PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 4D-2024/1-1258 PRIEŠ MIGRACIJOS DEPARTAMENTĄ PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS

Dokumento numeris PA-17
Data 2025-02-14
Kategorija Seimo kontrolierių pažymos
Dokumento pavadinimas PAŽYMA DĖL X SKUNDO NR. 4D-2024/1-1258 PRIEŠ MIGRACIJOS DEPARTAMENTĄ PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS
Kontrolierius Erika Leonaitė
Atsisiųsti Atsisiųsti Atsisiųsti

SKUNDO ESMĖ

 

  1. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė 2024 m. lapkričio 19 d. gavo X (toliau – Pareiškėjas) skundą dėl Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Migracijos departamentas, MD) pareigūnų veiksmų, vilkinant prašymo dėl prieglobsčio suteikimo nagrinėjimą (toliau – Skundas).

 

  1. Skunde, be kitų aplinkybių, nurodoma:

2.1. „2023-07-13 pateikiau prašymą Migracijos departamentui prie LR VRM su prašymu suteikti prieglobstį Lietuvos Respublikoje. Visos reikalingos procedūros pabėgėlio statusui nustatyti buvo atliktos, tačiau sprendimas dėl mano prašymo dar nepriimtas.“ (Šios ir kitų citatų kalba netaisyta).

2.2. „2024-10-03 kreipiausi į Migracijos departamentą su prašymu išsiaiškinti esamą situaciją ir pašalinti mano teisių pažeidimus. 2024-10-30 gavau atsakymą, kuriame nebuvo informuota apie priemones, kurių bus imtasi siekiant pašalinti teisės pažeidimus.“

2.3. „Tokiomis sąlygomis pažeidžiamos mano žmogaus teisės, nes man atimta galimybė tikėtis teisėto valdžios institucijos elgesio ir negaliu planuoti savo gyvenimo remdamasis įstatymais.“

 

  1. Pareiškėjas prašo ištirti Skunde nurodytas aplinkybes.

 

TYRIMAS IR IŠVADOS

 

Tyrimui reikšmingos faktinės aplinkybės

  1. Seimo kontrolierė 2024 m. gruodžio 3 d. raštu Nr. 4D-2024/1-1258/3D-2337 kreipėsi į MD, prašydama paaiškinti Skunde nurodytas aplinkybes.

MD 2024 m. gruodžio 23 d. atsakymu Nr. 10K-11313 Seimo kontrolierę informavo:

4.1. „2023-07-13 Migracijos departamento sprendimu Nr. 23S108197 buvo nuspręsta X prašymą suteikti prieglobstį Lietuvos Respublikoje nagrinėti iš esmės.“

4.2 „2023-07-18 Migracijos departamentas, spręsdamas dėl prieglobsčio Lietuvos
Respublikoje ar laikinosios apsaugos užsieniečiui suteikimo, išsiuntė per MIGRIS paklausimus UTPĮ
4 straipsnio 3 dalyje nurodytoms institucijoms (Valstybės saugumo departamentui […] [toliau citatose ir tekste – VSD], Policijos departamentui prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos […] [toliau citatose ir tekste – PD, Policijos departamentas] ir Valstybės sienos apsaugos tarnybai prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos […] [toliau citatose ir tekste – VSAT], ar nėra UTPĮ 4 straipsnio 3 dalyje nurodytų grėsmių valstybės saugumui, viešajai tvarkai ar visuomenei. 2023-07-20 Migracijos departamentas gavo per MIGRIS atsakymą iš VSD, kad VSD duomenų apie užsieniečio keliamą grėsmę valstybės saugumui neturi. 2023-07-21 Migracijos departamentas gavo per MIGRIS atsakymą iš VSAT, kad VSAT šiuo metu neturi informacijos apie tai, kad šio užsieniečio atvykimas ir buvimas Lietuvos Respublikoje keltų grėsmę viešajai tvarkai ar visuomenei. 2023-07-24 Migracijos departamentas gavo per MIGRIS atsakymą iš PD, kad asmuo nekelia grėsmės viešajai tvarkai ar visuomenei.

2023-08-17 X pateikė Migracijos departamentui užpildytą klausimyną,
kuriame, be kita ko, nurodė, kad Rusijoje buvo kelis kartus teistas už smurtinius nusikaltimus.
Klausimyne užsieniečio buvo prašoma išsamiai ir sąžiningai atsakyti į pateiktus klausimus bei
nurodyta, kad pateikus netikslią, neišsamią ar tikrovės neatitinkančią informaciją gali būti atsisakyta
išduoti leidimą gyventi arba vizą, o jeigu tai paaiškės jau išdavus šiuos dokumentus – leidimas gyventi
ar viza gali būti panaikinti.

2023-09-07 Migracijos departamentas, vertindamas prieglobsčio prašytojo tarptautinės
apsaugos poreikį, kreipėsi konsultacijos į Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministeriją. 2023-10-18 iš Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos buvo gautas raštas Nr. (20.6.1E)3-5851,
kuriame nurodyta, kad duomenų apie X pilietinę ir politinę veiklą kilmės valstybėje,
persekiojimą ar jam kylančias grėsmes, nėra.

2024-02-08 buvo atlikta X apklausa Migracijos departamente. Apklausos
metu buvo tikslinamos aplinkybės dėl jo turėtų teistumų Rusijoje, tame tarpe už labai sunkų
nusikaltimą (Rusijos Federacijos baudžiamojo kodekso 162 str. 3 d.).

Atsižvelgiant į užsieniečio apklausos metu nurodytas aplinkybes, kad įkalinimo vietose jis
buvo verbuojamas Rusijos Federalinės saugumo tarnybos (FSB), 2024-02-09 VSD per MIGRIS buvo
išsiųstas pakartotinis paklausimas Nr. 7114481, ar užsieniečio gyvenimas Lietuvos Respublikoje gali
grėsti valstybės saugumui. 2024-05-10 Migracijos departamentas gavo per MIGRIS atsakymą iš
VSD, kad X neišsamiai atsakė į klausimyno klausimą apie darbovietes. VSD
nurodė, kad užsienietis turi nurodyti tikslius oficialius darboviečių pavadinimus, patikslinti savo
veiklą 1989–2002 m. ir pateikti tai patvirtinančių dokumentų (visos darbo knygelės ir kt.) kopijas.

2024-05-31 Migracijos departamentas paprašė X atvykti į Migracijos
departamentą. Atvykus jam buvo paaiškinta, kad jis neišsamiai atsakė į klausimyno 2 klausimą apie
darbovietes, todėl jo buvo paprašyta namuose pakartotinai užpildyti klausimyną bei kartu su
klausimynu pateikti Migracijos departamentui dokumentus apie darbovietes (darbo knygelių kopijas
ir kt.). X iš karto atsakė, kad tokių dokumentų negalės pateikti, nes jie visi pasimetė
Rusijoje. 2024-05-31 X el. paštu atsiuntė naujai užpildytą klausimyną ir papildomai
nurodė, kad 2005 m. įmonė „F“ pametė jo darbo knygelę.

Valstybės saugumo departamentui 2024-06-12 per MIGRIS buvo išsiųstas paklausimas Nr. 8424619, ar užsieniečio gyvenimas Lietuvos Respublikoje gali grėsti valstybės saugumui.
Paklausime buvo nurodytos nustatytos aplinkybės, t. y. kad X atsakė, kad negali
pateikti dokumentų, susijusių su jo darbine veikla.

2024-09-26 Migracijos departamentas gavo per MIGRIS atsakymą iš VSD, kad X nekelia grėsmės valstybės saugumui, tačiau buvo rekomenduota dėl asmens grėsmės
viešajai tvarkai konsultuotis su Policijos departamentu prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų
ministerijos.

Atsižvelgiant į VSD išvadą, 2024-09-27 PD per MIGRIS buvo išsiųstas pakartotinis
paklausimas Nr. 9609449, ar užsieniečio gyvenimas Lietuvos Respublikoje gali grėsti viešajai
tvarkai ir visuomenei. 2024-10-08 Migracijos departamentas gavo per MIGRIS atsakymą iš PD, kad
X nekelia grėsmės viešajai tvarkai ar visuomenei.

Remiantis Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo dėstoma praktika, Migracijos
departamentas, kaip viešojo administravimo subjektas, priimantis galutinį aktą, sukeliantį asmeniui
materialaus pobūdžio teisines pasekmes, jį turi pagrįsti objektyviais duomenimis. Nagrinėjant
prašymą suteikti prieglobstį, buvo vertintos byloje nustatytos faktinės aplinkybės, o sprendimas
priimtas atsižvelgiant į šių aplinkybių visumą.“

4.3. „2024-10-30 X buvo informuotas raštu Nr. 24SD28834 apie priežastis,
kodėl galutinis sprendimas dėl prieglobsčio prašymo nėra priimtas, t. y. dėl objektyvių priežasčių –
didelio darbo krūvio ir ribotų žmogiškųjų resursų.“

4.4. „2024-12-22 Migracijos departamento sprendimu Nr. 24S301421 jam suteiktas
pabėgėlio statusas.“

 

Tyrimui reikšmingos teisės aktų nuostatos

 

  1. Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (toliau – Įstatymas):

4 straipsnio „Užsieniečių buvimo, gyvenimo Lietuvos Respublikoje ir vykimo per Lietuvos Respublikos teritoriją kontrolė“:

4 dalis – „Užsieniečio keliamos grėsmės valstybės saugumui vertinimą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamentas, o grėsmės viešajai tvarkai ar visuomenei – policija arba Valstybės sienos apsaugos tarnyba.“

5 dalis – „Migracijos departamentas, gavęs užsieniečio prašymą išduoti jam leidimą gyventi Lietuvos Respublikoje (toliau – leidimas gyventi), spręsdamas dėl prieglobsčio Lietuvos Respublikoje ar laikinosios apsaugos užsieniečiui suteikimo, privalo gauti šio straipsnio 4 dalyje nurodytų institucijų įvertinimą, ar nėra šio straipsnio 4 dalyje nurodytų grėsmių valstybės saugumui, viešajai tvarkai ar visuomenei. Leidimas gyventi užsieniečiui išduodamas tik gavus šių institucijų išvadas, kad užsienietis nekelia grėsmės valstybės saugumui ir viešajai tvarkai ar visuomenei. Prieglobstis Lietuvos Respublikoje ar laikinoji apsauga užsieniečiui suteikiami tik gavus išvadą, kad šis užsienietis nekelia grėsmės valstybės saugumui, ir išvadą, kad užsienietis, kuriam šio Įstatymo nustatyta tvarka suteikiama papildoma apsauga, nekelia grėsmės visuomenei, o užsienietis, kuriam suteikiamas pabėgėlio statusas arba laikinoji apsauga, nėra įsiteisėjusiu teismo nuosprendžiu pripažintas kaltu dėl labai sunkaus nusikaltimo padarymo ir nekelia grėsmės visuomenei. Šioje dalyje nurodytos išvados pateikiamos ne vėliau kaip per 14 kalendorinių dienų nuo prašymo gavimo dienos. Jeigu dėl svarbių priežasčių Valstybės saugumo departamentas ir policija arba Valstybės sienos apsaugos tarnyba negali pateikti šiame straipsnyje nurodytų išvadų per nustatytą terminą, jie apie tai informuoja Migracijos departamentą. Bendras išvadų pateikimo terminas negali viršyti 28 kalendorinių dienų nuo prašymo gavimo dienos. Šio straipsnio 4 dalyje nurodytų institucijų teikiamos išvados, kad užsienietis kelia grėsmę valstybės saugumui ir (ar) viešajai tvarkai ar visuomenei, turi būti motyvuotos.“

76 straipsnio „Prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimas iš esmės“:

1 dalis – „Migracijos departamentas, įvertinęs surinktus įrodymus bei nustatytas faktines aplinkybes ir nustatęs, kad už prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimą yra atsakinga Lietuvos Respublika ir nėra aplinkybių, nurodytų šio Įstatymo 77 straipsnio 1 dalyje, nagrinėja prašymą suteikti prieglobstį iš esmės.“

2 dalis – „Nagrinėdamas prašymą suteikti prieglobstį iš esmės, Migracijos departamentas atlieka tyrimą, kurio tikslas – nustatyti, ar prieglobsčio prašytojas atitinka šio Įstatymo 86 ar 87 straipsnyje nustatytus kriterijus, taip pat ar nėra aplinkybių, nurodytų šio Įstatymo 88 straipsnyje.“

81 straipsnio „Prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimo iš esmės terminai“:

1 dalis – „Prašymas suteikti prieglobstį turi būti išnagrinėtas iš esmės kuo greičiau, bet ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo prašymo suteikti prieglobstį pateikimo dienos, o teismui priėmus sprendimą įpareigoti Migracijos departamentą išnagrinėti prašymą suteikti prieglobstį iš naujo, – kuo greičiau, bet ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo šio teismo sprendimo įsigaliojimo dienos.“

2 dalis – „Šio straipsnio 1 dalis netaikoma, kai prašymas suteikti prieglobstį nagrinėjamas iš esmės skubos tvarka. Tokiu atveju prašymas suteikti prieglobstį turi būti išnagrinėtas per 10 darbo dienų nuo prašymo suteikti prieglobstį pateikimo dienos arba šio Įstatymo 76 straipsnio 4 dalyje nurodytų pagrindų nustatymo dienos.“

3 dalis – „Jeigu nagrinėjant prašymą suteikti prieglobstį iš esmės skubos tvarka išnyksta pagrindai, nurodyti šio Įstatymo 76 straipsnio 4 dalyje, prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimui iš esmės taikomas šio straipsnio 1 dalyje nustatytas terminas.“

 

  1. Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2000 m. spalio 6 d. įsakymu Nr. 388:

9 punktas – „Migracijos departamento veiklos tikslas yra užtikrinti ir organizuoti Europos Sąjungos laisvo asmenų judėjimo principo, vizų, imigracijos, prieglobsčio, taip pat kitus užsieniečių teisinės padėties klausimus reglamentuojančių teisės aktų nuostatų įgyvendinimą, Lietuvos Respublikos pilietybės klausimų sprendimą, asmens tapatybę ir Lietuvos Respublikos pilietybę patvirtinančių dokumentų, tarnybinio paso išdavimą.“

10 punktas – „Migracijos departamentas, siekdamas jam nustatyto veiklos tikslo, atlieka šias funkcijas: […] 10.29. nagrinėja asmenų prašymus, pranešimus ir skundus, priima sprendimus dėl juose keliamų klausimų; […].“

Tyrimo išvados

 

  1. Pareiškėjas nurodė, kad 2023 m. liepos 13 d. kreipėsi į MD su prašymu suteikti prieglobstį Lietuvos Respublikoje. Visos reikalingos procedūros pabėgėlio statusui nustatyti buvo atliktos, tačiau sprendimas dėl prašymo vis dar nepriimtas.

 

  1. Skundo tyrimo metu nustatyta:

– Migracijos departamentas Pareiškėjo prašymą suteikti prieglobstį priėmė nagrinėti 2023 m. liepos 13 d.;

– Migracijos departamentas 2023 m. liepos 18 d. išsiuntė paklausimus atsakingoms institucijoms dėl reikiamos informacijos pateikimo;

– Migracijos departamentas 2023 m. liepos 20 d. gavo atsakymą iš VSD, kuriame nurodyta, kad VSD neturi duomenų apie užsieniečio keliamą grėsmę valstybės saugumui; Migracijos
departamentas 2023 m. liepos 21 d. gavo atsakymą iš VSAT, kuriame nurodyta, kad VSAT šiuo metu neturi informacijos apie tai, kad užsieniečio atvykimas ir buvimas Lietuvos Respublikoje keltų grėsmę viešajai tvarkai ar visuomenei; Migracijos departamentas 2023 m. liepos 24 d. gavo atsakymą iš PD, kuriame nurodyta, kad asmuo nekelia grėsmės viešajai tvarkai ar visuomenei;

– Pareiškėjas 2023 m. rugpjūčio 17 d. Migracijos departamentui pateikė užpildytą klausimyną,
kuriame, be kita ko, nurodė, kad Rusijoje kelis kartus buvo teistas už smurtinius nusikaltimus;
– Migracijos departamentas 2023 m. rugsėjo 7 d., vertindamas prieglobsčio prašytojo tarptautinės apsaugos poreikį, kreipėsi konsultacijos į Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministeriją; Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija 2023 m. spalio 18 d. raštu informavo, kad duomenų apie Pareiškėjo pilietinę ir politinę veiklą kilmės valstybėje, persekiojimą ar jam kylančias grėsmes nėra;

– Migracijos departamente 2024 m. vasario 8 d. buvo atlikta Pareiškėjo apklausa; atsižvelgiant į užsieniečio apklausos metu nurodytas aplinkybes, 2024 m. vasario 9 d. VSD per MIGRIS buvo
išsiųstas pakartotinis paklausimas dėl grėsmės valstybės saugumui; Migracijos departamentas 2024 m. gegužės 10 d. gavo atsakymą iš VSD, kuriame nurodyta, kad Pareiškėjas neišsamiai atsakė į klausimyno klausimą apie darbovietes;

– Pareiškėjas 2024 m. gegužės 31 d. atvyko į Migracijos departamentą ir jo buvo paprašyta namuose pakartotinai užpildyti klausimyną bei kartu su klausimynu Migracijos departamentui pateikti dokumentus apie darbovietes; Pareiškėjas nurodė, kad visi dokumentai apie darbovietes buvo pamesti;

– Pareiškėjas 2024 m. gegužės 31 d. el. paštu atsiuntė iš naujo užpildytą klausimyną;

– Migracijos departamentas 2024 m. birželio 12 d. išsiuntė VSD dar vieną paklausimą dėl galimos užsieniečio grėsmės valstybės saugumui;

– Migracijos departamentas 2024 m. rugsėjo 26 d. gavo atsakymą iš VSD, kuriame nurodyta, kad Pareiškėjas nekelia grėsmės valstybės saugumui, tačiau buvo rekomenduota dėl asmens grėsmės viešajai tvarkai konsultuotis su Policijos departamentu;

– Migracijos departamentas 2024 m. rugsėjo 27 d. išsiuntė PD paklausimą dėl galimos užsieniečio grėsmės viešajai tvarkai ir visuomenei; Migracijos departamentas 2024 m. spalio 8 d. gavo atsakymą iš PD, kuriame nurodyta, kad Pareiškėjas nekelia grėsmės viešajai tvarkai ar visuomenei;

– Migracijos departamentas 2024 m. gruodžio 22 d. sprendimu Pareiškėjui suteikė pabėgėlio statusą.

 

  1. Įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje numatyta, kad Migracijos departamentas, spręsdamas dėl prieglobsčio Lietuvos Respublikoje suteikimo, privalo gauti šio straipsnio 4 dalyje nurodytų institucijų, tai yra VSD, Policijos departamento ir (arba) VSAT, įvertinimą, ar nėra šio straipsnio 4 dalyje nurodytų grėsmių valstybės saugumui, viešajai tvarkai ar visuomenei. Prieglobstis Lietuvos Respublikoje užsieniečiui suteikiamas tik gavus šių institucijų išvadas, kad užsienietis nekelia grėsmės valstybės saugumui, viešajai tvarkai ar visuomenei.

Įstatymo 76 straipsnyje numatyta, kad Migracijos departamentas, įvertinęs surinktus įrodymus bei nustatytas faktines aplinkybes ir nustatęs, kad už prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimą yra atsakinga Lietuvos Respublika, nagrinėja prašymą suteikti prieglobstį iš esmės. Nagrinėdamas prašymą suteikti prieglobstį iš esmės, Migracijos departamentas atlieka tyrimą, kurio tikslas – nustatyti, ar prieglobsčio prašytojas atitinka Įstatyme nustatytus kriterijus.

Šio tyrimo metu nustatyta, kad Migracijos departamentas Pareiškėjo prašymą priėmė 2023 m. liepos 13 d. ir pradėjo prašymo nagrinėjimą iš esmės. Migracijos departamentas kreipėsi į atsakingas institucijas dėl reikiamos informacijos gavimo, vykdė Pareiškėjo apklausą, po kurios pakartotinai kreipėsi į atsakingas institucijas dėl galimos grėsmės viešajai tvarkai ir visuomenės saugumui įvertinimo.

 

  1. Įstatymo 81 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad prašymas suteikti prieglobstį turi būti išnagrinėtas iš esmės kuo greičiau, bet ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo prašymo suteikti prieglobstį pateikimo dienos.

Tyrimo metu nustatyta, kad Pareiškėjo prašymas buvo priimtas 2023 m. liepos 13 d. Migracijos departamentas dėl reikiamos informacijos gavimo į atsakingas institucijas kreipėsi po keleto dienų nuo prašymo priėmimo, tačiau paskutinė informacija buvo gauta tik 2024 m. spalio 8 d.

Pastebėtina, kad Migracijos departamentas į atsakingas institucijas dėl išvadų pateikimo kreipėsi net po keletą kartų, kiekvienos išvados pateikimas užtruko nuo keleto savaičių iki kelių mėnesių. Pareiškėjo apklausa buvo suorganizuota praėjus beveik 6 mėnesiams nuo prašymo priėmimo, kai jau buvo gautos išvados iš atsakingų institucijų, tačiau po apklausos buvo nuspręsta pakartotinai kreiptis į VSD ir PD dėl užsieniečio galimos grėsmės įvertinimo. Tokie Migracijos departamento veiksmai, kai net po keletą kartų buvo kreipiamasi į tas pačias institucijas dėl išvados apie galimą užsieniečio grėsmę gavimo, nors nė viena institucija grėsmės neįžvelgė, kelia pagrįstų abejonių dėl pakartotinių kreipimųsi būtinumo ir tokie sprendimai vertintini kaip nepagrįstas prašymo nagrinėjimo vilkinimas.

Atkreiptinas dėmesys, kad galutinis sprendimas dėl prieglobsčio Pareiškėjui suteikimo priimtas tik 2024 m. gruodžio 22 d., tai yra praėjus daugiau nei dviem mėnesiams nuo paskutinės informacijos gavimo, nors jau prieš gaunant šią informaciją turėjo būti įvertintos visos sprendimo priėmimui reikalingos aplinkybės, o bendras Pareiškėjo prašymo nagrinėjimo procesas truko daugiau nei 17 mėnesių nuo prašymo priėmimo dienos ir baigtas tik po Seimo kontrolierės kreipimosi.

Pastebėtina ir tai, kad Pareiškėjas apie vėlavimo priimti sprendimą priežastis (didelis darbo krūvis ir riboti žmogiškieji ištekliai) buvo informuotas tik vieną kartą ir tik 2024 m. spalio 30 d., tai yra, praėjus daugiau nei metams nuo prašymo priėmimo dienos.

 

  1. Migracijos departamentas yra įstaiga prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, kurios paskirtis – įgyvendinti valstybės politiką migracijos srityje, t. y. užtikrinti Europos Sąjungos laisvo asmenų judėjimo principo, vizų, imigracijos, prieglobsčio, taip pat kitų užsieniečių teisinės padėties nuostatų įgyvendinimą. Siekdamas jam nustatyto veiklos tikslo, Migracijos departamentas, be kitų jam teisės aktuose įtvirtintų funkcijų, nagrinėja asmenų prašymus, pranešimus ir skundus, priima sprendimus dėl juose keliamų klausimų.

Nagrinėdamas asmenų prašymus ir skundus, Migracijos departamentas, kaip viešojo administravimo subjektas, privalo laikytis įstatymo viršenybės, objektyvumo, proporcingumo, nepiktnaudžiavimo valdžia, lygiateisiškumo, efektyvumo principų, be to, kaip ir kitos valstybės institucijos, turi veikti apdairiai ir rūpestingai.

Įvertinus Skundo tyrimo metu nustatytas aplinkybes, konstatuotina, kad Pareiškėjo prašymas dėl prieglobsčio suteikimo nebuvo išnagrinėtas per 6 mėnesius nuo prašymo pateikimo dienos, apie vėlavimo priimti sprendimą priežastis Pareiškėjas buvo informuotas praėjus daugiau nei vieniems metams nuo prašymo pateikimo dienos, sprendimas dėl prieglobsčio suteikimo buvo priimtas praėjus daugiau nei 17 mėnesių nuo prašymo priėmimo dienos ir tik po Seimo kontrolierės kreipimosi. Tokie Migracijos departamento pareigūnų veiksmai laikytini prieštaraujančiais Įstatymo nuostatoms ir nesuderinami su gero administravimo principu.

 

  1. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Migracijos departamentas, nagrinėdamas Pareiškėjo prašymą dėl prieglobsčio Lietuvoje suteikimo, nesilaikė teisės aktuose numatytų sprendimo priėmimo terminų, o nesilaikydamas terminų, nesivadovavo gero administravimo principu, neveikė apdairiai bei rūpestingai ir informavo Pareiškėją apie užsitęsusį prašymo nagrinėjimo procesą tik praėjus daugiau nei vieniems metams nuo prašymo pateikimo, todėl Skundas pripažįstamas pagrįstu.

 

SEIMO KONTROLIERĖS SPRENDIMAS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė nusprendžia X skundą dėl Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos pareigūnų veiksmų, vilkinant prašymo dėl prieglobsčio suteikimo nagrinėjimą, pripažinti pagrįstu.

 

SEIMO KONTROLIERĖS REKOMENDACIJOS

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio
    1 dalies 14 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Migracijos departamento prieLietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos direktorei rekomenduoja išanalizuoti Migracijos departamento pareigūnų atliktus veiksmus šiuo prieglobsčio suteikimo užsieniečiui atveju, įvertinant galimybes optimizuoti pareigūnų veiksmus renkant informaciją, kad ateityje būtų galima kiek įmanoma sutrumpinti prašymų nagrinėjimo procesą.

 

  1. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 straipsnio
    1 dalies 17 punktu, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierė Migracijos departamento prieLietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos direktorei rekomenduojaimtis priemonių, kad Migracijos departamentas, gavęs užsieniečių prašymus, laikytųsi prašymų nagrinėjimo procedūros ir terminų, sprendimus priimtų per įmanomai trumpiausią terminą, o paaiškėjus aplinkybėms, kad sprendimas nebus priimtas laiku, apie tai nedelsdamas informuotų pareiškėjus.

 

Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad informacija apie siūlymų (rekomendacijų) išnagrinėjimą Seimo kontrolieriui turi būti pateikiama nedelsiant priėmus sprendimus dėl priemonių, kurių bus imamasi, atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją), bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo siūlymo (rekomendacijos) gavimo dienos.

Apie rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus prašoma informuoti Pareiškėją ir Seimo kontrolierę (rekomendacijų nagrinėjimo rezultatus ir juos pagrindžiančius dokumentus Seimo kontrolierei pateikti per E. pristatymo informacinę sistemą ar el. p.  [email protected]).

 

 

Seimo kontrolierė                                                                                                                 Erika Leonaitė