dieną, asmeniui turi būti sudaroma galimybė išdėstyti prašymą ar skundą raštu arba, jeigu institucija sudaro galimybę, priimti prašymą ar skundą žodžiu, užfiksuoti ir saugoti jo turinį panaudojant garso ar garso ir vaizdo nuotolinio perdavimo ir įrašymo priemones.

[…]

  1. Institucijos darbuotojas, jam institucijos suteiktu elektroninio pašto adresu ar kitomis institucijos naudojamomis elektroninių ryšių priemonėmis gavęs prašymą ar skundą, turi ne vėliau kaip artimiausią savo darbo dieną persiųsti jį institucijos administracijos padaliniui, vykdančiam dokumentų registravimo funkcijas, išskyrus atvejus, kai į prašymą ar skundą pagal kompetenciją galima atsakyti Taisyklių 18 punkte nustatytais terminais.

[…]

  1. Prašymai ir skundai, išskyrus prašymus ir skundus, į kuriuos Taisyklių 18 punkte nustatyta tvarka galima atsakyti iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią darbo dieną, turi būti išnagrinėjami per Viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nurodytus terminus.

[…]

  1. Į prašymą institucija atsako atsižvelgdama į jo turinį:

45.1. į prašymą suteikti administracinę paslaugą atsakoma suteikiant prašomą vieną iš Viešojo administravimo įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytų administracinių paslaugų (ar prašomas kelias administracines paslaugas) arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti;

45.2. į prašymą pakonsultuoti asmenį jam aktualiu klausimu atsakoma suteikiant konsultaciją pagal institucijai nustatytą kompetenciją arba pateikiant motyvuotą atsisakymą tą padaryti;

45.3. į prašymą priimti administracinį sprendimą atsakoma Viešojo administravimo įstatymo 13 straipsnyje nustatyta tvarka.

45.4. į prašymą, nenurodytą Taisyklių 45.1–45.3 papunkčiuose, atsakoma laisva forma.

[…]

  1. Atsakyme į prašymą ar skundą arba institucijos siunčiamame pranešime apie asmens prašymo ar skundo nenagrinėjimo priežastis asmuo turi būti informuojamas apie tokio atsakymo ar pranešimo apskundimo tvarką, vadovaujantis Viešojo administravimo statymo 14 straipsniu, nurodant konkrečios institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas. […].“

 

Vietos savivaldos teisės aktai

 

  1. Vilniaus miesto savivaldybės veiklos dokumentų valdymo ir interesantų aptarnavimo reglamentas, patvirtintas Savivaldybės administracijos direktoriaus 2014 m. kovo 20 d. įsakymu Nr. 40-79 (su pakeitimais):

„1. Vilniaus miesto savivaldybės veiklos dokumentų valdymo ir interesantų aptarnavimo reglamentas (toliau – Reglamentas) nustato dokumentų rengimo, tvarkymo, apskaitos, saugojimo ir interesantų aptarnavimo raštu, elektroninių paštu, telefonu ir jiems apsilankius Vilniaus miesto savivaldybėje (toliau – Savivaldybė) tvarką, kad būtų:

  • Pagrįstas Savivaldybės veiklos skaidrumas ir atskaitingumas bei užtikrinami susijusių asmenų teisėti interesai;
  • Sudaryta galimybė prieiti prie Savivaldybės institucijų, Savivaldybės administracijos ir Savivaldybės struktūrinių padalinių veiklos dokumentų, kad būtų įgyvendinta piliečių ir kitų asmenų teisė ieškoti, gauti ir skleisti informaciją, taip pat skaitinamas Savivaldybės institucijų, Savivaldybės administracijos ir Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių bei filialų (seniūnijų) (toliau – Savivaldybės padalinys) veiklos veiksmingumas ir teisėtumas, stiprinant visuomenės pasitikėjimą jais;

[…]

  1. Reglamente vartojamos sąvokos ir santrumpos:

[…]

10.42. IVS „@vilys“ – Savivaldybės informacinė dokumentų valdymo sistema;

[…]

10.82. užduotis – veiksmų, reikalingų kokiam nors tikslui pasiekti, visuma;

[…]

  1. Prašymai ir skundai, gauti tiesiogiai iš asmens ar atsiųsti paštu, turi būti užregistruoti atitinkamame Savivaldybės dokumentų registre.
  2. Elektroniniu būdu gauti asmenų prašymai ir skundai registruojami ir jų valdymas institucijoje organizuojamas Elektroninių dokumentų valdymo taisyklių nustatyta tvarka.

[…]

  1. Interesantų prašymų ir skundų nagrinėjimo terminai ir tvarka:

34.1. interesantų prašymai nagrinėjami vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintomis Asmenų prašymų ngrinėjimo ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose, įstaigose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisyklėmis;

34.2. interesantų skundai nagrinėjami vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu;

34.3. prašymai pateikti informaciją nagrinėjami Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatymo nustatyta tvarka;

34.4. jeigu prašymo ar skundo nagrinėjimas susijęs su komisijos sudarymu, posėdžio sušaukimu ar kitomis organizainėmis priemonėmis, dėl kurių atsakymo pateikimas asmeniui gali užsitęsti ilgiau nei nustatyta įstatymuose, Savivaldybės struktūrinis padalinys, kuriam pavesta nagrinėti prašymą ar skundą, apie tai informuoja pareiškėją raštu arba elektroniniu būdu (išsiunčiamas tarpinis atsakymas), administracinės procedūros terminą dėl objektyvių priežasčių galima pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų.

[…]

  1. Savivaldybėje gautus paštu, kurjerių paštu, elektroniniu paštu, faksu, taip pat piliečių ir kitų asmenų atneštus dokumentus (raštus, prašymus, pareiškimus, skundus) (toliau – gauti dokumentai) priima Interesantų aptarnavimo skyriaus darbuotojai pagal darbo vietoms priskirtas funkcijas.
  2. Už gautų dokumentų įvykdymą per Savivaldybės elektroninių paslaugų valdymo sistemą atsakingas yra Savivaldybės struktūrinio padalinio vadovas, gavęs asmens prašymą, pareiškimą ar skundą. […]
  3. Už oficialiais elektroniniais pašto adresais gautų ir nuskaitytų dokumentų į IVS „@vilys“ registravimą ir perdavimą nagrinėti pagal kompetenciją atsakingas yra Interesantų aptarnavimo skyrius.
  4. Savivaldybės darbuotojas, tiesiogiai gavęs Savivaldybei adresuotą dokumentą, ne vėliau kaip kitą darbo dieną privalo jį pristatyti dokumentų registratoriui šio Reglamento nustatyta tvarka. Neregistruotų dokumentų Savivaldybės vadovybės rezoliucijos ir užduotys įvedamos tik užregistravus dokumentus IVS „@vilys“.

[…]

  1. Gautų dokumentų registravimas:

97.1. gauti dokumentai registruojami šio Reglamento nustatyta tvarka IVS „@vilys“ […];

97.2. neregistruojama periodinė spauda, proginiai sveikinimai, kvietimai, reklaminiai lankstinukai, reklaminiai-komerciniai pasiūlymai, privataus pobūdžio laiškai su nuoroda „Asmeniškai“, kita korespondencija, adresuota Savivaldybei, bet nesusijusi su atsakomybe ir rizika, kylančia dėl dokumentų neįrašymo IVS „@vilys“. Esant Savivaldybės vadovybės rezoliucijai, gautas dokumentas turi būti registruojamas. […].

97.3. gautus dokumentus šio Reglamento nustatyta tvarka registruoja Interesantų aptarnavimo skyriaus arba kitų Savivaldybės struktūrinių padalinių darbuotojai, kuriems yra suteikta dokumentų registratoriaus teisė (dokumentų registratoriai) pagal darbo vieai priskirtas funkcijas;

[…]

97.12. Savivaldybės oficialiais elektronimio pašto adresais gauti dokumentai automatiškai nuskaitomi (perkeliami į IVS „@vilys“) ir perduodami registruoti Interesantų aptarnavimo skyriaus darbuotojams pagal darbo vietoms priskirtas funkcijas;

[…]

  1. Vilniaus miesto savivaldybės oficialūs elektroninio pašto adresai yra šie:

98.1. [email protected] – administruoja Interesantų aptarnavimo skyrius;

98.2. [email protected] – administruoja Interesantų aptarnavimo skyrius.

[…]

  1. Dokumentų užduočių vykdymo terminai nustatomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais arba individualiais užduočių vykdymo terminais, kurių įvykdymo data nurodyta dokumento tekste ar rezoliucijoje.
  2. Jei dokumentų užduotims vykdyti terminai nenustatyti Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais arba individualiais užduočių vykdymo terminais, pavedimai turi būti įvykdyti per 10 darbo dienų.
  3. Užduočių vykdymo terminas skaičiuojamas:

[…]

159.2. gautų dokumentų – nuo kitos dienos, užregistravus dokumentą IVS „@vilys“. […].“

 

  1. Vilniaus miesto savivaldybės administracijos klientų aptarnavimo standarto[4], patvirtinto Savivaldybės administracijos direktoriaus 2020 m. balandžio 21 d. įsakymu Nr. 40-190/20, nuostatos:

„[…]

3.3. Aptarnavimas el. paštu:

3.3.1. Savivaldybės administracija priima ir registruoja prašymus/užklausas/skundus ar pranešimus bendruoju el. paštu [email protected].

[…]

5.3. Jeigu kliento aptarnavimas yra susijęs su komisijos sudarymu, posėdžio sušaukimu, kitomis organizacinėmis priemonėmis, dėl kurių atsakymo pateikimas klientui gali užsitęsti ilgiau, nei nustatyta Savivaldybės administracijos klientų aptarnavimo terminais, darbuotojas apie tai informuoja klientą raštu arba el. paštu išsiųsdamas tarpinį atsakymą. Dėl objektyvių priežasčių aptarnavimui skirtas terminas pratęsiamas ne ilgesniam nei teisės aktuose numatytam laikotarpiui.“

 

Tyrimui reikšminga teismų praktika

 

  1. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime byloje
    Nr. 51/01-26/02-19/03-22/03-26/03-27/03 konstatavo:

„[…] Valstybės tarnyba turi veikti paklusdama tik Konstitucijai ir teisei. Kiekviena valstybės ar savivaldybės institucija, per kurią vykdomos valstybės funkcijos, kiekvienas valstybės tarnautojas turi paisyti teisėtumo reikalavimų. Valstybės tarnautojai turi nepiktnaudžiauti jiems nustatytomis galiomis, nepažeisti teisės aktų reikalavimų. Konstitucinis Teismas 2000 m. birželio 30 d. nutarime konstatavo, kad valstybės institucijos, pareigūnai turi saugoti, ginti žmogaus teises ir laisves; ypač svarbu, kad, vykdydami jiems patikėtas funkcijas, jie patys nepažeistų žmogaus teisių ir laisvių […]

[…] Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarime ir 2004 m. lapkričio 5 d. išvadoje konstatavo, kad Konstitucijoje yra įtvirtintas atsakingo valdymo principas. Valdžios atsakomybė visuomenei – teisinės valstybės principas, kuris įtvirtintas Konstitucijoje nustačius, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms […].“

 

  1. Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, jog teisinio tikrumo ir teisinio aiškumo imperatyvas suponuoja tam tikrus privalomus reikalavimus teisiniam reguliavimui: jis privalo būti aiškus ir darnus, teisės normos turi būti formuluojamos tiksliai (Konstitucinio Teismo 2003 m. gegužės 30 d., 2004 m. sausio 26 d. nutarimai).

 

Tyrimo išvados

 

  1. Atsižvelgiant į tyrimo metu analizuotą informaciją, teisinį reglamentavimą, išvados bus pateikiamos, išskiriant šias dalis:

28.1. dėl Savivaldybės administracijos Skyriaus darbuotojos neveikimo, gavus prašymą inicijuoti detaliojo plano rengimą;

28.2. dėl teisės į gerą viešąjį administravimą pažeidimo;

28.3. dėl poreikio tobulinti galiojantį teisinį reguliavimą.

 

Dėl  Savivaldybės administracijos Skyriaus darbuotojos neveikimo, gavus prašymą inicijuoti detaliojo plano rengimą

 

  1. Atsižvelgiant į tyrimo metu gautą informaciją, susijusią su šioje dalyje aptariamu klausimu, atkreiptinas dėmesys į šiuos aspektus:

29.1. Pareiškėja kreipėsi į Seimo kontrolierę dėl vilkinimo inicijuoti detaliojo plano rengimą.

29.2. Įstatymų leidėjas yra nustatęs, kad Savivaldybės lygmens ir vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentų rengimą organizuoja savivaldybės administracijos direktorius (žr. pažymos 21 punktą). Fiziniams asmenims nustatyta planavimo iniciatyvos teisė, kuri realizuojama Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis teikiant savivaldybei, kaip teritorijų planavimo organizatoriui, pasiūlymus dėl vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentų rengimo (žr. pažymos 21 punktą). Pasiūlymų dėl vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentų rengimo, keitimo ar koregavimo ir (ar) finansavimo teikimo savivaldybės administracijos direktoriui tvarką nustato Pasiūlymų teikimo dėl teritorijų planavimo proceso inicijavimo tvarkos aprašas (žr. pažymos 22 punktą).

Prašymų rengti detaliuosius planus nagrinėjimo tvarką reglamentuoja Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies nuostatos (žr. pažymos 21 punktą), įpareigojančios planavimo  organizatorių per 10 darbo dienų nuo pasiūlymo gavimo dienos priimti sprendimą dėl kompleksinio  teritorijų planavimo dokumento  rengimo arba pasiūlymo motyvuoto atmetimo.

Vienas pagrindinių principų, kuriais grindžiama viešojo administravimo subjektų veikla, yra įstatymo viršenybės principas, reiškiantis, kad viešojo administravimo subjektų veikla ir visais jų veiklos klausimais priimti sprendimai turi būti pagrįsti įstatymų reikalavimais (žr. pažymos 19 punktą).

29.3. Pareiškėjos klientas 2022 m.  liepos 13 d. pateikė Savivaldybės administracijai prašymą inicijuoti detaliojo plano rengimą (žr. pažymos 5 punktą).

29.4. Nagrinėjamu atveju Inicijavimo prašymo išnagrinėjimui įstatyme nustatytas terminas suėjo 2022 m. liepos 27 d., tačiau užduotis nebuvo laiku įvykdyta, nebuvo ir pratęstas užduoties įvykdymo terminas (žr. pažymos 13 punktą).

29.5. Neigiamas atsakymas dėl Pareiškėjos kliento 2022 m. liepos 13 d. prašymo inicijuoti detaliojo plano rengimą nurodytu el. paštu <…> (žr. pažymos 13 punktą) buvo pateiktas Savivaldybės administracijos 2022 m. lapkričio 18 d. raštu (žr. pažymos 12 punktą), tik po Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausiosios specialistės D. E. atleidimo 2022 m. lapkričio 15 d. perskirsčius užduotis.

Savivaldybės administracijos 2022 m. lapkričio 18 d. raštu Pareiškėja buvo išsamiai informuota apie priežastis, dėl kurių buvo atmestas Inicijavimo prašymas, institucijos poziciją pagrindžiant konkrečiomis teisės aktų nuostatomis, nurodant klausimo sprendimui reikalingus dokumentus ir priimto sprendimo apskundimo galimybę bei tvarką.

29.6. Nagrinėjamu atveju susiklostė situacija, kai administracinis sprendimas dėl prašymo inicijuoti detaliojo plano rengimą nebuvo priimtas keturis mėnesius, pažeidžiant Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies reikalavimą tokį sprendimą priimti per 10 darbo dienų nuo prašymo gavimo (žr. pažymos 21 punktą). O tai nesuderinama su atsakingo valdymo, efektyvumo, teisėtumo principais (žr. pažymos 15, 16, 19 ir 26 punktus), privalomais viešojo administravimo subjektų veikloje.

29.7. Dėl Skunde nurodyto prašymo „patikrinti Savivaldybės administracijos Skyriaus darbą ne tik dėl šio prašymo, bet ir dėl kitų objektų“ (žr. pažymos 3.4 papunktį) pažymėtina, kad Pareiškėjai buvo pasiūlyta nurodyti konkrečius objektus, dėl kurių Savivaldybės administracijoje galimai vilkinamas sprendimų priėmimas. Iki šiol negavus prašytos patikslinti informacijos, pirmiau nurodytas prašymas  negali būti tenkinamas. Apie tai  Pareiškėja buvo informuota.

 

  1. Apibendrinant tai, kas išdėstyta (žr. pažymos 29 punktą), darytina išvada, kad Skunde nurodytas teiginys dėl Savivaldybės administracijos Skyriaus darbuotojos neveikimo, gavus Pareiškėjos kliento prašymą inicijuoti detaliojo plano rengimą, pasitvirtino, todėl vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, ši individualios įmonės „X“ direktorės Y skundo dalis pripažintina pagrįsta.

 

Dėl  teisės į gerą viešąjį administravimą pažeidimo

 

  1. Atsižvelgiant į tyrimo metu gautą informaciją, susijusią su šioje dalyje aptariamu klausimu, atkreiptinas dėmesys į šiuos aspektus:

31.1. Šios skundo dalies objektas – Savivaldybės administracijos Skyriaus darbuotojos veiksmai (neveikimas), gavus Pareiškėjos kreipimusis, galimai pažeidžiant teisę į gerą viešąjį administravimą.

31.2. Dėl informacijos, susijusios su Inicijavimo prašymo nagrinėjimu, pateikimo ir dėl galimų teisės aktų reikalavimų pažeidimų Pareiškėja į Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausiąją specialistę kreipėsi 2022 m. spalio 27 d., 2022 m. lapkričio 4 d., 2022 m. lapkričio 8 d. ir 2022 m. lapkričio 11 d. (žr. pažymos 6 ir 9-11 punktus), tačiau Savivaldybės administracijos duomenimis, šie kreipimaisi nebuvo registruoti Savivaldybės administracijos dokumentų sistemoje. Dėl poreikio tobulinti galiojantį teisinį  reguliavimą  Seimo kontrolierė pasisako atskiroje išvadų dalyje (žr. pažymos 33 ir 35 punktus).

31.3. Praėjus beveik keturiems mėnesiams nuo Inicijavimo prašymo pateikimo dienos Pareiškėja 2022 m. spalio 27 d. kreipėsi el. paštu į Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausiąją specialistę D. E. (žr. pažymos 6 punktą), prašydama neatidėlioti 2022 m. liepos 13 d. Inicijavimo prašymo nagrinėjimo.

Tą pačią dieną Pareiškėjai buvo pateiktas neinformatyvus atsakymas (žr. pažymos 7 punktą), kuriame:

– nėra duomenų apie atliktus veiksmus Inicijavimo prašymo nagrinėjimui iš esmės;

– nėra duomenų apie Inicijavimo prašymo nagrinėjimo termino pratęsimą ir tokio pratęsimo priežastį;

– nėra duomenų, kada planuojama priimti galutinį sprendimą dėl prašymo inicijuoti detaliojo plano rengimą.

Taigi, iš Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausiosios specialistės D. E.elektroniniu paštu 2022 m. spalio 27 d. pateikto atsakymo (žr. pažymos 7 punktą) neaišku, ar atlikti, (atliekami) kokie nors konkretūs veiksmai Inicijavimo prašymo nagrinėjimui iš esmės.

 

31.4. Pareiškėja pakartotinai elektroniniu paštu kreipėsi į Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausiąją specialistę D. E. 2022 m. lapkričio 4 d. ir 2022 m. lapkričio 8 d. (žr. pažymos 8 ir 9 punktus). Pareiškėjai nebuvo iš karto atsakyta į šiuos kreipimusis, kurie vertintini kaip prašymai suteikti informaciją apie 2022 m. liepos 13 d. Inicijavimo prašymo nagrinėjimą (žr. pažymos 20 punktą).

31.5. Pagal teisinį reglamentavimą, kiekvienam viešojo administravimo subjektui yra nustatyta pareiga priimti skundus ir prašymus bei juos nagrinėti pagal įgaliojimus, o atsakymus į prašymus parengti, atsižvelgiant į jų turinį (žr. pažymos 19 ir 23 punktus).

Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių 18 punkte numatyta galimybė prašymų, į kuriuos galima atsakyti iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią darbo dieną, neregistravimo galimybė (žr. pažymos 23 punktą). Pareiškėjai iš karto nebuvo suteikta informacija, kurios ji prašė į Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausiosios specialistės D. E. elektroninį paštą 2022 m. lapkričio 4 d. ir lapkričio 8 d. atsiųstuose laiškuose (žr. pažymos 8 ir 9 punktus).

31.6. Seimo kontrolierei tyrimo metu paprašius Savivaldybės administracijos pateikti paaiškinimą apie Pareiškėjos 2022 m. lapkričio 4 d. ir 2022 m. lapkričio 8 d. kreipimųsi (žr. pažymos 8 ir 9 punktus) nagrinėjimą, paaiškėjo, kad Savivaldybės administracija ir Savivaldybės administracijos Skyrius neturi informacijos nei apie šiuos, nei apie Pareiškėjos 2022 m. spalio 27 d.,  ir 2022 m. lapkričio 11 d. kreipimusis, atsiųstus tiesiogiai į Skyriaus darbuotojos elektroninį paštą <…> (žr. pažymos 13 punktą), nes Pareiškėjos elektroniniu paštu Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausiajai specialistei <…> siųsti laiškai dėl Inicijavimo prašymo nagrinėjimo nebuvo persiųsti Savivaldybės administracijos Klientų aptarnavimo skyriui elektroniniu paštu [email protected] registruoti Savivaldybės administracijos dokumentų valdymo sistemoje. Tokiu būdu buvo pažeistos Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių 28 punkto (žr. pažymos 23 punktą) nuostatos.

Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių 28 punktu institucijos darbuotojas įpareigojamas jam institucijos suteiktu elektroninio pašto adresu ar kitomis institucijos naudojamomis elektroninių ryšių priemonėmis gautus prašymus, skundus ne vėliau kaip artimiausią savo darbo dieną persiųsti institucijos administracijos padaliniui, vykdančiam dokumentų registravimo funkcijas.

31.7. Pareiškėjos 2022 m. lapkričio 11 d. kreipimasis į  Savivaldybės administraciją (žr. pažymos 11 punktą) vertintinas kaip skundas dėl Savivaldybės administracijos Skyriaus tarnautojų neveikimo (žr. pažymos 19 punktą), nepateikus atsakymo į 2022 m. liepos 13 d. kreipimąsi, ir kaip pakartotinis prašymas suteikti informaciją (žr. pažymos 20 punktą).

Pažymėtina, kad šis elektroninis laiškas buvo siųstas Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausiajai specialistei jau po Savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimo atleisti šią darbuotoją iš pareigų (žr. pažymos 10 punktą) priėmimo.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausiosios specialistės D. E. laiku neįvykdyta užduotis (Inicijavimo prašymo nagrinėjimas) po šios darbuotojos atleidimo 2022 m. lapkričio 11 d. (žr. pažymos 10 punktą) 2022 m. lapkričio 15 d. buvo perskirta kitam Savivaldybės administracijos Skyriaus darbuotojui (žr. pažymos 13 punktą).

31.8. Išsamios, argumentuotos, teisės aktų nuostatomis pagrįstos informacijos asmenims nesuteikimas laiku sudaro sąlygas abejoti institucijų veiklos skaidrumu, teisėtumu (žr. pažymos 16 ir 19 punktus).

Konstitucinis Teismas ne kartą yra pabrėžęs atsakingo valdymo principą (žr. pažymos 26 punktą), kuris yra įtvirtintas Konstitucijoje (žr. pažymos 15 punktą), numatant, jog valdžios įstaigos tarnauja žmonėms.

Be to, įstatymų leidėjas įpareigoja valstybės tarnautojus būti atvirais dialogui, bendradarbiavimui, gerbti žmogaus teises ir laisves, laikytis Konstitucijos, įstatymų ir kitų teisės aktų (žr. pažymos 17 punktą).

 

  1. Apibendrinant tai, kas išdėstyta, tenka konstatuoti, kad nėra pagrindo teigti, jog, Savivaldybės administracijoje gavus Pareiškėjos kreipimusis (žr. pažymos 6, 8-9 punktus), buvo laikytasi teisės aktų reikalavimų (žr. pažymos 31 punktą). Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, tenka konstatuoti, kad nebuvo užtikrintas atsakingo valdymo principo (žr. pažymos 15 ir 26 punktus) įgyvendinimas, Pareiškėjos teisė į gerą viešąjį administravimą (žr. pažymos 19 punktą), todėl vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, ši individualios įmonės „X“ direktorės Y skundo dalis pažymoje nurodytu aspektu pripažintina pagrįsta.

Atsižvelgiant į tai, kad tyrimo metu nebuvo gauta duomenų apie Pareiškėjos 2022 m. lapkričio 4 d. ir 2022 m. lapkričio 8 d. kreipimųsi registravimą Savivaldybės administracijoje, į tai, kad už Inicijavimo prašymo ir Pareiškėjos 2022 m. spalio 27 d., 2022 m. lapkričio 4 d. bei 2022 m. lapkričio 8 d. kreipimųsi nagrinėjimą jų gavimo metu atsakingas asmuo Savivaldybės administracijos Skyriuje nebedirba, ir į tai, kad sprendimas dėl Inicijavimo prašymo jau priimtas (žr. pažymos 12 punktą), o skundas dėl Savivaldybės administracijos Skyriaus vyriausiosios specialistės D. E. neveikimo šios darbuotojos elektroniniu paštu buvo siųstas jau po sprendimo atleisti atsakingą už užduoties vykdymą asmenį iš pareigų, Savivaldybės administracijai netikslinga siūlyti pašalinti tyrimo metu nustatytus trūkumus.

 

Dėl poreikio tobulinti galiojantį teisinį reguliavimą

 

  1. Atsižvelgiant į tyrimo metu gautą informaciją, susijusią su šioje dalyje nagrinėjamu klausimu, atkreiptinas dėmesys į šiuos aspektus:

33.1. Šioje pažymoje nagrinėta situacija rodo, kad keturis mėnesius nebuvo atliekami jokie veiksmai dėl Savivaldybės administracijoje gauto prašymo inicijuoti detaliojo plano rengimą, o Savivaldybės administracija ir Savivaldybės administracijos Skyrius iki Seimo kontrolierės kreipimosi dėl Skundo tyrimui reikalingos informacijos pateikimo neturėjo duomenų apie Savivaldybės administracijos Skyriaus darbuotojos elektroniniu paštu gautus Pareiškėjos kreipimusis, nes jie nebuvo persiųsti Klientų aptarnavimo skyriui elektroniniu paštu [email protected] registruoti Savivaldybės administracijos dokumentų valdymo sistemoje.

33.2. Tyrimo metu gauta informacija rodo, kad pirmiau nurodytas aplinkybes galėjo įtakoti galiojantis teisinis reglamentavimas:

33.2.1. Pagal Reglamento 159.2 papunktį, užduočių vykdymo terminas skaičiuojamas tik nuo jos registracijos IVS „@vilys“ momento (žr. pažymos 24 punktą). Užduotimis vadinama veiksmų, reikalingų kokiam nors tikslui pasiekti, visuma (žr. Reglamento 10.82 papunktį). Neregistruojamos korespondencijos rūšys išvardintos Reglamento 97.2 papunktyje.

Reglamente kalbama tik apie oficialiu elektroniniu paštu (t. y. [email protected] ir [email protected]) gautų (žr. Reglamento 94 ir 98 punktus) dokumentų perdavimą dokumentų registratoriui (žr. Reglamento 95 punktą). Darbuotojams nustatyta pareiga persiųsti Interesantų aptarnavimo skyriui elektroniniu paštu gautus tik tuos kreipimusis, kurie adresuoti Savivaldybei (žr. Reglamento 95 punktą). Tuo tarpu Reglamente nėra nuostatų, įpareigojančių Savivaldybės administracijos darbuotoją jam suteiktu elektroninio pašto adresu ar kitomis institucijos naudojamomis elektroninių ryšių priemonėmis gautus šiam darbuotojui adresuotus prašymus, skundus perduoti dokumentų registravimo funkciją vykdančiam Savivaldybės administracijos padaliniui.

33.2.2. Vilniaus miesto savivaldybės administracijos klientų aptarnavimo standarte (žr. pažymos 25 punktą) nėra nuostatų, įpareigojančių darbuotojus elektroniniu paštu gautus asmenų skundus, prašymus, pasiūlymus, kurie negali būti išnagrinėti iš karto, ne vėliau kaip per vieną darbo dieną persiųsti Klientų aptarnavimo skyriui elektroniniu paštu [email protected] registruoti Savivaldybės administracijos dokumentų valdymo sistemoje.

33.3. Iš to, kas išdėstyta, akivaizdu, kad Savivaldybės institucijų priimtuose teisės aktuose  nėra nuostatų, įpareigojančių darbuotojus visus (ne tik Savivaldybei, bet ir konkrečią užduotį vykdančiam specialistui adresuotus ir kt.) jų darbiniais elektroniniais paštais gautus laiškus, kurių nėra galimybės išnagrinėti ir atsakyti iš karto arba artimiausią darbo dieną, persiųsti Klientų aptarnavimo skyriui elektroniniu paštu [email protected] registravimui Savivaldybės administracijos dokumentų valdymo sistemoje.

Tuo tarpu Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių 28 punkte nustatytas imperatyvus reikalavimas institucijos darbuotojui institucijos suteiktu elektroninio pašto adresu ar kitomis institucijos naudojamomis elektroninių ryšių priemonėmis gautus prašymus, skundus ne vėliau kaip artimiausią savo darbo dieną persiųsti jį institucijos administracijos padaliniui, vykdančiam dokumentų registravimo funkcijas, išskyrus atvejus, kai į prašymą ar skundą pagal kompetenciją galima atsakyti Taisyklių 18 punkte nustatytais terminais (žr. pažymos 23 punktą). Taisyklių 18 punkte kalbama apie žodžiu pateiktus pareiškėjų prašymus ar skundus, į kuriuos galima atsakyti arba kuriais galima išspręsti asmeniui rūpimus klausimus iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią institucijos darbo dieną. Taigi, pagal Taisyklių nuostatas institucijoje neregistruojami tik žodžiu pateikti kreipimaisi, į kuriuos galima atsakyti iš karto arba sekančią darbo dieną.

33.4. Seimo kontrolierė paprašė Savivaldybės administracijos paaiškinti, ar Savivaldybės institucijos patvirtintame teisės akte numatyta darbuotojo, elektroniniu paštu gavusio asmens skundą dėl netinkamai atliekamų veiksmų, neveikimo, vilkinimo atlikti veiksmus, pareiga tokį skundą persiųsti Savivaldybės administracijos dokumentų skyriui.

Savivaldybės administracija, reaguodama į šį prašymą, informavo, kad atsižvelgiant į Skunde nurodytas aplinkybes, Skyriaus vedėjas iki 2023 m. sausio 20 d. parengs tarnybinį raštą, kuriame nurodys atitinkamą veiksmų seką, gavus skundą į elektroninį paštą (žr. pažymos 13 punktą). Savivaldybės administracijos nurodytas Skyriaus vedėjo tarnybinis raštas buvo parengtas ne nurodytu terminu, o 2023 m. vasario 22 d. (žr. pažymos 14 punktą), t. y. tik pakartotinai 2023 m. vasario 21 d. kreipusis į Savivaldybės administraciją.

Savivaldybės administracijos Skyriaus vedėjas 2023 m. vasario 23 d. elektroniniu pranešimu įpareigojo Savivaldybės administracijos Skyriaus darbuotojus į darbinį elektroninį paštą gavus asmenų skundus/prašymus/pasiūlymus, kurie turi būti išnagrinėti teisės aktų nustatyta tvarka, ne vėliau kaip per vieną darbo dieną juos persiųsti Klientų aptarnavimo skyriui elektroniniu paštu [email protected] registruoti Savivaldybės administracijos dokumentų valdymo sistemoje (žr. pažymos 14 punktą).

33.5. Viešojoje teisėje taikomi įstatymo viršenybės ir teisinio apibrėžtumo principai lemia tai, kad visi viešojo administravimo subjektai turi tik tokius įgaliojimus, kurie jiems suteikti konkrečiomis teisės aktų normomis ir svarbu, kad institucijos, vykdydamos įstatymais joms priskirtą veiklą, veiktų tik taip, kaip numato teisės aktai[5].

Asmenys, atlik­dami atitinkamus veiksmus ir siekdami tam tikrų veiksmų įgyvendinimo, viliasi, kad įga­liotos valdžios institucijos veiks įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka, kad tinka­mai bus vykdomos teisės aktuose numatytos procedūros[6].

33.6. Teisėkūros pagrindų įstatyme įtvirtintas teisėkūros efektyvumo principas išreiškia imperatyvius reikalavimus, įpareigojančius teisėkūroje dalyvaujančius subjektus siekti sukurti veiksmingą teisės sistemą (žr. pažymos 18 punktą). Sistemiškumo principas reiškia, kad teisės normos turi derėti tarpusavyje, žemesnės teisinės galios teisės aktai neturi prieštarauti aukštesnės teisinės galios teisės aktams.

Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, jog teisinio tikrumo ir teisinio aiškumo imperatyvas suponuoja tam tikrus privalomus reikalavimus teisiniam reguliavimui: jis privalo būti aiškus ir darnus, teisės normos turi būti formuluojamos tiksliai (žr. pažymos 27 punktą).

 

  1. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta (žr. pažymos 33 punktą), konstatuotina:

34.1. Šioje pažymoje nagrinėta situacija rodo, kad klientai kreipiasi elektroniniu paštu tiesiogiai į Savivaldybės administracijos darbuotoją dėl laiku neįvykdytos užduoties, prašydami suteikti informaciją apie konkrečių prašymų nagrinėjimą, pateikdami skundą dėl teisių pažeidimo ir vilkinimo atlikti konkrečius veiksmus ir t. t. Nesant teisės akte nustatytos pareigos tokius kreipimusis persiųsti registravimui, sudaromos sąlygos tokius kreipimusis palikti nematomais Savivaldybės administracijai (žr. pažymos 13 punktą);

34.2. Savivaldybės administracijos Skyriaus vedėjo tarnybinis rašto darbuotojams parengimas (žr. pažymos 13 ir 14 punktus) nėra pakankamas veiksmas nagrinėjamos situacijos išsprendimui iš esmės, nes įstatymo viršenybės ir teisinio apibrėžtumo principai įpareigoja visą viešojo administravimo subjektų veiklą reglamentuoti konkrečiomis teisės aktų nuostatomis (žr. pažymos 19 punktą ir 33.5 papunktį);

34.3. Reglamento nuostatos įpareigoja Savivaldybės administracijos darbuotojus persiųsti registracijai ne visus darbuotojų elektroniniu paštu gautus kreipimusis (žr. pažymos 24 punktą ir 33.2.1 papunktį), kas neatitinka  Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių 28 punkto (žr. pažymos 23 punktą ir 33.3 papunktį) reikalavimų. Tuo tarpu sistemiškumo principas (žr. pažymos 18 punktą ir 33.6 papunktį) reikalauja, kad žemesnės teisinės galios teisės aktai (nagrinėjamu atveju – Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu patvirtintas Reglamentas) neprieštarautų aukštesnės teisinės galios teisės aktams (nagrinėjamu atveju – Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu patvirtintoms Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklėms).

 

  1. Apibendrinant darytina išvada, kad nesprendžiant nurodyto teisinio reguliavimo keitimo klausimo (žr. pažymos 34 punktą), Savivaldybės administracijoje sudaromos sąlygos nekontroliuojamai vilkinti asmenų kreipimuose nurodytų klausimų sprendimą, pažeisti interesantų teisę laiku gauti informaciją (žr. pažymos 31-32 punktus ir 34.1 papunktį), pažeidžiami teisinio apibrėžtumo, subsidiarumo bei atsakingo valdymo principai (žr. pažymos 15, 18, 26-27 punktus, 33.5 ir 33.6 papunkčius). Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, ši tyrimo dalis pripažintina pagrįsta.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAI

 

  1. 36. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia:

individualios įmonės „X“ direktorės Y skundo dalį dėl Savivaldybės administracijos Skyriaus darbuotojos neveikimo, gavus prašymą inicijuoti detaliojo plano rengimą, pripažinti pagrįsta.

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia:

individualios įmonės „X“ direktorės Y skundo dalį dėl teisės į gerą viešąjį administravimą pažeidimo, pripažinti pagrįsta.

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia:

tyrimo dalį dėl poreikio tobulinti galiojantį teisinį reguliavimą pripažinti pagrįsta.

 

SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 8 ir 17 punktais, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė rekomenduoja:

 

39.1. Vilniaus miesto savivaldybės administracijai:

39.1.1. atkreipti dėmesį į šioje pažymoje išdėstytą Reglamento nuostatų, susijusių su Savivaldybės administracijos darbuotojo elektroniniu paštu gautų prašymų, skundų, pranešimų persiuntimu dokumentų registravimo funkcijas vykdančiam padaliniui, neatitikimą Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių 28 punkto reikalavimams (žr. pažymos 33-35 punktus) ir spręsti klausimą dėl teisės aktų tobulinimo, užtikrinant teisėtumo, teisinio apibrėžtumo, sistemiškumo, veiklos skaidrumo, atsakingo valdymo bei pagarbos žmogui ir valstybei principų įgyvendinimą (žr. pažymos 15-18, 26-27 punktus, 33.5 ir 33.6 papunkčius).

39.1.2. užtikrinti, kad Savivaldybės administracijos Skyriuje būtų laikomasi Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje nustatyto imperatyvaus reikalavimo sprendimą dėl prašymo inicijuoti detaliojo plano rengimą priimti per 10 darbo dienų nuo tokio prašymo gavimo dienos (žr. pažymos 21 punktą), įgyvendinant teisėtumo, atsakingo valdymo, bei pagarbos žmogui ir valstybei principus (žr. pažymos 15-17 ir 26 punktus).

39.1.3. užtikrinti, kad Savivaldybės administracijoje būtų laikomasi Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių 28 punkto reikalavimo institucijos darbuotojui institucijos suteiktu elektroninio pašto adresu ar kitomis institucijos naudojamomis elektroninių ryšių priemonėmis gautus prašymus, skundus ne vėliau kaip artimiausią savo darbo dieną persiųsti jį institucijos administracijos padaliniui, vykdančiam dokumentų registravimo funkcijas, išskyrus atvejus, kai į prašymą ar skundą pagal kompetenciją galima atsakyti Taisyklių 18 punkte nustatytais terminais (žr. pažymos 23 punktą).

 

Primename, kad Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                           Milda Vainiutė

[1] Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2014 m. sausio 2 d. įsakymas Nr. D1-8 „Dėl Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisyklių patvirtinimo“.

[2] Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2021 m. birželio 2 d. sprendimas Nr. 1-972 „Dėl Vilniaus miesto teritorijos bendrojo plano keitimo patvirtinimo“.

[3] Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. gruodžio 18 d. nutarimas Nr. 1265 „Dėl pasiūlymų teikimo dėl teritorijų planavimo proceso inicijavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

[4] https://vilnius.lt/standartas/

[5] žr. Lietuvos Vyriausiojo administracinio teismo (toliau – LVAT) 2014 m. kovo 27 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A502-727/2014; 2015 m. liepos 31 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A-1547-502/2015; 2012 m. sausio 26 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A858-257/2012.

[6] žr. LVAT 2015 m. vasario 27 d. nutartį administracinėje byloje Nr. eA-616-858/2015.